Lerarenopleiding

Zoek je iets met al veel stof op? Dan is dit the place to be. (Tip: de zoekfunctie is een handige tool om hier je weg te vinden.)
MDBB
New user
New user
Geslacht: Man

Lerarenopleiding

Bericht door MDBB » 27 nov 2009 18:08

Hey iedereen!

Ik zit in mijn zesde middelbaar en ben dus volop aant nadenken over studierichtingen voor volgend jaar. Het stond al een tijdje vast dat ik Taal - en Letterkunde Nederlands - Italiaans ging doen, maar nu begin ik opeens te twijfelen... Ik zou dolgraag lesgeven, dus overweeg ik nu leerkracht secundair onderwijs te gaan doen aan de KHM. Zijn er hier mensen die deze studies ook gedaan hebben of nu doen en mij dit kunnen aan - of afraden?

Bedankt!

Genner
Experienced user
Experienced user
Geslacht: Vrouw
Contacteer:

Re: Lerarenopleiding

Bericht door Genner » 27 nov 2009 22:27

Ik doe ook de lerarenopleiding, maar dan aan Artevelde in Gent. Aangezien het mijn eerste jaar is kan ik dus ook niks zeggen over examens ofzo. Ik weet ook niet hoe de KHM werkt. Welke vakken zou je dan trouwens kiezen?
And since the roof fell in, I'll lean on what matters
Caught in the slightest wind, everything else unravels
You're standing in my doorway, seven cities ago
The days are racing, but you come back too slow
Mr Johansson schreef:Hoera voor Genner!
perfect verwoord

GroenWolkje
Forum addict
Forum addict
Contacteer:

Bericht door GroenWolkje » 27 nov 2009 23:28

En achteraf een aggregaat bijdoen, is dat geen optie? Dan heb je gewoon alletwee: het diploma dat je al zolang wil, en dan kan je lesgeven :-)
"Yeah, I like boys and girls, they're all great! There's really no difference is there? Mr. BBC."

sebashan
Experienced user
Experienced user

Bericht door sebashan » 28 nov 2009 13:27

MDBB schreef:Hey iedereen!

Ik zit in mijn zesde middelbaar en ben dus volop aant nadenken over studierichtingen voor volgend jaar. Het stond al een tijdje vast dat ik Taal - en Letterkunde Nederlands - Italiaans ging doen, maar nu begin ik opeens te twijfelen... Ik zou dolgraag lesgeven, dus overweeg ik nu leerkracht secundair onderwijs te gaan doen aan de KHM. Zijn er hier mensen die deze studies ook gedaan hebben of nu doen en mij dit kunnen aan - of afraden?

Bedankt!
Het hangt er natuurlijk ook vanaf in welk jaar je les wil geven. Als licentiaat geef je typisch les in het 5de en 6de en als regentaat is dat eerder de lagere jaren.

ikbenikenjijbentjij
Forum addict
Forum addict
Contacteer:

Bericht door ikbenikenjijbentjij » 30 nov 2009 20:23

Wat maakt dat je Taal- en Letterkunde wil(de) doen? Ik denk dat daar veel van afhangt. Als je dat écht wil studeren én je wil écht in het onderwijs, sluiten beide opties elkaar immers niet uit ...

Ik heb nog elke dag een beetje spijt dat ik niet in een richting zit die uitzicht geeft op een job in het onderwijs. Maar dat is met Taal- en Letterkunde helemaal anders! :)

Dowriaantje
Regular user
Regular user

Bericht door Dowriaantje » 02 dec 2009 21:19

Ik studeer regentaat LO met bewegingsrecreatie en ben daar best wel tevreden over.
Het is uiteraard een totaaaal andere keuze dan de andere vakken. We hebben veel praktijkvakken (zowat alle sporten) en meteen vrij veel stage.
Ook de theorievakken zijn best wel interessant, vind ik.

Zeker een aanrader ds!

Mr-Maugie

Bericht door Mr-Maugie » 03 dec 2009 10:48

Ik doe Taal &letterkunde als tweede opleiding aan de universiteit en geloof me, heb er echt geen spijt van. Studie is soms best pittig, maar haal daaruit veel voldoening uit. Een raad, doe een universitaire opleiding en daarna agregaat, dan sla je twee vliegen in 1 klap en heb je een betere loon.

Come_pot
New user
New user

Bericht door Come_pot » 16 dec 2009 22:18

Ik zit in mijn laatste jaar lerarenopleiding. Best een aanrader! Misschien eens wat opendeurdagjes doen?
succes ermee!

Passer
Regular user
Regular user

Bericht door Passer » 02 jan 2010 21:40

heb ook taal- en letterkunde gedaan: een zalig traject
alleen moet je me de mond niet openbreken over de lerarenopleiding (het aggregaat, de slo zoals die vandaag de dag heet) ik heb spijtig genoeg voor sommige vakken de minst inspirerende mensen ooit gehad.
ik sta nu wel zelf ook al in het onderwijs en die job is ècht wel de moeite waard dus ben ik wel blij dat ik dat jaartje heb doorgebeten...

mijn excuses voor mijn desillusie, geef vooral de moed niet op en ga er 100% voor, want het loont echt!
Οὖτις ἐμοὶ γ' ὄνομα

Ομνύω Δία Γήν ΄Ηλιον ΄Αρη Αθηνά καί τούς άλλους θεούς πάντας καί πάσας

NutAssBitch
Experienced user
Experienced user

Bericht door NutAssBitch » 22 jan 2010 23:53

SLO is nu twee jaar geworden en ik heb er de pest aan!

Ook zoooo betuttelend, echt niet fijn en compleet nutteloos naar mijn gevoel....ik mag zelfs geen stage doen op mijn werk (want is geen SO)
Kent u dat gevoel? Je wil niet naar buiten, maar je haar zit zo goed!

I've got a nice body, it's in my trunk!

* joy feeds life *

sjwazi
Forum addict
Forum addict

Bericht door sjwazi » 23 jan 2010 00:01

NutAssBitch schreef:SLO is nu twee jaar geworden en ik heb er de pest aan!

Ook zoooo betuttelend, echt niet fijn en compleet nutteloos naar mijn gevoel....ik mag zelfs geen stage doen op mijn werk (want is geen SO)
Euhm, SLO is maar één jaar hoor. En dat is al lang genoeg, dunkt me...

Ja, dat jaartje SLO na je opleiding in de Taal- en Letterkunde: weinig mensen die het graag doen. Maar het is natuurlijk maar een jaartje (en als de 2-jarige master erdoor komt, kan je het zelfs in je opleiding inpassen), en als je altijd al taal- en letterkunde wilde studeren, moet je dus zeker geen regentaat gaan doen omdat je les wilt geven. Je kunt net zo goed Nederlands geven als je taal- en letterkunde gedaan hebt! (En zoals hier al eens gevallen is: je verdient meer (en je hebt minder uren ;-)))

edit: en laat je vooral niet ontmoedigen door negatieve commentaren over de SLO. Tegen dat jij daar zit, zijn we 5 jaar verder, en in 5 jaar kan veel veranderen. Zeker met een richting zoals de SLO, waar ze nog constant aan het zoeken zijn naar de "beste" invulling van de richting.

Jo1990
Experienced user
Experienced user

Bericht door Jo1990 » 23 jan 2010 13:03

Nu ik zie dat hier al topic over is ga ik hier mijn vraagje ook maar eens stellen...

Ik zou dus ook heel graag volgend jaar verder willen studeren ook in de richting van leerkracht, ik zou dit heel graag doen op Artesis hier in Antwerpen.. en zou dan de vakken NCZ(zedenleer) en biologie kiezen... Ik weet dat dit niet makkelijk gaat zijn voor mij maar wil het toch proberen.

Zijn er mensen die ervaring hebben met Artesis? en deze vakken die ik zou willen volgen...
hoge school is echt nieuw voor mij.. ik ga wel naar een open klas dag en op school komen er ook nog infoavond rond.

Maar het is toch altijd fijn als je mensen zou vinden die hun eigen mening eens kunnen geven

Het Brusselmeisje

Bericht door Het Brusselmeisje » 25 jan 2010 19:58

Aha!

Ik sta nu zelf 3 jaar in het onderwijs en heb er absoluut geen spijt van! Ik geef Nederlands en mag ook NVZ geven.
Zelf had ik mij eerst aan de unief ingeschreven, maar ik vond dat veel te saai. Op de hogeschool
(bij mij was het Erasmus Brussel) kon ik direct voor de klas staan.
Niet te vergeten! Als je echt voor de klas wil staan, heb je veel meer aan stages en pedagogie dan aan kennis. Want de kennis kan je zelf wel in de bib opzoeken!

En NCZ is een geweldig vak, maar vraagt wel heel veel moed om het te geven.
Het is veel meer dan het "babbeluurtje" dat ze geven op vele scholen. Maar absoluut heel leerrijk om het te mogen geven.

Veel succes in de zoektocht!

Jo1990
Experienced user
Experienced user

Bericht door Jo1990 » 25 jan 2010 20:42

bedankt voor je reactie! :D

je ik ben iemand die graag discussies aangaat en mengingen van mensen weet en er zo een heel gesprek over doet... dus daarom zeiden leerkrachten van mij al dat NCZ echt iets voor mij was... ik zit wel in BSO en het kan moeilijk worden met men opleiding maar wie niet waagt niet wint, en ik zie wel ga me eerst nog eens goed informeren en dan keuze maken :D

Atopos
Experienced user
Experienced user

Bericht door Atopos » 08 feb 2010 22:45

Ik volg ook de lerarenopleiding en bij ons zitten een behoorlijk aantal studenten uit het BSO.
De theorie is voor hen inderdaad vaak niet makkelijk, maar qua praktijk hebben ze vaak een streepje voor, zeker tijdens stagelessen in het BSO. Zij kunnen immers beter het niveau van de leerlingen inschatten.

Laat je niet ontmoedigen! Als je echt graag wil lesgeven moet je ervoor gaan! Ik kan het je alleen maar aanraden.

Student

Bericht door Student » 13 feb 2010 22:02

Ik heb 1 jaar lerarenopleiding gevolgd en eerlijk gezegd was ik telleurgesteld.
Wij moesten enorme belachelijke en genante taken maken en niets anders dan groepswerken maken.

Ik heb niets anders gedaan dan een heel jaar op mijn nagels moeten bijten om allerlei mensen niet uit te schelden.

Verder zijn de stages en de stagemap ( lees: bezigheidstherapie) pure bladvulling.

Als je graag studeert moet je kiezen voor een academische bachelor en niet voor een professionele bachelor secundair onderwijs.

De theorie daar moet je je geen zorgen over maken, zeker als je uit het aso komt.

Ps: Ik ben niet verbitterd vanwege slechte resultaten, ik was erdoor zonder delib of herex.

_lief_klein_engeltje__

Bericht door _lief_klein_engeltje__ » 28 feb 2010 12:57

Hey,

ik volg ook lerarenopleiding (kleuter), zit nu in 1ste jaar
je hebt wel heel veel voorbreidingswerk voor de stages, bladvulling, knutselwerkjes vallen opzich eigenlijk mee, dacht dat dat meer ging zijn,
maar je hebt heeel veel typ werk en uitschrijfwerk voor u stages ,
veel vrije tijd is er dan niet meer over ;)

maar het is zeeer plezant
groetjes

ABCDEFG

Bericht door ABCDEFG » 28 feb 2010 18:30

Zit in het 1ste jaar van de lerarenopleiding in Artevelde (Frans-Engels), en het is plezant :) Ik heb vorig jaar Taal- en Letterkunde gevolgd aan de UGent (Engels-Nederlands). Een aantal vakken waren interessant, maar in het algemeen was het toch niets voor mij.

Darwin
Forum addict
Forum addict

Bericht door Darwin » 03 mar 2010 12:37

Stabby schreef:Zit in het 1ste jaar van de lerarenopleiding in Artevelde (Frans-Engels)
Ik ook, buiten dan dat ik biologie en wiskunde doe!
the looks, the dunks and the bottle of Jack
the smokes, the sludge and my eyes back

Springbal schreef:Leve Twijfelaar en Darwin

Vinniej
New user
New user

Bericht door Vinniej » 16 apr 2010 01:25

Darwin schreef:
Stabby schreef:Zit in het 1ste jaar van de lerarenopleiding in Artevelde (Frans-Engels)
Ik ook, buiten dan dat ik biologie en wiskunde doe!
Haha, en ik doe aardrijkskunde - Engels daar. :p
If my life was a movie, it would be a mixture of WICKED, SOUND OF MUSIC, and HAIRSPRAY, with a HUGE dash of GLEE, a spoonful of MAMMA MIA, and a slight hint of DISNEY. And we can't forget the sniff of HIGH SCHOOL MUSICAL can we. :p

Gesloten