Holebileerkrachten in het katholiek onderwijs

Zoek je iets met al veel stof op? Dan is dit the place to be. (Tip: de zoekfunctie is een handige tool om hier je weg te vinden.)
Gesloten
Kato H

Holebileerkrachten in het katholiek onderwijs

Bericht door Kato H » 03 jul 2008 13:36

Hallo iedereen!

Ik ben net afgestudeerd en heb als alles goed gaat mijn eerste job te pakken: leerkracht Frans in een katholieke school. Ik had er nog niet echt bij stilgestaan, maar iemand vroeg me plots "En gaat dat geen problemen geven dat je getrouwd bent met een vrouw?"

Lap... Toen begon ik me zorgen te maken natuurlijk! Tijdens het sollicitatiegesprek is dit eigenlijk niet ter sprake gekomen. De directeur vroeg wel "U bent gehuwd?" (dat stond bij de persoonlijke gegevens op mijn CV), "Nog geen kindjes?" (ik heb "neen" geantwoord, maar dus niet gezegd dat mijn vrouw zwanger is en dat we volgend jaar trotse ouders worden als alles goed blijft gaan).

Ze vroeg me wel of ik me kon verzoenen met het christelijke opvoedingsproject. Ik heb eerlijk geantwoord dat ik dat kon, omdat dit voor mij gelijkstaat met respect, naastenliefde, bezinning... Maar kunnen holebi's zich wel volledig verzoenen met een katholieke kerk die liever zou hebben dat we niet bestonden? Pffft, ik vind het zo moeilijk...

Wie heeft er ervaring als holebileerkracht in het katholiek onderwijs? Hoe hebben directie, collega's en leerlingen gereageerd (als ze het al weten)? Denken jullie dat ik alles alsnog aan de directeur moet vertellen voor ik daar begin te werken?

Alvast bedankt voor jullie reacties!

Lieve groetjes,

Kato X

megalomania
New user
New user

Bericht door megalomania » 03 jul 2008 15:20

Als ik jou was zou ik het toch wel even vermelden bij die directeur. Niet dat je nu erover gelogen hebt, maar de directie zou het later wel zo kunnen oppakken. Want uiteindelijk komen ze het toch te weten lijkt me zo.
Ik heb er geen idee van hoe streng katholiek die school is, maar tegenwoordig is dat toch vrij hard afgezwakt denk ik? Rechtstreekse discriminatie wordt toch aangepakt, en je geaardheid leidt niet meteen naar een objectieve minderwaardigheid van je capaciteiten.

Als ik jou was zou ik het gewoon even melden. Geen zaak rond maken, maar gewoon langs je neus weg.
Niet dat ik er ervaring mee heb hoor, maar da's mijn visie.

Alleszins veel succes met vrouw & kind!

liesje_trientje
New user
New user

Bericht door liesje_trientje » 03 jul 2008 15:44

Hallo,

Je hoeft je absoluut geen zorgen te maken hoor!
Waar ik op school zat was er ook een leerkracht die lesbisch was, en iedereen wist dit, en maakte er absoluut geen probleem van, het was ook katholieke school. Dus het beste is het vermelden aan de directie, want moest iemand je zien in het stad ofzo, dan is het moeilijker. Kom uit de kast, ze zullen er zeker geen drama van maken.

veel succes

Liesje

aka
Regular user
Regular user

Bericht door aka » 03 jul 2008 15:57

Ooit kwam dit onderwerp al eens ter sprake! Dit na uitlatingen van Mevr. Vanhecke, Secretaris Generaal van het Vlaams Secretariaat van het Katholiek Onderwijs (VSKO)

In 2004 liet ze zich immers volgende uitspraak van de tong rollen:
Ik verwacht van alle leerkrachten, ook van homoseksuele, dat ze achter het pedagogische project staan. Dat houdt in dat ze hun geaardheid niet promoten door te trouwen. Het homohuwelijk ligt nu eenmaal moeilijk binnen de kerk. Getrouwde homo's zullen in de problemen komen", zo zegt Van Hecke (foto) ook aan de krant De Morgen.
Nadien nuanceerde ze zichzelf gelukkig wel na tussenkomst van toenmalig Minister van Onderwijs, Marleen Vanderpoorten.

Dat een onderwijskoepel aan zijn personeelsleden vraagt het pedagogisch project te ondersteunen vind ik niet meer dan logisch. Wanneer een dergelijke instantie echter basisrechten aantast, dan vind ik dit persoonlijk te ver gaan!

Nu, de uiteindelijke keuze ligt volledig in jouw kamp. Kun je je met het pedagogisch project verzoenen of niet?

De onderwijskoepel waar ik deel van uitmaak reageert gelukkig niet op die manier!
Education begins a gentleman, conversation completes him

Enfant Terrible
Regular user
Regular user
Geslacht: Vrouw

Bericht door Enfant Terrible » 03 jul 2008 15:57

Sorry ik ben zelf geen leerkracht maar een student en wilde er toch ook even op reageren.

Ikzelf ga naar een katholieke hogeschool waar toch een aantal van de leerkrachten openlijk holebi zijn en daar wordt helemaal niet moeilijk over gedaan, noch door collega's noch door studenten. (maarjah een hogeschool is misschien toch anders dan een middelbare school) Ik denk zelfs dat men het een meerwaarde kan vinden wanneer zich op school docenten bevinden met verschillende achtergronden. (allochtonen, mensen met een andere godsdiesnt, holebi's)

Als je eens rondkijkt op je school zie je dan misschien nog personeel rondlopen met een "niet alledaags voorkomen" of allochtonen ofzo? Misschien is er dan wel een soort beleid dat 'verschil' net aanmoedigt. Ik weet dat dit op mijn school het geval is en eveneens op mijn vroegere katholieke middelbare school. Daar waren 2 leraars homoseksueel en dan werd er door leerlingen wel eens over gegrapt maar nooit op een kwetsende of beledigende manier, vond ik. Ik moet wel zeggen dat er enkel ASO werd gegeven en indien ik mijn eigen vooroordeel mag geloven, denk ik toch dat dit soort leerlingen gemiddeld genomen toleranter zijn tegenover holebi's. (ik beweer zeker niet dat alle ASO leerlingen tolerent zouden zijn of dat alle BSO'ers of TSO'ers het niet zouden zijn)

Of is het net een ouwbollige onderwijsinstelling die nog vasthoudt aan de conservatieve waarden? Ik denk dat je dat misschien kunt afleiden aan een ouwbollig schoolreglement, ouderwetse infrastructuur, aanwezigheid van veel grijze muizen onder de collega's:p,... Hoewel ik toch denk dat dit stilaan tot de verleden tijd begint te behoren.

Ik denk dat eveneens veel afhangt van je eigen persoonlijkheid. Als je een goede & leuke leerkracht bent kunnen leerlingen volgens mij wel veel 'verdragen' en gaan ze je niet veroordelen om één enkele reden. (Ik denk dat dit ook in de bredere maatschappij het geval is en je je nooit achter 1 feit waaraan je niets kunt doen, mag verstoppen)

Ik vind het ook wel spijtig dat je over zulk heuglijk nieuws als een kindje krijgen niet hebt durven vertellen. Ik denk dat het voor jezelf na verloop van tijd ook wel zou kunnen gaan wegen wanneer je zulke zaken voor jezelf zou moeten houden.

Hoe dan ook, succes en hopelijk komt alles terecht op zijn pootjes.

Eraser
Regular user
Regular user
Geslacht: Man

Bericht door Eraser » 03 jul 2008 16:00

Hey

Ik ben zelf ook leerkracht op een katholieke school en de school wil er alles aan doen om mij te houden. Iedereen weet dat ik niet-hetero ben en ik kom er ook voor uit. Mijn vriend gaat mee naar personeelsfeesten enzo en zelfs mijn leerlingen kennen hem.

Totaal geen probleem dus, ik denk dat ge al ne serieuze conservatieve directeur moet vasthebben... Ik zou het niet melden, zoiets komt vanzelf. Als het later blijkt dat ze er zich toch niet kunnen mee verzoenen dan heb jij er niks te zoeken ook voor jezelf op die school! Op zulke school zou ik zelfs niet willen staan! Maar geloof me, ik denk dat voor meer dan 90% van de scholen geldt dat zij holebi's met open armen ontvangen.

Bij mij is het later pas aan het licht gekomen doordat mijn vriend zijn moeder gestorven was en ik een dag "vroeg" om naar de begrafenis te gaan. Veel succes in je nieuwe boeiende job!
Live 4 Music, Live life to the maximum!

Kato H

Bericht door Kato H » 03 jul 2008 16:31

Héél héél erg bedankt voor jullie reacties!

Het is ook niet zo dat ik erover zou liegen of het bewust zou verzwijgen, maar als ik het nu al zou vermelden, heb ik het gevoel dat ik er zo'n "issue" van maak, terwijl het dat helemaal niet zou mogen zijn!

Stom hé, dat je je dan toch weer onzeker voelt... Heb nog nooit problemen gehad om het te zeggen tegen familie, op school, op stage of vakantiewerk... Ik wil gewoon niet dat ze achteraf het gevoel heeft dat ik niet helemaal eerlijk ben geweest tijdens dat sollicitatiegesprek.

Nogmaals bedankt, jullie hebben me erg geholpen!

Groetjes,

Kato X

Gast11111

Bericht door Gast11111 » 03 jul 2008 23:52

hierbij ben ik ook gerust want ik ga net aan mijn studies regentaat beginnen :D
Dan weet ik dus dat het geen probleem geeft ^^

Maar bij ons op school vroeger
een technische school met vroeger veel slechte reûtaties, nu is't een van de beste technische scholen, telt ook holebi leerkrachten hoor. Als leerlingen lachten we er wel wat mee (omdat ze redelijk mannelijk is) maar we respecteerden het en vonden het niet erg.

Mwah
Forum addict
Forum addict
Geslacht: Vrouw

Bericht door Mwah » 04 jul 2008 16:28

Een bevriend koppel (ondertussen exkoppel :roll:) van mij: een leerkrachte en haar vriend.

De vrouw was lerares in een katholieke school en toen ze zwanger raakte, werd ze door de directeur voor de "keuze" gesteld: of ze zouden trouwen of ze kon ophoepelen. Ze zijn dan "onder dwang" getrouwd en dus mocht ze blijven.

Ondertussen zijn man en vrouw uiteen en is de vrouw tot haar zinnen gekomen en woont ze nu samen met een vrouw :P

Soit, het loopt dus niet overal even vlot. Toch zou ik de bovenvermelde "raad" volgen en open kaart spelen. Daar zul je jezelf zowieso beter bij voelen en worden al jouw vragen meteen opgehelderd. Ik vraag me ook af in hoeverre dat allemaal wettelijk is (het vragen naar de echtelijke staat en het al dan niet weigeren op basis van geaardheid) Anderzijds blijft er nog het aspect sfeer. Hoe reageert de school, zijnde de directeur, de collega's en de leerlingen.
Ik hoop in elk geval dat je je daar allemaal niks meer van hoeft aan te trekken en dat je je kan concentreren op enerzijds je werk op school en anderzijds je gezin thuis :)

Succes :hugs:

Gast

Bericht door Gast » 04 jul 2008 17:03

Ik werk ook op een katholieke school. Reeds 8 jaar.
Ik ben er begonnen zijnde als "hetero" ik was er toen nog helemaal niet uit.
2 jaar geleden kwam ik uit de kast en toen ik een vaste relatie had ben ik zelf naar de directie toegestapt en heb het hen verteld.
Zij vonden het overbodig dat ik het hen vertelde maar apprecieerden het enorm dat ik het toch deed.
Ik wou toch zeker zijn dat ze het ok vonden, MAAR voor mij de belangrijkste reden : ik wou niet dat ze me ergens tegenkwamen op straat hand in hand met mijn vriendin zonder dat ze het wisten. Mochten ze me nu tegenkomen dan weten ze het ;-)

Dus even afwegen wat voor jou belangrijk is .

Gesloten