Drugs.

Zoek je iets met al veel stof op? Dan is dit the place to be. (Tip: de zoekfunctie is een handige tool om hier je weg te vinden.)
Echo
I have no life
I have no life
Contacteer:

Drugs.

Bericht door Echo » 11 jun 2008 17:15

Naar aanleiding van het Tom Boonen-onderwerp.

Hoe sta jij tegenover drugs en druggebruik? Is het not-done? Hoe reageer je als je vrienden een jointje ziet opsteken, zelf meesmoren of hen duchtig de les spellen? Kan soft-drugs wel eens op de weg? Hard-drugs ook? Of raak je door het een keer proberen in een straatje zonder eind? Mag het worden gelegaliseerd of zou iedereen gebruikt moeten worden opgesloten in een afkick-centrum? Heb jij al eens iets gesmoord, geslikt, gesnoven, gespoten en hoe waren de ervaringen? En hoe regelmatig doe je dat dan? Vind jij dat velen er te tolerant tegenover staan?
Anyway, in dit topic dus alles over drugs. (oh, ik wil de willy's en marjetten-drugsmadam vinden!)

Misschien voeg ik nog een poll toe, maar op dit moment kan ik niet onmiddellijk op goeie genuanceerde tussenpunten komen.

Oh, en alsjeblieft, genuanceerde antwoorden...
Ik ben een van die robuuste lezers die lezen zoals ze snurken, eten en winden laten – een gildenbroeder van het eerlijke ezelsoor en niet van het pretentieuze leeslint.
Patrick Demompere

Desire. Poetry. -
Verlangen is het beest in mijn wijn.

Springbal
I have no life
I have no life
Geslacht: Man
Contacteer:

Bericht door Springbal » 11 jun 2008 18:30

Ik gebruik zelf niet.

Ik ben van mening softdrugs enkel binnenskamers, of als iemand je veilig kan thuis brengen. Hoewel, dan mogen we ook op café of op een fuif geen alcohol meer drinken. Harddrugs, ben ik radicaal tegen.

Volgens mij kan men pas een optimaal resultaat bekomen als we
1) Voldoende preventief werken
2) De context en systemen (ouders, vrienden, ...) hierbij betrekken.
3) Er bij beginnend gebruik ingegrepen wordt, maar niet direct restrictief.

Dit is zo ongeveer de "conclusie" van mijn drugpreventieplan dat we moesten maken voor een fictieve schoolgemeenschap tijdens onze opleiding.
Onderzoek wees uit dat een man depressief wordt als zijn vrouw meer verdient dan hij. Daarom wordt een homo koppel in het Engels a Gay couple genoemd
Wall schreef:Zo gevaarlijk lijkt Springbal niet.

Danika
Regular user
Regular user
Geslacht: Vrouw

Bericht door Danika » 11 jun 2008 18:53

Zelf nog nooit gebruikt, maar ik ben van het principe dat je doet wat je wilt, zolang je er niemand kwaad mee doet...
Dus eigenlijk is dat zowat tegen drugs zijn 8) Harddrugs toch, want meestal maken die je leven kapot, en bijgevolg dat ook van de mensen rond jou, en kwets je die...
Softdrugs, tja, als je er niemand last mee bezorgt, maar drugs (waaronder ook alcohol) op openbare plaatsen vind ik al riskant... Zeker niet in het verkeer! Op fuiven, tja, sommige mensen hebben wel een extra duwtje in de rug nodig om zich te amuseren als ze uitgaan, dus als het daarbij blijft heb ik er geen problemen mee, maar andere mensen lastigvallen is beetje stom soms :P
Mijn vrienden doen dus maar wat ze willen, maar het is mijn ding gewoon niet 8)

V
Regular user
Regular user

Bericht door V » 11 jun 2008 19:04

Toen ik aan het puberen was heb ik een paar maanden wat geëxperimenteerd, met verschillende soft- en harddrugs. Het was absoluut niks voor mij, en ik begreep niet wat de mensen met wie ik dat deed daar wél zo fantastisch aan vonden. Bovendien raakte ik vervreemd van een deel van mijn vrienden die daar principieel tegen waren. Ik gebruikte van week tot week minder, en nu is het al meer dan drie jaar geleden dat ik mijn laatste joint heb gerookt. Ik mis het totaal niet.
De zeldzame dagen dat ik eens van de wereld wil zijn omdat ik iets te vieren heb, of juist ellende te versmoren heb bedrink ik me gewoon eens stevig aan de Westmalle met wat goede vrienden. Dat is minstens even leuk én het wordt door iedereen aanvaard.

Aangezien ik het zelf heb geprobeerd en weet hoe makkelijk het is naar een kick of afleiding te zoeken kijk ik absoluut niet neer op mensen die gebruiken. Als zij er wél in vinden wat ik er niet in vond is dat hun recht, en als er op een avond een joint ofzo rond gaat bedank ik gewoon voor de eer. Al moet ik zeggen dat ik wel vervreemd ben van zij die echte "users" zijn geworden. Bij iemand zijn die continu stoned of high is, en die geen andere gespreksonderwerpen heeft als de kicks van vorige week is gewoon niet aangenaam.

Saar-
Regular user
Regular user

Bericht door Saar- » 11 jun 2008 19:23

Enkel gesmoord.
Harddrugs, misschien, ik spreek me er nu nog niet over uit. Wat ik zeker niet zal doen is heroïne, lsd en paddo's.
Drank, weed en harddrugs gaan niet samen met rijden.
Ik veroordeel mensen die af en toe wat gebruiken of experimenteren niet, nuja over verslaafden oordeel ik ook niet, maar ik wil hen niet in mijn buurt.
Ik denk dat er over het algemeen een zeer negatief beeld wordt opgehangen rond harddrugs. Het is zeker niet ongevaarlijk, maar als je weet waar je mee bezig bent en het met mate doet (bv. op een feestje, en dan niet elke keer dat je eens uitgaat, bedoel ik) heb ik er geen probleem mee.
Common sense is overrated.

Snicky
Senior user
Senior user
Contacteer:

Re: Drugs.

Bericht door Snicky » 11 jun 2008 19:46

Hoe sta jij tegenover drugs en druggebruik?
ik ben er radicaal tegen ... ik kan niet begrijpen dat mensen het gebruiken en ervoor kiezen om die eerste keer het te proberen ... sommigen vinden dat miss vreemd om te begrijpen, maar zo is mijn mening nu eenmaal

Is het not-done?
totally not-done ... ik zou er nooit aan beginnen, zelfs nog niet aan sigaretten, dus waarom zou ik weed roken, laat staan een naald in mijn vel steken met mijn naaldenfobie ...
en miss het meest belachelijke argument van allen ... tis verdomd duur :D

Hoe reageer je als je vrienden een jointje ziet opsteken, zelf meesmoren of hen duchtig de les spellen?

ik heb zo geen vrienden ... mensen die dat doen, daar wil ik geen vriend van zijn ... en oude vrienden die er aan begonnen zijn, daar heb ik bewust geen contact meer mee ...

Kan soft-drugs wel eens op de weg?

drinken kan niet op de weg, drugs al zeker niet ... keb al problemen met mensen die hun handen vol eten en make up hebben als ze rijden

Hard-drugs ook?

hard drugs net zo min als soft drugs ... doemp in de kop? versuft in de kop? blijf dan maar aan de kant ...
Als je per se al dat geld in je drugs kunt stoppen, betaal dan ineens een taxi ...

Raak je door het een keer proberen in een straatje zonder eind?

ik geloof van wel ... van het moment dat je toestemt om te proberen, heb je al een lijn gecrosst ... en er is nu eenmaal geweten dat je aan sommige drugs onmiddellijk verslaafd geraakt vanaf de eerste keer ...

Mag het worden gelegaliseerd of zou iedereen gebruikt moeten worden opgesloten in een afkick-centrum?

hard drugs: afkick-centrum is natuurlijk mooi meegenomen, maar ik vrees dat er teveel hopeloze gevallen zijn die niet willen of het gewoon niet meer kunnen ..

soft drugs: da's al gelegaliseerd ... wat volgens mij superdom was ... zet de mensen anders nog wat aan om te gebruiken ...

Heb jij al eens iets gesmoord, geslikt, gesnoven, gespoten en hoe waren de ervaringen?

nog nooit .. zelfs aan geen sigaret getrokken en daar ben ik TROTS op ...
ik ken wel veel mensen die een broer, zoon, dochter, zus etc. hadden die aan de drugs zaten ... geloof mij: nooit mooie verhalen .. altijd hetzelfde: kind dat geld komt stelen, agressief begint te doen, in de miserie belandt ... zelfs meerdere verhalen dat de persoon in kwestie dood teruggevonden wordt.

En hoe regelmatig doe je dat dan?

elke dag opnieuw zeg ik nee :D

Vind jij dat velen er te tolerant tegenover staan?

zeer zeker, dat zie je in dat topic over Tom Boonen ... net alsof het enige wat er jammer aan is, het feit is dat hij zich heeft laten pakken ...
ergens denk ik ook, dat de mensen die er toleranter tegenover staan, mensen zijn die het wel eens zouden proberen ... alé, dat er ergens toch meer kans is dat zij eerder zouden toegeven

en willy's en marjetten:
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=u5We1KBjqII[/youtube]
derde minuut :D
* Proudly So *

Faramir
Forum addict
Forum addict

Bericht door Faramir » 11 jun 2008 20:19

Danika schreef:Zelf nog nooit gebruikt, maar ik ben van het principe dat je doet wat je wilt, zolang je er niemand kwaad mee doet...
Da's ook ongeveer mijn standpunt. Wie gebruikt, moet dat wel op een verantwoordelijke manier doen. Rijden onder invloed bijvoorbeeld vind ik persoonlijk niet kunnen, zéker niet als je anderen vervoert - of het nu gaat om alcohol of andere drugs.

Echo
I have no life
I have no life
Contacteer:

Bericht door Echo » 11 jun 2008 20:22

Met 'eens op de weg', bedoelde ik eigenlijk 'eens op EEN weg'. Af en toe dus (Ja, ik ben West-Vlaams, soms glippen er eens van die uitdrukkingen tussen...). Voor mij is het eigenlijk geen vraag of je al dan niet stoned in de auto kruipt.

Anyhow. Ik smoor gemiddelde 5 à 6 keer per maand, en de laatste tijd een beetje meer. Het is nu eenmaal een fijne manier om wat te kalmeren en rustig in slaap te vallen. Het moment echter dat ik echt veel moeite moet doen om aan mijn wiet te raken, hoeft het voor mij niet meer. Ik zie mezelf nog niet onmiddellijk expres naar Nederland rijden.
Ik sta eigenlijk relatief tolerant tegenover de meeste types van drugs. Ik ken genoeg mensen die in het weekend af en toe eens een 'bol' pakken en geheel zelf hebben beslist waar hun grens lag en op welk moment ze te veel gingen gebruiken. Of ik zelf eentje zou slikken/een lijntje te snuiven, hangt eigenlijk van het moment en de mensen af. Ik ben nu eenmaal nieuwsgierig (al zal ik eerst moeten zien hoe die dingen reageren op hen voordat ik het tot mij zal nemen...); gewoon eens om te weten wat het geeft...
Feit is gewoon dat je voor jezelf moet aanvoelen wanneer het er over is. Bij alcohol is dat net zo.

@Snicky (zonder afbreuk te willen doen aan jouw mening en je te willen aanvallen :)):
Snicky schreef:en er is nu eenmaal geweten dat je aan sommige drugs onmiddellijk verslaafd geraakt vanaf de eerste keer ...
Géén waar. Check de druglijn of Netherlands Institute of Mental Health and Addiction
Snicky schreef:soft drugs: da's al gelegaliseerd ... wat volgens mij superdom was ... zet de mensen anders nog wat aan om te gebruiken ...
Is het niet net door deze dingen uit het illegaal circuit te halen dat het wow-kick van iets doen dat niet mag, doet afnemen? En ook, als het gelegaliseerd is, is er dan niet meer grip op het fenomeen waardoor problemen beter kunnen worden aangepakt?
Ik ben een van die robuuste lezers die lezen zoals ze snurken, eten en winden laten – een gildenbroeder van het eerlijke ezelsoor en niet van het pretentieuze leeslint.
Patrick Demompere

Desire. Poetry. -
Verlangen is het beest in mijn wijn.

Jan88
Regular user
Regular user

Bericht door Jan88 » 11 jun 2008 20:32

Snicky schreef:
Hoe reageer je als je vrienden een jointje ziet opsteken, zelf meesmoren of hen duchtig de les spellen?

ik heb zo geen vrienden ... mensen die dat doen, daar wil ik geen vriend van zijn ... en oude vrienden die er aan begonnen zijn, daar heb ik bewust geen contact meer mee ...
Da's wel een hard oordeel; ik heb wel vrienden die soms al een een joint roken (en waarvan ik weet dat ze dat al lang doen) en zelf heb ik t ook al gedaan, maar voor mij is dat nooit een reden geweest om die mensen anders te gaan behandelen.
Raak je door het een keer proberen in een straatje zonder eind?

ik geloof van wel ... van het moment dat je toestemt om te proberen, heb je al een lijn gecrosst ... en er is nu eenmaal geweten dat je aan sommige drugs onmiddellijk verslaafd geraakt vanaf de eerste keer ...
Da's dus niet de ervaring die ik ermee heb, en ik ken dus nog wel enkele mensen die dat kunnen beamen. En dat geldt ook voor het (zeer) occasionele glas alcohol dat ik van tijd drink.
Cocaine is natuurlijk geen joint he.
soft drugs: da's al gelegaliseerd ... wat volgens mij superdom was ... zet de mensen anders nog wat aan om te gebruiken ...
Alcohol is toch ook legaal en je gaat me nu toch niet vertellen dat dat voor sommige mensen niet even verslavend werkt. Het feit dat het legaal is zet niet-drinkers volgens mij zeker niet aan om meer te gaan drinken. Mij althans niet.
En daarbij is het vaak beter om iets gecontroleerd toe te laten, in die zin dat je het dan als overheid enigzins in de hand kan houden.
"Let's make a law that gay people can have birthdays, but straight guys get more cake. You know, to send the right message to the kids." (Bill Maher)

K_x
I have no life
I have no life
Contacteer:

Bericht door K_x » 11 jun 2008 21:03

Pfrt. Drugs zijn fantastisch!

The key to your succes when indulging (il)legal substances: know what you're doing, when you're doing it, what you're taking & what you're taking it for.

Regel 1: weet waar je mee bezig bent => http://www.erowid.org/

Regel 2: gebruik niet om je goed te voelen als je je slecht voelt. Gebruik om je beter te voelen als je je reeds goed voelt.

Maak geen onderscheid tussen legaal en illegaal. De legaliteit van een bepaalde stof is vaker cultureel-maatschappelijk gegroeid dan berustend op objectieve feiten.

Om even een paar zaken te weerleggen: het "straatje zonder eind"-idee (ook wel: "stepping stone theory") is al láng wetenschappelijk weerlegd. Kritisch denken is precies niet meer in de mode.

Die legalisering waar sommigen het over hebben, ik vermoed dat hiermee het semi-gedoogbeleid wat wiet betreft mee wordt bedoeld? Again - denken dat dat aanzet tot gebruik is naïef, en als je dat echt gelooft ben je gewoon slecht geïnformeerd. Leg de cijfers van Nederland eens naast die van België. Of naast die van Amerika. Wiet zou al lang legaal moeten zijn (het is het niét in België hoor). Ecstacy ook, trouwens.

En nog zo'n mooie: éénmalig gebruik & you're hooked? Die drug ben ik nog niet tegenkomen.

Bottom line: een geïnformeerd persoon kan drugs gebruiken zonder problemen te ondervinden. Verantwoord substantiegebruik is een feit.
Laatst gewijzigd door K_x op 11 jun 2008 21:05, 1 keer totaal gewijzigd.
good music / i dance / no good music / i not dance. (december 2007 mix online)

<Bobo> what's wrong with being a homosexual?
<klong> it's gay

Mateo
Forum addict
Forum addict

Bericht door Mateo » 11 jun 2008 21:04

ik ben tegen drugs.. ook softdrugs, dus ook overmatig gebruik van alcohol. Occasioneel kan nog. Zelf heb ik vroeger ook wel eens een joint in mijn handen gehad. Experimenteren bij de jeugd heb je altijd. Zolang niet de één-keer-is-geen-keer-regel wordt gehanteerd want één keer is in mijn ogen voor drugs meer dan genoeg. Van slechts één keer wordt je niet verslaafd en zit je nog niet in dat straatje zonder einde. Die andere regel daar gebruiken en het kan wel eens anders aflopen natuurlijk. Maar als je zeker wilt zijn, dan blijf je er gewoon vanaf, da's nog het slimste van allemaal natuurlijk.

Wat we nodig hebben is een betere hulpverlening in combinatie met/in de plaats van een repressief optreden/geen optreden. Maar aan de andere kant: zelfs gedwongen hulpverlening kan niemand helpen als ze niet echt zelf geholpen willen worden. Dus het moet wel van twee kanten komen natuurlijk.

abcdefg

Bericht door abcdefg » 11 jun 2008 21:30

nog nooit drugs gebruikt of gerookt. Ik drink bij momenten wel eens een glas alcochol, liefst niet in pure vorm dan wel een wijntje of een goede trappist.

Ik zie niet direct veel drugsgebruik in mijn omgeving en wat ik al gezien heb is enkel wat softdruggebruik (voor zover ik er iets van snap...) Waterpijpen op evenementen als de 24-urenloop in Leuven leken dit academiejaar trouwens wel schering en inslag, maar tzal me dit jaar waarschijnlijk gewoon meer opgevallen zijn.

Op zich ga ik zeker niet anderen tegenhouden als ik ze bezigzie, behalve als het wat te ver gaat, maar das al een geluk nog nooit gebeurd. Alles hangt ook gewoon af van de persoon en in welke context ie het gebruikt. Als ie het gewoon eens met vrienden wil doen, mij niet gelaten. Maar ik zal altijd wel vriendelijk bedanken, wat ik trouwens al een paar keer heb gedaan.

Ik herinner me trouwens dat ik ooit eens heel pissed was op iemand die me vroeg een sigaar aan te steken dat ik expres de verkeerde kant onder het vuur hield. (h) Maar das in een ver verleden. Nu zou ik zoiets nooit meer doen. :angelface:

Knight_of_Cydonia
Senior user
Senior user

Bericht door Knight_of_Cydonia » 11 jun 2008 21:52

Drugs gebruiken vind ik één van de domste dingen die een mens kan doen. Net als roken en te veel drinken. Voor het korte plezier dat ge aan uw high beleeft, kunt ge een zware prijs betalen.

In mijn vriendenkring zijn er wel een paar die gebruiken. Ze weten hoe ik er tegenover sta. Af en toe benadruk ik mijn mening toch nog 'ns, zonder al te zeer te pushen. Als ze dat absoluut willen kan ik alleen hopen dat ze mettertijd zullen beseffen waar ze mee bezig zijn.

Maar moest ik weten dat ze onder invloed iemand anders schade toegebracht hebben, zullen ze het mogen horen. Dat ge met uw eigen lichaam prutst, is uw ding. Dat ge anderen erbij betrekt (of ook als ze zo lastig en hangerig worden enzo), dat gaat te ver.

Het verbaast mij dikwijls hoe lichtzinnig er soms overheen gegaan wordt. Ja, ge zijt jong, geniet ervan, maar hou uw verstand erbij. Het verbaast mij ook zoiets schadelijks als roken nog in deze tijd zo aanvaard is.

Needless to say, ik heb nog nooit iets gebruikt. Wel al eens een paar keer zat geweest, maar ik zou graag denken dat ik zelfs op die momenten nog goed wist waar ik mee bezig was.
Schmeiss die Möbel aus dem Fenster. Wir brauchen Platz zum Tanzen.

De lachende profeet
I have no life
I have no life
Contacteer:

Bericht door De lachende profeet » 11 jun 2008 22:13

K_x schreef:Pfrt. Drugs zijn fantastisch!

The key to your succes when indulging (il)legal substances: know what you're doing, when you're doing it, what you're taking & what you're taking it for.

Regel 2: gebruik niet om je goed te voelen als je je slecht voelt. Gebruik om je beter te voelen als je je reeds goed voelt.

Maak geen onderscheid tussen legaal en illegaal. De legaliteit van een bepaalde stof is vaker cultureel-maatschappelijk gegroeid dan berustend op objectieve feiten.

Om even een paar zaken te weerleggen: het "straatje zonder eind"-idee (ook wel: "stepping stone theory") is al láng wetenschappelijk weerlegd. Kritisch denken is precies niet meer in de mode.

Die legalisering waar sommigen het over hebben, ik vermoed dat hiermee het semi-gedoogbeleid wat wiet betreft mee wordt bedoeld? Again - denken dat dat aanzet tot gebruik is naïef, en als je dat echt gelooft ben je gewoon slecht geïnformeerd. Leg de cijfers van Nederland eens naast die van België. Of naast die van Amerika. Wiet zou al lang legaal moeten zijn (het is het niét in België hoor). Ecstacy ook, trouwens.

En nog zo'n mooie: éénmalig gebruik & you're hooked? Die drug ben ik nog niet tegenkomen.

Bottom line: een geïnformeerd persoon kan drugs gebruiken zonder problemen te ondervinden. Verantwoord substantiegebruik is een feit.
En daar sluit ik mij bij aan. Het is even lullig om drugs te verbieden omdat er mensen aan verslaafd raken als dat het lullig is om auto's te verbieden omdat mensen iemand doodrijden.
AGE-411 schreef:Freddy Horion is echt de hipste crimineel ooit in dit apenland.
Binge Drinking Blues: Screwing Society since 1985

= Lil' Red =
Forum addict
Forum addict
Contacteer:

Bericht door = Lil' Red = » 11 jun 2008 22:16

[...]

Overal volledig mee eens.
Maar ik ben toch blij dat ik ermee gestopt ben 8)
Ik begon te voelen dat het toch niet zo gunstig was, maar ik heb er ook zeker geen spijt van; als je nieuwsgierig aangelegd bent moet je sommige dingen nu eenmaal proberen.

Maar een hallucinogeen (LSD, paddo's) of opium-derivaat (heroïne) zou ik toch nooit aanraken, dat vind ik net iets te griezelig. Hallucinogenen omdat ik van een jointje soms al vieze dingen zie en ik bang ben dat ik dan echt fout ga, en heroïne omdat ik Christiane F. heb gezien (én het hetgeen is waarvan Sid Vicious een overdosis nam :P).

Snicky
Senior user
Senior user
Contacteer:

Bericht door Snicky » 11 jun 2008 22:33

Jan88 schreef:
Snicky schreef:

Da's wel een hard oordeel; ik heb wel vrienden die soms al een een joint roken (en waarvan ik weet dat ze dat al lang doen) en zelf heb ik t ook al gedaan, maar voor mij is dat nooit een reden geweest om die mensen anders te gaan behandelen.
het spijt mij, maar liever geen contact met zo'n mensen dan met een bepaald persoon in de auto te zitten, gestopt te worden door de politie en samen in de bak te belanden, ookal heb je niets verkeerds gedaan ... zo extreem hoeft het nog niet te zijn ..

veel andere scenario's mogelijk ...
* Proudly So *

Stilicho
Forum addict
Forum addict

Bericht door Stilicho » 11 jun 2008 22:45

Knight_of_Cydonia schreef:
Maar moest ik weten dat ze onder invloed iemand anders schade toegebracht hebben, zullen ze het mogen horen. Dat ge met uw eigen lichaam prutst, is uw ding. Dat ge anderen erbij betrekt (of ook als ze zo lastig en hangerig worden enzo), dat gaat te ver.
Iets wat vaak vergeten wordt: er zijn sowieso altijd andere mensen betrokken bij drugs. Vergeet niet dat er criminele organisaties achter zitten. Niet overal in dezelfde mate uiteraard, iemand die op zijn zolder een kleine cannabisplantage heeft, maar voor de rest een brave ziel is, kan bezwaarlijk een zware crimineel genoemd worden. Maar hoeveel onschuldige Colombianen zijn er al niet het slachtoffer geworden van drugkartels? Dat vergeten al degenen die regelmatig een lijn snuiven maar al te graag.

Drugs dus. Geen goed idee. Meer heb ik daar voorlopig niet over te zeggen.

liketobeyou
New user
New user

Bericht door liketobeyou » 12 jun 2008 00:07

Voor mij is dit de typische psycho-bable die iemand verkoopt om zichzelf onterecht te rechtvaardigen.

Verantwoord substantiegebruik is een contradictio in terminis. Je kan voorzichtig gebruiken en de kans op ongelukken minimaliseren, maar dit is niet hetzelfde als je verantwoord gedragen. Schadelijke stoffen die het bewustzijn beïnvloeden gebruiken zonder een grondige reden te hebben, is per definitie niet verantwoord.

En die onzin van gebruiken als je je goed voelt: Kijk, iemand die behoefte heeft om zich beter te voelen, voelt die zich wel goed genoeg? Hoeveel van de mensen die harddrugs gebruiken doen dat volgens de voorwarden die je zelf schetst?

Ten tweede is problematisch gebruik niet enkel het resultaat van ongeïnformeerd gebruik. De reactie op een drug hangt ook af van persoonlijke kenmerken. En daar kom je meestal achter als het al te laat is. Het is dus niet meer dan russische roulette. Een verslaving is ook per definitie de contole verliezen over het gebruik. Het feit dat je geïnfomeerd bent, kan dat misschien verminderen, maar het sluit niet uit dat je de pedalen verliest. Een verslaving is iets irrationeel doen he.

En het feit dat drugsbezit niet legaal is, heeft niet alleen te maken met de hoop dat er minder gebruikers zullen zijn. Het zorgt er wel voor dat je een juridisch instrument hebt om in te grijpen wanneer het compleet misloopt. Als je iets legaliseert is dat veel moelijker. Een gedoogbeleid laat dus toe dat mensen die niet té stom doen gerust gelaten worden en degenen die wel problemen veroorzaken aangepakt kunnen worden.

= Lil' Red =
Forum addict
Forum addict
Contacteer:

Bericht door = Lil' Red = » 12 jun 2008 00:39

Mooie! Goed geformuleerd.
Ik moet me op een of andere manier bij beiden gaan aansluiten...

Mr Johansson
Senior user
Senior user

Bericht door Mr Johansson » 12 jun 2008 02:23

Ik heb zelf nooit geëxperimenteerd met drugs (drinken is het enige dat ik op dat vlak doe, en dan nog met mate) en ook in mijn vriendenkring zit vrijwel niemand die drugs gebruikt (zelfs weinig rokers).
Verder volg ik Liketobeyou min of meer.

Gesloten