fantasie vs werkelijkheid

Zoek je iets met al veel stof op? Dan is dit the place to be. (Tip: de zoekfunctie is een handige tool om hier je weg te vinden.)
W817
Regular user
Regular user
Geslacht: Vrouw

fantasie vs werkelijkheid

Bericht door W817 » 14 jun 2008 18:26

hello

In 'men in trees' werd de vraag gesteld: hoe gelukkig ben je met de film van je eigen leven.

Want in films en boeken zien we vaak de echte ware liefde, na wat hindernissen toch een happy end.

Maar hoe zit het met je eigen leven?
Leef je je droom?
of zal de fantasie altijd mooier zijn dan de werkelijkheid?
of is werkelijkheid gewoonweg beter dan de fantasie omdat het echt is?
laat van je horen.

Prince Igor

Bericht door Prince Igor » 14 jun 2008 20:22

"i know no real life that can compare to pure imagination"

NutAssBitch
Experienced user
Experienced user

Bericht door NutAssBitch » 14 jun 2008 20:37

Prince Igor schreef:"i know no real life that can compare to pure imagination"
me neither

maar als mijn leven zo voorspelbaar was als een romantisch boek of een melige film, dan ben ik verdorie blij met het mijne...en al dat botsen en knoeien doorheen je leven geeft je een hoop zaken om uit te leren...dus geef me maar het echte leven, en laat fantasie daar zijn eigen plaats in hebben...want fantaseren en dromen is heel leuk, en het geeft je een imaginair doel om naar te streven, ook al bereik je het misschien nooit helemaal, tenzij je natuurlijk enkel realistische doelen stelt en je de gave van een rijke fantasie niet gegund is...

in je fantasie mag het dus misschien beter en rooskleuriger zijn, het echte leven is een pak spannender me dunkt
Kent u dat gevoel? Je wil niet naar buiten, maar je haar zit zo goed!

I've got a nice body, it's in my trunk!

* joy feeds life *

Asmow
New user
New user

Bericht door Asmow » 14 jun 2008 20:37

In fantasie kan je je eigen gedachten sturen zoals je zelf wilt. Je kunt doen en laten wat je zelf wil, naar eigen keuze.
In de werkelijkheid moet je meestal wat water bij de wijn doen.
Dat is het volgens mij, maar toch is iets in het echt ondervinden nog altijd beter dan in je fantasie...
Just putting the 'ass' in 'classy'...

Go Tan Kokosmelk.
New user
New user

Bericht door Go Tan Kokosmelk. » 14 jun 2008 21:15

Fantasie rockt, omdat het je doet dromen van/uitkijken naar een werkelijkheid die er nog niet is. Ze kan je over straatstenen doen zweven en ik ben 'r zeker van dat die dagen dat de zon schijnt, de vogeltjes fluiten & andere clichématige, melige dingen plaatsvinden mij zo blij kunnen maken omdat ze m'n fantasie aanspreken (Amélie a soudain le sentiment étrange d'être en harmonie totale avec elle-même. Tout est parfait en cet instant. La douceur de la lumière, ce petit parfum dans l'air, la rumeur tranquille de la ville, dat gevoel).
Maar anderzijds is realisme nodig, anders kom je nergens. Realiteit moet blijven draaien om de fantasie te voeden, en de fantasie verlangt naar de realiteit. J'hebt z'alletwee nodig, dus.

Maar dat is maar mijn bescheiden mening.

NutAssBitch
Experienced user
Experienced user

Bericht door NutAssBitch » 14 jun 2008 21:34

Go Tan Kokosmelk. schreef:(Amélie a soudain le sentiment étrange d'être en harmonie totale avec elle-même. Tout est parfait en cet instant. La douceur de la lumière, ce petit parfum dans l'air, la rumeur tranquille de la ville
:love:

AMELIE!

maar het is ook net omdat het van korte duur is en zo nauw aansluit bij de fantasie waarvan je niet verwacht dat deze zo dicht benaderd wordt, dat het zo geweldig is.

Moest het leven uit je fantasie langer dan een piekmoment duren, zou het dan niet gaan vervelen? of misschien creëer je dan nieuwe fantasieën, die weer helemaal tegenover je huidige leven staan...tenzij je leven adaptief is aan je fantasie...zal het waarschijnlijk snel gaan vervelen in een wereld vol fluitende volgeltjes, zorgeloze mensen en eeuwige zon te leven...(of iets anders, al naar gelang je fantasie)...

* joy feeds life *

Go Tan Kokosmelk.
New user
New user

Bericht door Go Tan Kokosmelk. » 14 jun 2008 21:51

NutAssBitch schreef:Moest het leven uit je fantasie langer dan een piekmoment duren, zou het dan niet gaan vervelen?
Inderdaad, dat zou het. En het zou een beetje té makkelijk zijn ook, denk ik. Vergelijk het met een videospelletje. Dat geeft toch ook geen kick meer eens je de code hebt ingetypt die Rayman onsterfelijk maakt? Geluk bestaat eruit iets hebben om na te streven, heb ik ooit es ergens gelezen. Dus helpt fantasie dat streefdoel te visualiseren.

Daarnaast, heeft iedereen er geen behoefte aan af en toe keihard met z'n bakkes tegen het trottoir te smakken?

Asmow
New user
New user

Bericht door Asmow » 14 jun 2008 21:55

Go Tan Kokosmelk. schreef:
NutAssBitch schreef:Moest het leven uit je fantasie langer dan een piekmoment duren, zou het dan niet gaan vervelen?
Inderdaad, dat zou het. En het zou een beetje té makkelijk zijn ook, denk ik. Vergelijk het met een videospelletje. Dat geeft toch ook geen kick meer eens je de code hebt ingetypt die Rayman onsterfelijk maakt? Geluk bestaat eruit iets hebben om na te streven, heb ik ooit es ergens gelezen. Dus helpt fantasie dat streefdoel te visualiseren.

Daarnaast, heeft iedereen er geen behoefte aan af en toe keihard met z'n bakkes tegen het trottoir te smakken?
Dat laatste klinkt pijnlijk maar ik moet je wel gelijk geven...
Just putting the 'ass' in 'classy'...

W817
Regular user
Regular user

Bericht door W817 » 14 jun 2008 22:25

In wat hier gezegt word kan ik me absoluut vinden.

Soms gebruik ik mijn fantasie ook wel eens om te vluchten van de realiteit, dat kan even goed doen, maar mag ook niet de overhand nemen.

Daarnaast heb ik ook het gevoel dat ik het niet zou aan kunnen (al kan je altijd meer een dan dat je denkt) als mijn fantasieën plots werkelijkheid zouden worden. In mijn echte leven heb ik ook wel eens nood aan stabiliteit en zekerheid (tjonge klinkt saai) maar in mijn fantasie is niets te veel. Dat is ook wel een groot verschil. Na natuurlijk dat je in de realiteit véél minder controle hebt, en in fantasieën heb je alle controle.

En tja ik denk ook wel dat je een fantasie op den duur beu wordt, al is ze werkelijkheid geworden of niet. Maar dat is het schone aan fantasieën je kan er zoveel hebben als je wil.

NutAssBitch
Experienced user
Experienced user

Bericht door NutAssBitch » 14 jun 2008 22:31

Go Tan Kokosmelk. schreef: Geluk bestaat eruit iets hebben om na te streven

zeer zeker!
die dingen zei ik ongeveer ook in mijn eerste post...

het feit dat we al eens met onze bakkes den trottoir aansmakken maakt ons de relatief sterke mens die we nu zijn! zonder uitdagingen, tegenslagen, spanning, extreme emoties, en dergelijke meer, zouden we maar hersenloze zombietjes zijn, zonder een streefdoel, een nood naar meer...zonder geluk zelfs

Of om even bij Amelie te blijven, is het maar goed dat het leven een eindeloze repetitie is van een voorstelling die nooit zal plaatsvinden...en geen eindeloze herhaling van een voorstelling die niet meer boeit.

* joy feeds life *

American Boy

Re: fantasie vs werkelijkheid

Bericht door American Boy » 16 jun 2008 20:46

Mijn leven is een en al fantasie...
Ik zie de werkelijkheid wel, maar toch geloof ik stiekem meer in mijn fantasie.

Echo
I have no life
I have no life
Contacteer:

Bericht door Echo » 16 jun 2008 22:33

Och kom. Ik heb al altijd willen vliegen.

Ik ben een dromer. Zotte avonturen! En dat alleen met mezelf. Heerlijk.
Maar het moment dat ik een poging doe om die om te schakelen in echte gebeurenissen, dan is niets meer zoals ik bedoelde. (Om een stom voorbeeld te geven, gesprekken die je al met iemand had gevoerd in je hoofd. En dan ga je effectief praten met iemand, en dan antwoordt die onmiddellijk al iets anders dan dat jij had gefantaseerd. Boem, weg kaartenhuisje).
Ik ben een van die robuuste lezers die lezen zoals ze snurken, eten en winden laten – een gildenbroeder van het eerlijke ezelsoor en niet van het pretentieuze leeslint.
Patrick Demompere

Desire. Poetry. -
Verlangen is het beest in mijn wijn.

kinderknieën
Forum addict
Forum addict

Bericht door kinderknieën » 17 jun 2008 00:29

Ha, over dat 'boem, weg kaartenhuisje'-gevoel van Echo maakte ik onlangs nog een boek.

Toen ik 12 was, en naar de 'grote school' moest, had ik het gevoel dat ik plots heel erg m'n best moest doen om volwassen te worden. En dat het niet hoorde je ogen 180° om te draaien om naar de binnenkant van je hoofd te kijken.
Da's natuurlijk helemaal niet zo. Er is niks mis met af en toe doen alsof je 'n cowboy of 'n dinosaurus of 'n doosje duimspijkers bent.

Voor mij zou de werkelijkheid niets voorstellen zonder fantasie.
En omgekeerd.

Gelukkig kan ik me op school veel bezighouden met bedenken en creëren en fantaseren. Mag ik 'zotte dingskes' tekenen zoveel ik wil, het wordt enkel maar toegejuicht. 8)

bob
Experienced user
Experienced user
Geslacht: Man

Re: fantasie vs werkelijkheid

Bericht door bob » 17 jun 2008 06:36

American Boy schreef:Mijn leven is een en al fantasie...
Ik zie de werkelijkheid wel, maar toch geloof ik stiekem meer in mijn fantasie.
:adore:
Ik ga akkoord! Hiejelemaal! Ook al hebben ze me er al meermaals mee afgerekend (spijtig genoeg). Gelukkig is fantasie hardnekkiger dan de vettigste vetplek :D
Bij gevolg wordt is soms gewoonweg nog niet gesnapt, 'hoe kom je erbij, bob', dat plaatje wordt hier afgedraaid :)

En de happy ending in films en boeken? Ik zou zo zeggen: ga dan voor de 'No Happy Ending' in Tv-programma's! :angelface:

spaceface
Experienced user
Experienced user

Bericht door spaceface » 18 jun 2008 23:31

Ach, fantasie.

Vroeger (waw, nu klink ik oud) hield ik er wel van. Zowel in 'de kunst' (film, boeken, games, télé, ...) als in mijn leven. Zoals hierboven al aangehaald, ik leefde in fantasie (wat ik eigenlijk niet als iets positiefs zie, maar soit).

Anyways, ik ben eigenlijk mijn zin naar fantasie verloren. Wat ik niet als negatief ervaar (ja, het klinkt heel saai). Fantasie, het overdreven optimisme, de happy endings in film zijn zo fake. Je hebt er niks aan. Niks. Het zijn simpelweg leugens. Wat ben je er mee? Nada, op een urenhalf ontspanning na dan. Het echte leven werkt zo niet, je 'leert' er als het ware niks uit. Niet dat ik daarom alle simpele amusement uit mijn leven ban, maar ik vind het gewoon zo weinig te bieden hebben. Uit het echte leven kun je zoveel ingredienten halen om een nog betere film (of boek of whatever) te maken. Echte emoties, waar het rauw wordt; de grijsgrauwe realiteit: da's de kunst. Niet weglopen van de miserie, maar er de kijker mee confronteren.
Dusja, ook 'in mijn leven' leef ik realistischer. Niet pessimistischer, maar realistischer. Je moet niet dromen, vind ik, je moet dóen.
I wish I were a Warhol silk screen, hanging on the wall
Or little Joe or maybe Lou, I'd love to be them all
All New York City's broken hearts and secrets would be mine
I'd put you on a movie reel and that would be just fine.

TSEliot
Experienced user
Experienced user

Bericht door TSEliot » 19 jun 2008 10:21

spaceface schreef:Ach, fantasie.

Vroeger (waw, nu klink ik oud) hield ik er wel van. Zowel in 'de kunst' (film, boeken, games, télé, ...) als in mijn leven. Zoals hierboven al aangehaald, ik leefde in fantasie (wat ik eigenlijk niet als iets positiefs zie, maar soit).

Anyways, ik ben eigenlijk mijn zin naar fantasie verloren. Wat ik niet als negatief ervaar (ja, het klinkt heel saai). Fantasie, het overdreven optimisme, de happy endings in film zijn zo fake. Je hebt er niks aan. Niks. Het zijn simpelweg leugens. Wat ben je er mee? Nada, op een urenhalf ontspanning na dan. Het echte leven werkt zo niet, je 'leert' er als het ware niks uit. Niet dat ik daarom alle simpele amusement uit mijn leven ban, maar ik vind het gewoon zo weinig te bieden hebben. Uit het echte leven kun je zoveel ingredienten halen om een nog betere film (of boek of whatever) te maken. Echte emoties, waar het rauw wordt; de grijsgrauwe realiteit: da's de kunst. Niet weglopen van de miserie, maar er de kijker mee confronteren.
Dusja, ook 'in mijn leven' leef ik realistischer. Niet pessimistischer, maar realistischer. Je moet niet dromen, vind ik, je moet dóen.
Ik ga compleet akkoord hiermee. Bij mij is het exact hetzelfde. Hoewel ik er op sommige momenten nog in slaag een eigen wereldje te scheppen (en daar zelfs mensen bij te betrekken), maar dat is dan meestal een cynische, absurde versie van de realiteit. Maar fantasie in de betekenis van Happy Endings en de wereld is een mooie, magische plek...neen, dat ben ik kwijt. En daar ben ik niet rauwig om, om dezelfde redenen als spaceface hierboven geeft.
All right, Mr. DeMille, I'm ready for my close-up.

Hoemmoes
Forum addict
Forum addict

Bericht door Hoemmoes » 19 jun 2008 13:05

" you may say I'm a dreamer, but I'm not the only one "

" I hope some day you'll join us
and the woooorld will be as one "

voel u vrij om mee op te gaan in bovenstaand citaat ! (en de drugscontext waarin het werd geschreven te negeren)

Mr Johansson
Senior user
Senior user

Bericht door Mr Johansson » 19 jun 2008 22:25

Mooie en rake verwoording, het is ook min of meer mijn standpunt, met die afwijking dat ik af en toe voel dat ik nog balanceer tussen grenzeloos optimisme of naïviteit en de aanvaarding van realiteit, eerder pessimisme zou ik zeggen.
Maar dat neemt niet weg dat ik niet van een betekenisloze film kan houden/genieten, met de liefde als verhaallijn 8), want heeeeel soms, vind je er toch exponenten van in het echte leven, al dan niet met de door films en muziek opgedrongen verbeelding.

jorgio
Regular user
Regular user

Bericht door jorgio » 22 jun 2008 13:37

Mr Johansson schreef:

Mooie en rake verwoording, het is ook min of meer mijn standpunt, met die afwijking dat ik af en toe voel dat ik nog balanceer tussen grenzeloos optimisme of naïviteit en de aanvaarding van realiteit, eerder pessimisme zou ik zeggen.
Maar dat neemt niet weg dat ik niet van een betekenisloze film kan houden/genieten, met de liefde als verhaallijn 8), want heeeeel soms, vind je er toch exponenten van in het echte leven, al dan niet met de door films en muziek opgedrongen verbeelding.
Toch jammer dat de zin naar fantasie weg is? :o Wat is er nu leuker dan fanataseren over miljoenen zaken die in je grijze massa ronddolen ... het is een - volgens mij - prille begin van het creatieve brein. En niet alle fantasieën zijn even happy. Al heb ik wel meer positieve dan negatieve fantasieën. Vroeger fantaseerde ik enorm veel, een eigen wereldje waarvan er niet veel bijhoorden. De creativiteit in mij was enorm: ik maakte allerlei dingen (onnozele en ook wel toffe items). 'k heb zelfs een moment gehad dat ik dacht dat ik schizofreen was :S. Misschien was ik het toen wel (of ben ek het nog altijd, who knows?). Met ouder worden vermindert die fantasie wel omdat je meer besef krijgt van de échte werkelijkheid. Maar worden we ook voor een stuk niet gedwongen om de harde werkelijkheid te trotseren? M'n fantasie en creativiteit laat ik door niemand in de kiem smoren.

En een goede Europese film met een open einde (noch happy, noch down) is m'n opziens altijd een geslaagde film. Keeps the mind working and spinning.
Ideas are the salvation by using your imagination

Lien02
New user
New user

Bericht door Lien02 » 23 jun 2008 23:14

In fantasie en films en verhaaltjes is alles zoveel mooier.. Altijd een happy end enzo. Jammer dat het niet altijd zo gaat in het echte leven, maar langs de andere kant zou het helemaal niet meer spannend zijn. Het echte leven heeft daarom nog veel meer magie, denk ik :)

Gesloten