Internet en de blok-/examenperiode

Zoek je iets met al veel stof op? Dan is dit the place to be. (Tip: de zoekfunctie is een handige tool om hier je weg te vinden.)
Gesloten
Galimatias
Forum addict
Forum addict
Geslacht: Man

Internet en de blok-/examenperiode

Bericht door Galimatias » 23 mei 2010 17:38

De Standaard Online schreef: ‘Sommige studenten geven hun internetkabel aan hun buur'

BRUSSEL - Niet iedereen kan de lokroep van het internet weerstaan tijdens de blokperiode. Studentenbegeleiders krijgen steeds vaker studenten met dwangmatig internetgedrag over de vloer.

Lees ook
* Gaat de computer uit tijdens de blok?
* Internet tijdens de examens: zes tips.

Huub Boonen werkt bij het Centrum voor alcohol- en andere drugsverslavingen (CAD) Limburg en begeleidde al verschillende studenten met compulsief, of dwangmatig, internetgedrag. ‘Eén van hen was een jongen die op kot zat en de hele dag op het internet surfte', zegt hij. ‘Die student is uiteindelijk weer bij zijn ouders moeten gaan wonen omdat de verleiding op kot te groot was. Thuis is de sociale controle veel groter.'

‘We hebben samen nieuwe uitdagingen voor hem gezocht om de tijd te vullen die hij normaal achter het scherm spendeerde.'

Bart Dejonghe is studentenbegeleider aan de KU Leuven. ‘Een student zei me ooit letterlijk dat hij “een computerjunkie” was', vertelt hij.

‘Die jongen speelde de hele nacht online games en sliep overdag, in plaats van te studeren of naar de les te gaan. Een andere student vertelde mij dat hij niet kon stoppen met spelen, omdat hij de leider was van een gaming clan.'

‘Sommige studenten weten van zichzelf dat ze het er moeilijk mee hebben en zoeken een oplossing. Ik heb al gehoord dat studenten hun internetkabel tijdens de blokperiode aan hun buur geven omdat ze anders niet aan de verleiding kunnen weerstaan. Anderen gaan samen in de bibliotheek studeren.'

Sara Backx is studiebegeleidster aan de Universiteit Antwerpen. Ook zij kreeg al te maken met studenten die niet goed weten hoe ze met hun internetgebruik moeten omgaan. ‘Ik heb een studente begeleid die moeite had met haar masterscriptie', zegt Backx.

‘Telkens als ze informatie opzocht op het internet, dwaalde ze af. Ze zag een leuke website, en dan nog één en de rest volgde als een sneeuwbaleffect. Op de duur was ze helemaal niet meer met haar scriptie bezig.'

‘Ik heb samen met die studente naar een oplossing gezocht. Als ze tijdens haar zoektocht een leuke website vindt, schrijft ze die nu op. Als ze klaar is met haar werk, mag ze die websites bezoeken, als een soort van beloning.' Bron
Hoe is het met jouw surfgedrag gesteld? Neem je tijdens de blok en/of de examens maatregelen om de tijd dat je op het internet zit te beperken? Of ben je ongevoelig voor de verlokkingen van het internet? :)
Timeo Danaos et dona ferentes.
Mwah schreef: Gelukkig kan je altijd rekenen op de alwetende Galimatias :adore:

simonw
Regular user
Regular user

Re: Internet en de blok-/examenperiode

Bericht door simonw » 23 mei 2010 18:13

Mijn computer gaat uit tijdens het studeren. En meestal studeer ik ook waar geen computer staat. En dan kan ik daar prima aan weerstaan. Tijdens de pauzes even op internet sta ik mezelf dan weer wel toe. :)

Maar ik heb het er nog nooit problematisch moeilijk mee gehad. :D

Delta.
Forum addict
Forum addict

Bericht door Delta. » 23 mei 2010 19:06

Ik heb de PC automatisch aanstaan voor muziek, en gebruik internet voor als er onduidelijkheden zijn in mijn notities. (Lees: onleesbare woorden, les gemist, et cetera.)

Voor de rest soms wat pauzes tussen het blokken, zodat er geen eventuele drang kan ontstaan en dat ik mijn hoofd even kan leegmaken. Maar afhankelijk zijn van internet.. daar heb 'k geen last van. :)
What do you do when you win? Party!
What do you do when you lose? Party harder!

Potvis
New user
New user
Geslacht: Vrouw

Bericht door Potvis » 23 mei 2010 19:32

Dankzij het zeer gebrekkige kotnet kan ik onmogelijk afhankelijk zijn van mijn internet, want dat ligt sporadisch toch een hele dag plat.

Dowriaantje
Regular user
Regular user

Bericht door Dowriaantje » 23 mei 2010 23:42

Om eerlijk te zijn heb ik het er toch vrij moeilijk mee. "5 minuutjes de facebook checken" wordt soms al snel een kwartier enzo.
Vandaar dat ik tijdens het studeren mijn laptop gewoon beneden zet.

nicktjen
Forum addict
Forum addict

Bericht door nicktjen » 23 mei 2010 23:47

Dowriaantje schreef:Om eerlijk te zijn heb ik het er toch vrij moeilijk mee. "5 minuutjes de facebook checken" wordt soms al snel een kwartier enzo.
Vandaar dat ik tijdens het studeren mijn laptop gewoon beneden zet.
²

Vooral tijdens de blok dan. Eenmaal de examens begonnen zijn zit ik zelden voor de PC.
Laatst gewijzigd door nicktjen op 23 mei 2010 23:49, 1 keer totaal gewijzigd.

Rune.
Experienced user
Experienced user

Bericht door Rune. » 23 mei 2010 23:47

Ik was vroeger tijdens de blokperiode een absolute internetverslaafde. 5 minuutjes lezen, 10 minuutjes msn, 5 minuutjes lezen, 10 minuten mail sturen,... Beschamend eigenlijk!
You made me a shadowboxer, baby.
I wanna be ready for what you do.

Genner
Experienced user
Experienced user
Contacteer:

Bericht door Genner » 25 mei 2010 23:26

Ik zou de computer niet beneden kunnen zetten ofzo, want voor bepaalde vakken heb ik echt wel mijn laptop nodig omdat het aantal ppts te groot is om af te drukken.

Tot het laatste moment raak ik makkelijk afgeleid, maar ik kan mezelf wel meteen verplichten verder te gaan met studeren als ik naar het uurwerk kijk.
And since the roof fell in, I'll lean on what matters
Caught in the slightest wind, everything else unravels
You're standing in my doorway, seven cities ago
The days are racing, but you come back too slow
Mr Johansson schreef:Hoera voor Genner!
perfect verwoord

Michelangelo
Experienced user
Experienced user

Bericht door Michelangelo » 25 mei 2010 23:36

Vind het zelf niet echt moeilijk om de verlokkingen van het internet te weerstaan.

Zou tijdens de blok wel echt niet zonder internet kunnen, maar dan eerder om te studeren. Zowat onmogelijk om degelijk te blokken zonder de PC. Er wordt zoveel van de cursus online gezet.

Dus de computer wegzetten zou eerder negatief werken dan helpen met het blokken.
"If Michelangelo had been straight, the Sistine Chapel would have been wallpapered."

Stilicho
Forum addict
Forum addict

Bericht door Stilicho » 26 mei 2010 21:26

Ik had de gewoonte om mijn computer maar aan te zetten wanneer het geplande voor die dag af was, meestal tussen 16 en 18 uur. Omdat ik in mijn zetel zat om te studeren en ik niet zonder opstaan aan mijn computer kon (over de zijleuningen van mijn zetel legde ik een plank met daarop alles wat ik nodig had), kwam ik niet snel in de verleiding. In het laatste jaar was ik wel lakser, moet ik toegeven. Dan durfde ik op de middag al eens een internetpauze van zo'n anderhalf uur te nemen. Dat heeft geen negatief resultaat gehad op mijn blok; gewoon een kwestie van uzelf kennen en weten wat ge wel of niet kunt doen.

Mijn thesis was een heel ander verhaal natuurlijk. Het is zo makkelijk om na vijf getypte regels even Facebook te checken...

Miss Pops
New user
New user

Bericht door Miss Pops » 28 mei 2010 12:07

Internet is wel verslavend als ik op kot ben om te studeren. Dan is dat mijn enigste vorm van ontspanning. Maar als ik thuis zit, is televisie een groter gevaar eigenlijk. Dan kun je gewoon in de zetel liggen en moet je niet teveel nadenken. Dat is pas ontspannen!

TVH_
Senior user
Senior user

Bericht door TVH_ » 02 jun 2010 20:44

Ik kan er moeilijk aan weerstaan én ik heb het dikwijls nodig voor mijn studies.. Conclusie: ik surf véél teveel tijd weg.. Wat doe ik eraan? 's Avonds boos zijn op mezelf en op momenten leren dat er niks meer te doen is op msn e.d. (ja ik ben een nachtmens, ik leer vaak 's nachts of 's morgens)
-
"Cetero censeo birrum bibendum esse..."

matt_enz
Regular user
Regular user

Bericht door matt_enz » 09 jun 2010 22:05

i confess! i have an addiction
twitter, facebook, youtube, dailybooth, tumblr, formspring

het is echt verschrikkelijk dat ik een tweede leven leid op internet! nu ja, niet alleen ik vind dit tof ook mijn followers en vrienden ^^
funny, how people smile and think about sad things

zottekeu
Experienced user
Experienced user
Contacteer:

Bericht door zottekeu » 09 jul 2010 14:46

PC blijft bij mij 3 weken afstaan. :p Wel lastig want ge wilt altijd op uwe facebook kijken enzo..
life is like a song!!!just sing it!!

Laat nooit iemand je vertellen(en of wijsmaken) dat je iets niet kunt bereiken. Want dan ga ik zeggen dat je het wel kunt bereiken!!!!!

Live4Life
Regular user
Regular user
Contacteer:

Bericht door Live4Life » 17 jul 2010 14:11

Ik heb altijd al problemen gehad om de computer zomaar langs de kant te schuiven, de verleiding is vrij groot... Zeker tijdens de laatste jaren secundair en de eerste jaren hoger onderwijs zat ik vaker op het internet te surfen dan ik naar mijn cursussen keek.

Na enkele mislukte pogingen in het onderwijs, en een jaartje werkervaring met voldoende tijd om de juiste keuzes te maken, koos ik voor een richting waarin dat computergebruik geen enkel probleem is! ^^
Voor de meeste van mijn vakken heb ik een computer nodig. Voor mijn herexamens in augustus moet ik maar één keer de computer langs de kant schuiven en boven een cursus gaan zitten. Alle andere herexamens zijn volledig of gedeeltelijk (voor te bereiden) op de computer... Heel handig! :D

(Richting: Grafische & Digitale Media - Arteveldehogeschool, Mariakerke (Gent))
Afbeelding
Það Besta Sem Guð Hefur Skapað, er Nýr Dagur...

BastardPriest
Senior user
Senior user
Contacteer:

Bericht door BastardPriest » 21 jul 2010 00:08

Ongevoelig. PC gaat gewoon uit. Ik leer trouwens altijd in een bibliotheek, dus dan heb ik geen toegang tot het Internet.
A church in ruin...

JFK
I have no life
I have no life
Contacteer:

Bericht door JFK » 01 aug 2010 13:15

Gelijklopend hiermee:
Spoiler! :
'Homo zappiens bestaat niet'
Facebookgebruik heeft invloed op studieresultaten
zaterdag 31 juli 2010Auteur: Bart Funnekotter, © NRC Handelsblad Aanraden

Studenten die veel op Facebook zitten, halen lagere cijfers. Dat blijkt uit Nederlands-Amerikaans onderzoek. 'Multitasken leidt tot slechtere prestaties', zegt hoogleraar onderwijspsychologie Paul Kirschner.

Het zal voor veel studenten de gewoonste zaak van de wereld zijn: even Facebook bekijken als je aan het leren bent voor een tentamen. Dat kan toch geen kwaad? Helaas, uit Nederlands-Amerikaans onderzoek blijkt dat studenten die geregeld gebruik maken van Facebook gemiddeld ruim een punt lagere cijfers halen dan studenten die niet actief zijn op de sociale-netwerksite.

Het onderzoek, dat volgende maand wordt gepubliceerd in het tijdschrift Computers in Human Behavior, werd geleid door Paul Kirschner, hoogleraar onderwijspsychologie aan de Open Universiteit. Kirschner gebruikt zelf ook Facebook, vooral op professioneel vlak.

'Zo houd ik contact met collega's die niet zo goed zijn in het beantwoorden van hun mail. Maar ik kijk niet om de minuut wat al mijn vrienden aan het doen en denken zijn.'

Halen Facebookgebruikers lagere cijfers omdat ze langer per dag op internet zitten?
'Nee. Alle door ons onderzochte Amerikaanse studenten brengen evenveel tijd op het web door, tussen de een en twee uur per dag. De studenten die niet of nauwelijks aan Facebook doen, surfen evenveel, maar wellicht naar sites die met hun studie te maken hebben, of misschien niet tijdens het studeren.'

Opvallend is dat Facebookgebruikers minder vaak een bijbaantje hebben en vaker deelnemen aan sociale activiteiten.

'Dat zou erop kunnen duiden dat deze studenten van nature minder geneigd zijn te werken en te studeren. Als ze niet met Facebook bezig waren geweest, hadden ze misschien meer uren in de kroeg doorgebracht. Dat moet blijken uit het vervolgonderzoek dat we gaan doen: leidt Facebook af van werk en studie, of is de site aantrekkelijk voor mensen die de prioriteit sowieso leggen bij hun sociale leven?'

Hoe gaat u dat onderzoeken?

'Dat wordt nog een probleem, want we zullen Facebookgebruikers moeten vinden die de site een langere periode links willen laten liggen. Dan kunnen we kijken of dat hun resultaten beïnvloedt.

'De kans bestaat echter dat zo'n periode van onthouding geen verbetering oplevert, omdat uit recent Amerikaans onderzoek blijkt dat bij mensen het vermogen om zich te concentreren structureel lijkt te worden aangetast door hun multitaskgedrag.'

U bent van mening dat studenten niet kunnen multitasken zonder dat hun prestaties daaronder lijden?

'Klopt, dat is onmogelijk. De homo zappiens bestaat niet. De laatste jaren blijkt uit onderzoek keer op keer dat het tegelijk uitvoeren van taken leidt tot concentratieverlies, langere studietijden en slechter presteren. En het gebruik van Facebook leidt natuurlijk in hoge mate af, omdat je om de zoveel minuten een bericht krijgt dat een vriend van je iets interessants heeft gedaan. Dan ga je zijn update bekijken, klik je even op dat leuke linkje en bekijk je een filmpje. Op die manier fladder je het internet rond. Het butterfly defect wordt dat wel genoemd. Zo kan een student uitstelgedrag vertonen, zonder dat hij het idee heeft dat hij zit te niksen. Dat blijkt ook uit ons onderzoek. Studenten die veel op Facebook zitten, geven aan dat dit naar hun mening hun studie niet nadelig beïnvloedt. Helaas wijzen onze eerste resultaten in de richting van het tegendeel.'
'Homo zappiens bestaat niet' Facebookgebruik heeft invloed op studieresultaten
Fluctuat nec mergitur

Cricou
New user
New user

Bericht door Cricou » 01 aug 2010 13:42

Raar dat bijna bij iedereen de pc uitstaat tijdens de examens.
Ik zit meestal de dagen na een examen de computer om het half uurtje (wat zelf kan oplopen tot om de 5 minuten) te refreshen, ik kan immers dan niet wachten om mijn punten te weten (die dus met de mail worden verstuurd)
2 jongens op het strand
Ze lezen vrouwenbladen
Ze kijken in het rond
Ze dromen van hun prins

Lorke
Experienced user
Experienced user

Bericht door Lorke » 04 aug 2010 18:25

Ik sta op om 8u en ik begin om 9u tot 11u30. Naargelang hoe groot mijn leerstof is voor de voormiddag, ik weet dat ik het vaakst zal gedaan krijgen tegen 11u30. En om 13u verder tot 16u.
Meer studeer ik niet per dag. Voor de moment, leer ik maar 1 vak die ik zeker moet slagen: Economie!!! Deze week probeer ik gans de cursus te verstaan door het grondig te lezen en oefeningen te maken.

Qua internet-gebruik, geef ik eerlijk toe dat ik na 1u30 studeren wel eens op internet ga. En vandaag was het een beetje overdreven, met het feit dat de leerstof niet zo veel was.
Someone said to me: "First it's love, at the end it's laughter in a relationship". And guess what, it's TRUE :D :D

Gesloten