Weerwolven van Wakkerdam: Sinterklaas is coming to town!

Zoek je iets met al veel stof op? Dan is dit the place to be. (Tip: de zoekfunctie is een handige tool om hier je weg te vinden.)
mial
Forum addict
Forum addict
Geslacht: Man

Re: Weerwolven van Wakkerdam: Sinterklaas is coming to town!

Bericht door mial » 23 dec 2008 17:31

ik heb net eventjes gelezen wat de spelregels juist zijn. Gali heeft toch wel een punt: hoe kan het lijk nu al moorden: er staat duidelijk in de spelregels dat dat maar kan wanneer of de grafdelver, of de zwarte pieten dood zijn. Dit is hier toch niet het geval? er is nog maar één piet gesneuveld, en dan wel nog door het Lijk...

ik weet het eventjes helemaal niet meer :(
La vida no es esperar a que pase la tormenta, es aprender a bailar bajo la lluvia

overal schoonheid. en stijl en liefde en goeie smaak en goesting... maar vooral hier bij jou...

all is chill, zen and unicorns

Galimatias
Forum addict
Forum addict

Bericht door Galimatias » 23 dec 2008 17:46

Probleem is dat iemand weliswaar vanaf de tweede nacht kan omgevormd worden tot Lijk door de Grafdelver (en dat zij elkaars identiteit niet kennen, al doet dat hier niet echt ter zake), maar dat het Lijk pas kan beginnen te moorden wanneer óf alle Zwarte Pieten, óf de Grafdelver gedood zijn/is. Hoe is het dan mogelijk dat Omicron (Zwarte Piet) vermoord is door het Lijk in de derde nacht, terwijl het lijstje met uitgeschakelde spelers tot op dat moment noch een Zwarte Piet, noch een Grafdelver vermeldde?

Ik heb m'n theorie nog eens zitten overdenken en hoe dan ook klopt het toch niet zo volledig als ik dacht... Zelfs indien het Lijk een door de Tandenfee vergiftigde Zwarte Piet zou zijn die door de (nog in leven zijnde) Grafdelver omgevormd werd tot Lijk - waarna die persoon de mede-Zwarte Piet Omicron uitgeschakelde - dan nog kan het Lijk normaal gezien niet moorden zolang de Grafdelver niet uitgeschakeld is én er nog duidelijk minstens één Zwarte Piet (nl. Omicron) in leven was op het moment van het moorden.

Bovendien heeft onze spelleidster door haar tussenkomst gezegd dat het Lijk normaal gezien nooit een (ex-)Zwarte Piet kan zijn, aangezien de volgorde van de nachtelijke rollen van de spelers niet klopt...
Nu, wat mij wel opgevallen is: zowel Cécé als Springbal zijn best stil geweest in deze ronde, stemden als laatsten én waren nogal happig om Appelboomconfiguratie te veroordelen (of mijn redenering te volgen). Misschien omdat het hen maar al te makkelijk uitkwam dat ze een bliksemafleider hadden?

Bij deze gaat mijn stem uit naar Springbal. Zijn 'in al mijn naïviteit' beviel me niet van de eerste keer dat ik het las en doet dat nog steeds niet. Nu hopen dat ik het bij het rechte eind heb.
Timeo Danaos et dona ferentes.
Mwah schreef: Gelukkig kan je altijd rekenen op de alwetende Galimatias :adore:

Appelboomconfiguratie
New user
New user
Geslacht: Vrouw

Bericht door Appelboomconfiguratie » 23 dec 2008 18:45

Ik verander mijn stem bij deze, na het lezen van de laatste post van mial, en hoewel ik cécé harder verdenk dan springbal, zal ik Gali volgen, en op Springbal stemmen. Als ik niet met hem meega, hebben ze nog steeds met hun tweetjes een meerderheid op mij. Vandaar dus. Scuzi Springbal.

Sweet Sugah'Lips
Forum addict
Forum addict

Bericht door Sweet Sugah'Lips » 23 dec 2008 20:12

Ok, ik tel 3 correcte stemmen, die zijn ook alle 3 gericht op Springbal. Byebye Springbal! En daarmee zijn we nog een kindje armer!

Vervolgens verwacht ik een PB van de Zwarte Pieten en het lijk.
Deadline: Vrijdag 26 december om 20h, een dag langer omdat er een feestdag in valt en sommige mensen dan andere dingen te doen hebben!

Omicron
Forum addict
Forum addict

Bericht door Omicron » 23 dec 2008 22:52

Sweet Sugah'Lips schreef: Vervolgens verwacht ik een PB van de Zwarte Pieten en het lijk.
Deadline: Vrijdag 26 december om 20h, een dag langer omdat er een feestdag in valt en sommige mensen dan andere dingen te doen hebben!
ok, ik snap het even niet meer... hoe kan ik in godsnaam gedood worden door het lijk als in de regels duidelijk staat dat het lijk pas actief wordt als ik en mijn companen dood zijn of de grafdelver dood is?

ik heb er geen probleem mee dat ik uitgeschakeld word, dat is nu eenmaal het spel, maar het zou wel handig zijn als we allemaal met dezelfde regels werken.

Het lijk kan mij nooit gedood hebben volgens de regels.

Sweet Sugah'Lips
Forum addict
Forum addict

Bericht door Sweet Sugah'Lips » 23 dec 2008 23:20

Bonne, aangezien zelfs de doden beginnen klagen...

De pieten hadden besloten de grafdelver te doden in de 2de nacht. Aangezien ik op datzelfde ogenblik een PM kreeg van de grafdelver zelf dat deze een lijk wou aanstellen... Heb ik dit even besproken met Faramir. Aangezien we nergens in de regels terugvinden dat de grafdelver zelf het lijk niet kan zijn, heb ik besloten om dezelfde regels te nemen zoals de heks, aangezien de grafdelver ook een stuk magie in zich heeft. De heks mag tenslotte zichzelf ook redden van de dood. De grafdelver is dus gestorven en verrezen als lijk!

Daar de grafdelver dood was, mocht het lijk de derde nacht beginnen moorden. Deze heeft Omicron gekozen en dat bleek een Zwarte Piet te zijn...

Sweet Sugah'Lips
Forum addict
Forum addict

Bericht door Sweet Sugah'Lips » 23 dec 2008 23:41

En iedereen is er vlug bij!

Blijkbaar krijgt iedereen het idee om zich buiten te vertonen de laatste nacht.

Zwarte Piet sluipt langs de daken en ziet cupido lopen. Hij neemt zijn zak stevig vast, trekt hem over het hoofd van cupido. Cupido hapt naar adem, maar het was jammer genoeg zijn laatste! Ondertussen is het lijk al dichter gekomen en bijt en krabt de Zwarte Piet, die op zijn beurt de geest geeft.

Plots komt het paard van Sinterklaas aangestoven, ziet zijn geliefde cupido liggen. Het paard krijgt bij het zien van zijn dode geliefde een steek in het hart. Met zijn laatste passen rent hij het lijk omver, deze komt met haar nek ten val op de rand van de fontein in het midden van het dorpsplein. Ze breekt in duizenden stukjes.

Toen was het stil in Wakkerdam!
Wakkerdam, ooit zo levendig en vreugdevol, is nu een dodenstad!

The End!
Laatst gewijzigd door Sweet Sugah'Lips op 23 dec 2008 23:49, 1 keer totaal gewijzigd.

Sweet Sugah'Lips
Forum addict
Forum addict

Bericht door Sweet Sugah'Lips » 23 dec 2008 23:43

En om alles op een rijtje te zetten:

Graag een applaus voor Cécé, de Zwarte Piet.
Appelboomconfiguratie, eens grafdelver van beroep, nu een lijk in duizend stukjes!
Galimatias, cupido met een voorliefde voor paarden!
Mial, het paard van Sinterklaas, gestorven uit liefdesverdriet. Zeg nu zelf, een verbintenis met cupido is tot de dood!

Appelboomconfiguratie
New user
New user

Bericht door Appelboomconfiguratie » 23 dec 2008 23:46

Wat een dramatische afloop. Schitterend eigenlijk :D

Omicron
Forum addict
Forum addict

Bericht door Omicron » 23 dec 2008 23:50

Sweet Sugah'Lips schreef:En iedereen is er vlug bij!

Zwarte Piet sluipt langs de daken en ziet cupido lopen. Hij neemt zijn zak stevig vast, trekt hem over het hoofd van cupido. Cupido hapt naar adem, maar het was jammer genoeg zijn laatste! Ondertussen is het lijk al dichter gekomen en bijt en krabt de Zwarte Piet, die op zijn beurt de geest geeft.

Plots komt het paard van Sinterklaas aangestoven, ziet zijn geliefde cupido liggen. Het paard krijgt bij het zien van zijn dode geliefde een steek in het hart. Met zijn laatste passen rent hij het lijk omver, deze komt met haar nek ten val op de rand van de fontein in het midden van het dorpsplein. Ze breekt in duizenden stukjes.

The End!
Geweldig einde!

mial
Forum addict
Forum addict

Bericht door mial » 24 dec 2008 00:30

oké, ik heb dus vandaag nog een pb gestuurd naar Gali om te vragen om de grafdelver zichzelf in lijk kon veranderen. volgens Gali niet (en ook volgens de oorspronkelijke regels niet), en dus hebben we maar onze strategie/verdenkingen aangepast... Spijtig dat we niet van die verandering op de hoogte waren, want nu waren we wel heel erg verward :D

spannend einde wel! merci SSL! :greenthing:
La vida no es esperar a que pase la tormenta, es aprender a bailar bajo la lluvia

overal schoonheid. en stijl en liefde en goeie smaak en goesting... maar vooral hier bij jou...

all is chill, zen and unicorns

Galimatias
Forum addict
Forum addict

Bericht door Galimatias » 24 dec 2008 02:55

Sweet Sugah'Lips schreef:Bonne, aangezien zelfs de doden beginnen klagen...

De pieten hadden besloten de grafdelver te doden in de 2de nacht. Aangezien ik op datzelfde ogenblik een PM kreeg van de grafdelver zelf dat deze een lijk wou aanstellen... Heb ik dit even besproken met Faramir. Aangezien we nergens in de regels terugvinden dat de grafdelver zelf het lijk niet kan zijn, heb ik besloten om dezelfde regels te nemen zoals de heks, aangezien de grafdelver ook een stuk magie in zich heeft. De heks mag tenslotte zichzelf ook redden van de dood. De grafdelver is dus gestorven en verrezen als lijk!

Daar de grafdelver dood was, mocht het lijk de derde nacht beginnen moorden. Deze heeft Omicron gekozen en dat bleek een Zwarte Piet te zijn...
Zoals Mial reeds gezegd heeft, dacht hij aan de mogelijkheid dat Grafdelver en Lijk één en dezelfde persoon waren. Dat leek me echter niet kunnen, vermits de regels het volgende stellen:
Sweet Sugah'Lips schreef:Grafdelver:
De Grafdelver wordt eerder op de hoogte gesteld van een aanval van de Pieten, dan de Tandfee. In de eerste nacht kan de Grafdelver alleen kijken. Echter, in de tweede nacht mag de Grafdelver het lijk dan meeslepen en weer tot “leven wekken”. De dode wordt dan het Lijk. De Tandfee zal dan bericht krijgen dat er niemand aangevallen is die nacht. De Pieten durven het Lijk niet aan te raken. Het begint te rotten en te stinken, ze willen verse kindjes. Ze zouden overdag kunnen zeggen wie het Lijk is, maar dat zou dus betekenen dat zij de Pieten zijn. Dus, de Pieten zijn stilletjes. Het Lijk is een moordwapen. Het wordt actief wanneer alle Pieten dood zijn, óf wanneer de Grafdelver sterft. Het Lijk zal dan ‘s nachts gaan moorden.
Sweet Sugah'Lips schreef:Lijk:
Het lijk probeert alles en iedereen omzeep te helpen. Ook deze rol wint alleen als hij/zij in zij/haar eentje overblijft. Het lijk weet niet wie de grafdelver is en vice versa.
Het leek me, gezien de beschrijving in de regels, nogal vreemd om een dode zichzelf te zien voortslepen... Gecombineerd met het feit dat Grafdelver en Lijk elkaars respectievelijke identiteit niet kennen, leek het mij onmogelijk dat ze één en dezelfde persoon konden zijn. De heks heeft weliswaar een levenselixir dat ze op zichzelf kan gebruiken, maar dat lijkt me toch nog danig te verschillen van de mogelijkheid om een dode terug tot leven te wekken. De Grafdelver was namelijk nog niet dood (in het 'beste' geval stervend), waardoor het nogal moeilijk is om een moordende ondode te worden. Het feit dat de Grafdelver (Appelboomconfiguratie) gezegd had dat ze een Lijk wilde aanstellen, doet niet echt ter zake, vermits de Zwarte Pieten haar reeds als slachtoffer uitgekozen hadden. In één van de vorige edities van WvW kreeg de Grafdelver van dienst overigens niet de mogelijkheid aangeboden om zichzelf tot Lijk om te vormen, als ik het me goed herinner. :)

Hoewel het dus weliswaar niet expliciet in de regels terug te vinden is, lijkt het me waarschijnlijker dat Grafdelver en Lijk niet dezelfde persoon kan zijn. Niet dat ik de uitslag van het spel wil betwisten (de afloop is best hilarisch :P), maar voor toekomstige spelletjes is het misschien een waardevolle bedenking om te maken. :)

Sweet Sugah'Lips
Forum addict
Forum addict

Bericht door Sweet Sugah'Lips » 24 dec 2008 11:36

In de vorige editie's kwam de grafdelver steeds om voor de 2de nacht.

En als je het heel letterlijk neemt, het wegslepen enzo, njah, er zit iets in. Ik kan me niet inbeelden dat een grafdelver geen voorbereide rituelen heeft...

Daarmee deden de rollen er niet meer toe, sowieso was de grafdelver dood en het lijk verrezen... Dat ze elkander niet kennen is maar van toepassing op de levende rollen...
Zo interpreteer ik het toch. Je kan het betwisten, maar ik heb naar mijn mening (en een beetje van Faramir) gehandeld.

Het was alleszins leuk jullie theorieën te zien uiteen doen...

Omicron
Forum addict
Forum addict

Bericht door Omicron » 24 dec 2008 11:44

Sweet Sugah'Lips schreef: Daarmee deden de rollen er niet meer toe, sowieso was de grafdelver dood en het lijk verrezen... Dat ze elkander niet kennen is maar van toepassing op de levende rollen...
Zo interpreteer ik het toch. Je kan het betwisten, maar ik heb naar mijn mening (en een beetje van Faramir) gehandeld.

Het was alleszins leuk jullie theorieën te zien uiteen doen...
Ik denk dat het ook geen overbodige luxe is om wanneer we een volgend spel spelen duidelijk zeggen wat wel en wat niet kan.
Er is in een vorig spel ook al eens wat discussie geweest of een heks haar drankje op zich zelf mocht gebruiken of niet, nu dit, als we allemaal van in het begin weten hoe het zit dan is dat ook beter voor het spel verloop. Doordat er nu een verschil was in interpretatie van het spel konden de spelers ook nooit de juiste omstandigheden voorspellen waardoor het spel compleet anders in elkaar zat.
Als wij op voorhand hadden geweten dat de grafdelver en het lijk dezelfde persoon konden zijn dan zouden de wolven ook nooit geprobeerd hebben die persoon te converteren.

Galimatias
Forum addict
Forum addict

Bericht door Galimatias » 24 dec 2008 16:45

Het lijkt mij ook wel handig om bepaalde speciale gevallen te vermelden aan de start van het spel. Op die manier kan iedereen de bijkomende informatie raadplegen en hoeft de spelleidster niet speciaal tussen te komen wanneer er stemmen opgaan dat iets niet lijkt te kloppen. :)

Springbal
I have no life
I have no life
Contacteer:

Bericht door Springbal » 24 dec 2008 17:00

Omicron schreef:
Sweet Sugah'Lips schreef:En iedereen is er vlug bij!

The End!
Geweldig einde!
Idd geweldig einde. Puur drama gewoon.
Onderzoek wees uit dat een man depressief wordt als zijn vrouw meer verdient dan hij. Daarom wordt een homo koppel in het Engels a Gay couple genoemd
Wall schreef:Zo gevaarlijk lijkt Springbal niet.

faltas
Experienced user
Experienced user

Bericht door faltas » 08 jan 2009 20:06

Als er iemand een nieuwe versie opstart, doe ik zeker terug mee :P
& Then there's lighting between us !!

Gesloten