ik stem wel... ik stem nooit voor .....

Zoek je iets met al veel stof op? Dan is dit the place to be. (Tip: de zoekfunctie is een handige tool om hier je weg te vinden.)
De lachende profeet
I have no life
I have no life
Geslacht: Man
Contacteer:

Bericht door De lachende profeet » 07 jul 2008 20:20

megustantodas schreef:
nomeis schreef:
mial schreef:Ik persoonlijk vind het wel wat vreemd dat jullie hier zonder meer posten op wie jullie stemmen... Zelfs mijn ouders weten niet op wie ik gestemd heb, en voor mij hoeft ook niemand dat niet te weten :)

maar ik heb alleszins niet op VB gestemd ;)
hoe West-Vlaams :)
'voor de goede é'
Is dat zo West-Vlaams dan? Bij oudere mensen is da toch sowieso taboe ?! Als je ouders al zo zijn.. dan ga je daar misschien ook niet onmiddellijk mee te koop lopen zeker?

Vandaag op het nieuws: jongeren stemmen massaal op VB en LDD. Partijen waar ik nooit zou voor stemmen.
Jongeren weten volgens mij helemaal niet waarvoor bepaalde partijen staan...
Eerlijk gezegd geloof ik geen bal van dat onderzoek. Ik ben in ieder geval niet geneigd om het te geloven, maar ik zou het eens moeten bezien.

Xerxes
Regular user
Regular user
Contacteer:

Bericht door Xerxes » 07 jul 2008 20:37

Ik hoop ook dat het gezien de kleine onderzoeksgroep (Jippeyajeey voor de betrouwbare onderzoeken van de VRT ook :roll: ) weinig betrouwbaar is, maar gezien wat ik vroeger op school en heden ten dage op de universiteit hoor en 't geen ook elders in jeugdkringen de ronde doet, lijkt het mij helaas niet gigantisch ver van de waarheid te zitten.
Geen aangename vaststelling ,zeker niet de populariteit van het VB.
Ik vraag me inderdaad af of men weet waar die partijen werkelijk voor staan - en dat gaat verder dan het partijprogramma en de ingenomen standpunten.
Misschien heeft alles te maken met de hedendaagse conservatieve atmosfeer en de communautaire spanning.
Al heb ik serieus de indruk dat het voor oa holebi's en mensen van buitenlandse origine niet de goede kant aan het uitgaan is...
And this bird you cannot change...

Forever keep the dream inside, the chance to fight another fight.

surferke

Bericht door surferke » 07 jul 2008 21:06

Xerxes schreef:Ik hoop ook dat het gezien de kleine onderzoeksgroep (Jippeyajeey voor de betrouwbare onderzoeken van de VRT ook :roll: ) weinig betrouwbaar is, maar gezien wat ik vroeger op school en heden ten dage op de universiteit hoor en 't geen ook elders in jeugdkringen de ronde doet, lijkt het mij helaas niet gigantisch ver van de waarheid te zitten.
Gosh, 't is een enquete bij 1.084 Vlamingen. Pakt dat 10% daarvan tot de groep "jonge kiezers" gerekend wordt dan zit ge met een groep van iets van een 100 personen. Inderdaad niet veel maar een groep die bevraagd is geworden volgens de regels van de kunst (een betrouwbare steekproef is het begin) geeft in elk geval meer betrouwbare resultaten dan 1000 respondenten van het "pollekesklik" van Maks (of hoe heet dat onderwijsblad) of GayBelgium ofzo (waarvan de pollekes van tijd tot tijd ook het nieuws halen).

En de resultaten verbazen mij niet. Er is gewoon een tendens richting issue voting en mensen stappen af van class based of cleavage based voting. Die tendens is ook zeer goed waarneembaar bij oudere generaties waarbij hoe langer hoe meer vaststelt dat minder mensen jaar na jaar op dezelfde partij stemmen maar zich echt laten leiden door events en door de regeringsprestaties van bepaalde meerderheidspartijen. Als dit zo is bij deze generaties die nog meer de tentakels van de verzuiling hebben meegemaakt, waarom zou dit dan niet kunnen zijn bij nieuwe kiezers? :)

In 2006, voor de verkiezingen dus, is er trouwens een grootschalig jeugdonderzoek verricht waarbij aan 6000 Belgische 16-jarigen werd gevraagd op welke partij ze zouden stemmen indien ze dit konden. Voor diegenen die geïnteresseerd zijn welke partij daar op de eerste plaats stond: klik. Zopas is deze group trouwens nog eens bevraagd geworden (idd, nu ze 18 zijn). Ben benieuwd naar de resultaten van dit onderzoek en of hun kiesgedrag overeen stemt met de exit-poll van Swyngedouw & co.

Oh ja, 'k snap nog altijd niet het taboe dat rust op partijvoorkeur :)

kikkerkop2
Experienced user
Experienced user

Bericht door kikkerkop2 » 08 jul 2008 14:54

Xerxes schreef: Al heb ik serieus de indruk dat het voor oa holebi's en mensen van buitenlandse origine niet de goede kant aan het uitgaan is...
Ach overdrijf nu toch is nie zo.

Vergelijk het Vlaams Belang met de "extreem rechtse" partijen uit andere Europese landen en dan zul je wel tot de conclusie komen dat het VB nog een van de brave is.

Is trouwens het ontkennen van een breuk tussen de autochtone en de allochtone bevolking van de linkse partijen dan zoveel beter ?

Linkse partijen werken racisme en onverdraagzaamheid alleen maar in de hand.

Vlaams Belang heeft trouwens geen enkel punt omtrend holebi's.
De ochtendstond heeft voor Bettina stront in de mond.

Quietus
Experienced user
Experienced user

Bericht door Quietus » 08 jul 2008 15:11

kikkerkop2 schreef:
Xerxes schreef: Al heb ik serieus de indruk dat het voor oa holebi's en mensen van buitenlandse origine niet de goede kant aan het uitgaan is...
Ach overdrijf nu toch is nie zo.

Vergelijk het Vlaams Belang met de "extreem rechtse" partijen uit andere Europese landen en dan zul je wel tot de conclusie komen dat het VB nog een van de brave is.

Is trouwens het ontkennen van een breuk tussen de autochtone en de allochtone bevolking van de linkse partijen dan zoveel beter ?

Linkse partijen werken racisme en onverdraagzaamheid alleen maar in de hand.

Vlaams Belang heeft trouwens geen enkel punt omtrend holebi's.
De rest van je quatsch te na gelaten:
Vlaamsbelang.be schreef: EEN STANDPUNTBEPALING

Gelet op het standpunt van het Vlaams Belang inzake de wet op de openstelling van het huwelijk voor personen van hetzelfde geslacht en de prioritaire keuze voor het gezin tussen man en vrouw, lijkt het evident dat wij geen vragende partij zijn om te sleutelen aan het adoptierecht, noch aan het afstammingsrecht.

De paarse regering ontpopt zich in dit dossier ontegensprekelijk tot waterdrager van de grootste fanatici uit de homolobby. Aan Vlaamse zijde is er slechts één partij die geen water in de wijn wil doen, het Vlaams Belang.

Ook wij zijn tegen de discriminatie van ‘holebi’s’, maar is het feit dat zij niet kunnen trouwen of kinderen adopteren wel discriminatie? We menen van niet. Wij blijven er bij dat een adoptierecht voor homokoppels niet strookt met het uitgangspunt dat de belangen van het kind voorop staan. Voor kinderen moet blijven gelden dat zij recht hebben op een vader én een moeder. Het Vlaams Belang heeft deze stellingen in de Kamer de jongste maanden met verve verdedigd en wist zich gesteund door een flink deel van de publieke opinie.

Bochtenwerk van CD&V en MR

CD&V verraste aanvankelijk vriend en vijand met de radicale wijziging van haar standpunt. De partij nam een onwaarschijnlijke bocht van 180 graden door zich plots ‘pro’ holebi-adoptie uit te spreken. Geen drie jaar geleden keurde de CD&V het homohuwelijk nochtans goed onder de strikte voorwaarde dat de holebi-adoptie nooit wettelijk toegelaten zou mogen worden! Leterme, Vandeurzen en C° hadden echter niet gerekend op het felle protest van de mandatarissen en de achterban tegen de koerswijziging. Daardoor moest de partij opnieuw een bocht maken, ditmaal een van 90 graden. Resultaat in de praktijk van het interne CD&V-compromis: geen holebi-adoptie meer, lesbiennekoppels zullen samen wel een ouderpaar kunnen vormen, en homoseksuele mannen (bijna) nooit. Je moet een CD&V-er zijn om tegelijk “ja, maar…” en “neen, tenzij…” te kunnen zeggen.
Waarom neemt de CD&V dit standpunt in? Waarschijnlijk om modieus te zijn, om “in” te zijn, om door de weldenkenden toch maar niet versleten te worden voor een bende ouderwetse zakken die een link in de evolutieleer gemist hebben. Het moet voor de CD&V dan wel bijzonder pijnlijk zijn vast te stellen dat uitgerekend de Franstalige liberalen zich terughoudender opstellen tegenover dit ontwerp dan de Vlaamse “christen”-democraten. Er zijn inderdaad geen zekerheden meer. Na abortus, euthanasie en het homohuwelijk zwicht de CD&V dus andermaal voor de druk van de ‘progressieve’ media en de dictatuur van de politieke correctheid.
Ook de Franstalige MR veranderde dus inmiddels het geweer van schouder toen uit peilingen bleek dat vooral in Wallonië er bij de publieke opinie weinig sympathie bestaat voor de holebi-adoptie. Vice-premier Reynders, tegelijk ook MR-voorzitter, heeft duidelijk en hardop bedenkingen bij de “stabiliteit “ van homo-relaties en vroeg daarom dat men “een balans zou opmaken van het openstellen van het huwelijk voor homoseksuelen” en “dat er evaluaties en vergelijkingen worden gemaakt op het vlak van scheidingsaanvragen, stabiliteit, enzovoort.” Verder wist hij nog dat de samenleving nog niet rijp is voor holebi-adoptie… Dat resulteerde in de Kamer in een nogal vreemde situatie binnen de MR-fractie wanneer een kleine minderheid bleef vasthouden aan de holebi-adoptie en een grote meerderheid er zich tegen uitsprak.

In de Kamercommissie Justitie werd uiteindelijk het voorstel om holebi-adopite toe te laten met een nipte meerderheid goedgekeurd: Sp.a/Spirit, VLD, PS voor en Vlaams Belang, CD&V, cdH en 1 MR tegen. Er waren twee onthoudingen bij de MR. Het dossier verhuist nu naar de plenaire vergadering, waar een paarse meerderheid lang geen zekerheid is.

Vlaams Belang: de enige duidelijke stem

Het Vlaams Belang is en blijft principieel en consequent tegenstander van de holebi-adoptie en heeft dat in de Kamercommissies Familierecht en Justitie bij monde van Bert Schoofs en Bart Laeremans herhaaldelijk en gemotiveerd laten blijken. Kinderen die niet door hun biologische ouders opgevoed en daarom geadopteerd worden, hebben evenzeer recht op en nood aan de geborgenheid van een vaderlijke schouderklop en een moederlijke knuffel. Ook adoptiekinderen hebben recht op een mama en een papa binnen het instituut van het gezin dat onze beschaving al eeuwenlang schraagt en draagt. In deze tijden is het in Vlaanderen echter blijkbaar abnormaal en niet politiek-correct om voor deze traditionele waarden te pleiten. Het traditionele gezin blijft voor het Vlaams Belang de hoeksteen van de samenleving. Het Vlaams Belang gaat ook bewust in tegen de politiek-correcte stelling dat homo- en lesbienneparen “recht” zouden hebben op kinderen en dat de staat regelingen moet treffen om aan dat “recht” tegemoet te komen. Er bestaat geen recht op kinderen. Kinderen hebben daarentegen wel recht op een vader en een moeder.

Dat het Vlaams Belang hiermee niet alleen staat, bewijst ook de afwijzende houding van de Gezinsbond, de katholieke kerk en tal van andere stemmen uit de publieke opinie.
Misschien is de tijd toch gekomen dat je wat je in het laatste kleuterklasje hebt geleerd - lezen - in praktijk brengt.
Starry, starry night, paint your pallets blue and gray

kikkerkop2
Experienced user
Experienced user

Bericht door kikkerkop2 » 08 jul 2008 18:58

Quietus schreef: EEN STANDPUNTBEPALING
....

Misschien is de tijd toch gekomen dat je wat je in het laatste kleuterklasje hebt geleerd - lezen - in praktijk brengt.
Ja inderdaad, dat was hun standpunt toen de discussie homo-adoptie en homohuwelijk nog hoog oplaaide, ondertussen is die wet erdoor en is homohuwelijk en homo-adoptie allang geen actief programmapunt en geen prioriteit meer.

Heb trouwens ook iets van de site gehaald.
Vlaamsbelang schreef:
Heeft het Vlaams Belang iets tegen holebi's ?

Neen dus. Wij hebben niets tegen holebi's.

Quietus
Experienced user
Experienced user

Bericht door Quietus » 08 jul 2008 19:05

kikkerkop2 schreef:
Quietus schreef: EEN STANDPUNTBEPALING
....

Ja inderdaad, dat was hun standpunt toen de discussie homo-adoptie en homohuwelijk nog hoog oplaaide, ondertussen is die wet erdoor en is homohuwelijk en homo-adoptie allang geen actief programmapunt en geen prioriteit meer.

Heb trouwens ook iets van de site gehaald.
Vlaamsbelang schreef:
Heeft het Vlaams Belang iets tegen holebi's ?

Neen dus. Wij hebben niets tegen holebi's.
Komaan, zo naïef ben je niet. Van zodra ze kunnen draaien ze zulke dingen terug. Daarom hoeven ze nog niks tegen holebi's te hebben, wel iets tegen het homohuwelijk en holebi-adoptie.

kikkerkop2
Experienced user
Experienced user

Bericht door kikkerkop2 » 08 jul 2008 19:22

Quietus schreef:
Komaan, zo naïef ben je niet. Van zodra ze kunnen draaien ze zulke dingen terug. Daarom hoeven ze nog niks tegen holebi's te hebben, wel iets tegen het homohuwelijk en holebi-adoptie.
Tuurlijk besef ik dat, maar zolang ze hun handen vol hebben met andere dingen, maak ik mij daar geen zorgen over.

Bernard
**BANNED**
Contacteer:

Bericht door Bernard » 08 jul 2008 20:06

piemelkop schreef: Als ik zou gestemd hebben - als ik ga stemmen - dan is het op Groen!
now i know why i liked you... :D

Apomes
Senior user
Senior user

Bericht door Apomes » 08 jul 2008 23:56

Dat onderzoek was trouwens uitgevoerd door de KUL en niet de VRT zelf ;)
Ik bevorder u bij deze officieel tot Held van Springbal!

B_Out
Senior user
Senior user
Contacteer:

Bericht door B_Out » 08 jul 2008 23:58

kikkerkop2 schreef:
Quietus schreef:
Komaan, zo naïef ben je niet.
Tuurlijk besef ik dat, maar zolang ze hun handen vol hebben met andere dingen, maak ik mij daar geen zorgen over.
Toch wel!
[Outro_Spective]

Fabregas

Bericht door Fabregas » 09 jul 2008 01:29

Ik stem nooit voor het Vlaams Belang.

Ik stem altijd voor de verliezers van de verkiezingen. Altijd. Omdat je op voorhand niet weet waar de losers zitten.

En andere lauwe grijn. Fabregas.

Pooky
Forum addict
Forum addict

Bericht door Pooky » 13 jul 2008 11:51

surferke schreef: Gosh, 't is een enquete bij 1.084 Vlamingen. Pakt dat 10% daarvan tot de groep "jonge kiezers" gerekend wordt dan zit ge met een groep van iets van een 100 personen. Inderdaad niet veel maar een groep die bevraagd is geworden volgens de regels van de kunst (een betrouwbare steekproef is het begin) geeft in elk geval meer betrouwbare resultaten dan 1000 respondenten van het "pollekesklik" van Maks (of hoe heet dat onderwijsblad) of GayBelgium ofzo (waarvan de pollekes van tijd tot tijd ook het nieuws halen).
Het waren er welgeteld 61 :roll:
Dat resultaat extrapoleren naar alle vlaamse jongeren, lijkt me een beetje bij z'n haar gesleurd.
Een polleke kost tenminste geen belastingsgeld, dus voer die nutteloze onderzoekjes van de kul maar af :)

kikkerkop2
Experienced user
Experienced user

Bericht door kikkerkop2 » 13 jul 2008 12:00

B_Out schreef:
kikkerkop2 schreef:
Quietus schreef:
Toch wel!
Mja dan zijde gij nen echt broekkakker he

Kuikentje
Forum addict
Forum addict
Geslacht: Vrouw

Bericht door Kuikentje » 13 jul 2008 12:02

ik zou echt niet weten op wie ik zou stemmen ;)
The Belgian Pride rocks my world! See you all next year!
Ziekte van Hashimoto

Quietus
Experienced user
Experienced user

Bericht door Quietus » 13 jul 2008 12:03

kikkerkop2 schreef:
B_Out schreef:
kikkerkop2 schreef:
Quietus schreef:
Toch wel!
Volgens mij ging zijn opmerking over het vetgedrukte ;)

kikkerkop2
Experienced user
Experienced user

Bericht door kikkerkop2 » 13 jul 2008 12:05

Quietus schreef:
kikkerkop2 schreef:
B_Out schreef:
kikkerkop2 schreef:
Quietus schreef:
Toch wel!
Volgens mij ging zijn opmerking over het vetgedrukte ;)
Dan ist nen boer

Voila probleem opgelost.

surferke

Bericht door surferke » 13 jul 2008 13:28

Pooky schreef:Het waren er welgeteld 61 :roll:
Dat resultaat extrapoleren naar alle vlaamse jongeren, lijkt me een beetje bij z'n haar gesleurd.
Een polleke kost tenminste geen belastingsgeld, dus voer die nutteloze onderzoekjes van de kul maar af :)
Bwah, als ge verschillende onderzoeken naast elkaar legt (o.a. dat jeugdonderzoek waar 'k al naar verwees) en daaruit komen dezelfde trends, dan zou ik toch niet in waarom dat bij de haren is gesleurd. En jah, doe maar pollekes, maar generaliseer die pollekes zeker nie! Frank Thevissen heeft het geprobeerd ... :)

saiga
Senior user
Senior user
Contacteer:

Bericht door saiga » 13 jul 2008 13:33

Ik stem indien mogelijk altijd voor mijn zus. Wij zijnhet dan niet altijd eens, maar van alle politiekers vertrouw ik haar nog het meest.

En trouwens in verkiezingstijd smijten ze altijd met mooie beloftes, maar die worden zelden waargemaakt.

En die discussie over het Vlaam Belang:
We hebben nu eenmaal heel wat verkregen, zorg ervoor dat we dit dan ook kunnen houden. Het is niet omdat iets populsitisch klinkt dat het ook goed is. Denk verder dan je neus lang is.
We don't see things as they are, we see things as we are. (Anaïs Nin)
www.knijn.be

Afbeelding

kikkerkop2
Experienced user
Experienced user

Bericht door kikkerkop2 » 13 jul 2008 14:12

saiga schreef: En die discussie over het Vlaam Belang:
We hebben nu eenmaal heel wat verkregen, zorg ervoor dat we dit dan ook kunnen houden. Het is niet omdat iets populsitisch klinkt dat het ook goed is. Denk verder dan je neus lang is.
Dat het Vlaams Belang al dan niet slecht zou regeren, kunnen we niet weten, aangezien ze het nog nooit gedaan hebben.

Gesloten