sterker dan suiker

Zoek je iets met al veel stof op? Dan is dit the place to be. (Tip: de zoekfunctie is een handige tool om hier je weg te vinden.)
Blyss

sterker dan suiker

Bericht door Blyss » 25 okt 2008 13:35

Ik ben sterker dan suiker, het is te zeggen: ik vond onlangs een boek waarin stond dat je op 21 dagen kan afkicken van suiker want in de westerse wereld is het merendeel zonder ze het beseffen verslaafd aan suiker. Er zitten in zovele zaken verborgen suikers dat als je de etiketten leest, denkt: euh? ik had nooit gedacht dat ik hierin suiker zou vinden.

Drie weken las ik alle etiketten goed en raakte ik geen mg suiker aan en wat blijkt? Ik heb er totaaaaaal geen trek meer in.
Meer zelfs: lichamelijke klachten als mijn puistjes en allergieën zijn zo goed als weg. Dingen waarvoor ik nog pillen had geslikt.
Mijn huisarts zegt: allez, des te beter. Maar toen ik hem in het verleden vroeg, kan het iets met de voeding te maken hebben? Ik snoep namelijk veel. Dan zei hij: neen, hoor! Heeft er helemaal niets mee te maken.

Het is ongelooflijk hoe de reclame mensen en dan vooral kinderen doet geloven dat suiker hen de juiste energie geeft waardoor ze onhandelbaar worden en al van jongsaf aan aan gevaarlijke pillen worden gezet.

Het is toch ongelooflijk dat als iemand veel drinkt of aan de drugs zit, men snel van een verslaving spreekt, maar bijna iedereen snoept en verlangt naar suiker en dat wordt dan zomaar als iets normaals en ongevaarlijks beschouwd.
suiker is een killer, dat weet ik nu wel zeker.

nomeis

Bericht door nomeis » 25 okt 2008 15:39

Proficiat.

Wat ik wel merk is dat ik me VEEL beter voel nu ik bijna nooit meer frisdrank drink.

Blyss

Bericht door Blyss » 25 okt 2008 17:14

nomeis schreef:Proficiat.

Wat ik wel merk is dat ik me VEEL beter voel nu ik bijna nooit meer frisdrank drink.
dokters zouden veel minder werk hebben mochten ze de oorzaak onder de loep leren nemen ipv de symptomen te behandelen, maar ja big pharma is big business.
het is aan de consument om slimmer te zijn.

Blyss

Bericht door Blyss » 25 okt 2008 20:01

het is niet de bedoeling na die strenge drie weken alles te bannen, je bent gewoon afgekickt van die drang naar suiker.
suiker smaakt nu totaal anders. Na 1 stukje chocolade ben je bv. voldoen en wil je iets suikerloos.

Blyss

Bericht door Blyss » 25 okt 2008 23:23

de eerste week heb ik letterlijk de muren opgelopen en moesten ze me bijna vastbinden opdat ik geen chocolade zou aanraken. na een paar dagen dacht ik aan chocolade alsof mijn leven van een sinterklazenmanneke afhing. Ben op mijn bed gaan liggen en mezelf gezegd: rustig, manneke.
Het vraagt wat karakter, maar is zeker de moeite waard.

Echo
I have no life
I have no life
Contacteer:

Bericht door Echo » 26 okt 2008 00:00

Een topic voor Mwah!

Ik wil dat ook wel eens proberen, maar vrees zo'n beetje dat ik te weinig karakter zal hebben... (alhoewel, zoveel snoep ik nu ook weer niet (vuile gelatine!) en frisdrank gebeurt ook steeds minder).
Ik ben een van die robuuste lezers die lezen zoals ze snurken, eten en winden laten – een gildenbroeder van het eerlijke ezelsoor en niet van het pretentieuze leeslint.
Patrick Demompere

Desire. Poetry. -
Verlangen is het beest in mijn wijn.

Galimatias
Forum addict
Forum addict
Geslacht: Man

Bericht door Galimatias » 26 okt 2008 00:04

Blyss schreef:het is niet de bedoeling na die strenge drie weken alles te bannen, je bent gewoon afgekickt van die drang naar suiker.
suiker smaakt nu totaal anders. Na 1 stukje chocolade ben je bv. voldaan en wil je iets suikerloos.
Heb hetzelfde gemerkt wat vettig eten betreft, naar aanleiding van een weddenschap met Apomes. :lol: Ik mocht tot een bepaalde datum (omgerekend was het iets van een tweetal weken) geen McDonald's meer binnen - iets wat ik tot op dat moment minstens één keer per week deed, al was het voor een milkshake i.p.v. een hamburger. In het begin vond ik het lastig en hield ik m'n adem in wanneer ik voorbij pittabars, frietkoten en fastfood-restaurants wandelde, opdat ik niet in de verleiding zou komen.

Nu kan ik er perfect voorbij wandelen zonder enige moeite. Een hamburger kan nog wel eens lekker zijn, maar ik verlang er lang niet meer naar.
Timeo Danaos et dona ferentes.
Mwah schreef: Gelukkig kan je altijd rekenen op de alwetende Galimatias :adore:

Zoën
Experienced user
Experienced user
Geslacht: Vrouw

Bericht door Zoën » 26 okt 2008 08:57

Wacht maar tot je een dieet mag volgen om allergieën te testen.
De eerste zes weken mag je gewoon overleven op rijst en kolen. Om de drie dagen een stukje vlees. Een halve banaan per week. Drie kersen. En nog van die bizarre dingen.

Geen toegevoegde suikers, geen kleurstoffen, geen bewaringsmiddelen,...

Zoek dan je eten maar eens en blijf er op leven.

Het minste dat je dan terug iets eet of drinkt met iets te veel van dit of dat,... je zal het gevoeld hebben. Het zijn dus niet alleen de suikers, maar zoveel meer.

Echo
I have no life
I have no life
Contacteer:

Bericht door Echo » 26 okt 2008 11:06

Zoën schreef:Wacht maar tot je een dieet mag volgen om allergieën te testen.
De eerste zes weken mag je gewoon overleven op rijst en kolen. Om de drie dagen een stukje vlees. Een halve banaan per week. Drie kersen. En nog van die bizarre dingen.

Het minste dat je dan terug iets eet of drinkt met iets te veel van dit of dat,... je zal het gevoeld hebben. Het zijn dus niet alleen de suikers, maar zoveel meer.
Wortels? :D Is perfect op te overleven voor een week... (zeker met dat lekker salsa-sausje, of ja, daar zit wsl ook wel zoetstof en al bij)
Ik ben een van die robuuste lezers die lezen zoals ze snurken, eten en winden laten – een gildenbroeder van het eerlijke ezelsoor en niet van het pretentieuze leeslint.
Patrick Demompere

Desire. Poetry. -
Verlangen is het beest in mijn wijn.

Zoën
Experienced user
Experienced user

Bericht door Zoën » 26 okt 2008 11:43

Echo schreef:
Zoën schreef:Wacht maar tot je een dieet mag volgen om allergieën te testen.

Wortels? :D Is perfect op te overleven voor een week... (zeker met dat lekker salsa-sausje, of ja, daar zit wsl ook wel zoetstof en al bij)
Eet zes weken alleen maar wortels, ik denk dat je gaat fluoresceren in het donker. :roll:
Sausjes is verboden, olie's ook, alleen wat koolzaadolie.

K_x
I have no life
I have no life
Contacteer:

Bericht door K_x » 26 okt 2008 13:30

Huh? Rare mensen hier hoor :-)

Als je 'n tijdje iets niet wil of mag eten is het toch helemaal niet lastig om dat effectief niet te doen?? Geen chocolade meer? No prob. Geen hamburgers? No prob. Geen pizza? No prob. Desnoods leef 'k wel 'n week op rijst ofzo.

Hell, ik ben roker en vind het niet eens lastig als 'k bijvoorbeeld 'n dag niet kan roken omdat ik in vergadering zit ofzo. Laat staan dat het moeilijk zou zijn om iets niet te mogen eten.

Tjah, ge hebt karakter of ge hebt het niet eh ;-)
good music / i dance / no good music / i not dance. (december 2007 mix online)

<Bobo> what's wrong with being a homosexual?
<klong> it's gay

ezel
Experienced user
Experienced user

Bericht door ezel » 26 okt 2008 14:45

K_x schreef:Huh? Rare mensen hier hoor :-)

Als je 'n tijdje iets niet wil of mag eten is het toch helemaal niet lastig om dat effectief niet te doen?? Geen chocolade meer? No prob. Geen hamburgers? No prob. Geen pizza? No prob. Desnoods leef 'k wel 'n week op rijst ofzo.

Hell, ik ben roker en vind het niet eens lastig als 'k bijvoorbeeld 'n dag niet kan roken omdat ik in vergadering zit ofzo. Laat staan dat het moeilijk zou zijn om iets niet te mogen eten.
Je zegt het... een dag. Maak er een maand van en ik ben benieuwd hoe je dan zou reageren.

Ik heb het gevoel dat mijn chipsverslaving ook een beetje aan het minderen is
8) leve ezel!
punt!

Cédric M.
New user
New user

Bericht door Cédric M. » 26 okt 2008 15:18

Ik vind het soms allemaal verwarrend... De een zegt dat bv chocolade puistjes in de hand werkt en de ander zegt dan weer van niet. Ik heb dan maar besloten om voor de zekerheid van vettigheden af te blijven. Ik heb zelfs sinds 18 maart geen frieten meer gegeten, omdat ze zeggen dat dat ook puistjes, ... veroorzaakt. En pita, braadworsten, hamburgers en consoorten mag ik toch sowieso niet ! Nu, ik merk wel degelijk het verschil, zowel inwendig als uitwendig. Zo voel ik mij veel fitter en ik ben ook minder vaak moe !
Alleen chocolade blijft moeilijk om te weerstaan, maar ik ben op de goede weg, al is het met vallen en opstaan ...

Zoën
Experienced user
Experienced user

Bericht door Zoën » 26 okt 2008 15:31

ezel schreef:

Je zegt het... een dag. Maak er een maand van en ik ben benieuwd hoe je dan zou reageren.

Ik heb het gevoel dat mijn chipsverslaving ook een beetje aan het minderen is
8) leve ezel!
GO EZEL!

Ik sta Ezel bij, een dag of een week op rijst leven. Ok.
Maar doe het eens zes weken en blijf normaal functioneren? Energie mag geen probleem zijn, daar raakt je lichaam snel genoeg gewoon aan. Maar het feit dat je niet ergens je voeten mee onder tafel kunt schuiven omdat er kruiden, zouten, E...,.... inzitten.
Dàt volhouden is moeilijk.

J-La
Forum addict
Forum addict
Contacteer:

Bericht door J-La » 26 okt 2008 15:37

Zoën schreef:Maar het feit dat je niet ergens je voeten mee onder tafel kunt schuiven omdat er kruiden, zouten, E...,.... inzitten.
Dàt volhouden is moeilijk.
ik heb dat met lactose.. zéér vervelend, al begrijp ik dat het nog erger is met allergieën.. al is het soms goed dat je door externe factoren (zoals allergie, dieet,...) gedwongen wordt tot gezonder en bewuster eten..

moeilijker wordt het als er geen externe factoren zijn die je dwingen.. want waarom zou je gezond eten als je gewicht ok is en je nergens last van hebt? dus respect voor Blyss die blijkbaar op karakter is overgeschakeld naar een (bijna?) suikerloos leven..

Apomes
Senior user
Senior user

Bericht door Apomes » 26 okt 2008 15:50

Cédric M. schreef:Ik vind het soms allemaal verwarrend... De een zegt dat bv chocolade puistjes in de hand werkt en de ander zegt dan weer van niet. Ik heb dan maar besloten om voor de zekerheid van vettigheden af te blijven. Ik heb zelfs sinds 18 maart geen frieten meer gegeten, omdat ze zeggen dat dat ook puistjes, ... veroorzaakt. En pita, braadworsten, hamburgers en consoorten mag ik toch sowieso niet ! Nu, ik merk wel degelijk het verschil, zowel inwendig als uitwendig. Zo voel ik mij veel fitter en ik ben ook minder vaak moe !
Alleen chocolade blijft moeilijk om te weerstaan, maar ik ben op de goede weg, al is het met vallen en opstaan ...
Voedsel veroorzaakt geen acne, ALLERGIËN op voedsel kunnen puistjes teweeg brengen!

Ik heb ooit eens 3 maanden geleefd op 2 picolo's met ketchup! Dat hielp ook! Als ik gek deed, at ik nog één stuk speculaas.

Na afloop heb ik altijd mijn gewicht goed kunnen behouden!

Ik zou er een boek over moeten schrijven!
Ik bevorder u bij deze officieel tot Held van Springbal!

B_Out
Senior user
Senior user
Contacteer:

Bericht door B_Out » 26 okt 2008 18:06

Veel gewicht hang ik niet aan die suiker-theorieën... toch moet ik bekennen dat toen ik eerst minderde en daarna geen frisdranken meer dronk - niet op het fanatieke af maar toch - ik geen nood meer had aan extra suikers.

Vroeger had ik bij momenten gewoon nood aan suilkers, een lange autorit moest ik eindigen met cola, het thuiskomen gaf als gevolg dat ik snoep nodig had, een supermarkt zoog me naar de suikergevoelige afdeling.

Nu zegt het me nog weinig, ik eet nog chocolade, drink nog suikerdranken... maar toch zo'n 80% minder. Niet omdat ik me dwing, gewoon omdat ik er geen nood meer aan heb... misschien zijn dat wel die 21 dagen, want in het begin was het tanden bijten.

Ander gevolg, mijn gewicht zakt gestaag.
[Outro_Spective]

Galimatias
Forum addict
Forum addict

Bericht door Galimatias » 26 okt 2008 18:39

Apomes schreef:Ik heb ooit eens 3 maanden geleefd op 2 picolo's met ketchup! Dat hielp ook! Als ik gek deed, at ik nog één stuk speculaas.

Na afloop heb ik altijd mijn gewicht goed kunnen behouden!

Ik zou er een boek over moeten schrijven!
Zei je niet eens dat er ook nog een tussenstop-ziekenhuis te vermelden viel? :o :P
Timeo Danaos et dona ferentes.
Mwah schreef: Gelukkig kan je altijd rekenen op de alwetende Galimatias :adore:

Mwah
Forum addict
Forum addict

Bericht door Mwah » 26 okt 2008 20:20

Echo schreef:Een topic voor Mwah!

Ik wil dat ook wel eens proberen, maar vrees zo'n beetje dat ik te weinig karakter zal hebben... (alhoewel, zoveel snoep ik nu ook weer niet (vuile gelatine!) en frisdrank gebeurt ook steeds minder).
Echt eh, ik heb deze theorie al maanden geleden op het forum uitgelegd :roll:

Ondertussen ben ik terug in de suiker gevlogen, ben ik weer enorm verdikt en heb ik weer last van allergieën en puistjes. Het werkt(e) inderdaad.

Ik heb me nu het boek: Homo energeticus aangeschaft om zo te zien waar ik energie kan uithalen, aangezien dat de reden is waarom ik nu terug zoveel suiker eet. Anderzijds voel ik dat het niet werkt. Je hebt steeds meer snelle suikers nodig om je een beetje energieker te voelen. Het vreet echt aan je. Nu ben ik - mede door mijn voedselintolleranties - weer op dieet en merk ik dat ik veel sneller moe ben. Het zal er op aankomen deze periode door te komen, maar ik weet dat ik me na een maand weer op en top fit zal voelen !

Omicron
Forum addict
Forum addict

Bericht door Omicron » 26 okt 2008 20:57

Tjah, ge hebt karakter of ge hebt het niet eh ;-)
idd, mij maakt da ook niet uit om iets niet te eten...Karakter hebben is altijd leuk :-)

Gesloten