[BHV] + Op welke partij zou u nu stemmen?

Zoek je iets met al veel stof op? Dan is dit the place to be. (Tip: de zoekfunctie is een handige tool om hier je weg te vinden.)

Welke partij?

sp.a
25
19%
OpenVLD
16
12%
CD&V
2
1%
NVA
31
23%
Groen!
49
37%
PVDA+
5
4%
Lijst Dedecker
3
2%
Vlaams Belang
1
1%
Ander
2
1%

Totaal aantal stemmen: 134

De lachende profeet
I have no life
I have no life
Geslacht: Man
Contacteer:

Re: [BHV] + Op welke partij zou u nu stemmen?

Bericht door De lachende profeet » 16 mei 2010 23:43

mattijs487 schreef:
De lachende profeet schreef:N-VA heeft geen enkele rechtvaardiging voor het kiezersbedrog van De Wever Bourgeois.
Veel bedrog is er niet aan, Bourgeois zegt toch op voorhand duidelijk dat hij niet gaat zetelen.
In feite maakt het dat nog cynischer. De N-VA zal hun kopstukken niet op die plaats zetten als ze niet inschatten dat er heel wat mensen op de namen zullen stemmen. Ze mogen nog zo hard zagen over rechtlijnigheid, maar als je echt rechtlijnig bent dan neem je je kiezers niet zo voor de gek.Dan ben je ofwel voor een fatsoenlijk kiesstelsel ofwel neem je voor elke verkiezing andere kopstukken.
AGE-411 schreef:Freddy Horion is echt de hipste crimineel ooit in dit apenland.
Binge Drinking Blues: Screwing Society since 1985

neon09
New user
New user

Bericht door neon09 » 18 mei 2010 11:45

De lachende profeet schreef:
mattijs487 schreef:
De lachende profeet schreef:N-VA heeft geen enkele rechtvaardiging voor het kiezersbedrog van De Wever Bourgeois.
Veel bedrog is er niet aan, Bourgeois zegt toch op voorhand duidelijk dat hij niet gaat zetelen.
In feite maakt het dat nog cynischer. De N-VA zal hun kopstukken niet op die plaats zetten als ze niet inschatten dat er heel wat mensen op de namen zullen stemmen. Ze mogen nog zo hard zagen over rechtlijnigheid, maar als je echt rechtlijnig bent dan neem je je kiezers niet zo voor de gek.Dan ben je ofwel voor een fatsoenlijk kiesstelsel ofwel neem je voor elke verkiezing andere kopstukken.
Komaan zeg. Ons politiek systeen zit nu eenmaal zo in elkaar dat je bij verkiezingen niet anders kan dan je beste mensen op de lijsten te zetten, ook al zetelen ze op een ander niveau (Vlaams, federaal).

Ik begrijp trouwens al de kritiek op de N-VA niet. Ik noem dat schieten op de boodschapper. Want waar het ècht om gaat is het feit dat België niet meer werkt. Ik volg de politiek van redelijk dichtbij en kijk regelmatig naar RTBF, en dan kan je niet anders dan vaststellen dat we vandaag al de facto in 2 verschillende landen leven. Zo goed als elk politiek dossier is communautair, over elk onderwerp (justitie, migratie, veiligheid, economie,...) hebben Vlaamse en Franstalige politici een andere (vaak zelfs tegengestelde) mening. Is het dan een wonder dat er op federaal (Belgisch) niveau niks vooruit gaat?

Daarbij komt dan nog dat delen van Vlaams-Brabant elke dag verder verfranst worden door arrogante FDF-franstaligen die zich te goed voelen om ons 'boerentaaltje' te leren.

Ik ben nog nooit zo zeker geweest van mijn stem als bij deze verkiezingen. De N-VA is de énige partij die aan dit alles iets wil en kan veranderen. Stem je op een andere partij, dan ben je mee verantwoordelijk voor de stilstand en chaos die zo kenmerkend zijn voor 'Belgie'.

TSEliot
Experienced user
Experienced user

Bericht door TSEliot » 18 mei 2010 20:12

neon09 schreef:
De lachende profeet schreef:In feite maakt het dat nog cynischer. De N-VA zal hun kopstukken niet op die plaats zetten als ze niet inschatten dat er heel wat mensen op de namen zullen stemmen. Ze mogen nog zo hard zagen over rechtlijnigheid, maar als je echt rechtlijnig bent dan neem je je kiezers niet zo voor de gek.Dan ben je ofwel voor een fatsoenlijk kiesstelsel ofwel neem je voor elke verkiezing andere kopstukken.
Komaan zeg. Ons politiek systeen zit nu eenmaal zo in elkaar dat je bij verkiezingen niet anders kan dan je beste mensen op de lijsten te zetten, ook al zetelen ze op een ander niveau (Vlaams, federaal).

Ik begrijp trouwens al de kritiek op de N-VA niet. Ik noem dat schieten op de boodschapper. Want waar het ècht om gaat is het feit dat België niet meer werkt. Ik volg de politiek van redelijk dichtbij en kijk regelmatig naar RTBF, en dan kan je niet anders dan vaststellen dat we vandaag al de facto in 2 verschillende landen leven. Zo goed als elk politiek dossier is communautair, over elk onderwerp (justitie, migratie, veiligheid, economie,...) hebben Vlaamse en Franstalige politici een andere (vaak zelfs tegengestelde) mening. Is het dan een wonder dat er op federaal (Belgisch) niveau niks vooruit gaat?

Daarbij komt dan nog dat delen van Vlaams-Brabant elke dag verder verfranst worden door arrogante FDF-franstaligen die zich te goed voelen om ons 'boerentaaltje' te leren.
Ik ben akkoord denk ik. Ik vind het nogal hypocriet van de media en enkelen hier om voor die lijsten de N-VA aan te vallen. Elke partij doet dit in meer of mindere mate, dus ja, in moreel opzicht blijft de fout hetzelfde, enkel over de grote van de fout kan men dan discussiëren. En dan wordt het nogal een kinderachtige discussie, zoals hierboven wel bewezen is :wink: .

Ik ben ook voor de hardere lijn op communautair vlak. Het werkt niet meer. Er is geen wederzijds respect meer en ik stel vast dat het respect vooral aan franstalige kant ontbreekt (serieus, men moet maar af en toe RTBF zien of Le Soir of La Libre lezen en dit zal wel al opvallen). Ik zou graag eens horen van al die anti-N-VA mensen wat zij daarvoor als oplossing zien... Vlaams-Brabant verder laten verfransen omdat dit toch "een natuurlijke demografische evolutie" is?
All right, Mr. DeMille, I'm ready for my close-up.

Kickhead
Regular user
Regular user

Bericht door Kickhead » 18 mei 2010 21:53

Ik heb groen gedrukt, maar begin de laatste dagen toch te twijfelen.
N-VA of Groen!

Hoe meer stemmen N-VA haalt, hoe sneller er waarschijnlijk iets verandert. Maar ik ben er gewoon altijd van uit gegaan dat ik Groen! stem, dus het is op dit moment twijfelen.

JFK
I have no life
I have no life
Contacteer:

Bericht door JFK » 20 mei 2010 10:57

Kickhead schreef: Hoe meer stemmen N-VA haalt, hoe sneller er waarschijnlijk iets verandert.
Of juist niet.
Fluctuat nec mergitur

Kickhead
Regular user
Regular user

Bericht door Kickhead » 20 mei 2010 12:36

JFK schreef:
Kickhead schreef: Hoe meer stemmen N-VA haalt, hoe sneller er waarschijnlijk iets verandert.
Of juist niet.
Dat kan idd, maar een versnipperd landschap zal nog minder helpen denk ik...

maddog
Experienced user
Experienced user

Bericht door maddog » 20 mei 2010 22:54

TSEliot schreef:Ik ben ook voor de hardere lijn op communautair vlak. Het werkt niet meer. Er is geen wederzijds respect meer en ik stel vast dat het respect vooral aan franstalige kant ontbreekt (serieus, men moet maar af en toe RTBF zien of Le Soir of La Libre lezen en dit zal wel al opvallen). Ik zou graag eens horen van al die anti-N-VA mensen wat zij daarvoor als oplossing zien... Vlaams-Brabant verder laten verfransen omdat dit toch "een natuurlijke demografische evolutie" is?
Ik ga akkoord met het feit dat wederzijds respect ontbreekt, maar zolang men aan beide kanten van het land vindt dat het respect vooral aan de andere zijde ontbreekt komen we geen stap verder. Al dat gedoe over "stel u voor! een Waal zou wel eens premier kunnen worden!" (verander Waal door pakweg homo, en de Holebifederatie - excuseer, Cavaria - zou al van zich laten horen), hoe komt dat over aan de andere kant van het land denk je? Of de positie van de Vlaamse regering die Nederlandstalige burgemeesters de wet laat negeren, maar een groot drama maakt van Franstalige burgemeesters die hetzelfde doen? Om maar te zeggen dat ik denk dat onze media en onze politici niet altijd evenveel respect tonen voor die andere gemeenschap in ons land...

En voorts heb ik mijn twijfels bij mensen die stemmen voor N-VA omdat er "enkel dan iets zal veranderen". Ten eerste zal een staatshervorming in dialoog moeten gebeuren, en als de kiescampagne van 2007 ons iets geleerd heeft, is het wel dat stoere taal geen goeie invloed heeft op die dialoog (zoals Maingain ook al meermaals bewezen heeft). Ten tweede is politiek nog altijd een zeer berekend spel, en heeft N-VA door zijn lijstvorming bewezen dat het dat ook zo ziet, en dat principes daaraan ondergeschikt zijn - waarmee ik het debat over de lijsthervorming absoluut niet wil heropenen. Wat ik wil zeggen is dat N-VA geen enkele incentive heeft om een goeie staatshervorming te realiseren, want dan is heel hun bestaansreden weg, aangezien alle communicatie nu enkel gericht is op het communautaire. En er zijn slechts twee mogelijkheden: ofwel komt er een onderhandeld akkoord waarbij beide kanten op bepaalde punten moeten toegeven om andere te winnen - waarbij N-VA een groot deel van zijn sterk Vlaams-nationalistische achterban zal verliezen aan de zijlijnroepers van Vlaams Belang, en waarbij veel van de kiezers die nu om communautaire redenen voor N-VA stemmen zullen terugkeren naar hun traditionele partij omdat het communautaire probleem dan (voor bepaalde tijd) opgelost is, en socio-economische redenen terug de bovenhand zullen halen, waar N-VA nog altijd geen duidelijk profiel rond gecreëerd heeft; ofwel zal N-VA zich telkens terugtrekken uit de onderhandelingen met als reden dat de Franstaligen te zware toegevingen vragen, waarbij ze bij het uitblijven van een oplossing steeds populairder zullen worden. Als ze het politiek spel spelen, zullen ze zeker nog een aantal jaar voor optie twee kiezen. Hoewel ik er niet van overtuigd ben dat Bracke daarin zal meestappen. Maar ik kan mij totaal vergissen natuurlijk - misschien zal N-VA toch tot een evenwichtig respectvol akkoord kunnen en willen komen. Zoals altijd, just my $.02.

Verder geloof ik niet in het uitgangspunt van N-VA. Ik denk dat er iets fundamenteel mis is met hoe er aan politiek gedaan wordt en wat de rol van de media daarin is, en dat enkel door daaraan te werken we echt een langetermijnvisie kunnen ontwikkelen om dit land goed te leiden. Politici zullen altijd ruzie maken - en als Vlamingen overeen komen, is dat vooral omdat er een gemeenschappelijke vijand is. Hevel belangrijke bevoegdheden over naar de Vlaamse regering, en de ruzie en de stilstand zal mee overgeheveld worden. Zolang politici geen onpopulaire maatregelen durven nemen en geen toegevingen durven doen, of kortom voortdurend doodsbang zijn voor hun kiespubliek, zullen er geen krachtdadige beslissingen komen. En het mantra van Bart De Wever, "wat we zelf doen, doen we beter", is al meermaals in vraag gesteld in de media de voorbije maanden, en heeft ook bij mij serieuze vragen doen rijzen, als we naar sommige van onze belangrijkste bevoegdheden kijken, zoals onderwijs en het onderhoud van wegeninfrastructuur - voor een transitregio als Vlaanderen toch uitermate belangrijk.

Een langere post dan verwacht, maar ik wou gewoon even sommige van de redenen aangeven waarom ik niet voor N-VA zal stemmen - hoewel ik de belangrijkste nog niet genoemd is, en dat is dat de volgende regering een besparingsregering zal worden, en dat ik links zal stemmen omdat ik wil dat er keuzes genomen die ingaan tegen de machtige bedrijfslobby's, en dat ik dus hoop dat er een vermogenstaks komt, dat het kiwimodel ingevoerd wordt voor geneesmiddelen, dat er een humaan asielbeleid komt (waarbij ik absoluut niet wil zeggen dat we de grenzen moeten openen - maar ik geloof in de uitspraak dat je de mate van beschaving van een samenleving kan aflezen aan hoe die de zwaksten behandelt), dat de financiële markten ingeperkt worden, dat de fiscale fraude ten gronde aangepakt wordt, en dat Belgie ophoudt tegelijk een liberaal belastingparadijs te zijn voor de rijken en één van de landen te zijn die de zwaarste belastingen heft op gewone burgers. Ik zeg niet dat links dat kan - maar als zij het niet kunnen, dan kan niemand het, want bij hen zou de grootste wil aanwezig moeten zijn. En de campagne die momenteel gevoerd wordt door sp.a en Groen! stemt mij hoopvol.
I wonder if you can refuse to inherit the world. -- Calvin

mattijs487
Senior user
Senior user

Bericht door mattijs487 » 21 mei 2010 13:28

maddog schreef:Wat ik wil zeggen is dat N-VA geen enkele incentive heeft om een goeie staatshervorming te realiseren, want dan is heel hun bestaansreden weg, aangezien alle communicatie nu enkel gericht is op het communautaire.
Ronduit belachelijk wat je zegt! Je beweert nu dat N-VA een goedkope partij is die alleen maar uit is op problemen om zo in de aandacht te blijven, en verder geen vooruitgang zou willen. N-VA zou niets liever willen dan dat er eindelijk eens een goed akkoord komt. En uiteraard weten wij dat we nog niet alles zullen kunnen binnen halen.
maddog schreef:waar N-VA nog altijd geen duidelijk profiel rond gecreëerd heeft
Ook toon je nu dat je eigenlijk weinig weet van het programma van N-VA. Wij zijn totaal geen "1 thema partij". Oké het "Vlaamse" is wel een van de belangrijkste punten. Maar daarnaast hebben wij een zeer breed programma over oa het sociaal-economische, justitie, migratie, milieu,... Al deze punten zijn belangrijk voor ons, en we verengen ons zeker niet tot het communautaire alleen!
maddog schreef:En het mantra van Bart De Wever, "wat we zelf doen, doen we beter"
Zoiets heeft De Wever nooit gezegd en zal hij ook nooit zeggen. Niemand van N-VA trouwens. Want die uitspraak klopt ook niet! Dit zegt De Wever: "wat we zelf doen, doen we tenminste op onze eigen verantwoordelijkheid, dan kunnen we het ook niet meer op anderen steken. En aangepast op onze eigen noden."
maddog schreef:En de campagne die momenteel gevoerd wordt door sp.a en Groen! stemt mij hoopvol.
:o Deze partijen durven zelfs beweren dat je dat besparen nu ook niet moet overdrijven, en dat er nog voldoende geld is voor beleid!
Ondanks dat het planbureau gisteren nog verkondigde dat we 40 miljard moeten besparen.
Welkom Griekenland aan de Noord-Zee!
DaddyCool schreef: Ik vind dat de avatar helemaal bij je past. Zo een serieuze meneer die eigenlijk grappig is. Hij lijkt mij ook een machtsgeile persoon :)

TSEliot
Experienced user
Experienced user

Bericht door TSEliot » 21 mei 2010 18:07

maddog schreef:
TSEliot schreef:Ik ben ook voor de hardere lijn op communautair vlak. Het werkt niet meer. Er is geen wederzijds respect meer en ik stel vast dat het respect vooral aan franstalige kant ontbreekt (serieus, men moet maar af en toe RTBF zien of Le Soir of La Libre lezen en dit zal wel al opvallen). Ik zou graag eens horen van al die anti-N-VA mensen wat zij daarvoor als oplossing zien... Vlaams-Brabant verder laten verfransen omdat dit toch "een natuurlijke demografische evolutie" is?
Ik ga akkoord met het feit dat wederzijds respect ontbreekt, maar zolang men aan beide kanten van het land vindt dat het respect vooral aan de andere zijde ontbreekt komen we geen stap verder. Al dat gedoe over "stel u voor! een Waal zou wel eens premier kunnen worden!" (verander Waal door pakweg homo, en de Holebifederatie - excuseer, Cavaria - zou al van zich laten horen), hoe komt dat over aan de andere kant van het land denk je? Of de positie van de Vlaamse regering die Nederlandstalige burgemeesters de wet laat negeren, maar een groot drama maakt van Franstalige burgemeesters die hetzelfde doen? Om maar te zeggen dat ik denk dat onze media en onze politici niet altijd evenveel respect tonen voor die andere gemeenschap in ons land...
Akkoord. Maar je post is wederom een lange anti-NV-A litanie. Wat is jouw (of andere "er zijn toch belangrijker zaken te regelen"-mensen hun) oplossing voor de communautaire problemen in de rand? Wat is de prijs die jij voor een communautair akkoord wilt betalen?
Dat wou ik weten. Niet waarom NV-A fout is :).

Voor alle duidelijkheid: dat ik deze vraag zo scherp stelt, reflecteert niet mijn politieke keuze. Deze is en blijft links. Maar ik vraag dit puur uit nieuwsgierigheid voor alle mensen die de NV-A zo aanvallen (wat nogal makkelijk is, zonder alternatief).
All right, Mr. DeMille, I'm ready for my close-up.

Yatta
Experienced user
Experienced user

Bericht door Yatta » 21 mei 2010 18:46

http://stemvanvlaanderen.vtm.be/

Vtm's versie van de stemtest is online!

Meeste overeenkomst: Eva Brems! Wouter van Besien, Inge Vervotte.
Minste overeenkomst: JM DeDecker, Anne De Baetzelier en Filip Dewinter.
Veel is vreemd op deze wereld, niets is vreemder dan de mens.

Sibel
Regular user
Regular user
Geslacht: Vrouw

Bericht door Sibel » 21 mei 2010 20:34

Mijn resultaten:

Grootste overeenkomst met: Wouter van Besien, Gene Bervoets, Eva Brems, Michel Vandenbosch.
Minste overeenkomst met: Anne De Baetzelier, Jean Marie Dedecker, Filip Dewinter.

Ik ga trouwens op Groen! stemmen.
"Bir elin nesi var, iki elin sesi var."

mattijs487
Senior user
Senior user

Bericht door mattijs487 » 21 mei 2010 21:15

Yatta schreef:http://stemvanvlaanderen.vtm.be/

Meest met: Bart De Wever :greenthing: , Alexander de Croo en Sigfried
Minst met: Johan Vandelanotte en Eva Brems

N-VA :rock:
DaddyCool schreef: Ik vind dat de avatar helemaal bij je past. Zo een serieuze meneer die eigenlijk grappig is. Hij lijkt mij ook een machtsgeile persoon :)

Calix

Bericht door Calix » 21 mei 2010 22:44

Grootste overeenkomst: Frank Vandenbroucke, Johan Vande Lanotte, Wouter van Besien en Caroline Gennez.
Minste overeenkomst: Jean-Marie Dedecker, Filip Dewinter en Gerolf Annemans.
Ik ben ne rooie en dat uit zich nog maar eens.

maddog
Experienced user
Experienced user

Bericht door maddog » 21 mei 2010 22:52

mattijs487 schreef:
maddog schreef:Wat ik wil zeggen is dat N-VA geen enkele incentive heeft om een goeie staatshervorming te realiseren, want dan is heel hun bestaansreden weg, aangezien alle communicatie nu enkel gericht is op het communautaire.
Ronduit belachelijk wat je zegt! Je beweert nu dat N-VA een goedkope partij is die alleen maar uit is op problemen om zo in de aandacht te blijven, en verder geen vooruitgang zou willen. N-VA zou niets liever willen dan dat er eindelijk eens een goed akkoord komt. En uiteraard weten wij dat we nog niet alles zullen kunnen binnen halen.
Ik drukte enkel mijn vrees uit. Ik hoop van harte dat de tijd je gelijk geeft...
mattijs487 schreef:
maddog schreef:waar N-VA nog altijd geen duidelijk profiel rond gecreëerd heeft
Ook toon je nu dat je eigenlijk weinig weet van het programma van N-VA. Wij zijn totaal geen "1 thema partij". Oké het "Vlaamse" is wel een van de belangrijkste punten. Maar daarnaast hebben wij een zeer breed programma over oa het sociaal-economische, justitie, migratie, milieu,... Al deze punten zijn belangrijk voor ons, en we verengen ons zeker niet tot het communautaire alleen!
Mijn probleem ligt 'm vooral in de communicatie. Ik hoor in debatten weinig echt inhoudelijke dingen, hoewel dat zeker ook aan de media ligt, aangezien Bart De Wever en andere N-VA'ers vooral gecast worden in Terzake e.a. als het over communautaire kwesties gaat. Het zou goed zijn als N-VA zich duidelijk zou positioneren als meer dan een communautaire partij...
mattijs487 schreef:
maddog schreef:En het mantra van Bart De Wever, "wat we zelf doen, doen we beter"
Zoiets heeft De Wever nooit gezegd en zal hij ook nooit zeggen. Niemand van N-VA trouwens. Want die uitspraak klopt ook niet! Dit zegt De Wever: "wat we zelf doen, doen we tenminste op onze eigen verantwoordelijkheid, dan kunnen we het ook niet meer op anderen steken. En aangepast op onze eigen noden."
Dat blijkt inderdaad een populaire misvatting te zijn, na wat Googlen (blijkbaar is het een misquote van een CVP'er). Hoewel ik 't wel terugvind in één persbericht van N-VA, maar dan in een specifieke situatie (http://www.n-va.be/nieuws/persberichten ... e-benutten).
mattijs487 schreef:
maddog schreef:En de campagne die momenteel gevoerd wordt door sp.a en Groen! stemt mij hoopvol.
:o Deze partijen durven zelfs beweren dat je dat besparen nu ook niet moet overdrijven, en dat er nog voldoende geld is voor beleid!
Ondanks dat het planbureau gisteren nog verkondigde dat we 40 miljard moeten besparen.
Welkom Griekenland aan de Noord-Zee!
Ik hoor hen ook niet zeggen dat er niet bespaard moet worden, integendeel, Groen schuift expliciet een begroting in evenwicht tegen 2015 naar voor. Het gaat er hem om hoe je dat bereikt, of waar je het geld dus gaat halen, en bovendien dat je tegelijk de economie nog blijft stimuleren,waarvoor beleidsruimte gecreëerd moet worden. De vergelijking met Griekenland is interessant, omdat de beurzen Griekse obligaties eerst massaal gedumpt hebben door het overheidstekort, en nadien even zwaar blijven dumpen zijn toen zware besparingen aangekondigd werden, omdat dat betekende dat de economische groei zwaar onder druk kwam te staan door het grote verlies aan koopkracht (zeg ik niet, maar zei Paul De Grauwe in Terzake).

Maar het was niet mijn bedoeling om N-VA zwaar aan te vallen; ik heb mij achteraf bezien een beetje laten meeslepen denk ik. Aangezien ik pleit voor respect, wil ik ook respect opbrengen voor N-VA. Mijn excuses als dat anders overgekomen is :).

Er werd gevraagd naar mijn visie op de communautaire problemen in de rand. Ik geef toe dat het een bijzonder moeilijk probleem is, omdat het zo verrot is, en ik besef dat ik vanuit Gent makkelijk praten heb. Er moet een oplossing komen voor BHV, maar dat hoeft voor mij niet de splitsing te zijn. Ik zou zelf een federale kieskring verkiezen, hoewel ik besef dat dat in de praktijk weer tot een ingewikkelde constructie zal moeten leiden als we aparte partijen hebben en Vlamingen en Walen gelijkwaardig vertegenwoordigd moeten zijn in het Parlement, die ongetwijfeld op zichzelf tot problemen zal leiden - ik blijf echter bij het idee dat federale ministers zich in het hele land bij de kiezer moeten verantwoorden. Op korte termijn lijkt de splitsing mij dus de enige logische risicovrije optie. Ik ben echter vrij pragmatisch, en dus zou ik er geen probleem mee hebben als er een oplossing komt waarbij bepaalde momenteel Vlaamse gemeenten bij Brussel gevoegd worden, als die nu voor de grote meerderheid Franstalig zijn. Toevoeging bij Brussel betekent dat het Nederlands gegarandeerd blijft als beleidstaal bovendien. Wat die beleidstalen betreft trouwens, vind ik dat de overheid klantgericht moet zijn en burgers kunnen bedienen in de drie (!) landstalen en het Engels. Ik werk in een internationale omgeving, en de houding van Vlamingen (en Franstaligen) tegenover hun taal werkt in mijn ogen tegen ons, en maakt ons onaantrekkelijk voor buitenlanders die hier willen werken, en ik denk dat die vitaal zijn voor onze economie (en dan heb ik het niet enkel over de Oost-Europese verpleegster, maar ook over de Oost-Europese doctor waar ik dagelijks mee samenwerk). We leven in een wereld die steeds kleiner wordt, en ik denk dat het ondersteunen van een lingua franca (de facto Engels) daarbij cruciaal is. Wat trouwens meteen de faciliteiten overbodig maakt. Hoewel ik van mening ben dat mensen van buitenlandse origine die zich hier voor een lange periode of permanent komen vestigen aangemoedigd zouden moeten worden om Nederlands te leren, om te kunnen deelnemen aan het gemeenschapsleven.

Ik ben trouwens blij met de eerste stemtest, het maakt deel uit van die hele verkiezingstraditie waar ik zo van hou (op 13 juni zal ik bv. de hele dag voor tv te vinden zijn :D). Weinig verrassend kom ik uit bij Tom Naegels, Dirk Draulans en Wouter Van Besien. Mijn tegenpolen zijn eveneens weinig verrassend Gerolf Annemans, Filip De Winter en Jean-Marie Dedecker.
I wonder if you can refuse to inherit the world. -- Calvin

Silas

Bericht door Silas » 22 mei 2010 03:33

Ik heb de test ook eens gedaan en krijg volgende resultaten:
Grootste overeenkomst met: Francesca Vanthielen, Frank Vandenbroucke, Dirk Draulans & Bert Gabriëls
Minste overeenkomst met: Jean-Marie Dedecker, Gerolf Annemans & Anne Debaetzelier

Als ik wat verder naar het stemtest-lijstje kijk zie ik een duidelijke tendens SPA - Groen - NVA. Nuja, er is eigenlijk geen enkele partij waar ik mezelf 100% in terug vind: afhankelijk van het concrete topic leun ik wat dichter bij deze of gene partij aan wat ook betekent dat mijn stem niet automatisch naar de SPA gaat (afhankelijk van het gewicht dat ik aan die topics geef).. Het wordt dus nog wat programma's bestuderen :)

nicktjen
Forum addict
Forum addict

Bericht door nicktjen » 22 mei 2010 12:30

Meeste: Bart De Wever, Frank Vandenbroucke, Sven Ornelis, Inge Vervotte
Minste: Bert Gabriels, Anne Debaetzelier, Dirk Draulans

Maar ben er zelf nog niet aan uit. :)

simonw
Regular user
Regular user

Bericht door simonw » 23 mei 2010 10:39

Ik blijk het meest overeen te komen met Frank Vandenbroucke. En dat vind ik prima, maar ik blijf Groen! in hart en nieren. :greenthing:

Heb me trouwens vandaag lid gemaakt. :)

Calix

Bericht door Calix » 23 mei 2010 19:49

simonw schreef:Ik blijk het meest overeen te komen met Frank Vandenbroucke. En dat vind ik prima, maar ik blijf Groen! in hart en nieren. :greenthing:

Heb me trouwens vandaag lid gemaakt. :)
Ik ben niet van plan om Groen! te stemmen, maar een groene stem is altijd een nuttige stem! :D

Rune.
Experienced user
Experienced user
Geslacht: Vrouw

Bericht door Rune. » 23 mei 2010 23:45

Meeste overeenkomst: Siegfried Bracke, Bart De Wever, Frank Vandenbroucke en Francesca Vanthielen
Minste overeenkomst: Marianne Thyssen, Eva Brems, Peter Vandermeersch
You made me a shadowboxer, baby.
I wanna be ready for what you do.

Rafaël
Regular user
Regular user

Bericht door Rafaël » 24 mei 2010 19:58

mattijs487 schreef:Ronduit belachelijk wat je zegt! Je beweert nu dat N-VA een goedkope partij is die alleen maar uit is op problemen om zo in de aandacht te blijven, en verder geen vooruitgang zou willen. N-VA zou niets liever willen dan dat er eindelijk eens een goed akkoord komt. En uiteraard weten wij dat we nog niet alles zullen kunnen binnen halen.
N-VA wil helemaal geen communautair akkoord. Je moet eens lezen wat N-VA verstaat onder dat "confederalisme" waar ze nu zo mee uitpakken: splitsing van de sociale zekerheid, geen eigen middelen voor het federale niveau, enzovoort... De enige wezenlijke bevoegdheid die het federale niveau zou overhouden is het gezamenlijk beheer van Brussel, met daarnaast nog een aantal internationale verplichtingen (bijvoorbeeld, het onderhouden van een leger).

Kortom, ze willen zo goed als totale onafhankelijkheid voor Vlaanderen maar eisen (in ruil voor de illusie dat België blijft bestaan) dan ook nog eens 50% van de zeggenschap over Brussel op. Dàt is de enige reden waarom N-VA voorstander is van confederalisme; ze willen niet dat Vlaanderen Brussel verliest. Op het forum politics.be drukte iemand het als volgt uit: ze willen onafhankelijkheid maar zijn te laf om de gevolgen te aanvaarden. :kots:

Vanzelfsprekend gaan de Franstaligen zoiets nooit aanvaarden (en terecht!), maar nu vandaag hoorde ik Jan Jambon opeens verklaren dat N-VA alleen maar bereid is aan de onderhandelingstafel aan te schuiven om te onderhandelen over hun confederalisme. Dat kan maar twee dingen betekenen: ofwel zijn ze niet van plan mee te onderhandelen, ofwel zijn ze van plan mee in de onderhandelingen te stappen vastbesloten er op een opportuun moment met veel tromgeroffel weer uit te stappen. Wie denkt dat een stem op N-VA ervoor zal zorgen dat de problemen opgelost geraken zal van een kale reis thuiskomen.
N-VA zou niets liever willen dan dat er eindelijk eens een goed akkoord komt.
Het is maar wat je "een goed akkoord" noemt... N-VA wil alleen maar een akkoord dat België omvormt tot een confederale staat en het confederalisme is zowat de meest onzinnige staatsvorm die je kan bedenken. :lol:
"Wat is jeugd? Een droom. Wat is liefde? De inhoud van die droom."

Gesloten