Op de bus...

Zoek je iets met al veel stof op? Dan is dit the place to be. (Tip: de zoekfunctie is een handige tool om hier je weg te vinden.)
Mikau
Regular user
Regular user

Op de bus...

Bericht door Mikau » 15 nov 2007 11:00

Ik zit sinds een jaar of twee dagelijks in een bus en het valt me op hoe kieskeurig mensen kunnen zijn met hun zitplaats als de bus maar half gevuld is.

Doorgaans verkiezen mensen een zitplaats op een lege plek waar je met twee of vier kan zitten. Maar wat als overal wel iemand zit? Het valt me op hoe kieskeurig mensen dan plots worden. Oudere mensen zijn eerder geneigd om langs bevallige jongedames of onschuldig uitziende mensen te zitten, stoere manskerels vleien zich langs goedvoorziene meisjes/vrouwen en het viel me op dat enkel een bepaald soort mensen er doorgaans voor kiest langs mij te gaan zitten.
Ik heb het gevoel dat ik één van de weinigen ben die niet kieskeurig is: ik ben blij met een zitplaats langs eender wie, als ik maar kan zitten.

Langs wie ga jij zitten? Wat voor personen komen langs jou zitten? Vind je dat er sprake is van (positieve) discriminatie als iemand er voor opteert om al dan niet bij jou of een ander te gaan zitten?

Just some thoughts... dit houdt me al zo lang bezig, om eerlijk te zijn. Ik heb ook geëxperimenteerd trouwens: door mij eens anders te kleden of voor te doen, kreeg ik nog een ander soort mensen dan anders langs mij. Toeval of moet ik nog enkele testen uitvoeren? -insert evil grin here-

Bespaar de mensheid mijn sociale testen door hier op de reageren - de maatschappij zal je dankbaar zijn. :wink:
I'm not a human error, I'm an error-prone human.

Kikkerkop

Bericht door Kikkerkop » 15 nov 2007 11:16

Ik gaan altijd naast vrouwen van middelbare leeftijd zitten.
's morgens naar Brussel is er geen tijd om kieskeurig te zijn want voor ge het weet hebde geen zitje meer.

Wat er naast mij komt zitten zijn meestal jonge vrouwen en vrouwen van middelbare leeftijd.

Buiten de bomma's en bompa's hebben eigelijk alles gehad van marokkaanse gasten tot zwangere vrouwen.

SilverBlade
Senior user
Senior user
Geslacht: Man

Bericht door SilverBlade » 15 nov 2007 14:24

Niemand, tot er effectief geen andere zitplaatsen over zijn. Uitzonderingen bestaan natuurlijk, maar niet vaak. Als ik iemand langs mij krijg, zijn het gewoonlijk wel vrouwmensen of een kerel op leeftijd. Maar nooit zo'n tiener tuttebel, die blijven god zij dank weg. Eerder "zakenvrouwen" of de ouderen van dage.

Als het een persoon op oudere leeftijd is, zitten ze wel gewoonlijk ver genoeg op het randje zodat ze mij niet aanraken. Tenzij hun lichaamstype dat niet toelaat natuurlijk.

Ik krijg uitzonderlijk een jonge kerel langs mij, maar enkel als hij met een groep vrienden opstapte en de plaats langs mij de enige is die hij kan nemen om dicht genoeg bij z'n vrienden te zitten om er mee te praten. Gewoonlijk betekent dat dan ook dat hij met z'n rug naar me toe zit.

Maar doorgaans heb ik de zetel voor mezelf. Ik moet wel toegeven dat ik zelf niet snel langs iemand anders ga zitten. Verkies dan gewoonlijk te staan, in de eerste plaats omdat ik niet graag langs het gangpad zit op een volle bus en in de tweede omdat ik gewoon zo asociaal ben. En ik neem al zo lang het openbaar vervoer dat ik geen probleem heb staande te lezen of te slapen, dus veel maakt het me niet uit.

Ik denk dat het door de lange zwarte leren jas komt. Ik heb al vaker gemerkt dat dat mensen afschrikt. Te veel reportages over moordzuchte scholieren denk ik.
Better to Rule in Hell,
then Serve in Heaven.

-Marius-

ZF
Regular user
Regular user
Contacteer:

Bericht door ZF » 15 nov 2007 14:37

Boeiend topic! Mij is het ook al opgevallen! Ik ben geen frequente De Lijn - gebruiker, maar neem wel minstens één keer per week de trein. Daar zie je hetzelfde gebeuren (hoewel het op bus en tram erger is). In Antwerpen neem ik één tot vier keer per maand de tram, gok ik. Wel, mij maakt het niet veel uit naast wie ik zit. Wie er zich naast mij plaatst, daar heb ik eigenlijk nog niet op gelet (misschien ook omdat ik niet heel dikwijls de tram neem). Het valt me vooral op dat mensen vaak verhuizen van plaats wanneer er ergens een (betere?) plaats vrijkomt. Ik vind dat altijd een belachelijk zicht... Alsof het dan plots zoveel comfortabeler wordt! En volgens mij zien sommige mensen dit ook als een 'afwijzing'. Ik weet niet, niet dat ik het zo zie: ik reis al lang genoeg met het openbaar vervoer om te weten dat veel mensen dit doen. Mij maakt het allemaal niet veel uit: welke plaats, naast wie,... Ik herinner me slechts één keer dat ik van wagon veranderd ben in de trein: er zaten toen twee zwarte vrouwen in die wagon, én twee mannen (middelbare leeftijd) die commentaar hadden op die vrouwen (racistische uitspraken); dat kon ik niet verdragen, na verschillende afkeurende blikken, ben ik toen van rijtuig veranderd. Het was toen ook al rond middernacht, net al enkele uren onderweg geweest van Parijs naar Brussel, en dan nog eens een uur richting thuis, dus raakte behoorlijk snel geïrriteerd. Nu goed, ik rond maar af...in ieder geval: interessant topic!
KNUFFELS

Sid
Senior user
Senior user

Bericht door Sid » 15 nov 2007 15:14

Ik vind het ook wel interessant om dat soort dingen te bekijken.
Naast mij komen weinig mensen zitten, vooral géén oude vrouwen of "chique" mensen. Oude vrouwen niet omdat ze bang van mij zijn, en een heleboel andere mensen omdat ze me vies vinden of denken dat ik gevaarlijk ben :roll:
Zelf maakt het me niet zoveel uit naast wie ik zit, ik heb alleen een afkeer van giecheltrutten.
Ik denk dat je echt wel bepaalde dingen kan afleiden uit dat soort gedrag.
If you'd been a dog, they would have drowned you at birth

kleineke
Experienced user
Experienced user

Bericht door kleineke » 15 nov 2007 16:41

Na drie weken Hong Kong ben ik gaan beseffen hoe zeer wij kiezen om te gaan zitten naast iemand of niet.

Even de schets:
Hong Kong, zo groot als Antwerpen met al het volk van België. Je kan je dus voorstellen, iedereen loop heel de tijd tegen mekaar en iedereen zit ook naast mekaar. Op de bus, op de metro. Een vrije plaats is een plaats waar je gaat zitten, punt.

Hier kijk je rond, je zoekt en "ruikt". Waar ga ik zitten, waar wil ik zitten? Zit iedereen ver genoeg van mekaar, of zitten er geen rare types naast me?

Het is me vooral opgevallen dat wij, hier allemaal een grote luchtbel rond ons hebben hangen. Waar we liever niet hebben dat iemand anders zich in verplaats.
Wat ik ook normaal vind hoor.

Om dus op de vraag te beantwoorden, eigenlijk zit ik het liefst alleen. En anders naast mensen die mij "aanstaan".

Daar in Hong Kong, had ik geen keuze. Iedereen plant zich letterlijk waar een plaats vrij is.

Bedenk je nog even dit:
wanneer wij gaan eten ergens, en er is "geen" plaats meer vrij. Dat wil zeggen, we zijn alleen en er is geen tafeltje meer over. Dan bekijken wij het even en gaan meestal door, zoeken iets anders of wachten wel.
In het verre Hong Kong schuift iedereen bij iedereen aan. Zit je met twee en is er nog een plaatsje vrij dan komt er iemand bij. Zit je alleen en zijn er nog drie plaatsen vrij komen er andere mensen bij tot de tafel vol is. Je snapt het concept zeker wel?
Er is weinig plaats, dus elke plaats die er is gebruiken we ook.
Ongeacht wie er naast ons zit, wat niet wil zeggen dat we opeens over sociaal geworden zijn want ze laten iedereen met rust.
Met vieren aan een tafel, ieder over zijn eigen bakje rijst, zonder mekaar te "storen."

Waar ik zit op de bus na drie weken Hong Kong? Nog steeds het liefst alleen, want wij hebben toch meestal "plaats zat"... :D
Zon op je weg!

Omicron
Forum addict
Forum addict
Geslacht: Man

Bericht door Omicron » 15 nov 2007 16:45

Ik kies mijn zetel op basis van 'oh kijk daar is nog een plaats vrij' en wie daar naast/tegenover zit, who cares.

Kikkerkop

Bericht door Kikkerkop » 15 nov 2007 18:19

Sid schreef:Ik vind het ook wel interessant om dat soort dingen te bekijken.
Naast mij komen weinig mensen zitten,
Ik denk dat je echt wel bepaalde dingen kan afleiden uit dat soort gedrag.
Uit het feit dat er niemand naast u komt zitten, kunnen we ook wel het een ander afleiden.

Sweet Sugah'Lips
Forum addict
Forum addict

Bericht door Sweet Sugah'Lips » 15 nov 2007 19:35

Heel interessant onderwerp!

Uit mijn standpunt:

Indien er een lege bank is ga ik mij daarop zetten...

Is er plaats vrij naast een jong persoon die alleen is, ga ik wel eens vragen of die plaats vrij is... Nog nooit geen nee gehad ;)

Anders blijf ik gewoon rechtstaan, vind ik ook niet erg. Dan leun ik meestal tegen de deur of zet ik mij op het voorste stuk bij de chauffeur (wanneer ik hem ken).

Anderen:

Ik heb eventjes heel hard nagedacht over de soort mensen en ik moet toegeven dat er eigenlijk van alle soorten naast me komt zitten of het me vraagt...

Meestal zit ik in het achterste gedeelte van de bus, dus veel jong volk die vraagt of ze mogen zitten. Soms met vrienden, soms zonder. Soms energieke, soms meer de stille types. Jongens durven het wel rapper vragen heb ik ook gemerkt!

Heel af en toe (wanneer ik meer van voor zit) vraagt een oudere persoon (altijd vrouwen) of ze naast me mogen zitten.

Mensen van middelbare leeftijd hebben het nog nooit gevraagd, want ofwel was er steeds plaats ofwel waren er gewoon geen mee...

Mag ik er dan vanuit gaan dat ik zowel cool als braaf eruit zie? :lol: 8)

Trein is het ietsjes anders, daar het ook meestal gaat om een langere rit zullen mensen meer geneigd zijn om naast u te komen zitten of het toch tenminste vragen...
Maar op de trein (als er echt geen bank vrij is) stap ik meestal af op jonge personen die min of meer er niet asociaal uitzien...

Wanneer ik als eerste zit heb ik al vanalles naast me gehad op trein...

(Laatst op de trein van Gent - Leuven in feite een heel amusant gesprek gehad! Ik vroeg aan 2 jongens (1 heel knap, zou zeker in de smaak vallen bij vele homo's hier!! :D) of ik mocht zitten, kwam er een blondje die aan mij vroeg of ze naast me mocht zitten... Haal ik mijn boek uit met een paar meiden in bikini op... (Zie literatuurtopic) Blijkbaar het ultieme gespreksonderwerp om een treinrit leuk te maken :D Van P-magazine tot boekenbeurs in een halfuurtje :lol: En dan vooral de plaatjes voor de knapste van de 2gasten :lol: )

Jesse
Forum addict
Forum addict

Bericht door Jesse » 15 nov 2007 19:39

ik heb mijn 2 vaste plaatsen op de bus. de 3de tweezit van voor te beginnen aan de linkerkant en de derde tweezit van achter te beginnen links in de bus en altijd aan de kant van het raam. Meestal is één van die plaatsen wel vrij en moet ik niet kiezen naast wie ik ga zitten. de plaats naast mij blijft meestal vrij en als er toch iemand komt zitten is het meestal één of andere weirdo of een vrouw midden dertig of een man van 50+.

Sweet Sugah'Lips
Forum addict
Forum addict

Bericht door Sweet Sugah'Lips » 15 nov 2007 19:51

Jesse schreef:ik heb mijn 2 vaste plaatsen op de bus. de 3de tweezit van voor te beginnen aan de linkerkant en de derde tweezit van achter te beginnen links in de bus en altijd aan de kant van het raam. Meestal is één van die plaatsen wel vrij en moet ik niet kiezen naast wie ik ga zitten. de plaats naast mij blijft meestal vrij en als er toch iemand komt zitten is het meestal één of andere weirdo of een vrouw midden dertig of een man van 50+.
Een tramrit met u is nochtans heeeeel leuk en niet bevorderlijk voor de buik (pijn van het lachen)!!! Waar is de tijd dat de tram (in nuchtere toestand) nog op een achtbaanritje leek :D

Jesse
Forum addict
Forum addict

Bericht door Jesse » 15 nov 2007 20:05

Djamila schreef:
Jesse schreef:ik heb mijn 2 vaste plaatsen op de bus. de 3de tweezit van voor te beginnen aan de linkerkant en de derde tweezit van achter te beginnen links in de bus en altijd aan de kant van het raam. Meestal is één van die plaatsen wel vrij en moet ik niet kiezen naast wie ik ga zitten. de plaats naast mij blijft meestal vrij en als er toch iemand komt zitten is het meestal één of andere weirdo of een vrouw midden dertig of een man van 50+.
Een tramrit met u is nochtans heeeeel leuk en niet bevorderlijk voor de buik (pijn van het lachen)!!! Waar is de tijd dat de tram (in nuchtere toestand) nog op een achtbaanritje leek :D
ssst! ik probeer hier een goeie reputatie op te bouwen.

koksmuts

Bericht door koksmuts » 15 nov 2007 20:06

meestal jonge meisjes die naast mij komen zitten, ofwel oude heren.

bijna nooit oude dames of (jammer genoeg) jonge kerels, maar daar zou ik dan toch alleen maar ongemakkelijk tegen zitten. :roll:

interesting indeed!

Sweet Sugah'Lips
Forum addict
Forum addict

Bericht door Sweet Sugah'Lips » 15 nov 2007 20:11

Jesse schreef:
ssst! ik probeer hier een goeie reputatie op te bouwen.

Ghoh, dat hoef je al niet meer te doen, met mij omgaan bezorgt u al een reputatie ;)

dancehallchicca
Experienced user
Experienced user

Bericht door dancehallchicca » 15 nov 2007 20:15

Als er een plek vrij is een het raam kies ik daar altijd voor.Is het in de juiste richting dan ga ik ook daar voor kiezen.
Naast mij komt iedereen zitten, heb ik toch de indruk :D
Ik zal nooit naast zatlappen gaan zitten die iedereen lastigvallen en mensen die heel hard stinken.Verder als er nergens geen plek ik ga ik overal zitten behalve bij die twee . :wink:
Verkeerd geparkeerd is de max!
-----------------------------------------------------
Goofy is nog steeds de beste

.L1
New user
New user
Geslacht: Vrouw
Contacteer:

Bericht door .L1 » 15 nov 2007 20:16

Bij mij hangt het af van de tijdstippen:
smorgens, schoolbus, als ik ERGENS kan zitten ben ik al blij
savonds idem
als ik laat de bus moet nemen alleen, of ik ga alleen zitten of kies ik een oud vrouwtje. Idem op de trein, dan voel ik me veiliger :-p
en als ik buiten school overdag een bus ofzo pak en er zit overal wel iemand kijk ik naar hoe mooi ze zijn:-p

Sweet Sugah'Lips
Forum addict
Forum addict

Bericht door Sweet Sugah'Lips » 15 nov 2007 20:21

Dat oude vrouwtje zal u zeker beschermen tegen overvallers enzo ;) 8)

Wanneer ik me dus veiliger wil voelen ga ik dicht van een stel gasten zitten die me wel ok lijken :wink: Maar dat is dan vooral in trein op late of vroege uren, nog nooit een onveilig gevoel gehad op de bus.

Vroeger had ik btw steeds een mes bij me, zo'n Zwitsers zakmes... Omdat het gemakkelijk is in sommige situaties... En ja als het echt nodig zou zijn ging ik het ook gebruiken als verdediging...

angel in heaven
Experienced user
Experienced user
Geslacht: Vrouw

Bericht door angel in heaven » 15 nov 2007 21:24

Echt een boeiend topic :P

Mijn tramervaringen...

Als ik op de tram stap dan kijk ik of er een lege plaats is, meestal kies ik dan een tweezit achteruit. Leuk om uit het raam te kijken en de mensen te zien opstappen. Ik zelf ga zelden of nooit naast iemand zitten, weet niet waarom, maar het is zo'n stom vastgeroest principe van mij. Als ik naar huis ga, dan zit ik zelden of nooit. Ik krijg verschillende mensen naast me, soms meisjes van mijn leeftijd of iets jonger (dat is moeilijk te zien door al die make-up die ze soms dragen en waardoor ze dus ouder lijken dan ze werkelijk zijn), heel vaak (iets te vaak naar mijn zin) oude mannen die dan met hun benen megawijd openzitten en dat ik bijna geen plaats heb.
Dit alles tijdens de schooldagen, als ik de tram neem buiten de schooldagen dan zit ik bijna altijd vanachter op een vierzit met de richting mee en dan bestudeer ik ook de mensen. OPvallend is wel dat er hier dan bijna geen mensen naast me komen zitten.

Als ik 's avonds de tram moet nemen of bus dan voel ik me wel wat aangevallen, want het is al veel meer dan eens voorgekomen dat wildvreemde mannen me aanspreken en vragen of ik niet mee wil naar een of andere vriend. Sommigen blijven dan aandringen en daarom zit ik 's avonds het liefst bij oude vrouwtjes,
Dat oude vrouwtje zal u zeker beschermen tegen overvallers enzo
Dus ik denk wel dat oude mensen iets beschermends uitstralen, in elk geval tegen ongewenste intimiteiten! Bij gebrek aan oude vrouwtjes zoek ik defitge, normale jongens uit waar ik bij kan gaan staan.

Mensen bestuderen op tram, trein of bus is zo leuk! Wat je niet allemaal ziet passeren en de gesprekken afluisteren is mijn favoeriete bezigheid, echt zotjes 8)
A cynic is a man who knows the price of everything and the value of nothing. (O. Wilde)

LiOtje
Regular user
Regular user

Bericht door LiOtje » 16 nov 2007 09:40

Ik heb ook zo mijn vaste plaatsen, liefst aant raam aan de rechterkant van de bus, als die vol zit dan links. Als er veel volk is ga ik meestal naast mensen van het vrouwelijke geslacht zitten. Niet als ze er verwaarloosd uit zien (lichte vorm van smetvrees).

Meestal is de bus leeg als ik opstap en komen er dan gaandeweg wel mensen naast mij zitten, ook meestal vrouwen maar af en toe een man. Naast mannen voel ik mij minder op mijn gemak, die nemen ook vaak zoveel plaats in...

Wat me wel al opgevallen is is dat er nogal wat meisjes zijn die als er weinig plek is, voor meisjes kiezen om naast te zitten.
En de meesten proberen ook in de rijrichting mee te zitten, mss uit wagenziekte maar wss omdat ze anders te vaak oogcontact met de mensen in de rijrichting hebben. Wat is dat toch dat mensen zo'n schrik hebben voor oogcontact?
"L'essentiel est invisible pour les yeux. On ne voit bien qu'avec le coeur"- Antoin de Saint-Exupéry

Mikau
Regular user
Regular user

Bericht door Mikau » 16 nov 2007 09:51

LiOtje schreef:Wat is dat toch dat mensen zo'n schrik hebben voor oogcontact?

Aah, heb al bijna alles gelezen wat ik zelf verwacht had te verkrijgen qua antwoorden... maar eindelijk heeft iemand het dus over oogcontact!

Wel, al dan niet kijken in de rijrichting van de bus speelt zeker een rol, maar al bij al zullen niet veel mensen je in de ogen kijken, zelfs al zit je tegenover hen.

Probeerseltje op eigen risico: oogcontact blijven opzoeken of gewoon naar iemands gezicht blijven staren gedurende de hele rit. Echt leuk om te zien hoe hun blik steeds blijft afwenden. :) Heb zo een week of drie geleden iemand tegenover me gehad die me totaal niet heeft aangekeken. Ik denk dat ze alles en iedereen heeft gezien, behalve mijn ogen. Ze bleef haar hoofd wenden en draaien.

Ik denk niet dat ze me trouwens herkend heeft, het was een bibliothecaresse waar ik het nooit echt mee heb kunnen vinden. Vroeger vond ze het nochtans niet erg om recht in mijn ogen te kijken terwijl ze tal van beledigingen mijn kant uit slingerde.

In elk geval, heb zelden aan de hand dat vreemden mij (want die vrouw kende ik toevallig), wél in de ogen kijken. Enkel mensen van, ongeveer, mijn leeftijd (en oudere mannen en kinderen) doen dat.

Ik vind het bijlange niet erg om iemand in recht in de ogen te kijken, maar net zoals iemand al dan niet langs je gaat zitten, meen ik dat 'oog-staren' er een verband mee houdt. Zijn er hier trouwens mensen die een bepaalde zitplaats uitkiezen, gewoon om wat te staren naar 'eye candy'?
I'm not a human error, I'm an error-prone human.

Gesloten