Verliefdheid - Iets dat groeit of er gewoon is

Zoek je iets met al veel stof op? Dan is dit the place to be. (Tip: de zoekfunctie is een handige tool om hier je weg te vinden.)
ImEngine
Regular user
Regular user

Verliefdheid - Iets dat groeit of er gewoon is

Bericht door ImEngine » 05 jan 2008 01:34

Ellow liefste forummertjes. Wel ik was me hier dus aan't afvragen ja verliefdheid is dat nu iets dat er meestal al redelijk snel is, of heeft dit tijd nodig? En ik dacht, wel laat ik het gewoon aan jullie vragen.

De eerste relatie die ik had was echt uit vriendschap gegroeid, maar daarna was het telkens echt snel, dat ik verliefdheid voelde en daar dan op inga. Nu is het mij opgevallen dat ik helemaal niet vaak verliefd word, maar soms wel heel snel verliefd kan worden (met snel bedoel ik dan in de zin van dat ik de persoon slechts oppervlakkig ken). Wel ja "verliefd", ik noem het dan "gevoelens" hebben.

Dus ja hoe zit dat zo'n beetje bij jullie? En als die eerste aantrekking er niet is, is er dan eigenlijk nog kans op verliefdheid? Heb je vaak gehad dat je iemand gewoon leuk vind, maar je er niet toe aangetrokken voelt, en dat je er uiteindelijk toch nog verliefd op wordt?

Prince Igor

Bericht door Prince Igor » 05 jan 2008 01:46

er moet een vonk zijn. maar het groeit.
de verliefdheid die ik voor mijn vriendje had na 4 maanden was zoveel groter als na de eerste week.

bij mij is dat zelfs neit zo heel erg, als ik verliefd ben. denk ik toch.
maar het groeit wel uit tot iets dat heel groot kan zijn.

maar er moet wel al iéts zijn om mee te beginnen natuurlijk.

dus ja, het groeit !

het groeit zeg ik u. HET GROEIT!

Faramir
Forum addict
Forum addict
Geslacht: Man

Bericht door Faramir » 05 jan 2008 11:28

Prince Igor schreef:er moet een vonk zijn. maar het groeit.
de verliefdheid die ik voor mijn vriendje had na 4 maanden was zoveel groter als na de eerste week.
Dan geeft gij een andere definitie aan verliefdheid dan ik. Verliefdheid is voor mij meer 'instantly', inderdaad een soort gevoel van een vonk. Na verloop van tijd, bijvoorbeeld 4 maanden, zou ik het niet meer als dusdanig beschrijven. Niet dat de magie er dan niet meer is (of kan zijn), maar gewoon omdat het iets anders is.
Na verloop van tijd wordt het -mits alles goed zit, uiteraard- liefde. Persoonlijk ervaar ik dat (duh!) als iets sterkers, en in die zin kan je dus wel stellen dat je gevoelens 'groeien'.

Maar als je in eerste instantie niet van vonken, vlindertjes, of wat voor onnozel prettig gevoel dan ook kan spreken, dan bestempel ik het niet als een verliefdheid. Dat er tijd voor nodig is, lijkt me in mijn definitie dus allesbehalve het geval ;)

K_x
I have no life
I have no life
Contacteer:

Bericht door K_x » 05 jan 2008 11:59

Faramir schreef:
Prince Igor schreef:er moet een vonk zijn. maar het groeit.
Dan geeft gij een andere definitie aan verliefdheid dan ik. Verliefdheid is voor mij meer 'instantly', inderdaad een soort gevoel van een vonk. Na verloop van tijd, bijvoorbeeld 4 maanden, zou ik het niet meer als dusdanig beschrijven. Niet dat de magie er dan niet meer is (of kan zijn), maar gewoon omdat het iets anders is.
Na verloop van tijd wordt het -mits alles goed zit, uiteraard- liefde. Persoonlijk ervaar ik dat (duh!) als iets sterkers, en in die zin kan je dus wel stellen dat je gevoelens 'groeien'.
Mwoah, hier ga ik toch niet meteen mee akkoord. Zelfs als je al heel lang samen bent kan je toch af en toe opnieuw dat verliefdheidsgevoel voelen: die vlinders, dat onnozel gedrag, ... 'k Zou het eigenlijk redelijk erg vinden moest dat niet meer het geval zijn.

Om op de topicstarter te antwoorden: beiden zijn mogelijk. Ik ben al tot over m'n oren verliefd geweest op iemand die ik amper kende (die verliefdheid verdween trouwens als sneeuw voor de zon toen ik hem beter leerde kennen). Anderzijds kan ik evengoed verliefd worden op mensen die ik al lang ken. En dan heb je nog het soort verliefdheid voor dezelfde persoon die elke xx weken eens de kop opsteekt. Lastig allemaal hoor ;-)

Maar al bij al is er wel 1 constante: als ik verliefd ben, twijfel ik daar geen moment aan. Ik vraag me nooit af "is dit nu wel échte verliefdheid? of "is dit nu wel voldoende?" Verliefdheid is iets wat er is of wat er niet is. Niet iets waar ik me vragen bij stel. Het is een gevoel dat zich zo duidelijk manifesteert, dat zo fantastisch voelt dat ik er niet aan kán twijfelen.
good music / i dance / no good music / i not dance. (december 2007 mix online)

<Bobo> what's wrong with being a homosexual?
<klong> it's gay

Faramir
Forum addict
Forum addict

Bericht door Faramir » 05 jan 2008 12:03

K_x schreef:Mwoah, hier ga ik toch niet meteen mee akkoord. Zelfs als je al heel lang samen bent kan je toch af en toe opnieuw dat verliefdheidsgevoel voelen: die vlinders, dat onnozel gedrag, ... 'k Zou het eigenlijk redelijk erg vinden moest dat niet meer het geval zijn.
Ik heb nergens beweerd dat liefde gewoon bij mekaar blijven zonder sparkly feelings zou zijn ;) 't zou anders inderdaad nogal maar erg zijn. Toch klasseer ik dat dan persoonlijk niet meer onder verliefdheid, het zit voor mij vervat in liefde.

K_x
I have no life
I have no life
Contacteer:

Bericht door K_x » 05 jan 2008 12:21

Faramir schreef:
K_x schreef:Mwoah, hier ga ik toch niet meteen mee akkoord. Zelfs als je al heel lang samen bent kan je toch af en toe opnieuw dat verliefdheidsgevoel voelen: die vlinders, dat onnozel gedrag, ... 'k Zou het eigenlijk redelijk erg vinden moest dat niet meer het geval zijn.
Ik heb nergens beweerd dat liefde gewoon bij mekaar blijven zonder sparkly feelings zou zijn ;) 't zou anders inderdaad nogal maar erg zijn. Toch klasseer ik dat dan persoonlijk niet meer onder verliefdheid, het zit voor mij vervat in liefde.
Mmmneee! :D

Verliefdheid en liefde zijn biochemische processen, right? Daar waar verliefdheid eerder gekenmerkt wordt door een gevoel van opgewondenheid, energie, geluk, slapeloosheid, ... richt liefde zich eerder op geborgenheid, veiligheid, ... Het ene proces kan je eerder vergelijken met de rush die je krijgt bij gebruik van bepaalde drugs, of zelfs met obsessief-neurotisch gedrag, het tweede duidelijk niet. Misschien kan je het tweede best vergelijken met een day-after-effect zonder come-down.

Die twee processen tegelijkertijd beleven kan niet. Maar ze kunnen elkaar volgens mij wel serieel opvolgen: daar waar verliefdheid soms overgaat in liefde, kan het omgekeerde ook: liefde die terug overgaat in verliefdheid.

Soit, da's natuurlijk gewoon maar mijn mening hoor. :-)

<klong> it's gay

ImEngine
Regular user
Regular user

Bericht door ImEngine » 05 jan 2008 13:14

K_x schreef:
Faramir schreef:
Mmmneee! :D

Verliefdheid en liefde zijn biochemische processen, right? Daar waar verliefdheid eerder gekenmerkt wordt door een gevoel van opgewondenheid, energie, geluk, slapeloosheid, ... richt liefde zich eerder op geborgenheid, veiligheid, ... Het ene proces kan je eerder vergelijken met de rush die je krijgt bij gebruik van bepaalde drugs, of zelfs met obsessief-neurotisch gedrag, het tweede duidelijk niet. Misschien kan je het tweede best vergelijken met een day-after-effect zonder come-down.

Die twee processen tegelijkertijd beleven kan niet. Maar ze kunnen elkaar volgens mij wel serieel opvolgen: daar waar verliefdheid soms overgaat in liefde, kan het omgekeerde ook: liefde die terug overgaat in verliefdheid.

Soit, da's natuurlijk gewoon maar mijn mening hoor. :-)
Wat betreft het onderscheid tussen verliefdheid en liefde ben ik het volkomen eens. Het zijn twee onderscheiden dingen. Wanneer je reeds enkele maanden verkeerd is het gevoel van "liefde" dominant, terwijl in het begin er die "verliefdheid" is. En inderdaad eens je dat stadium van liefde hebt bereikt, kan je inderdaad wel nog van verliefde gevoelens spelen, maar dat is dan gekaderd in die context van echte liefde.

Bedankt voor de reacties alleszins. Het kwam een beetje in me op omdat er wel een leuk meisje is en lief, die gevoelens voor mij heeft, maar ik ken ze amper en langs mijn kant is er geen echte aantrekking/vonk. Stiekem hoop ik dat er misschien toch eens een moment komt dat die vonk wel overslaat, maar 'k ga er ook ni te lang bij blijven stil staan en zeker niets forceren.

Faramir
Forum addict
Forum addict

Bericht door Faramir » 05 jan 2008 14:05

K_x schreef:Verliefdheid en liefde zijn biochemische processen, right?
Oh, bah, zo'n dingen "wetenschappelijk" gaan ontleden, daar ben ik nu eens resoluut tegen.

Het is gewoon een kwestie van vertrekken van andere definities, laten we het daar maar bij houden...

bieke007
I have no life
I have no life
Geslacht: Vrouw

Bericht door bieke007 » 05 jan 2008 15:25

Verliefdheid ontstaat spontaan en direct. Liefde is iets dat daaruit voortgroeit.
every new beginning comes from some other beginning's end

Tietjes
Regular user
Regular user

Bericht door Tietjes » 05 jan 2008 15:42

Faramir schreef:
Oh, bah, zo'n dingen "wetenschappelijk" gaan ontleden, daar ben ik nu eens resoluut tegen.
Maar het klopt wel, he?

Alleszins, verliefdheid overvalt u, heeft niets met kiezen te maken en ik heb het nog niet voelen groeien. Het is er gewoon. Altijd even intens.

Liefde ... daar spreek ik mij niet over uit. :-?

* Lune *
Experienced user
Experienced user

Bericht door * Lune * » 05 jan 2008 15:58

Prince Igor schreef:het groeit zeg ik u. HET GROEIT!
Halleluja!

Eerst moet er sprake zijn van een spanning, daarna kan dat uitgroeien tot verliefheid.
Hoe dan ook: Tietjes heeft gelijk, het overvalt je, sowieso!

Aah de subjectieve kijk op verliefdheid! :love: 8)
Iedereen is Napoleon, dus vergeet de poëzie

Als klinkt goed.

Keyser Soze
Forum addict
Forum addict
Contacteer:

Bericht door Keyser Soze » 05 jan 2008 16:14

* Lune * schreef:
Halleluja!

Eerst moet er sprake zijn van een spanning, daarna kan dat uitgroeien tot verliefheid.

Ik sluit me aan bij Lune!

:love:

Keyser Soze
Forum addict
Forum addict
Contacteer:

Bericht door Keyser Soze » 05 jan 2008 17:03

Euh, jij denkt inderdaad te veel na :)

Ik vind dat er hier veel te veel geanalyseerd wordt over liefde en verliefdheid (niet alleen door jou hoor Joost). Dat zijn toch net bij uitstek fenomenen die je niet moet gaan bestuderen, maar gewoon moet koesteren zoals ze zijn!

* Lune *
Experienced user
Experienced user

Bericht door * Lune * » 05 jan 2008 17:10

Keyser Soze schreef:Euh, jij denkt inderdaad te veel na :)

Ik vind dat er hier veel te veel geanalyseerd wordt over liefde en verliefdheid (niet alleen door jou hoor Joost). Dat zijn toch net bij uitstek fenomenen die je niet moet gaan bestuderen, maar gewoon moet koesteren zoals ze zijn!
Ik zou zo verliefd kunnen worden op die uitspraak! :wink:
:love:

Daarbij, het valt niet te analyseren, of het is een afkooksel van.
Iedereen is Napoleon, dus vergeet de poëzie

Als klinkt goed.

Rune.
Experienced user
Experienced user

Bericht door Rune. » 05 jan 2008 18:21

* Lune * schreef:
Halleluja!

Dat vind ik er ook van!

Chemistje
Senior user
Senior user

Bericht door Chemistje » 05 jan 2008 22:15

K_x schreef:Mmmneee! :D

Verliefdheid en liefde zijn biochemische processen, right?
Daar waar verliefdheid eerder gekenmerkt wordt door een gevoel van opgewondenheid, energie, geluk, slapeloosheid, ... richt liefde zich eerder op geborgenheid, veiligheid, ...
Vooral verliefdheid dan, dat is de meer basale van de 2. Bij liefde komt meer kijken (o.a. uw verstand).
Bij verliefdheid denkt ge vooral in cirkeltjes en kunt ge de slechte kantjes van uw partner niet inzien. Bij liefde is dat wel het geval, b.v. Dat is natuurlijk maar een klein aspect, maar toch erg kenmerkend voor verliefdheid dacht ik.
Faramir schreef:

Het is gewoon een kwestie van vertrekken van andere definities, laten we het daar maar bij houden...
Het is al niet de eerste keer dat er zo'n opmerking komt, en ik blijf het jammer vinden dat zovelen het zo bekijken. De biochemie verschaft alleen een bepaald soort inzicht en dat is interessant op z'n eigen manier wat volgens mij in geen geval afbreuk doet aan de magie van het verliefdzijn. Zoals ik al eerder postte: het feit dat ik chemist ben en weet hoe een kleurstof in elkaar zit wil daarom niet zeggen dat ik een schilderij niet meer kan appreciëren. Of als ge ooit de golfvergelijkingen gezien hebt in fysica hoeft muziek niet per sé saai te worden. Integendeel zelfs: het inzicht in de natuur kan alleen maar meer respect doen opbrengen!!!!!!!!

Prince Igor

Bericht door Prince Igor » 05 jan 2008 22:51

Chemistje schreef:
Het is al niet de eerste keer dat er zo'n opmerking komt, en ik blijf het jammer vinden dat zovelen het zo bekijken. De biochemie verschaft alleen een bepaald soort inzicht en dat is interessant op z'n eigen manier wat volgens mij in geen geval afbreuk doet aan de magie van het verliefdzijn. Zoals ik al eerder postte: het feit dat ik chemist ben en weet hoe een kleurstof in elkaar zit wil daarom niet zeggen dat ik een schilderij niet meer kan appreciëren. Of als ge ooit de golfvergelijkingen gezien hebt in fysica hoeft muziek niet per sé saai te worden. Integendeel zelfs: het inzicht in de natuur kan alleen maar meer respect doen opbrengen!!!!!!!!
ja, dat is waar. het is beetje zoals de aurora borealis. Op zich weet ge dat het gewoon atomen zijn die tot elkaar aangetrokken zijn en dat daar dan licht uit voorkomt. en dat het niet meer is dan dat. maar dat maakt het hele verschijnsel niet minder romantisch. Twee atomen zijn zo sterk tot elkaar aangetrokken, kunnen niet anders dan naar elkaar toegaan om dan zo iets moois te creeëren.

niet omdat ge een wetenschappelije verklaring hebt dat die daarom minder magisch hoeft te zijn

K_x
I have no life
I have no life
Contacteer:

Bericht door K_x » 05 jan 2008 23:39

Voila zie, ik sluit me aan bij 2 bovenstaande posts! Ik snap niet waarom iemand onwetendheid zou verkiezen uit de irrationele angst dat kennis over een gevoel afdoet aan de intensiteit ervan.

<klong> it's gay

matti
Forum addict
Forum addict

Bericht door matti » 06 jan 2008 11:44

aantrekkingskracht is er onmiddelijk. boef baf vanaf de eerste keer dat je hem/haar ziet. daaruit kan verliefdheid groeien. afhankelijk van persoon tot persoon gaat dit vlug (na een paar dagen al) of duurt dit toch heel wat langer.

dus ik zou zeggen dat het ietwat van beide is. er moet een deel onmiddelijk aanwezig zijn en een ander deel groeit.
als de toekomst even leuk wordt als het verleden blijf ik liever in het duister tasten
Afbeelding

Piui
New user
New user

Bericht door Piui » 07 jan 2008 11:19

Verliefdheid groeit, uiteraard.. Maar ook aantrekkingskracht kan groeien heb ik aan de lijven ondervonden.. Ooit een vriendje gehad waar ik bij de eerste ontmoeting compleet gedegouteerd van was (een zatte jannet en zo) maar daarna geleidelijk nuchter ontmoet, en flap, prijs :D
Don't steal a ferrari if you don't know how to drive it - Gabrielle Solis

Gesloten