Het Bright Songfestival

Zoek je iets met al veel stof op? Dan is dit the place to be. (Tip: de zoekfunctie is een handige tool om hier je weg te vinden.)
TheBright
Senior user
Senior user
Geslacht: Vrouw

Het Bright Songfestival

Bericht door TheBright » 06 dec 2009 20:44

Raskolnikow schreef:Gewoon, een beperkt aantal inzendingen om het doenbaar te houden (bijv. 12). Deelnemers moeten en niet-deelnemers mogen punten geven.
aangezien ik tot tot die . 'versere' jeugd behoor, en totaal niet mee ben met wat er gebeurde vóór
ik in de wondere wereld van muziek tuimelde en mijn eerste liedjes beluisterde terwijl de rest van de. forum wereld al lang meningen en voorkeuren had en critici speelde.

Verbaas mij met muziek van voor 'mijnen tijd'
Wat gebeurde er voor de 21e eeuw?

(en micheal jackson, deep purple, prince, the doors, the beatles, nirvana, . .. verbáás mij met iets nieuws)

Iedereen zit altijd te zeggen dat alles wat ze nu doen, toen ook al deden
Bewijs mij dat!

(ik heb onlangs de wondere wereld van electronica vóór 2000 ontdekt, wat een heleboel leuke dingen opleverde) (en niet énkel Kraftwerk)
Misschien een nieuw topic openen? :wink:
ziezo ziezo

hoezo wachten tot 2010?

dus, concreet
--> Stel óf een Artiest, óf een Album, óf een Single voor van vóór 2000.
--> Ik ben niet meer alleen Jury, 'men' is de jury (en geen vriendjes politiek!)
--> inzendingen mogen vanaf dat ik Start zeg gepost worden, en moeten stoppen als ik Stop zeg (5 Januari)(Dag 1 na de vakantie)
--> stemmen kan vanaf .. 5 Januari
-->de prijs zal de eer zijn, + het voorrecht te mogen kiezen wat het volgende thema is
--> wanneer de uitreiking zal zijn ga ik 5 januari beslissen

(en een limiet op het aantal deelnemers zetten lijkt mij niet zo nodig . aangezien er vorige keer maar 3 deelnemers waren)

Veel plezier!
Laatst gewijzigd door TheBright op 04 jan 2010 20:06, 4 keer totaal gewijzigd.
Yesterday I woke up sucking a lemon

TheBright
Senior user
Senior user

Re: Het Bright Songfestival

Bericht door TheBright » 06 dec 2009 20:45

START

Stilicho
Forum addict
Forum addict
Geslacht: Man

Bericht door Stilicho » 06 dec 2009 22:58

Ik ga nog 1000 keer van gedacht veranderen, dus post ik nu al iets om mezelf te snel af te zijn. :)

Slowdive - When the Sun Hits

uit het album Souvlaki (1993)

Afbeelding

Zet het volume luid en laat u door de geluidsmuur overweldigen.

edit: vervangen door filmpje met betere geluidskwaliteit

Bonus: Alison

Laatst gewijzigd door Stilicho op 01 jan 2010 23:01, 3 keer totaal gewijzigd.

Bernard
**BANNED**
Contacteer:

Bericht door Bernard » 07 dec 2009 14:35

hoever voor 2000 mag dat zijn? moeten het weer debuten zijn? :)

TheBright
Senior user
Senior user

Bericht door TheBright » 07 dec 2009 18:00

zover terug als je wil en nee dat moet niet
(ik denk dat ik een poll ga maken om te stemmen)

gepenetreerd_konein
Forum addict
Forum addict
Contacteer:

Bericht door gepenetreerd_konein » 07 dec 2009 19:07

en is het de bedoeling om een nummer, een album of een artiest voor te stellen? of is dat allemaal gelijk? :)
Ik heb zes kippen en een zus.

TheBright
Senior user
Senior user

Bericht door TheBright » 07 dec 2009 21:22

dat is allemaal gelijk, lees mijn instructies nu eens, vrije interpretatie is toegelaten :D

verbaas mij is de opdracht
maakt niet uit hoe

(en ik zal mijn instructies aanpassen)

raskolnikow
Relnicht van het jaar 2017

Bericht door raskolnikow » 07 dec 2009 21:58

xTheBright schreef:dat is allemaal gelijk, lees mijn instructies nu eens, vrije interpretatie is toegelaten :D

verbaas mij is de opdracht
maakt niet uit hoe

(en ik zal mijn instructies aanpassen)
Voor de juryleden-annex-deelnemers is het natuurlijk een heel karwei om heelder albums en zelfs oeuvres te gaan uitpluizen, nog los van de vraag hoe vergelijkbaar 1 nummer met 1 oeuvre is. Bezint eer ge begint. :)
And if you ever need self-validation / Just meet me in the alley by the railway station (Morrissey)

kinderknieën
Forum addict
Forum addict

Bericht door kinderknieën » 08 dec 2009 01:17

Gefeliciteerd, xTheBright!

Ik schenk u Little League van Cap'n Jazz. Ik twijfelde een hele dag tussen dit en Breadcrumb Trail van Slint, maar Little League is nét iets toegankelijker denk ik.

Cap'n Jazz (1989-1995) bracht een paar 7"'en en één album (dat Burritos, Inspiration Point, Fork Balloon Sports, Cards in the Spokes, Automatic Biographies, Kites, Kung Fu, Trophies, Banana Peels We've Slipped on and Egg Shells We've Tippy Toed Over heet, maar meestal Shmap'n Shmazz genoemd wordt) uit. De band bestond uit vijf lelijke pubers (de jongste was twaalf, de oudste 15, denk ik) die, beïnvloed door bands als Fugazi en Rites Of Spring, emo omvormden van een soort post-hardcore naar experimentelere indie-rock.

Cap'n Jazz is de overgang tussen de hardcore-punk uit de jaren '80 en de indie van de jaren '90.

I mind you how we lay in June, such a transparent summer morning,
You settled your head athwart my hips and gently turned over upon me,
And parted the shirt from my bosom-bone, and plunged your tongue to my barestript heart,
And reached till you felt my beard, and reached till you held my feet.

kontrool
Experienced user
Experienced user

Bericht door kontrool » 08 dec 2009 11:06

Ik zal jury spelen, aangezien mijn eigen iTunes library voor amper 4,10% bestaat uit muziek pre-daterend aan de noughties. En het meeste daarvan is Beatles. :-?

raskolnikow
Relnicht van het jaar 2017

Bericht door raskolnikow » 08 dec 2009 17:34

Moscow Nights van The Feelies (1980) uit Crazy Rhythms.

Loveless love (idem)
Laatst gewijzigd door raskolnikow op 04 jan 2010 22:38, 1 keer totaal gewijzigd.
And if you ever need self-validation / Just meet me in the alley by the railway station (Morrissey)

TheBright
Senior user
Senior user

Bericht door TheBright » 09 dec 2009 22:16

vermits iedereen stemt, wordt er nergens mij verboden zelf niet mee te doen, dus
hiero,
o!, nieuwe regel, je mag niet op jezelf stemmen

hiero, Electronica van . 1991
Pioneers van de Glitch

Oval
(Markus Popp) is an experimental electronic outfit from Germany, which formed in 1991. Oval was also comprised of Sebastian Oschatz and Frank Metzger, although Oschatz and Metzger “left” the group in 1995. All three are regarded as pioneers of what has come to be termed ‘glitch’ - a genre of music that simply incorporates error into its aesthetic.

Het leuke aan electronische muziek blijft toch de klankkleur vind ik
(van glitch, idm, experimental toch)

ga maar eens met dit om 6u ochtends joggen

xhuxhmaxhuxh
Regular user
Regular user
Contacteer:

Bericht door xhuxhmaxhuxh » 15 dec 2009 16:27

Ik ga gaan voor mijn eerste grote liefde... The Cranberries, hun beste cd Bury the Hatchet uit 1999

Afbeelding

Jeplaa! :)
Afbeelding

I'm all alone with my delusions

Bernard
**BANNED**
Contacteer:

Bericht door Bernard » 17 dec 2009 21:53

Ik ga voor een enkel nummertje, I don't want to play in your yard uit 1894. 8)
Het werd gecomponeerd door Philip Wingate, die zelf muziek schreef en zong, en Henry W. Petrie. Ik hoorde het voor het eerst in de fantastische film Reds en kocht later de soundtrack. Via de link hoor je het gezongen door Heaton Vorse en actrice Diane Keaton. De melodie is ook heel charmant en ontroerend. Eigenlijk is het een kinderliedje! :D

gepenetreerd_konein
Forum addict
Forum addict
Contacteer:

Bericht door gepenetreerd_konein » 27 dec 2009 13:45

Ik ga voor If You're Feeling Sinister, het 2e album van schotse groep Belle & Sebastian, uit 1996. Ik twijfelde tussen dat en Tigermilk, hun debuut, maar dit is (nog) beter.

Afbeelding

Op Wiki staat waarom iedereen het eigenlijk al had moeten kennen:
Spoiler! :
Acclaim for If You're Feeling Sinister has been strong. Pitchforkmedia placed the album at number 14 in its top 100 albums of the 1990s. Rolling Stone magazine featured the album on its list of "Essential Recordings of the 1990s," while Spin included the record at number 76 on its "100 Greatest Albums, 1985-2005" list. If You're Feeling Sinister also appears as an entry in the book 1001 Albums You Must Hear Before You Die as chosen by music critics. Another source that analyzes critics, Acclaimed Music, has placed If You're Feeling Sinister as the 3rd-best album of 1996 and number 224 of all time.
Op Pitchfork:
Spoiler! :
"Make a new cult every day"? For a few years, Belle and Sebastian's second album, If You're Feeling Sinister , did just that.
...
If You're Feeling Sinister was not just a lush blend of folk-pop and 80s indie pop sensibilities, but also a condensation of the singular worldview and sharp lyrical- and character-oriented songwriting of Stuart Murdoch. "Nobody writes 'em like they used to/ So it may as well be me," he shrugged on "Get Me Away from Here, I'm Dying". And for a few years, this was a good thing, as Murdoch traced a legacy that included The Smiths, Felt, and the bands of Postcard and Sarah Records rather than dabbling in soul-boy pastiche.
...
Murdoch's introspective and sensitive characters sought solace in books, found anxiety on walks home alone, and harbored sinister sexual desires. It clicked with many-- and when thousands of people took pictures of their obsessions, what developed was the sublime poetry of a reclusive Scottish lad, a band whose rich details were worth devouring, and a Kafka reader lounging in front of a morning window, bathed in red.
Ik denk dat Fox In The Snow het bekendste nummer is, mijn favo van het album is Get Me Away From Here, I'm Dying, en If You're Feeling Sinister is (ook) heel representatief.

Ik heb zes kippen en een zus.

De lachende profeet
I have no life
I have no life
Contacteer:

Bericht door De lachende profeet » 01 jan 2010 22:48

Het debuut van Patti Smith, namelijk 'Horses'

Eerste nummer van dit meesterwerk is een cover van 'Gloria' van Them.

AGE-411 schreef:Freddy Horion is echt de hipste crimineel ooit in dit apenland.
Binge Drinking Blues: Screwing Society since 1985

TheBright
Senior user
Senior user

Bericht door TheBright » 04 jan 2010 20:04

Peoples
nog 4u en tis gedaan
. (maar vermits ik dan flink in mijn beddeke lig en morgen flink naar school ga tot 18u en dan nog een boel dingen te doen heb, .. eigenlijk nog 24 uur e
oke, nee,
Nog 4u en tis gedaan, alles wat daarna binnenkomt (want ik verwacht nog HOPEN inzendingen)
zijn dus illegaal
nog 24u en ik ga uitzoeken hoe ik een poll maak van al deze posts, en dan kan het stemmen beginnen
. ik vraag mij opeens af of er kan worden valsgespeeld worden zo
.. zoja, hang niet het klein kind uit en speel niet vals.
of heeft iemand een betere suggestie?
(we kunnen ook gewoon iedereen zijn stem laten posten, maar dan moeten we gaan tellen)
. goed, we hebben nog 24u om dit uit te zoeken

Veel succes en muziekbeluister plezier .. 'en mogen de besten winnen' (hehe)

kinderknieën
Forum addict
Forum addict

Bericht door kinderknieën » 04 jan 2010 20:50

Ik vind het verwarrend dat sommigen één nummer, anderen een album en nog anderen een band/artiest hebben gepost. :(
I mind you how we lay in June, such a transparent summer morning,
You settled your head athwart my hips and gently turned over upon me,
And parted the shirt from my bosom-bone, and plunged your tongue to my barestript heart,
And reached till you felt my beard, and reached till you held my feet.

TheBright
Senior user
Senior user

Bericht door TheBright » 04 jan 2010 21:40

hm ja, achteraf was dat misschien toch niet zo'n goed idee om wat je post vrij te laten
maar goed, zo leert men van mijn fouten zeker?? ..
en stem puur op wat u het meest aansprak. een lied, een album, of een artiest, you choose

(en een héél album is inderdaad wat veel) (.. en illegaal volgens mij?)
maar tis van een goei madam, dus ik ga niet moeilijk doen

en ik vind ook dat iemand met 5 youtube filmpjes niet persé méér kans maakt dan iemand die maar 1 lied post

..

GroenWolkje
Forum addict
Forum addict
Contacteer:

Bericht door GroenWolkje » 04 jan 2010 21:57

Oké, ik heb er véél te lang over nagedacht, en de keuze ging tussen Placebo, Le Tigre, GY!BE, en nog wat anderen.. En ik weet zeker dat ik de keuze heb gemaakt waardoor ik niét ga winnen, maar dat geeft niet. Ziehier, één van mijn favoriete albums aller tijden:

Marilyn Manson - Mechanical Animals

En ja, ik weet dat dat totaal niet bij de rest van mijn muzieksmaak past, en ik besef ook dat de cd's die de man de laatste pakweg 8 jaar gemaakt heeft op niet veel meer trekken, maar de eerste cd's waren wél goed.

Maar bon, Mechanical Animals, dus:
Afbeelding Afbeelding
Een cd met een heel concept errond. En de cover is al een goed begin. Geeft mooi de grimmige, bevreemdende sfeer weer.
En omdat wikipedia beter kan uitleggen dan ik:
wiki schreef:In the album, there are two sections of songs that show two sides of the album's character. The first section is more emotional, and the songs deal with themes of alienation and depression. Subsequently, seven of the fourteen songs are from the perspective, lyrically and musically, of a fictional band called Omēga and the Mechanical Animals, while the other seven are by Marilyn Manson. The Omēga songs are typically those most nihilistic and superficial lyrically, such as "New Model No. 15," "User Friendly," and "The Dope Show." The album artwork features a dual liner note book, in which one half has lyrics for the Omēga songs, and when flipped over, has those for the Alpha songs.
(...)
Compared to Marilyn Manson's previous work, Antichrist Superstar, Mechanical Animals is, on an aesthetic level, far less dark, but in concept, far more grim. In both image and music, Mechanical Animals is inspired by 1970s style, Bowie-esque glam rock.
En dan nu het belangrijkste: videootjes!
Coma White (Alpha)

De wondermooie acoustische versie van Last Day on Earth (Alpha):

The Speed of Pain (Alpha)

En natuurlijk:
The Dope Show (Omega)

Alpha is duidelijk mijn favoriete kant ;-)
En lach mij nu allemaal maar uit ja, maar ik hou ervan! 8)
"Yeah, I like boys and girls, they're all great! There's really no difference is there? Mr. BBC."

Gesloten