Humo versus Koekelberg-Ricour.

Zoek je iets met al veel stof op? Dan is dit the place to be. (Tip: de zoekfunctie is een handige tool om hier je weg te vinden.)
Nabuchodonosor
Forum addict
Forum addict

Humo versus Koekelberg-Ricour.

Bericht door Nabuchodonosor » 07 nov 2008 19:54

Hoe denken jullie over de affaire Humo-Koekelberg?

De verkoop van de jongste uitgave van 'Humo' werd op bevel van de rechtbank stopgezet na een klacht van Sylvie Ricour, de secretaresse van politiecommissaris Fernand Koekelberg.

Daarin werd Ricour in de rubriek "Het gat van de wereld" afgebeeld terwijl ze naakt Fernand Koekelberg bevredigt. Het gaat om getrukeerde foto's. Vincent De Wolf, de advocaat van Ricour, liet het hier niet bij en stapte naar de rechter.

De rechtbank van Brussel besliste dat, indien de exemplaren niet verdwijnen, er een dwangsom volgt van 250 euro, per stuk.

Vinden jullie deze uitspraak terecht of is hier sprake van censuur?
Mag er ook al eens gelachen worden, of niet?
Laatst gewijzigd door Nabuchodonosor op 07 nov 2008 20:29, 1 keer totaal gewijzigd.
Zonder onderschrift, bij gebrek aan inspiratie.

Nabuchodonosor
Forum addict
Forum addict

Bericht door Nabuchodonosor » 07 nov 2008 20:00

Ik sta volledig achter de beslissing vd rechter: Humo is hier echt veel te ver gegaan. En nee, ik heb helemaal géén sympathie voor Ricour en Koekelbergh.

Die foto's zijn pure laster een eerroof. Ik hoop dat dit hier meerdere personen zal inspireren die lafhartig aangevallen worden door de pers. Het is toch absurd dat de goede naam van personen in handen is van de pers?

surferke

Bericht door surferke » 07 nov 2008 20:05

Nabuchodonosor schreef:Ik sta volledig achter de beslissing vd rechter: Humo is hier echt veel te ver gegaan. En nee, ik heb helemaal géén sympathie voor Ricour en Koekelbergh.

Die foto's zijn pure laster een eerroof. Ik hoop dat dit hier meerdere personen zal inspireren die lafhartig aangevallen worden door de pers. Het is toch absurd dat de goede naam van personen in handen is van de pers?
Daarjuist in Man Bijt Hond toch gelijkaardige fotokes van Koekelbergh zien verschijnen. Hier is het laatste gewoon nog niet over gezegd. Ja okay, ik kan me wel voorstellen dat Koekelbergh en Ricour de media nooit hebben opgezocht en nu gebombardeerd zijn tot bv's tegen hun medeweten in, maar 't gaat nog altijd om satire, me dunkt ... Hoeveel personen zijn er in die specifieke pagina's in de Humo al niet gepasseerd zonder al teveel tamtam? Misschien moeten we binnenkort ook maar 'nen deurwaarder op de conferences van Geert Hoste zetten, want oeioei toch ... Misschien zou iemand nog wel durven denken dat al de zever van Hoste nog waarheid is ook :o

surferke

Bericht door surferke » 07 nov 2008 20:24

Oh ja, Nabuchodonosor, ge zijt nu schuldig aan een misdrijf eh! Een Brusselse rechtbank heeft vandaag beslist dat de getrukeerde foto's niet meer verspreid mogen worden ... :) Linkje best dus weghalen :P

dimitri
Senior user
Senior user
Contacteer:

Re: Humo versus Koekelberg-Ricour.

Bericht door dimitri » 07 nov 2008 20:25

Nabuchodonosor schreef:Hoe denken jullie over de affaire Humo-Koekelberg?

De verkoop van de jongste uitgave van 'Humo' werd op bevel van de rechtbank stopgezet na een klacht van Sylvie Ricour, de secretaresse van politiecommissaris Fernand Koekelberg.

Daarin werd Ricour in de rubriek "Het gat van de wereld" afgebeeld terwijl ze naakt Fernand Koekelberg bevredigt. Het gaat om getrukeerde foto's. Vincent De Wolf, de advocaat van Ricour, liet het hier niet bij en stapte naar de rechter.

De rechtbank van Brussel besliste dat, indien de exemplaren niet verdwijnen, er een dwangsom volgt van 250 euro, per stuk.

Vinden jullie deze uitspraak terecht of is hier sprake van censuur?
Mag er ook al eens gelachen worden, of niet?
ik zou de link wel verwijderen... want het mag ook niet meer online worden vertoond!

Ik vind het satire, beslissing van de rechtbank is TOTAAL niet in verhouding met wat er te zien is. Bovendien had er geen haai naar gekraaid mochten die twee gewoon niks gedaan hebbe, het was gewoon gepasseerd, terwijl nu iedereen, IEDEREEN weet dat er in Humo getrukeerde foto's staan...

Wat is nu het resultaat voor die twee? Eigenlijk nog erger en belachelijker dan ervoor!
Laatst gewijzigd door dimitri op 07 nov 2008 20:37, 2 keer totaal gewijzigd.

Nabuchodonosor
Forum addict
Forum addict

Re: Humo versus Koekelberg-Ricour.

Bericht door Nabuchodonosor » 07 nov 2008 20:33

dimitri schreef: ik zou de link wel verwijderen... want het mag ook niet meer online worden vertoond!
Ik heb de link daarnet weggehaald, maar jij hebt hem daarnet gekopieerd. Het is nu aan jij om de link weg te halen. :)

Trouwens, is het niet enkel Humo die verantwoordelijk wordt geacht? Volgens mij is het geen enkel probleem om nog linken te plaatsen.
Ik heb het er toch weggehaald, omdat het toch maar erg vunzige foto's zijn. :-?

quickie
Senior user
Senior user
Geslacht: Man

Bericht door quickie » 07 nov 2008 20:42

De Koning is al zo dikwijls in zijn bloot gat op de Humo-cover gezet en die is nog nooit gaan janken bij de rechter. Blijkbaar heeft Zijne Majesteit meer gevoel voor humor dan de flikken :)

Soit, juridisch gezien zal de beschikking van de rechter in kort geding wel kloppen: het is niet bewezen dat Sylvie en Fernand een affaire hadden. Dus als je het omgekeerde insinueert, beklad je hun reputatie (of wat daar nog van overblijft :wink: ). Maar 'k vraag mij af of Sylvieke en Fernandke wel doorhebben dat ze door een kort geding aan te spannen net datgene bereikt hebben wat ze wilden vermijden: nationale media-aandacht :lol: Hadden ze nu gewoon niet gereageerd, dan waren die paar fotootjes gewoon de vergetelheid ingegaan. Het Gat van de Wereld staat vol met de grootste nonsens en heeft nog nooit het nieuws gehaald. Nu is de pers er natuurlijk opgesprongen. De enige die erbij gewonnen heeft, is Meester Vincent De Wolf, want die kan nu een fors ereloon factureren aan Sylvie en Fernand voor zijn geleverde juridische bijstand. "Van de stijfkop en de zot, vult de advocaat zijn pot." :roflmao:
"The first thing we do: let's kill all the lawyers!" (W. Shakespeare, Henry VI, Part II)

quickie
Senior user
Senior user

Bericht door quickie » 07 nov 2008 20:44

surferke schreef:Oh ja, Nabuchodonosor, ge zijt nu schuldig aan een misdrijf eh! Een Brusselse rechtbank heeft vandaag beslist dat de getrukeerde foto's niet meer verspreid mogen worden ... :) Linkje best dus weghalen :P
How how, nullum crimen sine lege, hé :wink:
"The first thing we do: let's kill all the lawyers!" (W. Shakespeare, Henry VI, Part II)

surferke

Bericht door surferke » 07 nov 2008 20:47

quickie schreef:
surferke schreef:Oh ja, Nabuchodonosor, ge zijt nu schuldig aan een misdrijf eh! Een Brusselse rechtbank heeft vandaag beslist dat de getrukeerde foto's niet meer verspreid mogen worden ... :) Linkje best dus weghalen :P
Ja peut, heel dat juridisch gezwets laat ik aan jullie over ;)

quickie
Senior user
Senior user

Bericht door quickie » 07 nov 2008 20:51

surferke schreef:
quickie schreef:
Ja peut, heel dat juridisch gezwets laat ik aan jullie over ;)
Voor die paar keer dat ik eens juridisch all the way kan gaan, ga ik mij niet inhouden, hé peut :D

jaspery
Regular user
Regular user

Bericht door jaspery » 07 nov 2008 21:00

Ik vind dat de rechter schroomlijk overdreven heeft. Het is duidelijk satire en ik ben grote fan van vrijheid van meningsuiting.

quickie
Senior user
Senior user

Bericht door quickie » 07 nov 2008 21:33

jaspery schreef:Ik vind dat de rechter schroomlijk overdreven heeft. Het is duidelijk satire en ik ben grote fan van vrijheid van meningsuiting.
Ja, maar het feit of Ricour en Koekelberg al dan niet een relatie hebben, is niet iets waar je een "mening" over kan hebben. Je kan niet zeggen "ik vind dat ze een relatie hebben." Ofwel hebben ze er één, ofwel niet. "Vinden" dat ze een relatie hebben, slaat nergens op. Net zoals "vinden" dat de zon rond de aarde draait, nergens op slaat. Feiten zijn niet hetzelfde als meningen. Je kan "vinden" dat Koekelberg, door alle controverse die er rond zijn persoon is ontstaan, ontslag moet nemen. Maar je kan niet "vinden" dat hij een relatie heeft met zijn secretaresse. Het hebben van een relatie is een objectief feit. En voor feiten moet een journalist bewijzen aandragen, anders geef je hem een vrijbrief om zomaar eender welke gratuite leugen te verzinnen en te publiceren.

greentea
Experienced user
Experienced user
Geslacht: Vrouw

Bericht door greentea » 07 nov 2008 23:37

Heel de Vlaamse media (tv, radio, kranten, weekbladen én internet) speculeerde al maanden over een eventuele 'geheime' relatie tussen Koekelberg en Ricour. Humo benaderde het gewoon op een grappige manier. 't Is niet dat ze met hun foto's iets nieuw vertelden of dat Humo met die foto's (bewerkte foto's die gezien de context waarin ze stonden duidelijk bedoeld waren om te lachen) als eerste met dit verhaal kwam aandraven.

Het uit de handel halen van de bewuste Humo's vind ik dan ook meer dan overdreven. Het gaat toch overduidelijk over satire. Zowat half België werd in Het Gat van de Wereld al eens door het slijk gehaald, en Geert Hoste, Bert Kruismans of Raf Coppens lachen ook voortdurend met BV's in hun shows. Bovendien worden er in Humo bijvoorbeeld in Uitlaat! constant allerlei dingen geïnsinueerd en wordt er daar constant gelachen met bekend Vlaanderen. Als telkens er met een BV gelachen wordt censuur zou plaatsvinden, dan kan men satire maar beter ineens 'afschaffen'.

En met die klacht en het uit de rekken halen van Humo heeft ondertussen heel Vlaanderen de bewuste (meer dan duidelijk bewerkte) foto's al gezien. Ik ben er zeker van dat met heel dit gedoe meer volk de foto's wél zag dan wanneer er helemaal geen klacht was geweest.

herman frodiet
T-Jong begeleider
T-Jong begeleider

Bericht door herman frodiet » 08 nov 2008 01:52

en wat met alle mensen die zo'n humo hebben gelijk ik?

Oh ik ga er nog geld uitslaan :lol:
weten zou fataal zijn, het is juist de onwetendheid die een mens bekoort. (Oscar Wilde)

mister macho min 19-kamp 2008

quickie
Senior user
Senior user

Bericht door quickie » 08 nov 2008 11:51

herman frodiet schreef:en wat met alle mensen die zo'n humo hebben gelijk ik?

Oh ik ga er nog geld uitslaan :lol:
Ik houd mijn exemplaar alleszins bij. Wie weet wordt het ooit nog een collector's item waarvoor één of andere gek bereid is veel geld te betalen. En anders bewaar ik hem gewoon opdat de toekomstige generaties eens kunnen bladeren in de (akelig muziekje) Verboden Humo... :wink:

saiga
Senior user
Senior user
Contacteer:

Bericht door saiga » 09 nov 2008 12:13

Ik vind het vooral vreemd dat Koekelberg en Ricour nu pas reageren. Er zijn al vaker foto's van hen verschenen in 'Het gat van de wereld'.

En het is idd zo dat er in kranten en tijdschriften al veel ergere dingen geschreven zijn dan deze overduidelijk getrukeerde foto's.

Als een ander zou gaan huilen, dan wordt er niet zo hard gereageerd. Ik heb een vermoeden dat er ergens toch een beetje vriendjespolitiek mee speelt. Maar bon, Humo heeft een geweldige reclamecampagne gehad. En dat tegen de prijs van 120000 humo's. Een schijntje!
We don't see things as they are, we see things as we are. (Anaïs Nin)
www.knijn.be

Afbeelding

De lachende profeet
I have no life
I have no life
Contacteer:

Bericht door De lachende profeet » 09 nov 2008 13:19

Blijkbaar zijn Koekelberg en Ricour de enigen die niet weten wat het verschil is tussen laster en eerroof en (al dan niet smakeloze) satire. Het kan mij alleen maar verheugen dat ze hun reputatie zo naar de knoppen hebben geholpen. Ik lach mij te pletter.
AGE-411 schreef:Freddy Horion is echt de hipste crimineel ooit in dit apenland.
Binge Drinking Blues: Screwing Society since 1985

B_Out
Senior user
Senior user
Contacteer:

Bericht door B_Out » 09 nov 2008 16:18

Zoals 'wij' ijveren voor onze rechten, zouden we andere hun rechten afnemen.

Ze hebben laten zien waar de grens ligt, maar het gepeupel zou die uiteraard wat verleggen om meer smeuïge verhalen te kunnen lezen... of zegt de volksmond niet 'waar rook is, is vuur'.

Anyway... ze vonden de foto's onkies, dienden klachten in en de rechtbank volgde hen. Als het niet naar je zin is, roep je uiteraard populistisch dat het vriendjespolitiek is.

Dat die mensen een leven hebben die los staat van het voyeurisme en de boekjes doet blijkbaar niets ter zake, net zoals het maar weinig ter zake doet of ze het leuk vinden dat hun collega's zich liggen te verkneukelen tijdens de werkuren. Voor 'ons' 1 sec. van 'grappigheid' en satire voor hen een blok aan hun been waar ze dagelijks mee geconfronteerd worden.

Misschien moet men het geheel maar eens bekijken ipv de satire.
[Outro_Spective]

nomeis

Bericht door nomeis » 09 nov 2008 16:31

Moraalridder.

Ik wou dat ik zo correct was. Maar nee, ik vind het een storm in een glas water. Ferm overdreven en nog eens goed voor de humo ook. PUBLICITEIT!

B_Out
Senior user
Senior user
Contacteer:

Bericht door B_Out » 09 nov 2008 16:44

nomeis schreef:Moraalridder.

Ik wou dat ik zo correct was. Maar nee, ik vind het een storm in een glas water. Ferm overdreven en nog eens goed voor de humo ook. PUBLICITEIT!
8) - ik vind gewoon dat - in het algemeen - de term 'overdreven' op de verkeerde partij in dit verhaal wordt gekleefd. Al de rest is het strikje rond de verpakking ;)
[Outro_Spective]

Gesloten