Het grote eindejaarsfeestenhaters-topic

Zoek je iets met al veel stof op? Dan is dit the place to be. (Tip: de zoekfunctie is een handige tool om hier je weg te vinden.)
Walewein
Experienced user
Experienced user

Het grote eindejaarsfeestenhaters-topic

Bericht door Walewein » 15 dec 2007 14:23

Voor de moderatoren: indien het topic overbodig is of ergens anders thuishoort, ga uw gang. Ik vond het echter wel kunnen.

Dit topic gaat dus over alle hatelijke facetten van de eindejaarsperiode. Laat ik ns beginnen.

Met kerstversiering heb ik een haat-liefdeverhouding. Een tijdje is dat kitscherige gedoe plezant maar al snel krijg ik er de weubbes (Brabants voor ergernis) van. Idem voor kerstmarkten, openluchtijsbanen en vooral de VTM-kerstparade. Maar als n kerstboom 50 euri kost, dan hoeft het voor deze gezonde boerenjongen ook niet meer.

Waar ik me echter het meeste aan erger is de consumeerdrang. Vandaag staat in De Standaard een goed artikel over de eindejaarsaankoopgewoonten van de Belg. Massaal naar de Fnac om boeken van Jan Leyers, Piet Huysentruyt of andere brol. Een tweede Senseo omdat de nieuwe lading een hipper kleurtje heeft. En dat terwijl een Senseo an sich al overbodige luxe is. Op gebied van elektronica zal de digitale fotolijst hoge toppen scheren. Wie verzint dat toch allemaal? En dan maar klagen dat de voedselprijzen te hoog zijn. Voor de meerderheid van ons zou een soberder eindejaar die prijzen compenseren. Natuurlijk zijn er ook mensen voor wie de prijsstijgingen echt problematisch zijn, zij moeten geholpen worden. Maar van al die mensen die vandaag in Brussel gaan betogen moet 75% gewoon soberder gaan leven.

Wat mij ook stoort aan eindejaar is dat het ongegeneerd door uw strot gemarketeerd wordt. Langs alle kanten wordt n mens bestookt met folders, reclamespots op tv, gefakete gezelligheid en dies meer. En ge moet precies meedoen of ge hoort er niet bij. Alsof feesten status creëert. Mja, het zal wel. Ik vind dat mensen mij gewoon met rust moeten laten.

Cadeautjes op zich dan. Heeft iemand die dingen nodig? Laten we wel wezen, binnenkort staat ebay weer vol met aanbiedingen van cadeaus die eigenlijk niemand wil maar die toch handenvol geld gekost hebben.

Dan, de familiefeesten. Wij hebben die niet maar ongetwijfeld ergert iedereen zich aan het gedrag van familieleden.

Bon, ongetwijfeld zijn er nog vele andere hatelijke facetten van de eindejaarsperiode waar jullie ongegeneerd over willen zagen. Be my guest! Go, grumpies!
blatantlie schreef:wijze walleeraad, daar is iedereen mee gebaat
raskolnikow schreef:Uiteraard is Walewein ne freak. En nog authentiek ook. Niet zo een van die fakers.
Hannes schreef:[Vr 17:39] Hannes.: ik vind uw euri geil walewein

Moongarm
New user
New user

Bericht door Moongarm » 15 dec 2007 15:08

gezellige mens...

ik erger mij enkel aan het feit dat ze tegenwoordig al beginnen met kerstversiering in oktober. Voor de rest ist wel een sfeervolle periode.

ikbenikenjijbentjij
Forum addict
Forum addict
Geslacht: Man
Contacteer:

Bericht door ikbenikenjijbentjij » 15 dec 2007 15:14

Ik dacht toen ik de topictitel zag dat dit een uitbraakseltopic (excusez moi le mot) zou zijn van Walewein, waarin ik het met niets eens zou zijn.

Maar eigenlijk vind ik - op het familiefeest na dan misschien - geen dingen waar ik het niet mee eens ben.
(de familiefeesten met mijn stieffamilie hebben nog wel iets wat mijn eigen utopische droom van kerstfeesten benadert)

Ik haat de kerstman wel. Al is haten op zich een te sterk woord. I don't like him, that's all.

En toch voel ik mezelf geen eindejaarsperiodehater, 'cause I just love it allemaal! :love:

quickie
Senior user
Senior user

Bericht door quickie » 15 dec 2007 15:34

Wat ik haat aan kerstmis:

De lelijke, kitscherige versiering die je her en der ziet. Er zijn er die het smaakvol houden, maar gevels en etalages van meer "volkse" huizen en winkels worden omgetoverd in rood-groen-kanariegeel-staalblauwe flikkerende flipperkasten die je, als je er te lang naar blijft staren, met een epillepsieaanval spartelend en schuimbekkend tegen de grond doen gaan :-? Hoogtepunt zijn die griezelige kerstmannen die tegenwoordig aan de gevels bungelen... Brrr, net of iemand heeft de kerstman opgeknoopt en zijn lijk aan een touwtje door het raam laten hangen :o :o :o Ik vind het maar macaber. The Nightmare before Christmas is werkelijkheid geworden :lol:

De belachelijke hoop geld die sommige mensen er tegenaan smijten. Vorige week is mijn moeder thuisgekomen met een, toegegeven, prachtige Nordman-kerstboom van niet minder dan 65 :!: euro... Vandaag is ze, opnieuw toegegeven, prachtige, smaakvolle kerstversiering gaan halen bij Flamant Home Interiors aan 25 :!: euro per kerstbal. Kijk, dat vind ik er dus een beetje over. :roll:

Familiefeesten en het ergelijke, gemaakt gezellige gedoe dat er (bij ons toch) rond hangt.

Debiele kerstcadeaus waar je dan nog gespeeld blij mee moet zijn.

Kutmuziek op de radio. Hoewel, voor Mariah wil ik wel een uitzondering maken :wink: I'm gay after all :)

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=pA8UHeoYHQM[/youtube]
"The first thing we do: let's kill all the lawyers!" (W. Shakespeare, Henry VI, Part II)

Keyser Soze
Forum addict
Forum addict
Contacteer:

Bericht door Keyser Soze » 15 dec 2007 16:43

Ik kan mij ook wel ergeren aan al die kerstmuziek in de winkelstraten, het over de koppen lopen, de drukte aan de kassa's van de Colruyt en de Delhaize, maar hey, NIEUWSFLASH, het is ook mogelijk om die plaatsen een beetje te mijden rond deze periode.

Niemand verplicht je je eigen huis vol te stouwen met jezuskes, kerstballen, slingers en lichtjes in 17 kleuren.

Dus haal eens even adem en erger je niet aan alles op deze planeet want dat helpt toch niks.

Ho ho ho, merry christmas y'all.

Tietjes
Regular user
Regular user

Bericht door Tietjes » 15 dec 2007 17:14

Ik "erger" mij tijdens de feestdagen vooral aan het collectieve vredegevoel.
Familieruzies opgelost, oorlogen op de achtergrond,...

Plots zien we elkaar wel allemaal erg graag.

Mijn excuses, maar ik kan mij niet ontdoen van een hypocriet gevoel. En dat geldt ook voor jullie, familie van me, ja.

Callisto
Experienced user
Experienced user
Geslacht: Vrouw

Bericht door Callisto » 15 dec 2007 17:39

Waar ik mij mateloos aan stoor aan/voor de feestdagen:

Alles staat, nóg meer dan anders, in het teken van consumptie. Op kerstmarkten moet geboeft, gezopen en gekocht worden. Cadeaus moeten genoeg geld gekost hebben. Uw huizen zijn, het liefst van al overvloedig, versierd. Iedereen weer in het nieuw voor de familiefeesten. Een kerst- of nieuwjaarsdiner kan niet rijkelijk genoeg zijn. Ben ik dan de enige die niet graag op zoek gaat naar het perfecte eindejaarscado?

Familiefeesten zijn een randgeval. Kerstavond vieren we hier thuis met mijn ouders en broer. Gewoon, samen en lekker eten. Dat doen we hier eigenlijk altijd als ik thuis ben. Op kerstdag vind ik het wel eens plezant om mijn neef en nicht terug te zien, of eens te babbelen met mijn tante, maar dat hoeft voor mij geen hele dag te duren en al helemaal niet bij een grenzeloos buffet. Op nieuwjaarsdag heb ik meestal een zwaar hoofd en niks geslapen. Ontspannen doe ik dan liever in het bijzijn van mijn zetel en mijn lief, in plaats van aan een tafel op een overbevolkt familiefeest.

Enfin, als iedereen gewoon thuis gezellig kerst en oudjaar vierde, dan had ik geen reden om hier zo'n lang bericht te posten. Dat al die opgefokte 'feestvreugde' per se echt overal zichtbaar moet zijn, daar krijg ik gewoon soms het schijt van ;)
Girl gets boy, girl loses boy, girl gets cute girl back.

Varkentje Knor

Bericht door Varkentje Knor » 15 dec 2007 18:20

Ik erger me aan eindejaarsfeestenhaters :wink:
Zoals Keyser Soze al aangaf: als je het niet leuk vindt, mijd het dan. Ik zie gewoon de point niet me aan iets te storen wat quasi onvermijdelijk is, dus doe 'k maar leuk mee. Over het hypocriete van "elkaar opeens graag zien"; wel, als deze periode een slot kan betekenen van bijv. een familieruzie, gewoon omwille van de eindejaarsperiode... wat is daar dan hypocriet aan? Dat betekent dan gewoon dat die ruzie sowieso op haar laatste pootjes wankelde en dat de eindejaarsperiode een soort afsluitend ritueel kan zijn.

Tietjes
Regular user
Regular user

Bericht door Tietjes » 15 dec 2007 18:31

Vinnce schreef: Over het hypocriete van "elkaar opeens graag zien"; wel, als deze periode een slot kan betekenen van bijv. een familieruzie, gewoon omwille van de eindejaarsperiode... wat is daar dan hypocriet aan? Dat betekent dan gewoon dat die ruzie sowieso op haar laatste pootjes wankelde en dat de eindejaarsperiode een soort afsluitend ritueel kan zijn.
In mijn ogen is het hypocriet omdat de rest van het volgende jaar iedereen [lees: mijn familie] gewoon weer verder gaat als voor kerstmis.
Bleh.

Walewein
Experienced user
Experienced user

Bericht door Walewein » 15 dec 2007 18:42

Vinnce schreef:Ik erger me aan eindejaarsfeestenhaters :wink:
Zoals Keyser Soze al aangaf: als je het niet leuk vindt, mijd het dan. Ik zie gewoon de point niet me aan iets te storen wat quasi onvermijdelijk is, dus doe 'k maar leuk mee.
Dat is nu het vervelende, je kan je er niet aan onttrekken. Overal wordt n mens ermee geconfronteerd.

Wat dat ergeren betreft: ik loop me niet hele dagen aan de eindejaarsfeesten te ergeren, wees gerust. Maar niets belet me om met de nodige verwondering de mensheid gade te slaan tijdens deze periode. En ik stel gewoon een hele hoop vreemde gedragingen vast die eigenlijk geen steek houden. Zoals dat krankzinnige consumeren in periodes van stijgende voedselprijzen.
blatantlie schreef:wijze walleeraad, daar is iedereen mee gebaat
raskolnikow schreef:Uiteraard is Walewein ne freak. En nog authentiek ook. Niet zo een van die fakers.
Hannes schreef:[Vr 17:39] Hannes.: ik vind uw euri geil walewein

matti
Forum addict
Forum addict

Bericht door matti » 15 dec 2007 18:48

wat ik haat aan de eindejaarsperiode is het single zijn. kan stom klinken ma tis zo.

alles is zo mooi romantisch versierd, en ja, in die periode van het jaar komt de knuffelkoorts altijd op bij me.
als de toekomst even leuk wordt als het verleden blijf ik liever in het duister tasten
Afbeelding

koksmuts

Bericht door koksmuts » 15 dec 2007 18:51

Vinnce schreef:Ik erger me aan eindejaarsfeestenhaters :wink:
Zoals Keyser Soze al aangaf: als je het niet leuk vindt, mijd het dan. Ik zie gewoon de point niet me aan iets te storen wat quasi onvermijdelijk is, dus doe 'k maar leuk mee. Over het hypocriete van "elkaar opeens graag zien"; wel, als deze periode een slot kan betekenen van bijv. een familieruzie, gewoon omwille van de eindejaarsperiode... wat is daar dan hypocriet aan? Dat betekent dan gewoon dat die ruzie sowieso op haar laatste pootjes wankelde en dat de eindejaarsperiode een soort afsluitend ritueel kan zijn.
²
en voor de rest zijde gulder hier allemaal ZAGEN. :lol:

fade
Regular user
Regular user
Contacteer:

Bericht door fade » 15 dec 2007 20:00

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=zvJvKyKBh-Q[/youtube]

veel veeeel beter :) ... hmm..ik hou wel van de kerstsfeer.
Gewoon... een tijd waar je eens meer (of eens begint na te denken) over familie/vrienden/... die je WEL graag ziet.
Cadeautjes worden hier al lang niet meer gegeven. Overbodige geldverspilling in het geforceerd zoeken naar ook maar iets die eigenlijk niemand nodig heeft. Er zijn voor elkaar en bij elkaar zijn tijdens kerst is al mooi.

xx fade
Het gras groeit niet sneller door aan de sprietjes te trekken.

Mateo
Forum addict
Forum addict

Bericht door Mateo » 15 dec 2007 20:16

ik hou van kerst! :love: het lichtpuntje in deze koude en donkere periode: warme chocolademelk, oliebollen met extra veel rozijntjes (die je nergens kan vinden maar die mijn mama dus als de beste bakt!), glühwein voor de liefhebbers, lichtjes overal.. allemaal dingen om dol op te zijn! Jeuj voor de kerstboom en jeuj voor kerst! Nèh 8)

bob
Experienced user
Experienced user

Bericht door bob » 15 dec 2007 20:25

Het enige wat ik niet kan zien is dat mensen massaal kerstmutsen dragen (omdat dat lelijke dingen zijn) en stroperige kerstdeuntjes die al eeuwen meegaan (al was dat ene nummertje van 'it will be cold so cold, without you to hold, this christmas' die kon er nog mee door :) ).

Annesofie
Regular user
Regular user

Bericht door Annesofie » 15 dec 2007 21:16

Dingen die ik leuk vind aan Kerstmis: het lekkere eten en het haardvuur dat hier thuis bijna non-stop brandt.
Dingen die ik niet leuk vind aan de kerstperiode: de drukte, het overmatige consumeren en de kou buiten (maar dat heeft natuurlijk niks met kerst op zich te maken).
Niet leuk aan Oudejaarsavond: gigafuiven die veel te duur en veel te commercieel zijn.
Wel leuk: met veel vrienden samenzijn.
Entre ciel et terre

NutAssBitch
Experienced user
Experienced user

Bericht door NutAssBitch » 16 dec 2007 00:02

I just LOVE christmass,

Het brengt ons allen nog eens wat dichter bij elkaar
Het enige familiefeestje op het jaar
De kleinsten lezen hun brieven, eindigend met "je allerliefste kapoen"
Van oma's en oude tantes krijg je een centje en een dikke zoen
Overdreven verlichting, het mag toch wel een keer
Het geeft die gezellige twinkel in dit donkere weer
Nu nog witte vlokjes en ieders beste wens
Noem mij dan maar terecht, een gelukkig mens!

ik ben dus overduidelijk geen kersthater
...het consumptiegedrag en de kado's die ieder jaar een prijskaartje met meerdere nullen moeten hebben vind ik zeker overbodig...ik ben al tevreden als er een zuurstok in de boom hangt en een hartverwarmend kerstkaartje in de bus steekt...het draait allemaal om het gebaar en het nieuwe jaar...en er zijn voor mekaar...

...en je kan nooit genoeg overdrijven met verlichting...het is ongelooflijk hip en gezellig gewoon...en wij hier in ons Belgenlandje
kunnen nog niet half tippen aan dit:
Spoiler! :
Afbeelding
Edit Faramir: Afbeelding was te groot ;)
Kent u dat gevoel? Je wil niet naar buiten, maar je haar zit zo goed!

I've got a nice body, it's in my trunk!

* joy feeds life *

quickie
Senior user
Senior user

Bericht door quickie » 16 dec 2007 11:17

:o :o Wat een ongelofelijke kitsch :o :o Bovenstaande foto is dus mijn Nightmare before Christmas :lol: :wink:
"The first thing we do: let's kill all the lawyers!" (W. Shakespeare, Henry VI, Part II)

NutAssBitch
Experienced user
Experienced user

Bericht door NutAssBitch » 16 dec 2007 11:27

men zou eens alle kerstversiering en toebehoren voor een jaar moeten verbieden...geen lichtjes, geen bomen, geen melige kerstfilms op tv, geen reclamevan parfums en black 'n deckers, geen koopjes, geen kerstmarkten, geen ijsbanen, geen kado's, geen nieuwjaarsbrieven, geen kerststukjes, geen rode sokken, geen kerstkaartjes, NIETS!

wel, ik denk dat we allemaal zouden schreeuwen dat die dingen terugkwamen!

my point here: kerst is en blijft een periode die zich mooi onderscheidt van de dagelijkse routine gedurende de rest van het jaar...zonder al dat toebehoren is er geen kerst...het is al erg genoeg dat er geen sneeuw meer valt en er geen sleeracen meer gehouden worden in de stadsparken...

lang leve kerstmis
Kent u dat gevoel? Je wil niet naar buiten, maar je haar zit zo goed!

I've got a nice body, it's in my trunk!

* joy feeds life *

matti
Forum addict
Forum addict

Bericht door matti » 16 dec 2007 11:31

NutAssBitch schreef: my point here: kerst is en blijft een periode die zich mooi onderscheidt van de dagelijkse routine gedurende de rest van het jaar...zonder al dat toebehoren is er geen kerst
hier moet ik gewoon op antwoorden. welke routine? de kerstbomen zijn nog niet buiten en de valentijnsversiering ligt er al, na valentijn staan de paasbomen en versiering er, na pasen beginnen ze meteen met de conge op te dringen, na de conge volgt halloween, dan sinterklaas en hupsakee, tis terug kerstversiering. (en wss ben ik wel een massa versieringen vergeten.) waar zit de dagelijkse routine.??? winkels liggen altijd wel versierd ofwel voor kerst, pasen,.....

en nee ik haat kerstmis niet. laat dat duidelijk zijn
als de toekomst even leuk wordt als het verleden blijf ik liever in het duister tasten
Afbeelding

Gesloten