fantasie vs werkelijkheid

Zoek je iets met al veel stof op? Dan is dit the place to be. (Tip: de zoekfunctie is een handige tool om hier je weg te vinden.)
kinderknieën
Forum addict
Forum addict
Geslacht: Vrouw

Bericht door kinderknieën » 24 jun 2008 15:21

Serieus, hoe prachtig is de wereld wel niet. Als ik uit m'n raam kijk zie ik de heerlijkste kleuren, de vrolijkste vliegvogels en de schoonste schaduwspelletjes. En dat is alleen nog maar wat er zich achter mijn huis afspeelt. Tuurlijk zijn er ook lelijke kantjes, heel lelijke zelfs. Àlles heeft lelijke kantjes, da's normaal. Maar beweren dat de wereld geen mooie plek is, is verschrikkelijk overdreven.
Magie zit soms in zo'n klein hoekje. Als je een wit vlak aait met je viltstift verschijnt er een gekleurde lijn en een jojo komt altijd weer naar boven. Fuck fysica, da's gewoon wauw.
Er zijn zoveel mooie dingen op de wereld. En jammer genoeg ook te veel mensen die ervoor kiezen ze niet te zien.

Maar als je enkel fantaseert over happy endings en lachende mensen en een warme zon is het inderdaad beter daarmee op te houden. Doe is een keer uw best, zeg. :roll:

Annesofie
Regular user
Regular user

Bericht door Annesofie » 24 jun 2008 19:11

Je kan je ook afvragen waar het precies om gaat, als je het over fantasie hebt. Is fantasie dromen dat je boven de daken vliegt, naar de zon zonder te verbranden, dat je kan tijdreizen, jezelf onzichtbaar kan maken... of is het dromen over een echte liefde, je inbeelden dat je jezelf altijd en hélemaal graag ziet, hoe je kindjes later gaan heten?
Nu ja, natuurlijk is het béiden fantaseren, is het beide fantasie. Maar ik vraag me af, als ik jullie berichten hier zo lees en jullie mooie theorieën over realiteit vs. fantasie neerpennen, waarover jullie fantaseren?
Entre ciel et terre

Annesofie
Regular user
Regular user

Bericht door Annesofie » 24 jun 2008 19:20

Hoe gelukkig ben je met de film van je eigen leven?
Leef je je droom?
of zal de fantasie altijd mooier zijn dan de werkelijkheid?
of is werkelijkheid gewoonweg beter dan de fantasie omdat het echt is?
laat van je horen.

Mijn film is... wel oké. Best wel boeiend, tot nu toe. Zeer divers. Een beetje een film noir misschien, of een cultfilm. Zouden sommige levens lijken op een romantische komedie?

Ik leef mijn droom nog niet.
Mijn droom is niet meer groots. Vroeger wou ik beroemd zijn, of een grote kunstenares. Nu leef ik niet meer in die fantasie. Nu wil ik wat iedereen wilt en wat pubers verschrikkelijk saai lijkt: de liefde van mijn leven vinden, fijn werk hebben en genoeg centjes verdienen om voldoende mee op te reis te gaan, een kindje hebben, een huisje en veel katten. Ik droom hier niet van omdat de andere dromen (beroemd, kunst) te onbereikbaar lijken. Ik droom hiervan omdat het me mooier lijkt :)
Entre ciel et terre

wonderwall
Regular user
Regular user
Geslacht: Vrouw

Bericht door wonderwall » 08 jul 2008 12:04

Ik denk dat fantasie wel een belangrijke rol speelt. Je kan de werkelijkheid niet ontlopen. Maar het moet mogelijk zijn om je fantasie af en toe eens zijn vrije loop te laten gaan zonder er volledig in op te gaan, want anders loopt het fout. Volgens mij is het gewoon een manier om de mooie dingen in het leven nog mooier te maken of even weg te vluchten uit de realiteit na een minder goede ervaring. Ik zie het dus eigenlijk een beetje als een hulpmiddel om de dingen te relativeren. Natuurlijk gaat fantasie niet boven werkelijkheid, maar zou het leven niet vreselijk saai zijn zonder dat ietsje meer, zonder die kleine ontsnapping uit de harde realiteit? Ik zou zeggen laat mensen af en toe in hun eigen wereldje leven zolang ze er maar niet in wegzinken en niet vergeten dat het leven geen film is met alleen maar gelukkige momenten.(En natuurlijk dat er niets gaat boven echt gelukkig zijn en dan moet je er de tegenslagen van het leven maar bijnemen, je kan immers niet alles hebben).

Carmen2
Regular user
Regular user

Bericht door Carmen2 » 08 jul 2008 12:13

Ik ben heel blij met mijn leven tot hiertoe. Natuurlijk is verbeelding altijd beter en mooier, maar dat is absoluut niet erg. Het kan er alleen maar voor zorgen dat je een paar keer met je kop tegen de muur loopt. Zelf recent ook meegemaakt op liefdesvlak, en nu kan ik dat eindelijk relativeren. Weer wat bijgeleerd.
Fantasie zorgt gewoon dat je blijft dromen. Ik ben erg gelukkig, maar fantasie zorgt er net voor dat je kleine tegenslagen kunt incasseren en te boven komt.
Geef mij maar een serieuze mengeling van de twee.

Gesloten