Vraagje aan de mejuffrouwen en de jongeheren.

Zoek je iets met al veel stof op? Dan is dit the place to be. (Tip: de zoekfunctie is een handige tool om hier je weg te vinden.)

Hoe wil jij door vreemden aangesproken worden?

Ik wil aangesproken worden met juffrouw.
30
33%
Ik wil aangesproken worden met mejuffer.
3
3%
Ik wil aangesproken worden met mevrouw.
7
8%
Ik wil aangesproken worden met jongeheer.
19
21%
Ik wil aangesproken worden met meneer.
31
34%

Totaal aantal stemmen: 90

Nabuchodonosor
Forum addict
Forum addict

Vraagje aan de mejuffrouwen en de jongeheren.

Bericht door Nabuchodonosor » 25 feb 2010 19:06

Geachte mevrouwen en juffrouwen,

ik heb steeds de neiging, om een jonge vrouw die gezien haar jonge leeftijd hoogstwaarschijnlijk nog niet gehuwd is, aan te spreken met 'juffrouw'. Zo in situatie's bijvoorbeeld waar de serveuze's jonge vrouwen zijn.
Nu, ik heb daarop al vaak commentaar gekregen van de personen die toen met mij mee waren. Ze vonden dat het mevrouw moest zijn. Maar dat is helemaal niet zo.
'Mevrouw' is voor een gehuwde vrouw, punt. En juffrouw is voor ongehuwde en jonge meisjes. Eigenlijk dienen heel jonge meisjes met mejuffer aangesproken te worden. Ik krijg het moeilijk over mijn lippen om jonge vrouwen met mevrouw aan te spreken.

En ik vraag me nu af: wat vinden de mejuffrouwen en de mejuffers zelf? Hoe willen zij aangesproken worden?
De onvolwassenen als mejuffer? De jongvolwassenen als juffrouw? Of willen jullie als Mevrouw aangesproken worden?

2 maand geleden overleed een grootoom van mij, 96j. Ik vroeg mij af hoe de achterkleinkinderen zouden omschreven worden, want er waren daar bij die nog zuigeling waren. Ze zouden een vrouwelijke zuigeling toch niet als mevrouw omschrijven? :o
Het rouwbericht verscheen en het werd gemakkelijk opgelost. De namen van alle kinderen en kleinkinderen werden vernoemd, voorafgegaan met De Heer en Mevrouw, want allen waren gehuwd. Bij de kleinkinderen stond dan daarachter: 'en hun kinderen' of 'en hun zoon'.

Nu, Juffrouw of Mevrouw?

En de jongeheren en meneren mogen ook antwoorden. Willen jullie, als onvolwassen man als meneer aangesproken worden, of als jongeheer?
Hoewel: de mannen hebben tegenwoordig meer reden om te wensen als meneer aangesproken te worden, aangezien 'jongeheer' ook wel een andere connotatie heeft gekregen.... :(

Edit door Galimatias: even de topictitel aangepast, aangezien je je vraag ook tot de mannelijke forummers richt.
Zonder onderschrift, bij gebrek aan inspiratie.

__Jules__
Regular user
Regular user
Geslacht: Vrouw
Contacteer:

Re: Vraagje aan de mejuffrouwen en de jongeheren.

Bericht door __Jules__ » 25 feb 2010 19:13

Mejuffer is idioot, en Juffrouw ook. Wat ik nog het vervelendst vind, is "Meisje", als ik "Hee! Meisje!!" Dat haat ik echt.
Mevrouw klinkt ook dom maar is het minst erge :lol:

GroenWolkje
Forum addict
Forum addict
Contacteer:

Bericht door GroenWolkje » 25 feb 2010 19:18

't Hangt er allemaal vanaf hoe je't zegt. (Me)juffrouw kan heel denigrerend overkomen als je't zo zegt, maar op zich heb ik helemaal niets tegen het woord. Zolang je gewoon vriendelijk bent: who cares welk woord je gebruikt? :)
"Yeah, I like boys and girls, they're all great! There's really no difference is there? Mr. BBC."

Springbal
I have no life
I have no life
Geslacht: Man
Contacteer:

Bericht door Springbal » 25 feb 2010 19:21

Jongeman komt nogal denigrerend over. En Jongeheer :roll: .
Zal wel aan mij liggen maar toch :roll:
:)
Onderzoek wees uit dat een man depressief wordt als zijn vrouw meer verdient dan hij. Daarom wordt een homo koppel in het Engels a Gay couple genoemd
Wall schreef:Zo gevaarlijk lijkt Springbal niet.

Mateo
Forum addict
Forum addict

Bericht door Mateo » 25 feb 2010 19:22

zolang het maar niet 'madam' is, gelijk zo hier soms durven, is het voor mij gelijk.

Dit zijn wel, naar mijn bescheiden mening, eerder gebruiken van een paar generaties terug. Ik voel mij persoonlijk te oud om aangesproken te worden met '(me)juffrouw', hoewel ik inderdaad nog niet getrouwd ben. Maar als ik enkele generaties terug zou hebben geleefd dan was ik zeker weten wel al getrouwd.. Snap je wat ik wil zeggen? Het zijn nog gebruiken die uit dezelfde tijd stammen als vrouwen nemen automatisch de naam van hun man over, kinderen worden enkel binnen het huwelijk geboren en holebi's bestaan alleen op stiekeme zolderkamertjes.. laat staan dat ze kunnen trouwen.

Nabuchodonosor
Forum addict
Forum addict

Bericht door Nabuchodonosor » 25 feb 2010 19:29

Mateo schreef:zolang het maar niet 'madam' is, gelijk zo hier soms durven, is het voor mij gelijk.

Dit zijn wel, naar mijn bescheiden mening, eerder gebruiken van een paar generaties terug. Ik voel mij persoonlijk te oud om aangesproken te worden met '(me)juffrouw', hoewel ik inderdaad nog niet getrouwd ben. Maar als ik enkele generaties terug zou hebben geleefd dan was ik zeker weten wel al getrouwd.. Snap je wat ik wil zeggen? Het zijn nog gebruiken die uit dezelfde tijd stammen als vrouwen nemen automatisch de naam van hun man over, kinderen worden enkel binnen het huwelijk geboren en holebi's bestaan alleen op stiekeme zolderkamertjes.. laat staan dat ze kunnen trouwen.
Dat is speculariekoek he. Er is geen causaal verband tssn dat en het al of niet gebruiken van juffrouw. :wink:

Galimatias
Forum addict
Forum addict

Bericht door Galimatias » 25 feb 2010 20:02

Nabuchodonosor schreef:
Mateo schreef:zolang het maar niet 'madam' is, gelijk zo hier soms durven, is het voor mij gelijk.

Dat is speculariekoek he. Er is geen causaal verband tssn dat en het al of niet gebruiken van juffrouw. :wink:
Neem het niet al té letterlijk, dat zogenaamd causaal verband... Ik denk dat wat Mateo wilde zeggen, hierop neerkomt: andere tijden, andere gebruiken. Ik ben persoonlijk wel fan van archaïsch taalgebruik (woorden als 'desalniettemin', 'heden ten dage',... :love: ), maar tegelijk besef ik wel dat woorden als 'mejuffer' en 'mejuffrouw' behoorlijk oubollig klinken en door heel wat mensen niet - of niet meer - gebruikt worden. Twee à drie generaties lag dat nog heel wat anders, zoals m'n grootouders nog geregeld illustreren met hun ge-'(me)juffrouw' en ge-'jongeheer'.

Nu, ikzelf zie er geen graten in om met 'jongeheer' of 'jongeman' aangesproken te worden. Voor de aanspreking 'meneer' voel ik me nog iets te 'jong'; voor de aanspreking 'jongen' voel ik me dan weer te oud..
Timeo Danaos et dona ferentes.
Mwah schreef: Gelukkig kan je altijd rekenen op de alwetende Galimatias :adore:

Mateo
Forum addict
Forum addict

Bericht door Mateo » 25 feb 2010 22:56

Galimatias schreef:
Nabuchodonosor schreef:

Neem het niet al té letterlijk, dat zogenaamd causaal verband... Ik denk dat wat Mateo wilde zeggen, hierop neerkomt: andere tijden, andere gebruiken.
jawel, dat bedoelde ik inderdaad.

Glamourgirl_10
Senior user
Senior user

Bericht door Glamourgirl_10 » 25 feb 2010 23:22

Als ze het menen kan een "juffrouw" of "mevrouw" mij erg charmeren. Wat het verschil tussen de twee betreft: als ze juffrouw zeggen ga ik ervan uit dat ze me jong en sexy vinden, als ze mevrouw zeggen ga ik ervan uit dat ze me verstandig vinden en een beetje bang voor me zijn. Een win-win situatie dus. Meestal krijg ik dan een brede glimlach op mijn gezicht (ik ben er nog altijd niet aan gewend zo aangesproken te worden) en kijken ze raar terug.

In mijn buurt wordt ik 's nachts doorgaans aangesproken met: "Eeeeh Schatze, etwas trinken?"
Spoiler! :
dat van jong, sexy, verstandig en bang is enkel om mijzelf in mijn hoofd te amuseren hoor, ik weet wel dat die arme mensen gewoon hun job doen, saai!
Spoiler! :
Ik weet dat ik even klonk alsof ik een geslachtsverandering ondergaan heb, maar ik was gewoon een kind dat in de bossen speelde en voor wie juffrouwen en mevrouwen het laatste waren wat ze dacht dat ze ooit zou zijn
We gaan oh we gaan naar daar
waar het wilde bloed stroomt

De lachende profeet
I have no life
I have no life
Contacteer:

Bericht door De lachende profeet » 26 feb 2010 00:40

Ik vind het zelf altijd vreemd als kinderen van de chiro mij aanspreken met 'meneer'. Ik zie mezelf wel enigzins als volwassen, maar eigenlijk zie ik geen echte kloof met jongeren. Mij kan het eigenlijk niet echt schelen hoe ze mij noemen. Dat hangt toch allemaal af van conventies.
AGE-411 schreef:Freddy Horion is echt de hipste crimineel ooit in dit apenland.
Binge Drinking Blues: Screwing Society since 1985

Mega_Timmy
New user
New user

Bericht door Mega_Timmy » 27 feb 2010 01:08

"meneer" vind ik zo officeel, "meneer" vind ik enkel gepast bij 'hogere kringen'

de bommakes zijn nog het best, die zeggen altijd "jongeman", en meestal zeggen ze nog dat ik knap ben :D

"jongeheer" is een beetje oud, dat klinkt enkel nog gevolgd door de familienaam, als het officieel moet

voor de rest is "jongen" of "gast" of gewoon mijn naam of geen aanspreking beter...
Alle dromen zijn bedrog, maar als je wakker wordt naast mij dan droom je nog :p

Farfalla
Forum addict
Forum addict

Bericht door Farfalla » 28 feb 2010 15:02

Iedereen die duidelijk ouder is dan mezelf, mag me aanspreken met juffrouw (zelfs toen ik getrouwd was), iedereen die duidelijk jonger is, moet dan weer mevrouw zeggen.

Liefst van al heb ik nog als ze gewoon "Excuseer" ofzo zeggen :D
You can either agree with me, or be wrong...
Don't be sad cause roses have thorns, be glad thorns have roses!
http://anima-farfalla.blogspot.com

Mr Cash
Experienced user
Experienced user

Bericht door Mr Cash » 01 mar 2010 09:32

Jongeheer past nu wel al lang niet meer bij mij of je moest al een pak over de 60 zijn als je het zegt.

Meneer Cash, Herr Cash, Signore Cash, Mister Cash of Monsieur Cash hoor ik het meeste dus ik ben dat al wel wat gewoon.

Nu moet ik wel zeggen dat we in de Benelux, Frankrijk en GB makkelijker overgaan tot voornamen noemen. Signore Cash en Herr Cash blijven dus het meest gebruikt.

In België zeg ik toch vaak juffrouw als de dame in kwestie jonger dan 30 is, maar alleen als ik de naam zelf niet ken. Indien ik haar achternaam wel ken houd ik het op mevrouw X. Toegegeven, bij vrouwen zeg ik minder snel de voornaam dan bij mannen, ik wil niet te familiair overkomen.

Aan de andere kant: mss 5% van de mensen die werken in mijn omgeving is vrouwelijk. ten minste op niveau: aan thee- en koffiedames, kuisvrouwen of receptionistes geen gebrek. Het glazen plafond, het bestaat, spijtig genoeg.
Darjeeling, Assam, Lapsang -
Kenya, India, Ceylon -
The Empire flows like rivers through your living room

Tinemien
New user
New user

Bericht door Tinemien » 01 mar 2010 10:15

Ik ben al blij als ze niet "meneer" zeggen :lol:
Als ik zelf moet kiezen, "Meisje". Voor de buitenwereld "Mevrouw". Alhoewel "Mejuffer" wel iets lekker ouderwets heeft ^^

sjwazi
Forum addict
Forum addict

Bericht door sjwazi » 01 mar 2010 11:55

De laatste tijd is het meer en meer "mevrouw" (al moeten ze eigenlijk Madame zeggen, aja!), maar om mezelf te troosten ga ik ervan uit dat dat komt doordat ze me in mijn functie (als leerkracht) aanvaarden, en niet omdat ze me oud vinden. Één keer was het "dingske", tot grote hilariteit van de volledige klas + mijn mentor, maar eigenlijk, als ik erbij stilsta, was dat een compliment, want die jongen vond mij misschien te jong om me mevrouw te noemen.

Op straat háát ik gemevrouw. Ik ben 22, zie er eerder uit als 19 dan als 25, en wens me bijgevolg niet oud te voelen.

Mejuffer klinkt ouderwets. Doet mij denken aan mejuffrouw Sara Burgerhart.

Verder valt het me op dat de meisjes in de poll juffrouw verkiezen, en dat de jongens bijna steevast voor meneer gaan. Ergens wel logisch, aangezien je "jongeheer" steeds vaker als totem pro pars hoort.

Galimatias
Forum addict
Forum addict

Bericht door Galimatias » 01 mar 2010 14:47

sjwazi schreef:Verder valt het me op dat de meisjes in de poll juffrouw verkiezen, en dat de jongens bijna steevast voor meneer gaan. Ergens wel logisch, aangezien je "jongeheer" steeds vaker als totem pro pars hoort.
Ofwel is het pars pro toto (een deel voor het geheel), ofwel totum pro parte (het geheel voor een deel). Ik neem aan dat je hier op het laatste doelt? :ibi:

Dat gezegd - nuja, geschreven :) - zijnde, geef ik persoonlijk wel degelijk de voorkeur aan 'jongeheer'. 'Meneer' klinkt een pak formeler en dicht jonge mensen een onevenredig aantal jaren toe in vergelijking met hun eigenlijke leeftijd. Plus, 'jongeheer' is archaïsch taalgebruik. ( :love: )
Timeo Danaos et dona ferentes.
Mwah schreef: Gelukkig kan je altijd rekenen op de alwetende Galimatias :adore:

Stilicho
Forum addict
Forum addict

Bericht door Stilicho » 01 mar 2010 14:52

Ik vind het wel leuk om meneer genoemd te worden, zeker wanneer iemand die maar een beetje jonger is mij zo aanspreekt. :) Desalniettemin ben ik gewoon tevreden met mijn voornaam en 'jongeheer' wil ik echt niet horen.

sjwazi
Forum addict
Forum addict

Bericht door sjwazi » 01 mar 2010 15:28

Galimatias schreef:
sjwazi schreef:Verder valt het me op dat de meisjes in de poll juffrouw verkiezen, en dat de jongens bijna steevast voor meneer gaan. Ergens wel logisch, aangezien je "jongeheer" steeds vaker als totem pro pars hoort.
Ofwel is het pars pro toto (een deel voor het geheel), ofwel totum pro parte (het geheel voor een deel). Ik neem aan dat je hier op het laatste doelt? :ibi:
Ik bedoel inderdaad het laatste. Maar 't is niet omdat ik wijsneuzerig probeer te doen, dat je ook wijsneuzerig moet doen hé ;-)

Nabuchodonosor
Forum addict
Forum addict

Bericht door Nabuchodonosor » 01 mar 2010 20:35

Mr Cash schreef: Aan de andere kant: mss 5% van de mensen die werken in mijn omgeving is vrouwelijk. ten minste op niveau: aan thee- en koffiedames, kuisvrouwen of receptionistes geen gebrek. Het glazen plafond, het bestaat, spijtig genoeg.
:lol:

Wat mij opvalt in de poll is dat wel 10 vrouwen kozen voor 'juffrouw' tegenover 2 die kozen voor 'mevrouw'. Er is er zelfs ééntje die opteerde voor mejuffer! :o Als het u belieft: wie bent u? Maak je kenbaar! :)
Dusssss.... het lijkt me duidelijk dat de afschaffing van juffrouw/mejuffrouw eigenlijk helemaal onnodig was/is. :) Die dolle mina's he, ze maken meer kapot dan dat ze construeren. :-?

Ook het feit dat hier vooral jonge ongehuwde vrouwen/meisjes frequenteren zal wel bijdragen tot de voorkeur voor juffrouw.
In tegenstelling echter tot de mannen, die vooral mijnheer kiezen.
Bij mij is het uiteraard ook mijnheer en ik kan me eigenlijk niet meer herinneren hoe ik wilde aangesproken worden door een onbekende toen ik 18 was. Ik stond er niet bij stil, maar ik weet wel nog dat ik gruwelde dat een of andere leerkracht zijn superioriteit aan mij wilde opdringen door mij denigrerend met 'jongeman' aan te spreken.

JFK
I have no life
I have no life
Contacteer:

Bericht door JFK » 01 mar 2010 22:02

Aahh!! Ik herinner mij nog de allereerste keer wanneer iemand 'meneer' tegen mij zei. Aan de kassa van de TH-winkel van Knokke-Zoute, ik was 15 ofzo. Ik weet nog dat ik de man een paar seconden aanstaarde, zo van: 'wat zei die nu?'.

Ik heb echt een voorkeur voor 'meneer'.
Fluctuat nec mergitur

Gesloten