Bloed donatie

Zoek je iets met al veel stof op? Dan is dit the place to be. (Tip: de zoekfunctie is een handige tool om hier je weg te vinden.)
jaden
New user
New user
Geslacht: Man

Bloed donatie

Bericht door jaden » 18 mei 2009 19:39

Homo's mogen geen bloed geven. Lesbo's wel. Wie zijn de voorstanders, wie zijn de tegenstanders. En hoe zit het met de documentaire over dit onderwerp? " For this is my blood" van Roland Javornik?
**** I liked you better when you were fat! ****

Unda
Regular user
Regular user

Re: Bloed donatie

Bericht door Unda » 18 mei 2009 20:48

Als de testen op dat bloed dan toch zo streng zijn zoals ze altijd beweren , vraag ik me af met welk recht ze iemand op voorhand veroordelen als zijnde onveilig ... Dikke onzin dus
If you pay peanuts, you get monkeys

SilverBlade
Senior user
Senior user

Bericht door SilverBlade » 18 mei 2009 21:32

Het is waar dat bloed zorgvuldig getest wordt, maar het is nu eenmaal dat sommige ziektes een lange incubatietijd hebben. De ziekte waarom homo's geviseerd worden is natuurlijk HIV. Als je vorige week gesmet raakte en vandaag gaat geven, zullen ze niets vinden maar zal het er wel zijn. Of zover heb ik het toch begrepen.

In elk geval vind ik de regelmentering aan de verouderde kant. Het is waar dat we een risico groep zijn, maar we zijn niet de enige en ik denk vaak dat er meer dan een beetje hysterie bij zit. Maar het zij zo. Wat ze niet willen krijgen ze niet. Ik ben er niet kwaad om, ik weerhou mijn bloed niet uit wrok of iets dergelijks, ik volg gewoon hun regels. Vroeger zag ik dit natuurlijk als een belediging, de zoveelste discriminatie ten opzichte van homo's. Nu? Eh. Als ze het verandered, goed. Als niet, tja ze zullen wel hun reden hebben om me in tijd van nood toch te weigeren. Wat ik ze ook zeg wanneer ze weer komen ronselen voor A+.
Better to Rule in Hell,
then Serve in Heaven.

-Marius-

miss fraise
Senior user
Senior user
Geslacht: Vrouw
Contacteer:

Bericht door miss fraise » 19 mei 2009 19:53

hebben hetero's niet evenveel kans om besmet te zijn met HIV als homo's!?
Punt Andere Lijn! Wij zijn er voor en door holebi's tot en met 30 jaar en organiseren activiteiten, fuiven, praatcafé's,... in het Brugse en omstreken. Voor elk wat wils dus. :rock:

K_x
I have no life
I have no life
Contacteer:

Bericht door K_x » 19 mei 2009 22:35

Paar zaken rechtzetten:

- het is niet zo dat homo's geen bloed mogen geven, het is zo dat mannen die seks gehad hebben met mannen geen bloed mogen geven. Duidelijk verschil.
- nee, hetero's hebben niét evenveel kans om besmet te zijn met HIV als homo's. De kans op overdracht is gemiddeld lager door het type seksueel gedrag, en de kans op overdracht is een héél stuk lager door het simpele feit dat er gigantisch veel meer homo's zijn die positief dan hetero's.
- wat hysterie betreft: 1 man/jongen op 20 die homo is, is HIV-positief. Allesbehalve hysterie, denk ik.

Dat van die incubatietijd klopt: als de besmetting recent is, kan je ze nog niet detecteren, maar is het al wel besmettelijk (net een stuk meer dan wanneer de besmetting al 'n tijdje geleden is). En het helpt dus niet om dat bloed gewoon 'n paar maand te laten liggen en dan te testen, dat zou meteen 't probleem oplossen. ;-)
good music / i dance / no good music / i not dance. (december 2007 mix online)

<Bobo> what's wrong with being a homosexual?
<klong> it's gay

Springbal
I have no life
I have no life
Contacteer:

Bericht door Springbal » 19 mei 2009 22:54

Eender hoe. 't Is wel jammer dat een homo die trouw is, veilig vrijt, ... uitgesloten wordt, terwijl een hetero die van kut naar kut fladdert gewoon mag geven, maar da's een aloude discussie vrees ik. Ik kan er niet volledig mee leven, maar kom, den Dienst voor het Bloed is mijn departement niet dus tjah wat doen we er aan? Op LDD stemmen?
Onderzoek wees uit dat een man depressief wordt als zijn vrouw meer verdient dan hij. Daarom wordt een homo koppel in het Engels a Gay couple genoemd
Wall schreef:Zo gevaarlijk lijkt Springbal niet.

Unda
Regular user
Regular user

Bericht door Unda » 19 mei 2009 23:05

K_x schreef:Paar zaken rechtzetten:

- het is niet zo dat homo's geen bloed mogen geven, het is zo dat mannen die seks gehad hebben met mannen geen bloed mogen geven. Duidelijk verschil.
- nee, hetero's hebben niét evenveel kans om besmet te zijn met HIV als homo's. De kans op overdracht is gemiddeld lager door het type seksueel gedrag, en de kans op overdracht is een héél stuk lager door het simpele feit dat er gigantisch veel meer homo's zijn die positief dan hetero's.
- wat hysterie betreft: 1 man/jongen op 20 die homo is, is HIV-positief. Allesbehalve hysterie, denk ik.

Dat van die incubatietijd klopt: als de besmetting recent is, kan je ze nog niet detecteren, maar is het al wel besmettelijk (net een stuk meer dan wanneer de besmetting al 'n tijdje geleden is). En het helpt dus niet om dat bloed gewoon 'n paar maand te laten liggen en dan te testen, dat zou meteen 't probleem oplossen. ;-)
Dat cijfer van 1 op 20 zou daar variatie inzitten als je bepaalde leeftijdscategoriën bekijkt ( andere mentaliteit ofzo ) of kan je dat doortrekken over alle leeftijden heen ? Weet niet of daar cijfers over bestaan ?
If you pay peanuts, you get monkeys

Fredo
New user
New user

Bericht door Fredo » 19 mei 2009 23:40

Even een bedenking...

De statistieken op HIV besmetting stijgen en te weinig homo mannen (grootste risico groep) laten zich testen.
Als we die nu eens bloed laten geven en dat bloed extra onderzoeken ook op HIV en dat op regelmatige basis...is dat geen oplossing voor twee probelemen... of ben ik hier weer ietsje te naief?

Laartje
I have no life
I have no life
Contacteer:

Bericht door Laartje » 20 mei 2009 10:33

Springbal schreef:Eender hoe. 't Is wel jammer dat een homo die trouw is, veilig vrijt, ... uitgesloten wordt, terwijl een hetero die van kut naar kut fladdert gewoon mag geven, maar da's een aloude discussie vrees ik. Ik kan er niet volledig mee leven, maar kom, den Dienst voor het Bloed is mijn departement niet dus tjah wat doen we er aan? Op LDD stemmen?
Dat is niet zo trouwens, iedereen die in de laatste 6 maanden een nieuwe partner heeft gehad wordt eveneens uitgesloten van bloeddonatie.
If it doesn't kill you, it can only make you stronger.

jaden
New user
New user

Bericht door jaden » 20 mei 2009 11:40

Het is ondertussen niet meer 6 maanden na een nieuwe partner maar 4 maanden na een nieuwe partner en zelfs dan nog beslist de dokter tijdens het "intake" gesprek of je zal worden toegelaten of niet.

Het laten liggen van bloed om het daarna te testen is geen optie omdat bloed kan bederven en na twee weken zelfs gevaarlijk kan zijn om terug in te spuiten. Daarom is er altijd nood aan nieuw en vers bloed.

In Australië mogen homo's die 12 maanden geen seks hebben gehad wel bloed geven en in Spanje selecteert men op seksueel gedrag en niet op geaardheid. Dat lijkt me toch net iets leuker dan volledig en voor altijd uitgesloten te worden.

En hoe zit het met plasma... Homo's worden ook voor plasma uitgesloten terwijl het Rode Kruis beschikt over de nodige apparatuur om het plasma... virusvrij te krijgen ! (idd het HIV virus wordt hier geinactiveerd)...

SilverBlade
Senior user
Senior user

Bericht door SilverBlade » 20 mei 2009 12:37

Springbal schreef:Eender hoe. 't Is wel jammer dat een homo die trouw is, veilig vrijt, ... uitgesloten wordt, terwijl een hetero die van kut naar kut fladdert gewoon mag geven, maar da's een aloude discussie vrees ik. Ik kan er niet volledig mee leven, maar kom, den Dienst voor het Bloed is mijn departement niet dus tjah wat doen we er aan? Op LDD stemmen?
Het is een probleem van vertrouwen eigenlijk. Jij kunt wel beweren dat je jaren trouw bent geweest, maar dat betekent niet dat je de waarheid vertelt. Het betekent ook niet dat je partner al jaren trouw is. Enfin, hetzelfde kan gezegd worden over eender wie die liegt op zo'n formulier, homo of hetero, maar je zit dan nog altijd met die verhoogde risico groep. Ergens moeten ze de lijn trekken zeker.

Hoe dan ook, als je bloed geven belangrijk vind en je bent er zo zeker van als je maar kan zijn dat je clean bent, lieg dan. Het is nooit leuk om over zoiets te moeten liegen maar als je bloed geven belangrijker vindt dan je persoonlijke trots of een maatschappelijk twistpunt, dan neemt niemand je dat kwalijk. Als je dat niet belangrijker vind, betwijfel ik dat iemand je dat ook kwalijk zou nemen. Tenslotte zijn er genoeg mensen die wel volledig in aanmerking komen die ook niet geven voor whatever reason.
Better to Rule in Hell,
then Serve in Heaven.

-Marius-

jaden
New user
New user

Bericht door jaden » 20 mei 2009 13:42

SilverBlade schreef:Hoe dan ook, als je bloed geven belangrijk vind en je bent er zo zeker van als je maar kan zijn dat je clean bent, lieg dan.
Dan ben je dus wettelijk strafbaar :-) Want ( zo is de redenering) als jij als "risicogroep" zou liegen breng je andere mensen in gevaar :)

SilverBlade
Senior user
Senior user

Bericht door SilverBlade » 20 mei 2009 13:57

Heh, waarschijnlijk wel ja. Maar als je er rekening mee houdt dat iedere Belg fraudeert, kan je evengoed frauderen voor het goede doel 8)
Better to Rule in Hell,
then Serve in Heaven.

-Marius-

K_x
I have no life
I have no life
Contacteer:

Bericht door K_x » 20 mei 2009 19:05

Unda schreef: Dat cijfer van 1 op 20 zou daar variatie inzitten als je bepaalde leeftijdscategoriën bekijkt ( andere mentaliteit ofzo ) of kan je dat doortrekken over alle leeftijden heen ? Weet niet of daar cijfers over bestaan ?
Ik heb daar geen exacte cijfers over, maar die 1/20 is een gemiddelde over alle leeftijden heen; hoe het exact zit met de schaalverdeling weet 'k dus niet ('k zou dat eventueel wel eens kunnen navragen, maar ik ben niet zeker of die cijfers tout court bestaan), maar wat ik wel weet is dat de grootste stijging in HIV-besmettingen opgetekend wordt bij jongens van 24 en jonger.

't Grote probleem bij bepalen wie al dan niet bloed mag geven is het vertrouwen dat je in de bloedgevers moet hebben - niemand houdt een homo tegen om bloed te geven (je kan ook gewoon liegen), of een hetero die van de ene naar de andere date fladdert (hij/zij kan hier evengoed over liegen). Ik denk dat ze daarom mensen die risicogedrag vertonen op voorhand al proberen uit te sluiten/af te schrikken, hoewel dat natuurlijk nooit volledig lukt.

Het probleem met zeggen "als je als homo enkel velig vrijt, mag je bloed geven" is trouwens dat vele homo's enkel maar dénken dat ze veilig bezig zijn; om maar 'n voorbeeldje te geven: velen laten in een relatie na verloop van tijd, en na een test, het condoom weg - maar wat als je partner vreemdgaat (wat absoluut niet onrealistisch is)? Wat als je gewoon niet wéét dat je besmet bent, of wat als je partner het niet weet van zichzelf? Als je dan ziet dat het risico op HIV gewoon veel, veel hoger is bij "homobloed" dan bij "heterobloed", kan er volgens mij gerechtvaardigd gezegd worden dat het gewoon te gevaarlijk is op dit moment om "homobloed" te accepteren. En als je een gerechtvaardigd onderscheid kan maken, is er geen sprake van discriminatie.

Dat gezegd zijnde, ik ben er nog niet helemaal uit. Maar ik voel me niet "aangevallen" omdat ik geen bloed mag geven omdat ik een seksueel actieve homo ben.
good music / i dance / no good music / i not dance. (december 2007 mix online)

<Bobo> what's wrong with being a homosexual?
<klong> it's gay

B_Out
Senior user
Senior user
Contacteer:

Bericht door B_Out » 21 mei 2009 13:34

K_x schreef:Maar ik voel me niet "aangevallen" omdat ik geen bloed mag geven...
Hier ook een beetje dat dubbele gevoel...
Rode Kruis schreef:Epidemiologische gegevens van het Wetenschappelijk Instituut Volksgezondheid tonen aan dat tatoeages, piercings of wisselende of homoseksuele contacten het risico op HIV en andere door bloed overdraagbare infecties aanzienlijk verhogen. Als uit de medische vragenlijst van een kandidaat-donor blijkt dat er een risico is op overdracht van besmettelijke aandoeningen zoals aids of hepatitis, zal de donor geweigerd worden.
Of komt het dubbele gevoel door het feit dat de holebi-gemeenschap dat regeltje uitvergroot door de rest te negeren.
[Outro_Spective]

LeGrandFlex
Experienced user
Experienced user
Contacteer:

Bericht door LeGrandFlex » 23 mei 2009 15:42

ergens snap ik het wel, want ik zou niet graag besmet bloed krijgen... en het filteren van bepaalde risicogroepen lijkt me dan wel nodig... maar ik vind niet dat men de lijn zo hard moet doortrekken... wanneer je nu bvb geen aids hebt, en je vrijt al heel je leven veilig, met bvb dezelfde jongen... dan zie ik niet het probleem... dan zou ik maar al te graag bloed willen geven... want als we de lijn nu echt doortrekken, wat te doen met onze organen wanneer we bvb sterven aan een verkeersongeval ofzo, of weet ik veel, worden die dan ook eerst gescreend of ze afkomstig zijn van een holebi of van een hetero??
FLEX FLEx FLex Flex flex

dieter
Regular user
Regular user

Bericht door dieter » 29 mei 2009 16:57

Ook al mag ik niet, geef ik toch bloed. Als ik weet dat er niets aan de hand is met mijn bloed, dan zie ik niet in waarom dat niet ok zou zijn. Op die manier is er ook weer iemand gered.

Statistisch gezien begrijp ik het volledig hoe het komt dat het niet mag. De cijfers liegen er niet om. Hoe spijtig het ook is. Dus 'k vind het geen slechte maatregel.
I saw a lot of things, I met a lot of people, but the only thing to be happy is to accept the things that you never can have...

Hannes.
Experienced user
Experienced user
Contacteer:

Bericht door Hannes. » 29 mei 2009 17:32

dieter schreef:Ook al mag ik niet, geef ik toch bloed. Als ik weet dat er niets aan de hand is met mijn bloed, dan zie ik niet in waarom dat niet ok zou zijn. Op die manier is er ook weer iemand gered.

Statistisch gezien begrijp ik het volledig hoe het komt dat het niet mag. De cijfers liegen er niet om. Hoe spijtig het ook is. Dus 'k vind het geen slechte maatregel.
Helemaal akkoord. Zeker wat betreft bloed en bloedplaatjes is de houdbaarheid van de producten korter dan de 'windowfase' van een HIV besmetting. Bloed kan je maar 42 dagen bewaren en bloedplaatjes maximum 6 dagen. Wanneer je nu zeer recent besmet bent geraakt met het HIV-virus kan het zijn dat dit nog niet constateerbaar is in je bloed voordat de bloedproducten vervallen zijn. Om zeker te zijn of je al dan niet HIV-positief bent moet je volgens het Rode Kruis toch tot 6 maanden na de besmetting wachten om je te testen.

Plasma daarentegen is tot een jaar houdbaar dus hier kan het rode kruis wel 100% zekerheid geven.

Ik vind echter dat de manier waarop ze homoseksuelen uitsluiten van het bloed/plasma/bloedplaatjesgeven wel discriminerend is. Eén van de vragen die ze stellen is 'heeft u als man sinds 1978 seks gehad met één of meerdere mannen'. Waarom pakken ze niet de windowfase van zes maanden als non-sex periode, laten ze de 'homo' eerst een staaltje geven en vanaf dat moment mag de 'homo' veilig geven tot het moment dat hij weer onveilige seks heeft gehad. Let wel, op dit moment spreekt het Rode Kruis niet eens van onveilige seks. Eendert welke vorm van seks die je als homo hebt gehad sinds 1978 leidt tot een levenslange uitsluiting en dat is discriminatie voor mij. Het is inderdaad een iets of wat ingewikkelde manier maar bloed/plasma/bloedplaatjes geven is nog altijd volledig vrijwillig dus so what, de 'gever' kiest nog altijd zelf voor die al dan niet ingewikkelde procedure.

Je kan daar natuurlijk tegen in brengen dat er veel homo's zullen zijn die gewoon zullen liegen over het 'al dan niet seks hebben gehad de laatste zes maanden' en dat is zeker waar. Maar op dit moment zijn er evenzeer homo's die ook liegen over het seksaspect en zonder problemen mogen geven dus op dat vlak zou er volgens mij niks veranderen.
Twee meisjes op het strand - ze lezen modebladen - ze kijken in het rond - ze dromen van een prins.

cronos
Regular user
Regular user
Geslacht: Vrouw

Bericht door cronos » 04 jun 2009 17:08

*al ben ik een meisje, ik wil er toch ook wat over zeggen*
Ik vind eigenlijk dat het normaal is dat homo's geen bloed mogen geven. Niet alleen omdat het een risico geeft aan de patiënt die later je bloed krijgt, maar vooral wat ertussen gebeurd.
Stel: je bent niet alleen Seropositief maar je hebt ook het HIV-virus. En je geeft bloed. Je ligt op een bank en een vriendelijke verpleger/verpleegsters neemt zakjes bloed van je af met een injectienaald. De injectienaald gaat in je ader, er komt bloed in de spuit. In dat bloed zitten er stukjes HIV-virus. De injectienaald plus de holte waarin het bloed heeft gezeten, zijn besmet. De zakjes met bloed worden ingevroren, en zijn ook besmet. Bij zo'n zaken wordt er natuurlijk absolute hygiëne en foutloosheid verwacht. Maar als je elke dag zo'n dertig verschillende naalden in dertig verschillende personen steekt, maak je ook wel eens een fout, snap je? Zodra dat die verpleger ook maar met een druppeltje van dat bloed met zijn bloed in contact komt, is hij besmet.
Als het bloed dan geverificeerd wordt op virussen, weer van hetzelfde. Er is altijd risico dat iemand ermee in contact komt. En bovendien, wat gaan ze doen met dat besmet bloed als ze weten dat er HIV in zit? :wink:
χρόνος θεραπεύει τα πάντα
of
tijd heelt alles

LeGrandFlex
Experienced user
Experienced user
Contacteer:

Bericht door LeGrandFlex » 04 jun 2009 18:22

cronos schreef:*al ben ik een meisje, ik wil er toch ook wat over zeggen*
Ik vind eigenlijk dat het normaal is dat homo's geen bloed mogen geven. Niet alleen omdat het een risico geeft aan de patiënt die later je bloed krijgt, maar vooral wat ertussen gebeurd.
Stel: je bent niet alleen Seropositief maar je hebt ook het HIV-virus. En je geeft bloed. Je ligt op een bank en een vriendelijke verpleger/verpleegsters neemt zakjes bloed van je af met een injectienaald. De injectienaald gaat in je ader, er komt bloed in de spuit. In dat bloed zitten er stukjes HIV-virus. De injectienaald plus de holte waarin het bloed heeft gezeten, zijn besmet. De zakjes met bloed worden ingevroren, en zijn ook besmet. Bij zo'n zaken wordt er natuurlijk absolute hygiëne en foutloosheid verwacht. Maar als je elke dag zo'n dertig verschillende naalden in dertig verschillende personen steekt, maak je ook wel eens een fout, snap je? Zodra dat die verpleger ook maar met een druppeltje van dat bloed met zijn bloed in contact komt, is hij besmet.
Als het bloed dan geverificeerd wordt op virussen, weer van hetzelfde. Er is altijd risico dat iemand ermee in contact komt. En bovendien, wat gaan ze doen met dat besmet bloed als ze weten dat er HIV in zit? :wink:
die kans zit er bij een hetero met hiv ook in...
ik geef nu een heel jaar plasma en ik moet zeggen dat die verplegers en verpleegsters heel professioneel zijn... naalden worden direct in de box "gevaarlijk afval" ofzo gedropt, net als alles wat ook maar met het bloed in contact is gekomen...
FLEX FLEx FLex Flex flex

Gesloten