Campagne tegen het gebruiken van uitspraak 'That's So Gay'

Zoek je iets met al veel stof op? Dan is dit the place to be. (Tip: de zoekfunctie is een handige tool om hier je weg te vinden.)
Blackout
New user
New user

Campagne tegen het gebruiken van uitspraak 'That's So Gay'

Bericht door Blackout » 10 okt 2008 17:34

In Amerika heeft de Advertising Council een campagne gelanceerd om het pesten van holebi-tieners aan te pakken. Meer bepaald om duidelijk te maken dat de vaak gebruikte uitspraak 'That's So Gay' kwetsend is tegenover holebi's. o.a. Hilary Duff speelt mee in een van de reclame spots.

Hier is de website:
http://thinkb4youspeak.com/

Ik vind het een goed initatief! Elke dag lees ik op het internet wel iemand die 'That's So Gay' zegt, om iets negatief te zeggen en dat klopt gewoon niet. Hopelijk helpt deze campagne om (amerikaanse) jongeren duidelijk te maken, dat het niet oke is om dat te zeggen. BTW de filmpjes zijn ook gewoon grappig! 8)

Snicky
Senior user
Senior user
Geslacht: Vrouw
Contacteer:

Bericht door Snicky » 10 okt 2008 18:47

bwaaaaaaaah ... kvind het een beetje overroepen hoor ...

ik zeg honderdduizend keer op n dag tegen Frédéric - ook homo :D - van: "das zo homo e!"

zolang wij (holebi'kes) het zeggen ist niet erg e voor de holebi's en oké, sommige mensen gebruiken het wss ook érg negatief ... maar de mensen die IK ken, die gebruiken het gewoon als grapje!
* Proudly So *

Blackout
New user
New user

Bericht door Blackout » 10 okt 2008 21:34

Dat is ook beetje het probleem. Mensen denken dat het geen kwaad kan, maar het kwetst wel degelijk mensen, misschien jou niet maar anderen wel.

Een beetje zoals pesten. Men zegt dan dat ze maar wat 'plagen', maar ondertussen word die gepeste wel depressief enzo. Het lijkt misschien onschuldig, maar dat is het niet.

K_x
I have no life
I have no life
Geslacht: Man
Contacteer:

Bericht door K_x » 10 okt 2008 22:33

Hmm, ik wil het aantal keren niet eens gaan tellen dat ik "gij homo" of "da's zó homo" tegen m'n vrienden zeg. Bedoel ik dat dan kwetsend? Bedoelt iemand die "that's so gay" zegt dat per sé kwetsend tov homo's? Me dunkt is dat ondertussen al 'n uitspraak die wat op zich staat, zonder dat daarmee een homo zich benadeeld hoeft te voelen.

Zappa heeft daar eens 'n mooie argumentatie rond gegeven denk 'k... it's just a word - de connotatie verbind je er zelf aan.

Kotom: nope, geen voorstander van zo'n initiatief.
good music / i dance / no good music / i not dance. (december 2007 mix online)

<Bobo> what's wrong with being a homosexual?
<klong> it's gay

Quietus
Experienced user
Experienced user

Bericht door Quietus » 10 okt 2008 22:37

Ik begrijp eigenlijk niet hoe "that's so gay" kwetsend voor je kan zijn, maar dat zal dan wel weer onverschillige ik zijn. Met andere woorden: nah, niet de dramaqueen spelen, gij homo!
Starry, starry night, paint your pallets blue and gray

Galimatias
Forum addict
Forum addict

Bericht door Galimatias » 10 okt 2008 23:11

Quietus schreef:Ik begrijp eigenlijk niet hoe "that's so gay" kwetsend voor je kan zijn, maar dat zal dan wel weer onverschillige ik zijn. Met andere woorden: nah, niet de dramaqueen spelen, gij homo!
²
Timeo Danaos et dona ferentes.
Mwah schreef: Gelukkig kan je altijd rekenen op de alwetende Galimatias :adore:

Echo
I have no life
I have no life
Contacteer:

Bericht door Echo » 10 okt 2008 23:35

Ik denk dat ze eerder de clichébeelden die gay worden genoemd moeten tegengaan in een campagne , dan het gebruik van de woorden. Het lijkt me net iets logischer om pesten te gaan vermijden...
Ik ben een van die robuuste lezers die lezen zoals ze snurken, eten en winden laten – een gildenbroeder van het eerlijke ezelsoor en niet van het pretentieuze leeslint.
Patrick Demompere

Desire. Poetry. -
Verlangen is het beest in mijn wijn.

De lachende profeet
I have no life
I have no life
Contacteer:

Bericht door De lachende profeet » 10 okt 2008 23:46

Ik denk dat zo'n initiatief - dat duidelijk is ontsproten aan een wereldvreemd brein - meer kwaad dan goed aanricht. Voer op de molen van rechtse zakken die maar al te graag spreken over een links complot van de homolobby, hoewel die gasten alles aannemen als 'bewijs' voor zo'n complot.

In ieder geval zal het niet werken.

Chemistje
Senior user
Senior user

Bericht door Chemistje » 11 okt 2008 12:42

Trouwens, die uitspraak is meestal al lachend gezegd en iedereen heeft wel iets waarover gelachen kan worden :-)
''~``
( o o )
+------------------.oooO--(_)--Oooo.------------------+

jaspery
Regular user
Regular user

Bericht door jaspery » 11 okt 2008 22:27

Ik vind deze actie absoluut overbodig en de filmpjes trekken nog op niets ook, buiten het derde.

Snicky
Senior user
Senior user
Geslacht: Vrouw
Contacteer:

Bericht door Snicky » 11 okt 2008 22:30

in Amerika is er een uitspraak: 'That's so Nancy' , waarvan mijn ex-vriendin altijd boos werd :D ik vond em grappig ...

moet die uitspraak dan ook verboden worden?
* Proudly So *

Missy
Regular user
Regular user
Contacteer:

Bericht door Missy » 12 okt 2008 13:56

Ik ken een homo, en die is zo cool en zo grappig
die zegt soms zelf 'amai, nu zijde ook homo zenne'

Voor sommige kan het inderdaad kwetsend overkomen,
daarmee dat ik die zin nooit gebruik :)
Yours truly

Apomes
Senior user
Senior user

Bericht door Apomes » 14 okt 2008 22:39

De mensheid is precies achterlijker en achterlijker aan het worden :roll: !

Ooit las ik eens over een sesabiliseringscampagne voor holebi's en enkele slogans/affiches bestonden uit de teksten:

Dyke? So What?
Faggot? So What

Ik vond het briljant! Wat zelfspot kan nooit kwaad.
Bovendien vind ik de reclamefilmpjes van deze campagne bijzonder slecht gespeeld
Ik bevorder u bij deze officieel tot Held van Springbal!

*sterre*
Experienced user
Experienced user

Bericht door *sterre* » 15 okt 2008 10:09

ik denk dat er hier een beetje naast de kwestie wordt gediscussieerd.
het woord -gay- wordt in de reclamefilmpjes als algemeen negatief woord gebruikt, buiten de context van homoseksualiteit.
Waardoor als het woord gelinkt met holebi's, dubbel negatief geladen wordt (hier in de VS dus).
Hier benoemen we situaties bijv. dat je niet mag uitgaan van je ouders, niet -gay- . Dus deze vergelijking met Belgie lijkt me helemaal van de pot gerukt.
Ik ben voorstander van dergelijke reclamefilmpjes, die hopelijk een aantal mensen aanzetten tot nadenken over hun taalgebruik maar ik zie t zeker niet als de oplossing om tot holebi-emancipatie te komen.

mikoto
New user
New user

Bericht door mikoto » 15 okt 2008 15:04

Vreemd, ik wist niet dat die uitdrukking als negatief werd gebruikt... Da's toch wel erg ironisch, aangezien 'gay' oorspronkelijk vertaald werd als "vrolijk, leuk,..." Dat noemt men dan een verschuiving van de grondbetekenis in pejoratieve zin 8)
En als dat echt een probleem is in Amerika, is het een goed idee dat aan te pakken, maar het kan ook altijd een omgekeerd (en dus negatief) effect hebben... Je weet nooit met Amerikanen! :wink:

Chemistje
Senior user
Senior user

Bericht door Chemistje » 15 okt 2008 15:57

Bah kom, ik heb van't weekend ne gast verweten voor vrouwmens omdat ie vanillejenever aan't drinken geweest is ;)
Ge moet ook de context zien vind ik.
''~``
( o o )
+------------------.oooO--(_)--Oooo.------------------+

De lachende profeet
I have no life
I have no life
Contacteer:

Bericht door De lachende profeet » 16 okt 2008 07:37

Ik vind 'plumber' een erger woord dan 'gay'. :(

freakchick
Regular user
Regular user

Bericht door freakchick » 16 okt 2008 20:03

Het is een uitspraak die getuigt van onwetendheid of domheid. Onmogelijk om dat uit te roeien , maar toch een goed initiatief. Over de uitwerking kan ik niets zeggen daar ik er niets van gezien heb. We weten wel allemaal wie de laatsten zullen zijn om dergelijke uitspraken in stand te houden.

Quietus
Experienced user
Experienced user

Bericht door Quietus » 16 okt 2008 20:21

freakchick schreef:Het is een uitspraak die getuigt van onwetendheid of domheid. Onmogelijk om dat uit te roeien , maar toch een goed initiatief. Over de uitwerking kan ik niets zeggen daar ik er niets van gezien heb. We weten wel allemaal wie de laatsten zullen zijn om dergelijke uitspraken in stand te houden.
Heh?
Starry, starry night, paint your pallets blue and gray

B_Out
Senior user
Senior user
Contacteer:

Re: Campagne tegen het gebruiken van uitspraak 'That's So Ga

Bericht door B_Out » 16 okt 2008 22:55

Blackout schreef:Elke dag lees ik op het internet wel iemand die 'That's So Gay' zegt, om iets negatief te zeggen en dat klopt gewoon niet.
Ik volg het allemaal niet zo.... misschien een voorbeeld?
[Outro_Spective]

Gesloten