Welk boek lees je momenteel?

Zoek je iets met al veel stof op? Dan is dit the place to be. (Tip: de zoekfunctie is een handige tool om hier je weg te vinden.)
Martijn
Experienced user
Experienced user
Geslacht: Man

Re: Welk boek lees je momenteel?

Bericht door Martijn » 17 mei 2010 13:59

"extreem luid en ongelofelijk dichtbij" door Jonathan Safran Foer. Eigenlijk al voor de tweede keer. Ik vind dit echt een prachtboek.

Springbal
I have no life
I have no life
Contacteer:

Bericht door Springbal » 18 mei 2010 12:54

Ik combineer nu Gangreen 1, met Mannen die vrouwen haten en oud is out
Het gaat geloof ik over een zwarte lesbische dame die heel goed kan hacken of zo :D
Onderzoek wees uit dat een man depressief wordt als zijn vrouw meer verdient dan hij. Daarom wordt een homo koppel in het Engels a Gay couple genoemd
Wall schreef:Zo gevaarlijk lijkt Springbal niet.

twijfelaar1987
Forum addict
Forum addict
Geslacht: Vrouw
Contacteer:

Bericht door twijfelaar1987 » 18 mei 2010 20:25

In een ver verleden (lees: ik was 14) zat ik in de Kinder- en Jeugdjury. Het was dus al veel te lang geleden dat ik (niet verplicht) een boek las. Ik wou eens opnieuw beginnen lezen, dus ben naar de bib geweest. Maar aangezien ik totaal geen idee had welke boeken ik zou willen lezen keek ik eerst in dit topic. Daardoor heb ik De stad der blinden (Saramago) en In Ongenade (J. M. Coetzee) mee. Ben nu met die laatste begonnen en hij leest echt vlot!
Springbal schreef: Darwin for Premier!
Twijfelaar for Vice Premier!
I can't help it, I like to party, it's genetic, It's electrifying
Wind me up and watch me go, where she stops nobody knows

GroenWolkje
Forum addict
Forum addict
Contacteer:

Bericht door GroenWolkje » 18 mei 2010 22:27

^ Ja hé, dat vond ik ook :)

OT: Als in een donkere spiegel (de kunst in de moderne filosofie) van Frank vande Veire. Voor school, maar wel heel interessant :)
"Yeah, I like boys and girls, they're all great! There's really no difference is there? Mr. BBC."

Genner
Experienced user
Experienced user
Contacteer:

Bericht door Genner » 19 mei 2010 01:23

@sjwazi en twijfelaar1987: Stad der Blinden is even wennen aan de stijl, maar met een beetje goede wil en doorzettingsvermogen wordt je beloond met een prachtboek. De opvolger, Stad der Zienden, vond ik aanvankelijk minder, maar heb ik uiteindelijk ook erg van genoten.

OT: The Virgin Suicides is uit - geweldig boek. Ik ben nu verder bezig in Lustrum.
And since the roof fell in, I'll lean on what matters
Caught in the slightest wind, everything else unravels
You're standing in my doorway, seven cities ago
The days are racing, but you come back too slow
Mr Johansson schreef:Hoera voor Genner!
perfect verwoord

sjwazi
Forum addict
Forum addict

Bericht door sjwazi » 19 mei 2010 10:10

Genner schreef:@sjwazi en twijfelaar1987: Stad der Blinden is even wennen aan de stijl, maar met een beetje goede wil en doorzettingsvermogen wordt je beloond met een prachtboek.
De enige goede wil die ik tot nu toe heb moeten tonen, is om het boek aan de kant te leggen hoor. De stijl is vreemd, inderdaad, en hoewel ik me er niet aan stoor, ben ik er geen voorstander van (in die zin dat andere schrijvers haar niet moeten gaan nadoen), maar het boek is beklijvend. Wel freaky ook eigenlijk...

sebashan
Experienced user
Experienced user

Bericht door sebashan » 19 mei 2010 12:30

'De zelfmoordacademie' over een zelfmoordterrorist.

twijfelaar1987
Forum addict
Forum addict
Contacteer:

Bericht door twijfelaar1987 » 19 mei 2010 16:26

sjwazi schreef:
Genner schreef:@sjwazi en twijfelaar1987: Stad der Blinden is even wennen aan de stijl, maar met een beetje goede wil en doorzettingsvermogen wordt je beloond met een prachtboek.
De enige goede wil die ik tot nu toe heb moeten tonen, is om het boek aan de kant te leggen hoor. De stijl is vreemd, inderdaad, en hoewel ik me er niet aan stoor, ben ik er geen voorstander van (in die zin dat andere schrijvers haar niet moeten gaan nadoen), maar het boek is beklijvend. Wel freaky ook eigenlijk...
Nu kijk ik er nog meer naar uit, ben benieuwd! Maar dus eerst dat ander boek nog :)
Springbal schreef: Darwin for Premier!
Twijfelaar for Vice Premier!
I can't help it, I like to party, it's genetic, It's electrifying
Wind me up and watch me go, where she stops nobody knows

Valova
Senior user
Senior user

Bericht door Valova » 20 mei 2010 12:37

Echo schreef:Writing on the body van Jeanette Winterson. Lang geleden maar :love:

Nog altijd een van mijn favoriete Angelsaksische auteurs. Ze gebruikt zo'n prachtige, eenvoudige taal, die de dingen omschrijft zoals ze zijn, met nuances en vleugjes humor. Heerlijk!
Van haar ken ik enkel Oranges, maar dat smaakte wel naar meer.
GroenWolkje schreef:Als je nog tips hebt, laat maar komen ;-)
Dat heb ik gemist. Moest je toch nog wat pointers nodig hebben laat het dan maar weten :).

OT: cursussen!

GroenWolkje
Forum addict
Forum addict
Contacteer:

Bericht door GroenWolkje » 20 mei 2010 20:33

Valova schreef:
GroenWolkje schreef:Als je nog tips hebt, laat maar komen ;-)
Dat heb ik gemist. Moest je toch nog wat pointers nodig hebben laat het dan maar weten :).
Mocht je of iemand anders) mij iets meer kunnen vertellen over het genre zou dat super helpen! (Ik vind overal dat Coetzee een postmodernist is, en dat kan wel goed zijn, maar ik vind In Ongenade nu niet echt typisch postmodernistisch..)

En merci voor die tip van de honden, ik vond gewoon een paper enkel en alleen daarover! :o
"Yeah, I like boys and girls, they're all great! There's really no difference is there? Mr. BBC."

Valova
Senior user
Senior user

Bericht door Valova » 22 mei 2010 19:53

Voor GroenWolkje:
Spoiler! :
Het post-modernistische van Disgrace ligt (althans volgens mijn interpretatie) in de thema's die Coetzee aanreikt en hoe hij die verdraait. Hij werkt met enkele klassieke tegenstellingen: goed-kwaad, mens-dier, bekend-onbekend (m.b.t. cultuur en etniciteit), oud-jong, man-vrouw, hetero-homo, arm-rijk, etc. Echter, hij keert de verwachtingen van de lezer mbt dergelijke stellingen om, en verplicht hem zo tot een herinterpretatie ervan. Het hoofpersonage David Lurie speelt hierbij een sleutelrol, samen met de achtergrond waarop het verhaal zich afspeelt (post-Apartheid).

Samen met de lezer wordt Lurie geconfronteerd met zaken die zijn veranderd: op macroniveau is dat vrij duidelijk het nog jonge Zuid-Afrika zonder apartheid, en de strubbelingen die daarmee gepaard gaan; op persoonlijk vlak zien we een oudere professor die met zijn veranderde leeftijd, zijn alleenstaande en lesbische dochter, zijn steeds meer nutteloze vak (literatuur) en uiteindelijk zijn verloren eer in het reine moet komen. Het nieuwe moet met het oude verzoent worden (zie opnieuw die link naar de situatie in ZA). Mede omdat die situatie niet al te vleiend wordt geschetst, hebben zijn (Coetzee's) boeken nogal wat controverse uitgelokt in zijn thuisland.

herman frodiet
T-Jong begeleider
T-Jong begeleider

Bericht door herman frodiet » 23 mei 2010 15:23

Na de positieve reacties hier ben ik gisteren begonnen in 2666 van Roberto Bolano. Man wat een klepper, je kan er iemand de kop mee inslaan. Zit nu zo'n 70 blz ver en vind het momenteel nog de moeite waard. Het heeft een vlotte schrijfstijl en ik vond het eerlijk gezegd moeilijk om hem aan de kant te leggen. We zullen zien hoe het evolueerd.
weten zou fataal zijn, het is juist de onwetendheid die een mens bekoort. (Oscar Wilde)

mister macho min 19-kamp 2008

GroenWolkje
Forum addict
Forum addict
Contacteer:

Bericht door GroenWolkje » 23 mei 2010 18:49

Valova schreef:Voor GroenWolkje:
Spoiler! :
Het post-modernistische van Disgrace ligt (althans volgens mijn interpretatie) in de thema's die Coetzee aanreikt en hoe hij die verdraait. Hij werkt met enkele klassieke tegenstellingen: goed-kwaad, mens-dier, bekend-onbekend (m.b.t. cultuur en etniciteit), oud-jong, man-vrouw, hetero-homo, arm-rijk, etc. Echter, hij keert de verwachtingen van de lezer mbt dergelijke stellingen om, en verplicht hem zo tot een herinterpretatie ervan. Het hoofpersonage David Lurie speelt hierbij een sleutelrol, samen met de achtergrond waarop het verhaal zich afspeelt (post-Apartheid).

Samen met de lezer wordt Lurie geconfronteerd met zaken die zijn veranderd: op macroniveau is dat vrij duidelijk het nog jonge Zuid-Afrika zonder apartheid, en de strubbelingen die daarmee gepaard gaan; op persoonlijk vlak zien we een oudere professor die met zijn veranderde leeftijd, zijn alleenstaande en lesbische dochter, zijn steeds meer nutteloze vak (literatuur) en uiteindelijk zijn verloren eer in het reine moet komen. Het nieuwe moet met het oude verzoent worden (zie opnieuw die link naar de situatie in ZA). Mede omdat die situatie niet al te vleiend wordt geschetst, hebben zijn (Coetzee's) boeken nogal wat controverse uitgelokt in zijn thuisland.
:adore: Merci! It makes sense! :)

iSyl
New user
New user

Bericht door iSyl » 24 mei 2010 16:13

De trilogie (jammer dat er maar drie boeken zijn!) van Stieg Larsson. In frans welliswaar.
Ik vind de boeken veel interessanter van sfeer dan de films. (wat niet klopt met hoe ik het inbeelde)
Het summum zou zijn dat ik ze in Zweeds zou kunnen lezen! :love:

EN verder Max and the wild things. Was wennen in begin, maar Max sleept je wel doorheen zijn verhalen en manier van denken. Een heel nieuwe stijl.

Martijn
Experienced user
Experienced user

Bericht door Martijn » 25 mei 2010 17:34

Voor school moet ik ook nog José Saramago's 'Het evangelie volgens Jezus Christus' erbij lezen. Ik heb altijd iets van Saramago willen lezen maar vindt het toch niet zo'n simpel boek. Gelukkig heb ik nog tijd en moet het pas over een maand uit zijn. Jammer genoeg moet ik er ook een literatuurstudie aan wijden.

simonw
Regular user
Regular user

Bericht door simonw » 25 mei 2010 19:16

iSyl schreef:De trilogie (jammer dat er maar drie boeken zijn!) van Stieg Larsson. In frans welliswaar.
Ik vind de boeken veel interessanter van sfeer dan de films. (wat niet klopt met hoe ik het inbeelde)
Het summum zou zijn dat ik ze in Zweeds zou kunnen lezen! :love:

EN verder Max and the wild things. Was wennen in begin, maar Max sleept je wel doorheen zijn verhalen en manier van denken. Een heel nieuwe stijl.
Ook de trilogie van Stief Larsson hier, maar dan in het Nederlands. :)

Rune.
Experienced user
Experienced user

Bericht door Rune. » 25 mei 2010 20:30

Eurabië van Bat Ye'or.
You made me a shadowboxer, baby.
I wanna be ready for what you do.

Genner
Experienced user
Experienced user
Contacteer:

Bericht door Genner » 25 mei 2010 21:15

Vanessa & Virginia van Susan Sellers, de zgn "biografie" van Vanessa Bell die haar zus, Virginia Woolf, aanspreekt. Leest als een trein, maar nu begint het toch een beetje saai en eentonig te worden.
And since the roof fell in, I'll lean on what matters
Caught in the slightest wind, everything else unravels
You're standing in my doorway, seven cities ago
The days are racing, but you come back too slow
Mr Johansson schreef:Hoera voor Genner!
perfect verwoord

Ms Nobody.
Experienced user
Experienced user

Bericht door Ms Nobody. » 26 mei 2010 18:58

kukuxumusu schreef:Ik ben bibverslaafd aan het raken, op dit moment wel vooral informatieboeken maar eigenlijk zou ik de hele bib willen uitlezen, Gent én Wetteren :) Met als enige probleem: ik zou moeten studeren.
Dat is een belemmering van mijn algehele ontwikkeling zeg ik u :evil:
Ik heb daar vanmiddag ook enkele uren van mijn tijd besteed, amaai, dat was een eeuwigheid geleden dat ik daar nog was binnen gewandeld -> zie kindertijd.
Rust!

OT: En wat hebben we meegebracht?

1) Het kaartenhuis van Mark Z. Danielewski
2) Oud = out
3) In Ongenade van J.M. Coetzee
4) Dieren eten van Jonathan Safran Foer

Geen idee met welk boek ik zal starten, maar ik vermoed Het Kaartenhuis :)

GroenWolkje
Forum addict
Forum addict
Contacteer:

Bericht door GroenWolkje » 26 mei 2010 19:16

Ms Nobody. schreef:Geen idee met welk boek ik zal starten, maar ik vermoed Het Kaartenhuis :)
Doen!!!
:love:

OT: Als in een donkere spiegel. 't Is van "interessant" omgeslaan naar hels moeilijk. Ik vervloek het boek.

Gesloten