Onpopulaire meningen [4]

Zoek je iets met al veel stof op? Dan is dit the place to be. (Tip: de zoekfunctie is een handige tool om hier je weg te vinden.)
JFK
I have no life
I have no life
Geslacht: Man
Contacteer:

Re: Onpopulaire meningen [4]

Bericht door JFK » 26 aug 2010 23:37

Heftruck schreef:
JFK, het gaat hier niet om zuiver een historische beschouwing van de feiten. We zitten hier met een spanningsveld tussen historische context en hedendaagse morele beschouwing. Terwijl het zeker waar is dat gedane zaken geen keer nemen en het dus weinig historisch is om morele discussies te voeren over het verleden, betekent dat niet dat dat geen nut heeft. Het verleden is erg concreet te gebruiken om onze morele evolutie te plaatsen.
Natuurlijk !! Er kan perfect een wisselwerking zijn tussen beide domeinen.

Maar we mogen onze hedendaagse morele codes om te oordelen over gebeurtenissen niet projecteren op het verleden.

Daarmee wil dit niet zeggen dat we hieruit niet kunnen leren. Integendeel zelfs! We leren zelfs meer erdoor. Want we hebben een bredere kijk op de context waarin bepaalde ideëen en gebeurtenissen zijn ontstaan.

En zuiver historische beschouwing van de feiten bestaat niet.
Laatst gewijzigd door JFK op 26 aug 2010 23:39, 1 keer totaal gewijzigd.
Fluctuat nec mergitur

Echo
I have no life
I have no life
Contacteer:

Bericht door Echo » 26 aug 2010 23:39

AGE-411 schreef:
JFK schreef:
AGE-411 schreef:
Ik ben geen geschiedkundige. Ik probeer gewoon even de politieke toestand van die periode te schetsen door middel van deze 2 figuren even te belichten, en er nog even mijn mening over te geven.
Dat doe je juist niet !!!
De omstandigheden veranderen voor mij niets aan de feiten! Moord blijft moord! Of dat nu op 1 Vlaming, op 6 miljoen Joden of op 30 miljoen Congolezen is maakt daar toch geen verschil aan? Het zijn gruwelijke feiten die ik nooit of te nimmer ga relativeren of 'in context' ga plaatsen omdat het 'zo lang geleden was' en omdat 'de mensen toen nog anders dachten'.
Contextualiseren betekent niet automatisch relativeren, maar wel begrijpen. En net door contexten te analyseren, krijg je een beter begrip waardoor dingen eventueel voorkomen kunnen worden.

Het nut van geschiedenis, op het VGK-forum is het toch een interessantere discussie :roll:
Ik ben een van die robuuste lezers die lezen zoals ze snurken, eten en winden laten – een gildenbroeder van het eerlijke ezelsoor en niet van het pretentieuze leeslint.
Patrick Demompere

Desire. Poetry. -
Verlangen is het beest in mijn wijn.

Zupi
Vader Abt

Bericht door Zupi » 26 aug 2010 23:51

Pfrt, VGK-ers, jullie zijn gekleurd door de linkse proffen aan de UGent! :lol:

:wink:

Hanneke

Bericht door Hanneke » 27 aug 2010 12:11

Stilicho schreef:A propos: ik heb vroeger eens gehoord dat bepaalde professoren in de vakgroep Afrikaanse nogal twistziek zijn. Misschien ligt het voor een stuk daaraan?
Twistziek onder andere. We hadden inderdaad de hoofdvogel afgeschoten.

Echo
I have no life
I have no life
Contacteer:

Bericht door Echo » 27 aug 2010 12:28

Zupi schreef:Pfrt, VGK-ers, jullie zijn gekleurd door de linkse proffen aan de UGent! :lol:

:wink:
Dat is een onpopulaire mening, maar 't is eigenlijk wel waar :wink:. Al die Vooruiters en Gravensteners.
Ik ben een van die robuuste lezers die lezen zoals ze snurken, eten en winden laten – een gildenbroeder van het eerlijke ezelsoor en niet van het pretentieuze leeslint.
Patrick Demompere

Desire. Poetry. -
Verlangen is het beest in mijn wijn.

Aquarius

Bericht door Aquarius » 27 aug 2010 12:39

Ik vind de regen (van gisteren) iets hebben.
Misschien herinnert het aan vroeger toen het 2 weken aan een stuk kon regenen en de warme choco die erop volgde. Maar zelfs eronder wandelen stoort mij niet.

Wapiti

Bericht door Wapiti » 27 aug 2010 12:47

Aquarius schreef:Ik vind de regen (van gisteren) iets hebben.
Misschien herinnert het aan vroeger toen het 2 weken aan een stuk kon regenen en de warme choco die erop volgde. Maar zelfs eronder wandelen stoort mij niet.
:love:

Als ik ergens geen verstand van heb, hou ik mijn mond daarover.

Edit door Galimatias: dubbelpost samengevoegd.

Most Evil Cookie
New user
New user
Geslacht: Vrouw

Bericht door Most Evil Cookie » 27 aug 2010 13:08

wapiti schreef:Als ik ergens geen verstand van heb, hou ik mijn mond daarover
Hahahah
*stek*

Man
'k leer ier echt nog dingen bij.
Van kusttrams tot leopold III.

Ma wete, alles buiten beschouwing gelaten, als iedereen zoveel (negatieve) reacties zou krijgen op zijn onpopulaire mening, dan zouden dr ni veel mensen under onpopulaire mening meer posten. :p

Geef ke zelf u onpopulaire mening ipv die van anderen 3 pagina's lang te bediscussiëren..
Ge gaat allemaal nie willen toegeven, en aangezien een discussie iets is waarvan ge moet leren, en NIET iets is dagge moet winnen, gaat da ier gene stap vooruit komen..

(en nee, ik kies geen kant, kebt tegen iedereen :p)

Tot zover mijn onpopulaire mening van vandaag. ^^

En vreemd genoeg heb ik er ook niets op tegen om door regen te wandelen.
Fairy tales do not tell children that dragons exist.
Children already know that dragons exist.
Fairy tales tell children that dragons can be killed.

Stiko
Regular user
Regular user

Bericht door Stiko » 27 aug 2010 13:21

Het verfilmen van een boek is het verneuken van een verhaal.
People
if there was one who would understand,
one that would comfort me and would take my hand,
one that would guide me and help me to find,
but there are no such people,'cause people are blind
JS

Galimatias
Forum addict
Forum addict

Bericht door Galimatias » 27 aug 2010 14:18

Stiko schreef:Het verfilmen van een boek is het verneuken van een verhaal.
:adore:
Timeo Danaos et dona ferentes.
Mwah schreef: Gelukkig kan je altijd rekenen op de alwetende Galimatias :adore:

AGE-411
Forum addict
Forum addict

Bericht door AGE-411 » 27 aug 2010 14:21

Ja en nee.

Neem als voorbeeld 'The Shining' van Stephen King, verfilmd door Stanley Kubrick.

In de verhaallijn zitten grote verschillen. Maar zowel het boek als de film zijn prettig. Dat omdat de 2 personen er elk hun eigen interpretatie aan gaven. :)

Stiko
Regular user
Regular user

Bericht door Stiko » 27 aug 2010 15:36

AGE-411 schreef:
Ja en nee.

Neem als voorbeeld 'The Shining' van Stephen King, verfilmd door Stanley Kubrick.

In de verhaallijn zitten grote verschillen. Maar zowel het boek als de film zijn prettig. Dat omdat de 2 personen er elk hun eigen interpretatie aan gaven. :)
Er zullen vast wel zo'n gevalletjes zijn, maar die zijn mijn inziens écht wel zeldzaam.
Ik vind het echt ergerlijk hoe filmmakers het lef hebben om een boek te verfilmen, en dan de helft van het verhaal over boord te gooien. Zo verdwenen er echt leuke karakters of voegen ze dingen toe die niet kloppen. Of kiezen ze acteurs die het hele beeld van de personages vern*****. Nee, met een verfilmen van een boek doen ze niets dan kwaad.
People
if there was one who would understand,
one that would comfort me and would take my hand,
one that would guide me and help me to find,
but there are no such people,'cause people are blind
JS

RedRufio
Senior user
Senior user

Bericht door RedRufio » 27 aug 2010 15:41

Ik heb net de vorige pagina van dit topic helemaal met een opengesperde mond en ogen zitten lezen. :o Zo dus. Manman. En nu heb ik zin om iemand op een krachtige doch niet verwondende manier op zijn plaats te zetten. Gelukkig is dat ondertussen al gedaan.

OT: Ik vind dat mensen die niet weten waarover ze praten en er daarenboven niet het juiste denkkader voor hebben hun mond moeten houden. Dat zijn les folies de la jeunesse zeker :roll:
Il vaut mieux avoir des remords que des regrets (Patrick Bruel)
JFK schreef: RedRufio = de All Stars-koning.

Most Evil Cookie
New user
New user

Bericht door Most Evil Cookie » 27 aug 2010 17:15

Stiko schreef:
AGE-411 schreef:
Ja en nee.

Er zullen vast wel zo'n gevalletjes zijn, maar die zijn mijn inziens écht wel zeldzaam.
Ik vind het echt ergerlijk hoe filmmakers het lef hebben om een boek te verfilmen, en dan de helft van het verhaal over boord te gooien. Zo verdwenen er echt leuke karakters of voegen ze dingen toe die niet kloppen. Of kiezen ze acteurs die het hele beeld van de personages vern*****. Nee, met een verfilmen van een boek doen ze niets dan kwaad.

Helemaal mee eens!
Fairy tales do not tell children that dragons exist.
Children already know that dragons exist.
Fairy tales tell children that dragons can be killed.

Secret2
Experienced user
Experienced user

Bericht door Secret2 » 27 aug 2010 19:24

Stiko schreef: Alle "sporten" waarbij men paarden gebruikt zijn puur manieren om een spelletje te spelen zonder moe te worden.
Geloof mij, paardrijden is veel lastiger dan je zou denken, zeker als je het goed wilt doen en een bepaald niveau bereikt hebt / wilt bereiken. Waarmee ik ook niet wil zeggen dat het de lastigste sport ooit is, maar het wordt vaak onderschat.
"Not all girls are raving, bloody lesbians, you know!"
- "That is a misfortune I'm perfectly well aware of."
(The Killing of Sister George)

kinderknieën
Forum addict
Forum addict

Bericht door kinderknieën » 27 aug 2010 19:55

Stiko schreef:
Spoiler! :
AGE-411 schreef:
Ja en nee.

Meh.
Tuurlijk, er zijn veel slechte films gebaseerd op boeken. Maar ik keek net in m'n kast en zag zeker een stuk of twintig films die minstens even goed zijn als het boek. Kubrick, wiens werk altijd gebaseerd is op boeken, is inderdaad een mooi voorbeeld (ik geef Age gelijk, ik voel me raar.)
Een boekverfilming hoeft eigenlijk ook niet beter te zijn dan het origineel. De manier hoe een regisseur een verhaal interpreteert is soms al interessant genoeg. Nu denk ik aan Adaptation (The Orchid Thief van Susan Orlean) en Clueless (Emma van Jane Austen.) Maar ja, die laatste is misschien een slecht voorbeeld, behalve mezelf ken ik weinig mensen die Clueless echt goed vinden.

OT: Clueless is een van de beste films ooit.
I mind you how we lay in June, such a transparent summer morning,
You settled your head athwart my hips and gently turned over upon me,
And parted the shirt from my bosom-bone, and plunged your tongue to my barestript heart,
And reached till you felt my beard, and reached till you held my feet.

JFK
I have no life
I have no life
Contacteer:

Bericht door JFK » 27 aug 2010 20:27

Galimatias schreef:
:adore:
³
kinderknieën schreef:[
Clueless is een van de beste films ooit.
CLUELESS !!! :adore:

Alicia Silverstone in het Beverly Hils van de vroege jaren '90. Geniaal gewoon.

Whatever!
Fluctuat nec mergitur

Calix

Bericht door Calix » 27 aug 2010 23:45

Oké, ik ga mij hier waarschijnlijk zwaar onpopulair maken met het volgende.

Wanneer ik verhalen hoor van twaalf-, dertien-, misschien ook veertienjarigen die thuis vertellen dat ze homo/lesbisch zijn en dat de ouders hen niet echt geloven of dat ze zeggen dat ze dat niet kunnen weten totdat ze daadwerkelijk een lief hebben gehad...
Ik begrijp die ouders nog wel.
Let wel: ik keur het allesbehalve goed! Maar laten we eerlijk zijn, die ouders kijken naar hun kind als een jongen/meisje die/dat nog maar net in de puberteit zit. Hoe kan die dat dan al weten?

Dit gezegd zijnde, ik besef ook wel dat er onder ons zijn die dat zo vroeg wisten, maar de ouders die dat (nog) niet aanvaarden zijn daarom nog geen slechte mensen.

JFK
I have no life
I have no life
Contacteer:

Bericht door JFK » 28 aug 2010 10:12

Ik snap de lesbo-fascinatie voor Joke Devynck niet. :-?

Please, enlighten me.
Fluctuat nec mergitur

Calix

Bericht door Calix » 28 aug 2010 18:45

Disco Trut schreef:@Calix: ik snap niet waarom dat zo onpopulair zou zijn. Ik vind het eigenlijk redelijk vanzelfsprekend dat ouders een grotere twijfel hebben op die leeftijd dan wanneer hun kinderen zich outten als ze een stuk ouder zijn. Puberteit is de periode in je leven waarin je m.i. bewust of onbewust het meest beïnvloedbaar zijn. Er is wél een verschil in hoe die ouders daar vervolgens mee omgaan natuurlijk (luisteren en erover praten vs. totaal negeren of ontkennen en banaliseren), maar dat ze het in eerste instantie niet al te serieus nemen vind ik ook niet abnormaal.
Misschien is die mening dan niet zo onpopulair als ik dacht.
I'm such an attention whore. 8)

Gesloten