Outen op het werk

Zoek je iets met al veel stof op? Dan is dit the place to be. (Tip: de zoekfunctie is een handige tool om hier je weg te vinden.)
gast 21

Outen op het werk

Bericht door gast 21 » 17 aug 2008 12:44

Hey iedereen,

Ik werk nu al ongeveer een jaar bij een bedrijf. Ik werk als administratief bediende. Samen met 2 andere collega's werk ik samen in één kantoor. In totaal zitten we met zo'n 25 in één gebouw.

Nu wil ik mij graag outen op mijn werk, maar durf niet goed. Waarom? Weet ik niet! In het dagelijkse leven heb ik daarvoor geen schrik.
Mijn 2 collega's zijn wel zeer open. Maar toch. Zij zijn zelf moeder en konden mijn mama zelf zijn. Ik ben 21. Zijn eind de 40.
Ik weet dat ik niet eeuwig kan liegen over hoe ik ben... maar toch... Ik heb vooral schik van hun reactie. En hoe breng ik dit aan boord?
Gewoon recht uit, ik ben lesbisch?
Zij denken dat ik hetro ben... Wie had dit probleem nog?

ikke_8
Regular user
Regular user

Bericht door ikke_8 » 17 aug 2008 20:43

hey

Ik werk samen met ongeveer 65 andere collega's.
Met een stuk of 10 heb ik echt een supergoede band, en toch zijn er nog maar 3 mensen van die 10 die weten dat ik lesbisch ben.
Ik heb geen nood om het aan die andere collega's hun neus te hangen. Aan die 3 mensen wou ik het gewoon kwijt, en ik had het totaal niet gepland om het te zeggen.
Ik vind het ook niet bepaald nodig dat collega's dat weten. Uiteindelijk zie ik mijn collega's niet vaak in mijn privéleven.

Als je echt de behoefte hebt om je te outen naar je collega's toe; dan denk ik dat ik toch zou wachten tot wanneer het onderwerp liefde eens aan bod komt ofzo. Maar dat moet jij voor jezelf uitmaken.

Je weet nooit hoe mensen gaan reageren, en het zou zonde zijn als ze er niet mee zouden om kunnen. Jij kent je collega's het best van al; dus ik denk dat je wel al een vermoeden hebt over hoe hun reactie zal zijn.

Ik wens je alleszins veel succes en laat ons weten hoe het is gegaan.

:hugs:

saiga
Senior user
Senior user
Contacteer:

Bericht door saiga » 17 aug 2008 20:44

Bwa, al de collega's die dachten dat ik hetero was en mijn moeder konden zijn, vonden het fantastisch en een verrijking. Er was niemand die er moeilijk over deed. Laat het gewoon een keertje vallen tijdens een gesprek. 8)
We don't see things as they are, we see things as we are. (Anaïs Nin)
www.knijn.be

Afbeelding

Kwinten
Regular user
Regular user

Outen op het werk

Bericht door Kwinten » 17 aug 2008 22:34

Aangezien ik nog geen lief heb, ga en zou ik het nog niet vertellen. Ik wacht liever nog wat af tot het zover is. Tot dat het zeker is! Hoewel ik jongens aantrekkelijker vind, twijfel ik nog altijd aan mijn geaardheid. Natuurlijk vragen ze wel eens heb je een lief? vind je dit een mooi meisje? normale vragen die iedereen wel eens stelt maar toch voel ik mij er soms niet goed bij. Ik word echt rood bij zo'n dingen. Ik geef dan een antwoord maar ik ga er niet te lang over praten. Soms vind ik het wel vervelend dat ik mezelf niet kan zijn. Dus voorlopig outen op het werk zit er bij mij niet in!
Have a nice day!

koksmuts

Re: Outen op het werk

Bericht door koksmuts » 17 aug 2008 22:54

Kwinten schreef:Aangezien ik nog geen lief heb, ga en zou ik het nog niet vertellen. Ik wacht liever nog wat af tot het zover is. Tot dat het zeker is! Hoewel ik jongens aantrekkelijker vind, twijfel ik nog altijd aan mijn geaardheid. Natuurlijk vragen ze wel eens heb je een lief? vind je dit een mooi meisje? normale vragen die iedereen wel eens stelt maar toch voel ik mij er soms niet goed bij. Ik word echt rood bij zo'n dingen. Ik geef dan een antwoord maar ik ga er niet te lang over praten. Soms vind ik het wel vervelend dat ik mezelf niet kan zijn. Dus voorlopig outen op het werk zit er bij mij niet in!
beih zo beu voor u. :-? :hugs:

nu ja, bij mij is het hetzelfde geval, maar dan op school. :(

gast21

Bericht door gast21 » 18 aug 2008 16:23

Hey,

Niet dat ik daar schrik voor heb om mij te outen maar ik weet alleen niet goed hoe ik dit moet aanbrengen. Zij verwachten dat ook helemaal niet. Ik heb er al eeen jaar niets over gezegd en nu ga ik dat wel ineens doen... wel een beetje raar, niet?
Binnenkort ga ik samenwonen met mijn vriendin... dus moeten ze het tegen dan al weten... want dan gaan die dat op de personeelsdienst ook zien dat ik samen ben met een meisej!

Apocalypsje
New user
New user

Bericht door Apocalypsje » 18 aug 2008 19:52

Heb het op het werk al van in het begin duidelijk moeten maken.. Je wordt meteen uitgehoord als je nieuw bent. De eerste dag wouden ze al weten of ik een vriend had, en kwamen oudere vrouwen af met zonen die vrijgezel waren..

saiga
Senior user
Senior user
Contacteer:

Bericht door saiga » 18 aug 2008 20:16

Apocalypsje schreef:Heb het op het werk al van in het begin duidelijk moeten maken.. Je wordt meteen uitgehoord als je nieuw bent. De eerste dag wouden ze al weten of ik een vriend had, en kwamen oudere vrouwen af met zonen die vrijgezel waren..
:roflmao:

Sorry, kon het niet laten. En was er iemand die afkwam met een dochter die vrij was?
www.knijn.be

Afbeelding

Apocalypsje
New user
New user

Bericht door Apocalypsje » 18 aug 2008 20:31

saiga schreef:
Apocalypsje schreef:Heb het op het werk al van in het begin duidelijk moeten maken.. Je wordt meteen uitgehoord als je nieuw bent. De eerste dag wouden ze al weten of ik een vriend had, en kwamen oudere vrouwen af met zonen die vrijgezel waren..
:roflmao:

Sorry, kon het niet laten. En was er iemand die afkwam met een dochter die vrij was?

Neen *mompel* :-p
Ik hou niet zo van 'geforceerde' dates, of dates die voor mij geregeld worden.. Ik kies mijn dates er liever zelf uit :wink:

Majo
Experienced user
Experienced user
Geslacht: Vrouw
Contacteer:

Bericht door Majo » 18 aug 2008 20:58

gast21 schreef:Hey,

Niet dat ik daar schrik voor heb om mij te outen maar ik weet alleen niet goed hoe ik dit moet aanbrengen. Zij verwachten dat ook helemaal niet. Ik heb er al eeen jaar niets over gezegd en nu ga ik dat wel ineens doen... wel een beetje raar, niet?
Binnenkort ga ik samenwonen met mijn vriendin... dus moeten ze het tegen dan al weten... want dan gaan die dat op de personeelsdienst ook zien dat ik samen ben met een meisej!
Zoals al eerder gezegd: ik zou wachten tot er nog's iets als "liefde" aan bod kwam... Of tot ze vroegen hoe het met mij gaat. Of ze vertellen dat ik binnenkort ga samenwonen, dan kan het niet anders dat ze vragen hebben, en dan eerlijk antwoorden ;)

Succes ermee!
Je suis moi,
quoi qu'il arrive, demain...
On peut bien me critiquer,
je ne renierai pas ma nature.

Joni
New user
New user

Bericht door Joni » 20 aug 2008 19:47

Ik werk nu bijna twee jaar op een bedrijfje met maar zes personeelsleden (mezelf inbegrepen) in totaal. Ik weet al dat de vrouw van mijn baas, die ook mee in het bedrijf zit, zeer ruimdenkend is, want toen ik er namelijk nog maar pas werkte, had ik toevallig een gesprekje met haar, waarin ze me vroeg of ik een vriend had... "of een vriendin?"... voegde ze er uiteindelijk vluchtig aan toe. Aangezien ik single was, heb ik ontkend, maar ben er verder niet op ingegaan. Die vraag heeft me toen wel vertrouwen gegeven in de toekomst, als ik ooit de 'nood' zou voelen om mij te outen, zou er dus waarschijnlijk geen probleem zijn, toch niet tegenover die vrouw... en ik veronderstel dat mijn baas er dan ook geen probleem mee zal hebben. Maar hoe mijn collega's zouden reageren, daar heb ik eigenlijk geen idee van. Als het over jongens gaat, hou ik mij sowieso meestal wat op de vlakte.

Zolang ik geen vaste relatie heb, voel ook ik niet echt de behoefte om mij te outen en vind ik de situatie prima zoals ze nu is. Ben het dus ook eens met wat er al gezegd is: je kan misschien beter wachten op de juiste gelegenheid... good luck! 8)

LiS
Experienced user
Experienced user

Bericht door LiS » 21 aug 2008 14:59

Ik werk nu al 8 maanden op een bedrijfje met 11 mensen, waarvan 1 lesbisch (geout). Ik heb dus het grote voordeel dat ik al weet dat niemand er problemen mee zal hebben.
Toch heb ik er nog niets over gezegd, op een erg subtiele en flauwe hint na, en ben ik dat ook niet meteen van plan.

Gewoon geen zin, het zijn 'maar' collega's. Ik ga er niet om liegen, als ze 't me ooit expliciet zouden vragen, maar ik vind het belangrijker dat mijn vrienden het weten.
Mijn collega's komen dan, ooit wel eens, aan de beurt.
Er woont 'n clowntje in m'n hart,
heel klein, maar heel apart.
't Kan dansen en springen,
lachen en zingen.
Heb je verdriet en moet je wenen,
dan mag je 't van mij lenen!
C.E.

Omicron
Forum addict
Forum addict
Geslacht: Man

Bericht door Omicron » 21 aug 2008 16:06

bij mij opt werk weten sommige collega's het.
ik ben niet iemand die zich uit zich zelf gaat outen, niet opdat ik me er voor schaam ofzo, maar gewoon omdat ik vind dat mijn geaardheid een klein deel is van mij dat ik er het nut niet van in zie om me als 'homo' te identificeren.

Als er gevraagd wordt of ik een vriendin heb dan zal ik wel zeggen dat ik een vriend heb (als ik er een heb op dat moment). Zo zijn die collega's het ook te weten gekomen, omdat ik tijdens een gesprek liet vallen dat ik homo ben.
Mijn chef weet het niet, gewoon omdat onze gesprekken die richting niet uitgaan.

Als ik van u was zou ik me ook niet outen in de zin van tegen iedereen zeggen dat je homo bent, maar gewoon als ze er iets van vragen er niet om liegen.

paikea
Experienced user
Experienced user
Contacteer:

Bericht door paikea » 22 aug 2008 22:26

Iedereen weet het gewoon bij mij, zo'n dingen doen rap de ronde.
Mijn baas maakt er grapjes over, maar dat stoort me niet zolang het grappig en tof blijft.
Zolang ze maar niet afkomen met de grote clichés, waar ik me mateloos aan erger.
Laatst gewijzigd door paikea op 01 dec 2008 19:19, 1 keer totaal gewijzigd.

Blackbird
New user
New user

Bericht door Blackbird » 23 aug 2008 17:06

Bij mij op het werk weet niemand het. Langs de ene kant vind ik dat het hun zaken niet zijn en dat ik mij niet hoef te verantwoorden, maar langs de andere kant zou het wel gemakkelijker zijn voor mij. Ben namelijk de enige persoon van 'ons eiland' die single is en vragen van 'is da nu gene knappe' zijn wekelijkse kost. Superenthousiast reageer ik daar uiteraard nooit op, dus ik hoop dat ze het na verloop van tijd wel zelf zullen doorhebben :)

Ik weet dat mijn directe collega's er totaal geen probleem van zouden maken, maar ik weet ook hoe rap de andere roddels bij ons terechtkomen... en ik heb gewoon geen zin in blikken en vragen.

Scorpy83
New user
New user

Bericht door Scorpy83 » 24 aug 2008 17:45

Je moet eerst jezelf de vraag stellen waarom je je graag zou willen outen tov jouw collega's? Waarom plotseling die drang?

Ik werk nu iets meer dan een maand op onze dienst, samen met 3 andere collega's en heb tot nu toe niets over mijn geaardheid gezegd.
Op mijn oude werk, waar ik 3 jaar gewerkt heb, wisten er op het einde van mijn loopbaan slechts een paar mensen (waarvan de meeste ook holebi zijn).

Het onderwerp kwam toevallig ter sprake en heb dan natuurlijk eerlijk geantwoord. Maar ik heb nooit ingezien waarom ik perse mijzelf moest outen. Daarnaast weet je ook niet hoe mensen op jouw outing gaan reageren.
Ik wil niet dat de mensen mij gaan zien als de "homo van het werk". Ik ben meer dan dat.

Als je echt zeker bent van jezelf, en zeker dat je geen negatieve reacties gaat krijgen, dan kan je het mss zelf ter sprake brengen. Maar ik zou gewoon wachten tot het ooit eens een gespreksonderwerp wordt. Wat na verloop van tijd wel zal opduiken. :)

Irindil
New user
New user

Bericht door Irindil » 29 aug 2008 14:36

gast21 schreef:Hey,

Ik vind een geforceerde outing maar niks, dan ben ik heel de dag nerveus en moet je beginnen nadenken over hoe je best het gesprek op dat onderwerp breng. Geef mij maar die 'en pasant' outingen. Spreek je soms over de verhuis? Dan is een normale vraag van collega's toch 'ah samenwonen met je vriend' en dan kun je het zeggen..

En stel da je het nog niet gezegd hebt en die van de personeelsdienst stelt zich vragen (wat niet per se hoeft) dan zal de vraag wel tot bij jou komen en hoef je niet te liegen. Lig er niet teveel van wakker, da's echt alleen maar stresserend :wink:

saiga
Senior user
Senior user
Contacteer:

Bericht door saiga » 01 sep 2008 17:39

Lol, op mijn nieuwe job outen de hetero's zich als hetero. :lol:
www.knijn.be

Afbeelding

Majo
Experienced user
Experienced user
Contacteer:

Bericht door Majo » 14 sep 2008 17:28

Yay, eerste positieve reactie op mijn holebizijn van een collega! :) (ik werk er nog maar een weekje...)

Ik heb op het bureaublad van mijn laptop een foto staan van mij en mijn vriendin, en toen ze achter mij kwam staan om naar iets te kijken dat ik uitlegde, zag ze de foto en zei "keitoffe foto!", waarop ik antwoordde met een "ja hè? da's mijn vriendinneke :D" en daarna volgede een klein gesprekje over dat outingen best moeilijk zijn soms, waarop ze antwoordde dat er in ons bedrijf wel geen probleem van gemaakt zal woorden.
Volgende familiedag op het werk: Majo + 1. ;)
Je suis moi,
quoi qu'il arrive, demain...
On peut bien me critiquer,
je ne renierai pas ma nature.

De Paus
Senior user
Senior user

Bericht door De Paus » 14 sep 2008 17:47

ik had hier ook wat vrees voor toen ik begon te werken twee-tal weken terug, ik wou er in elk geval niet te lang mee rondlopen...

heb wel "geluk" gehad, eigenlijk wist men het al voor ik er was, de snoodaards hadden me gegoogeld :lol: , men moest enkel nog bevestiging van mij hebben, en das toch al gebeurd bij een vijftal mensen, en ik denk wel dat de rest via den tam tam zal rond gaan :lol:

beste is dat men professioneel reageert, geen probleem van maakt, en zo voort en zo verder

aan de topicstart: ik vrees/denk dat hoe langer je er mee wacht, hoe moeilijker het wordt, en uiteindelijk is het een bevrijding als je het zegt.... anderzijds hoeft het niet geforceerd te zijn... maar inpikken op een mooie aanleiding en in een situatie waarbij je je goed voelt is wat je moet doen ;)...

Gesloten