Is outing noodzakelijk?

Zoek je iets met al veel stof op? Dan is dit the place to be. (Tip: de zoekfunctie is een handige tool om hier je weg te vinden.)
AGE-411
Forum addict
Forum addict
Geslacht: Man

Is outing noodzakelijk?

Bericht door AGE-411 » 04 mar 2010 01:48

De vraag staat in de titel.

Ik vind dat er nogal aanstellerig rond gedaan wordt. Alsof het zeer belangrijk is en ik vind dat je op deze site ook nogal (onbewust) gepushed wordt om je te outen. Er wordt altijd zo'n heisa rond gemaakt.

Waar is dat goed voor? Ik kan mijn leven als 'zoon van' gescheiden houden van mijn privéleven.
Mij outen zou zorgen voor veel stress en eventueel ook problemen (negatieve reacties).

Je moet je toch niet outen aan bijvoorbeeld je ouders? Dat verandert toch niets? Waarom eventuele problemen opzoeken als je er geen hebt?

Nog holebi's die niet geout zijn en een gelukkig leven hebben zonder problemen etc. ?

twijfelaar1987
Forum addict
Forum addict
Geslacht: Vrouw
Contacteer:

Re: Is outing noodzakelijk?

Bericht door twijfelaar1987 » 04 mar 2010 09:24

Ik denk dat iedereen dat voor zichzelf moet beslissen. Het hangt volgens mij van zoveel dingen af, waaronder de band met je ouders. Je zou evengoed de vraag kunnen stellen waarom je je niet zou outen tegenover je ouders, Want het outen kan evengoed positieve gevolgen hebben.

Persoonlijk was ik blij dat zij het ook wisten. En ja, ik kon ook bijna niet anders, waarom zou ik anders mijn relatie van 6 jaar met een jongen stopzetten? En zij hebben er niet super positief op gereageerd, maar ook niet negatief.

Maar ik kan ook begrijpen dat er mensen zijn die daar geen nood aan hebben.
Springbal schreef: Darwin for Premier!
Twijfelaar for Vice Premier!
I can't help it, I like to party, it's genetic, It's electrifying
Wind me up and watch me go, where she stops nobody knows

Boosty
Forum addict
Forum addict

Bericht door Boosty » 04 mar 2010 15:41

AGE-411 schreef:Je moet je toch niet outen aan bijvoorbeeld je ouders? Dat verandert toch niets? Waarom eventuele problemen opzoeken als je er geen hebt?
Nou, dat hangt van de relatie met je ouders af natuurlijk. Als je graag eens met je grote liefde in familiekring iets doet, dan is je outen gewoonweg noodzakelijk ;-)
En zeker als je nog thuis woont heb ik toch graag dat mijn lief zich bij mij thuis niet moet 'verstoppen'.

Het heeft ook voordelen. Als je je out voordat je een lief hebt, dan kunnen de ouders daar al een beetje aan "wennen". Dat zorgt toch voor een vlottere overgang van schok naar aanvaarding dan ineens met je lief voor de deur te staan.

Ach, niemand verplicht je te outen, maar voor mij persoonlijk is dat gewoon handiger.
Honorable member of the tautology-club.

Faramir
Forum addict
Forum addict

Bericht door Faramir » 04 mar 2010 16:15

Ik kan me voorstellen dat dat niet voor iedereen noodzakelijk is, maar voor mij -persoonlijk- wel. En eerlijk gezegd (zonder té zeer te willen gaan veroordelen) denk ik dat je toch moeilijk kan spreken van een hechte band met je ouders als je een lief hebt maar hen daar niet over vertelt, die niet eens mee naar huis kan nemen,...

Enfin, naast het feit dat ik nog thuis woon en ook al graag eens mn lief hier bij me heb (praktische overweging, zeg maar), vond ik ook dat mijn ouders hoorden te weten dat ik een lief heb. Dat hij ook mijn ouders hoort te kennen. Dat het veel fijner is mensen die om je geven te kunnen laten zien hoe gelukkig je bent.

Maar dat is uiteindelijk voor ieder een eigen keuze: Denk je meer te zullen kwetsen door je lief mee naar huis te brengen, en wil je je ouders dat 'besparen'? Dan is dat natuurlijk je volste recht. Ik denk gewoon niet dat ik 't zelf op lange termijn zou kunnen - in die zin zie ik outen als iets 'onafwendbaars'. Maar als een ander dat wel z'n ganse leven kan en wil volhouden en zich daar het beste bij voelt, moet hij dat gewoon zo doen. Punt.

Echo
I have no life
I have no life
Contacteer:

Bericht door Echo » 04 mar 2010 16:42

Ik zou nooit constant kunnen liegen tegen mijn ouders. En mij niet outen (of geout hebben, beter) zou betekenen dat ik constant over kleine dingetjes zou moeten liegen. En ik kan heel slecht liegen (ook al omdat ik eigenlijk niet geloofwaardig kan liegen...)

(En eens geout, voel je je (of voelde ik me) zoveel zekerder over mijn geaardheid, alle twijfel, onzekerheden, angsten, waren weg, omdat ik me geen zorgen meer moest maken over mensen die het zouden ontdekken, en zo).
Ik ben een van die robuuste lezers die lezen zoals ze snurken, eten en winden laten – een gildenbroeder van het eerlijke ezelsoor en niet van het pretentieuze leeslint.
Patrick Demompere

Desire. Poetry. -
Verlangen is het beest in mijn wijn.

JFK
I have no life
I have no life
Contacteer:

Bericht door JFK » 05 mar 2010 14:30

Ach. Dat hangt inderdaad van persoon tot persoon af. Ik ben enkel nog niet out tegenover mijn familie (zus, neef en nicht wel) En ik heb eerlijk gezegd nog nooit de 'drang' gehad om het te doen.

Tegenover mijn zus had ik dat gevoel plotseling wel. Ik had toen echt iets van "JFK, nu moet je het toch wel zeggen". Mijn zus was echt verbaasd hoe chill ik daarmee omging. Ze vond echt dat ik supersterk in mijn schoenen stond. (Tja, waarom je daar onzeker over voelen? Het is gewoon zo. Punt.)

Dat gevoel heb ik nog nooit gehad bij mijn ouders. Zelfs toen ik een lief had, had ik niet eens de drang om het te zeggen. Ik heb ook nog nooit moeten liegen over iets. Ze kennen zelfs alle personen die 'speciaal' voor mij waren.
Fluctuat nec mergitur

mattijs487
Senior user
Senior user

Bericht door mattijs487 » 05 mar 2010 20:35

AGE-411 schreef:Nog holebi's die niet geout zijn en een gelukkig leven hebben zonder problemen etc. ?
Ik ben ook nog niet geout en ben perfect gelukkig :)
Al ben ik al een paar maand van plan om het wel te doen, maar het is er nog altijd niet van gekomen en het zal ook nog niet voor morgen zijn denk ik.
Echo schreef:Ik zou nooit constant kunnen liegen tegen mijn ouders.
Dat is niet echt liegen vind ik. Al kan ik me wel voorstellen dat "het" allemaal wat makkelijker zou zijn indien ik me wel al geout had. En me zo ook een stuk zekerder zou voelen.
DaddyCool schreef: Ik vind dat de avatar helemaal bij je past. Zo een serieuze meneer die eigenlijk grappig is. Hij lijkt mij ook een machtsgeile persoon :)

Springbal
I have no life
I have no life
Contacteer:

Bericht door Springbal » 06 mar 2010 00:24

goh, is bepaalde info achterhouden liegen? :)
Onderzoek wees uit dat een man depressief wordt als zijn vrouw meer verdient dan hij. Daarom wordt een homo koppel in het Engels a Gay couple genoemd
Wall schreef:Zo gevaarlijk lijkt Springbal niet.

Max
Experienced user
Experienced user

Bericht door Max » 06 mar 2010 00:45

Oké, als gij blij zijt met uw leven moet je u niks aantrekken van wat de anderen zeggen (ge moet u outen en blablabla).

Ik ben ook nog niet geout en ik ben eerlijk gezegd NIET gelukkig. Ik moet altijd liegen tegen mijn ouders en ik haat dat. En in een relatie heeft uw lief (meestal) liever dat je geout bent. In 't begin vindt uw lief het niet erg, maar na een tijdje ... (aller bij mij is dat toch zo).

Ik denk dat outen uw leven een beetje makkelijker maakt. Maar ja, niet alle ouders accepteren dat.
Zoals de mijne ... En ik ga mij dit jaar outen en ben 100% zeker van hun (negatieve) reactie: tu es gay, c'est une maladie. DEHORS!!
Spoiler! :
leve de ocmw!
Lost whispers awaken within me and fly...

Springbal
I have no life
I have no life
Contacteer:

Bericht door Springbal » 06 mar 2010 20:23

Max schreef:En ik ga mij dit jaar outen en ben 100% zeker van hun (negatieve) reactie: tu es gay, c'est une maladie. DEHORS!!
Spoiler! :
leve de ocmw!
Als je illegaal was of zo had ik je in ons LOI kunnen opvangen.

Even serieus, dat klinkt echt wel niet goed. Okay ze zullen wel schrikken maar je er echt voor uit gooien? Krijgt een moeder dat écht over haar hart? :-?
Onderzoek wees uit dat een man depressief wordt als zijn vrouw meer verdient dan hij. Daarom wordt een homo koppel in het Engels a Gay couple genoemd
Wall schreef:Zo gevaarlijk lijkt Springbal niet.

Farfalla
Forum addict
Forum addict

Bericht door Farfalla » 08 mar 2010 10:37

AGE-411 schreef:Waar is dat goed voor? Ik kan mijn leven als 'zoon van' gescheiden houden van mijn privéleven.
Mij outen zou zorgen voor veel stress en eventueel ook problemen (negatieve reacties).

Je moet je toch niet outen aan bijvoorbeeld je ouders? Dat verandert toch niets? Waarom eventuele problemen opzoeken als je er geen hebt?
Wil je je dan nooit outen, of gewoon niet zo lang je thuis woont?
Want zo lang je je niet out, kan je toch niet gaan samenwonen, eventueel een gezin stichten met iemand.

Persoonlijk ben ik van mening dat mensen die je graag zien, je enkel graag kunnen zien als ze weten en aanvaarden wie je bent. Anders zien ze gewoon de persoon graag die jij "speelt".
Overigens vind ik dat, hoewel holebi's al enorm goed "aanvaard" worden in onze maatschappij, er toch nog veel kan verbeteren. Ook daarom ben ik er voorstander van dat holebi's zich zoveel mogelijk outen en zich in het openbaar ook hetzelfde gedragen als zouden ze een hetero relatie hebben. Het beeld van twee mannen/vrouwen die hand in hand lopen of mekaar een afscheidszoen geven, mekaar verliefd in de ogen kijken... kan alleen maar "normaal" worden, als mensen het vaak genoeg zien.

Hoe dan ook, dat niet iedereen even principieel is als ik en dat ik daardoor mss makkelijker door de zure appel bijt, snap ik prima. Dus neem gerust je tijd.
Maar je stelt de vraag: "Is outing noodzakelijk?" en mijn antwoord daarop is een overduidelijke "ja".
You can either agree with me, or be wrong...
Don't be sad cause roses have thorns, be glad thorns have roses!
http://anima-farfalla.blogspot.com

AGE-411
Forum addict
Forum addict

Bericht door AGE-411 » 11 mar 2010 02:10

Springbal schreef:goh, is bepaalde info achterhouden liegen? :)
Mijn verhaal aan mijn ouders: ik heb 2 goede kameraden (Brussel en Antwerpen) waarmee ik uitga in en afwisselend blijft bij slapen (om de 2 weken bij elk, dus iedere vrijdag weg).
Als je dan betijds nog es klaagt van "mijn rug doet zeer van die harde luchtmatras op de grond" of van "ja lap, kheb een verkoudheid van in die koude slaapzak" is je verhaal zeer realistisch.

In realiteit blijf ik gewoon al maandenlang iedere vrijdag in Burst in het warme bedje van Jeroen slapen :P

Ik vrees voor zeer variabele reacties bij mijn ouders. Een reactie van: "ook goed", maar in zichzelf ":evil: " zijn en er het hunne van denken is een mogelijkheid.
Maar de uithalen van mijn pa en ma naar vreemde dingen (= alles waar het VB tegen is) ken ik al goed genoeg. Dus voorlopig wil ik hen niets vertellen. Ook doordat ik er geen behoefte aan heb en het leven nu best wel lekker draait, dus waarom zou ik er iets aan veranderen?

Mijn ouders hebben mij ook nooit echt gekend, en ik heb er totaal geen band mee. Dus het zal me een zorg wezen.
Farfalla schreef:
AGE-411 schreef:Waar is dat goed voor? Ik kan mijn leven als 'zoon van' gescheiden houden van mijn privéleven.

Wil je je dan nooit outen, of gewoon niet zo lang je thuis woont?
Ik denk eerder aan dat laatste.
Als ik volgend jaar terug wil studeren kan ik het ook allemaal langer rekken.

Turbine
New user
New user

Bericht door Turbine » 11 mar 2010 20:52

Het is een keuze die je zelf maakt. Je hoeft je niet te outen maar het kan wel een grote opluchting zijn. Je kan eindelijk je zelf zijn, dat wil jij toch ook? Al mijn vrienden weten dat ik homo ben en zij hebben alleen maar positief gereageerd. Wat wel zo is, ik zit sinds vorige herfstvakantie in een nieuwe klas en de meerderheid zijn tegen holebi's dus daar ga ik mij zeker niet outen, ik moet er nog een paar jaren mee samen zitten en ik heb ook geen zin om de komende jaren gediscrimineerd te worden.

Mijn ouders weten het wel nog niet, ik vind dit ook de moeilijkste stap. Hoewel ik er zeker van ben dat zij positief gaan reageren is er nog altijd iets in mij dat mij tegen houdt. Maar hoe dan ook ik ga het hen sowieso vertellen als ik er helemaal klaar voor ben. Ik wil ook eens graag dat mijn vriend (die heb ik wel nog niet heb :P) zou kunnen blijven slapen, en dat we zonder problemen elkaar ook eens een kus kunnen geven. :wink:

Mega_Timmy
New user
New user

Bericht door Mega_Timmy » 12 mar 2010 01:51

Springbal schreef:
Max schreef:En ik ga mij dit jaar outen en ben 100% zeker van hun (negatieve) reactie: tu es gay, c'est une maladie. DEHORS!!
Spoiler! :
leve de ocmw!
Als je illegaal was of zo had ik je in ons LOI kunnen opvangen.

Even serieus, dat klinkt echt wel niet goed. Okay ze zullen wel schrikken maar je er echt voor uit gooien? Krijgt een moeder dat écht over haar hart? :-?

Same here, ik ben wettelijk "volwassen" (ben net 20 jaar geworden) en dus kan mijn vader me buitenzetten.

Mijn vader heeft niet echt een hart, hij zou er geen problemen mee hebben me buiten te zetten als ik me niet gedraag zoals hij wil (heeft hij al veel gezegd).
Tegen mijn broer (die net zoals mijn vader is) is hij al aan het aftellen tot wanneer die 18 is om die eventueel buiten te kunnen zetten... :cry:

Mijn moeder zou dat niet aankunnen me buiten te zetten, maar zij heeft echter weinig te zeggen tegen mijn dominantere vader. Zeker op een dag wanneer de aandeelkoersen dalen, is het steeds onweer in huis, zelfs voor het minste... :kots:

En ja, ik ben NIET geout en ook NIET gelukkig. Ik zou ook graag eens een leuek vriend hebben en die dan ook mee naar huis of zo kunnen meenemen, ook een beetje mezelf zijn en zo, want het doet soms vreselijk veel pijn om nog alleen te zijn en zeker om mezelf te zijn...

Mijn moeder zal het niet te direct erg vinden, zij vindt het nu eenmaal leuker dat ze een lieve zoon heeft die respect heeft voor haar (zoals ik) dan dat ze iemand heeft zoals mijn broer die net zo extremisitisch is als mijn vader (VB-sympathieën...) ...., de relatie van mij en mijn moeder is beter dan die van mijn moeder en mijn broer...

Natuurlijk zal ze het wel spijtig vinden dat ik geen kindjes zal hebben, en zeker omdat ze wel een goede papa in mij ziet (ik ken al wat van het huishouden, ben steeds lief en vrolijk en ben wel goed in de omgang met kinderen...), natuurlijk ja, mijn vader is een totaal iets anders en dus het blijven bij alleen zijn en leven in een wereld van hetero's terwijl je eigenlijk dat niet wil;...

Mijn vader die denkt dat ik echt van meisjes houd, omdat hij wel soms ziet dat ik naar clipjes op youtube kijk waar vrouwen in zingen (ja, vrouwen zingen ook he), ook het feit dat hij denkt dat ik geen lief mee naar huis neem omdat mijn broer en zus er wat raar mee om zouden springen (...vergelijk het met een blanke die een negerkesdorp binnengaat ...), denkt hij dat ik stiekem heel wat vriendinnekes heb..., tjah...
Alle dromen zijn bedrog, maar als je wakker wordt naast mij dan droom je nog :p

Mega_Timmy
New user
New user

Bericht door Mega_Timmy » 12 mar 2010 01:52

soms denk ik dat het in mijn ogen beter is om eerst even te trouwen met een vrouw, kindjes te maken, vreemd te gaan, te scheiden en dan pas gelukkig met een man samen te gaan leven en te trouwen, zodat ze begrijpen dat het met en vrouw nikske wordt... :roll:
Alle dromen zijn bedrog, maar als je wakker wordt naast mij dan droom je nog :p

AGE-411
Forum addict
Forum addict

Bericht door AGE-411 » 12 mar 2010 02:34

Mega_Timmy schreef:soms denk ik dat het in mijn ogen beter is om eerst even te trouwen met een vrouw, kindjes te maken, vreemd te gaan, te scheiden en dan pas gelukkig met een man samen te gaan leven en te trouwen, zodat ze begrijpen dat het met en vrouw nikske wordt... :roll:
Dat is toch ook nergens goed voor hé.
Alleen miserie en gedoe voor niks.

Misschien kan je je nu nog niet outen, maar er moet een moment zijn in je leven dat je thuis op stapt om alleen te wonen. Ideale gelegenheid om het te vertellen.

Overgens denk ik dat 'buitensmijten' wettelijk geregeld is en dat dat niet zomaar kan. Iemand die de wetgeving daaromtrent kent?

Misschien kan je je al outen aan je moeder. Als je zegt dat je daar wel goed bij staat. :)

Farfalla
Forum addict
Forum addict

Bericht door Farfalla » 12 mar 2010 13:28

Mega_Timmy schreef:soms denk ik dat het in mijn ogen beter is om eerst even te trouwen met een vrouw, kindjes te maken, vreemd te gaan, te scheiden en dan pas gelukkig met een man samen te gaan leven en te trouwen, zodat ze begrijpen dat het met en vrouw nikske wordt... :roll:
Aaaahja, voor het goed van je ouders is het natuurlijk wel aanvaardbaar dat je met een vrouw haar voeten speelt en haar onbeschrijfelijk kwetst. En kinderen op de wereld brengen in een gezin waarvan je al wéét dat het uit mekaar gaat vallen is ook hééééél liefdevol! Uhuh...

Geloof mij maar als ik zeg dat een scheiding zelfs in de allerbeste omstandigheden, echt wel lijden is. Het is erg genoeg voor mensen die te laat beseffen dat ze homoseksueel zijn, om een einde te moeten maken aan hun heterohuwelijk. Jij wéét dat je homo bent, zet dus die dwaze gedachten maar snel uit je hoofd!
You can either agree with me, or be wrong...
Don't be sad cause roses have thorns, be glad thorns have roses!
http://anima-farfalla.blogspot.com

Bernard
**BANNED**
Contacteer:

Bericht door Bernard » 12 mar 2010 16:01

als je in de kast blijft zitten oefent dat een ernstige druk uit op je relatie met je partner, met andere mensen en met jezelf...
een goed moment om ervoor uit te komen bestaat niet. hoe langer je zwijgt hoe meer je mensen een reden geeft om je achteraf een leugenaar te noemen.
en geloof me, iedereen weet het voor jij weet dat ze het weten. de mensen zijn niet achterlijk, hoor. :)
en wat weten ze dan eigenlijk? je geaardheid is even banaal als de kleur van je haar/ogen/...
wat je ermee DOET, dat is iets anders natuurijk... :wink:

AGE-411
Forum addict
Forum addict

Bericht door AGE-411 » 14 mar 2010 02:59

Bernard schreef:als je in de kast blijft zitten oefent dat een ernstige druk uit op je relatie met je partner, met andere mensen en met jezelf...
een goed moment om ervoor uit te komen bestaat niet. hoe langer je zwijgt hoe meer je mensen een reden geeft om je achteraf een leugenaar te noemen.
en geloof me, iedereen weet het voor jij weet dat ze het weten. de mensen zijn niet achterlijk, hoor. :)
en wat weten ze dan eigenlijk? je geaardheid is even banaal als de kleur van je haar/ogen/...
Wat heeft mijn lief met mijn ouders te maken?

Privé en zakelijke contacten (meer dan een gratis eet en woonstek zijn mijn ouders niet voor mij) gescheiden houden. :)

Echo
I have no life
I have no life
Contacteer:

Bericht door Echo » 14 mar 2010 11:46

AGE-411 schreef:
Bernard schreef:als je in de kast blijft zitten oefent dat een ernstige druk uit op je relatie met je partner, met andere mensen en met jezelf...
Wat heeft mijn lief met mijn ouders te maken?

Privé en zakelijke contacten (meer dan een gratis eet en woonstek zijn mijn ouders niet voor mij) gescheiden houden. :)
je ouders hebben toch wel het recht om weten wie of wat jou zo gelukkig maakt (want ik ga er nog altijd van uit dat dat het primaire levensdoel is van kinderen opvoeden, hopen dat ze gelukkig zijn). En het feit dat je zo tegen hen liegt, systematisch, en hun zorg puur als gratis eet- en woonstek bekijkt, ik vind het walgelijk, een compleet gebrek aan respect. Nog los van de keuze om je al dan niet te outen.
Ik ben een van die robuuste lezers die lezen zoals ze snurken, eten en winden laten – een gildenbroeder van het eerlijke ezelsoor en niet van het pretentieuze leeslint.
Patrick Demompere

Desire. Poetry. -
Verlangen is het beest in mijn wijn.

Gesloten