An eye for an eye, which is known for it's stupidity

Zoek je iets met al veel stof op? Dan is dit the place to be. (Tip: de zoekfunctie is een handige tool om hier je weg te vinden.)
IntoTheBlue
Regular user
Regular user

An eye for an eye, which is known for it's stupidity

Bericht door IntoTheBlue » 04 nov 2007 13:24

Ik vraag mij soms af, waarom de mens het nodig vindt andere mensen, te bekritiseren, te beoordelen, te bekladden.
Kortom, zich beter te voelen dan die andere.
Ohja, zelfs in de dierenwereld heb ik dit gedrag al opgemerkt.

Mijn mening is: elk persoon, elk dier, ja, zelfs planten zijn evenveel waard als ik.
Niet dat ik me daar altijd kan en wil aan houden, maar ik tracht zoveel mogelijk met respect andere mensen, dieren, planten te behandelen.

Hoe ga ik hiermee om is nu mijn vraag.
Want elke keer maakt het me razend als ik dat gedrag zie voorkomen. Ja, ook bij mezelf, dan voel ik me slecht.
Success is not final. Failure is not fatal. All that matters is the courage to go on.

Kikkerkop

Bericht door Kikkerkop » 04 nov 2007 13:59

:P ik zal het kort houden

Met bekritiseren is niets mis, het zorgt ervoor dat er grenzen zijn en dat sommige mensen hun "slecht" gedrag aanpassen.

Bekladden doen we dan weer om ons eigen zelfbeeld te vergroten.

De Paus
Senior user
Senior user
Geslacht: Man

Bericht door De Paus » 04 nov 2007 14:11

ervan uitgaande dat de kritiek terecht is moeten die mensen die die kritiek krijgen voor zichzelf uitmaken of ze die goed opnemen of slecht opnemen en of ze er uberhaupt iets mee willen doen (aanpassen)....

onterechte kritiek tja: daar moet ge sterk genoeg voor zijn eh :mrgreen:

en nog wa zever moet hier komen om maar te zeggen that's life!

Prince Igor

Bericht door Prince Igor » 04 nov 2007 15:07

goh, het hangt vooral af van wie die kritiek komt.

meestal trek ik er mij geen reet van aan, maar als mijn beste vriendin of mijn vriendje plotseling kritiek hebben ofzo kan dat best wel heel fout vallen...

Sid
Senior user
Senior user

Bericht door Sid » 04 nov 2007 18:49

Er is een groot verschil tussen terechte kritiek op iemand geven en je beter voelen dan iemand anders.
Ik denk dat het onmogelijk is om je soms NIET beter te voelen dan iemand anders. Ik geef toe, ik voel me beter dan kortzichtige, racistische of zichzelf dom houdende mensen. Ik probeer respect te hebben voor iedereen, maar ik vrees dat het niet lukt :roll:
If you'd been a dog, they would have drowned you at birth

angel in heaven
Experienced user
Experienced user
Geslacht: Vrouw

Bericht door angel in heaven » 04 nov 2007 20:26

Sid zei:
Er is een groot verschil tussen terechte kritiek op iemand geven en je beter voelen dan iemand anders.
Dat is inderdaad zo. Kritiek geven kan positieve gevolgen hebben, maar je beter voelen dan iemand anders heeft bijna altijd negatieve gevolgen.

Ikzelf geef vaak kritiek op anderen, maar meestal niet tegen de persoon zelf gericht, wat ik mss beter wel zou doen. En idd heel vaak voel ik me ook beter dan anderen, maar ik probeer het te veranderen.

P.S.: interessante vraag, zo leer je even nadenken over hoe je zelf in het leven staat tegenover je medemens :P
A cynic is a man who knows the price of everything and the value of nothing. (O. Wilde)

abcdefg

Bericht door abcdefg » 05 nov 2007 00:20

Er wordt ook veel te vaak kritiek gegeven op personen ipv eigenschappen of verwezelijkingen van die personen.
Zo'n criticus kan zich de vraag stellen waarom ie dat doet. Het is namelijk niet direct iets waarvoor je enorm veel kennis en inzicht nodig hebt. In tegendeel, het getuigt zelfs van een gebrek aan bepaalde kennis.

Wat dat beter voelen betreft: Je kan slimmer, mooier, gezonder... zijn dan anderen. Ben je daarom beter? Wat is beter trouwens? Waarom maak je eigenlijk zo'n vergelijking?

IntoTheBlue
Regular user
Regular user

Bericht door IntoTheBlue » 05 nov 2007 01:10

misschien dat het door mijn oude "vrienden" komt.
die hadden het beleid van als ze iets beter konden, zij heer en meester waren. het was ook alsof alleen hun mening telde en ik nooit iets mocht zeggen, wat verkeerd was want ook mijn mening telt, toch ? door de jaren werd ik afgebroken, beledigt, uitgelachen, gepest, en waarom, ik weet het nog altijd niet.
ben ik dan niet evenwaardig als hen ?

misschien ben ik hierdoor wel zelf zo gaan redeneren, als het op dat is wat je doelt, Chandra. (ik zei het er ook bij)
maar toch, onder al de zever ben ik nog altijd diezelfde persoon als vroeger, iemand die probeert met respect te handelen naar zijn omgeving toe.

ik heb het gewoon moeilijk met het feit dat ik soms mensen andere mensen vierkantig zie uitlachen, omdat ik mezelf dan in de plaats van het slachtoffer kan stellen, iets wat ik jarenlang zelf heb mogen doorstaan. ik snap het gewoon niet waarom sommigen daar echt de nood aan hebben dat te doen.
Success is not final. Failure is not fatal. All that matters is the courage to go on.

De lachende profeet
I have no life
I have no life
Contacteer:

Bericht door De lachende profeet » 05 nov 2007 01:47

IntoTheBlue, je bent een mens met een hart, als je meent wat je zegt (en daar twijfel ik niet aan ;))
Ik kan je één ding zeggen: je bent zeker uniek, mensen met gevoelens heeft deze wereld zeker nodig. :)

Ik weet dat je het moeilijk hebt gehad, maar je hebt gevoel en dat is verdomme veel waard. De meeste mensen hebben zelfs dat niet!

Echt, iederen is meester én slaaf. Je bent gewoon zoals je bent, maar je durft er ook voor uit te komen (ook al weer je niet exact waarom en wat).

Ik 'ken' u trouwens een beetje via msn en ik vind u echt een aangename kerel. Don't worry! Je vind wel mensen die jouw als een kussen aanvoelt.

Ik zie u in ieder geval als (op z'n minst) een kameraad, waarschijnlijk zelfs een vriend.

Apollo
Forum addict
Forum addict

Bericht door Apollo » 05 nov 2007 10:31

Zelf maak ik zelden mee dat mensen onterecht worden afgebroken of onterechte kritiek krijgen. Ik ben opgegroeid in een omgeving waarbij iedereen respect had voor iedereen. In mijn vriendenkring breken wij nooit iemand af en geven wij nooit iemand onterechte kritiek. We plagen wel graag elkaar en andere mensen maar dat is nooit negatief bedoelt. We geven wel kritiek op elkaar maar dat is altijd bedoelt als opbouwende kritiek, kritiek waar je wat aan hebt en waardoor je jezelf kan verbeteren. Respect is iets dat heel belangrijk is in onze vriendenkring.

Zelf ben ik zelden geconfronteerd geweest met onterechte kritiek. Vroeger in de vroegere jaren van het middelbaar wel maar daarna niet meer. Maar ik heb mijzelf altijd omringd door mensen die ongeveer dezelfde visie hadden als mij op gebied van respect voor de medemens enzo. Andere mensen die niet hetzelfde respect hadden voor de medemens, vermeed ik een beetje. Dus zo vermeed ik eigenlijk onterechte kritiek.

Ik probeer dus nooit onterechte kritiek te geven en ik heb respect voor iedereen. En ik probeer mij te omringen door mensen met dezelfde visie als mij daarop. En dat lukt me momenteel vrij goed.
Adventure lies ahead. You only need to take the first step.

Mikau
Regular user
Regular user

Bericht door Mikau » 05 nov 2007 14:57

Joy, weer een excuus om mijn cursus socio-psychologie naar boven te halen - dankjewel!

Welnu, kritiek geven, oordelen, roddelen, etc... zijn eigenlijk erg natuurlijke verschijnselen. Hoewel ik mezelf zie als iemand die erg menslievend is en totaal niet doet aan discriminatie (zelfs niet positieve discriminatie), ben ik vaak wél schuldig aan dergelijke praktijken - hetzij bewust, hetzij onbewust.

Er zijn twee grote factoren die hierbij een rol spelen: attitudes en normen.
De attitudes geven aan hoe je ziet ten opzichte van bepaalde zaken of hoe je er bij voelt: zo kan je bv een positief beeld hebben van veganisten, of weight watchers maar niets vinden of geen mening hebben over een bepaald onderwerp of persoon. Dus: je kan iets positief of negatief zien, of er juist totaal geen mening bij vormen.
De tweede factor, de normen, zijn eigenlijk de groepsnormen. Hier bezwijken we haast allemaal onder omdat er, in zekere zin, groepsdruk is. Zo zal je bv nooit - als je bij iemand op bezoek bent - alle laden en kasten openen of gewoon wat in die z'n koelkast zitten rommelen. Dat hoort immers niet, of althans, mensen verwachten niet dat je dit doet. Uiteraard kent elke generatie zijn andersdenkenden (devianten), en als die het correct spelen, kunnen ze nieuwe trends (normen dus) ontwikkelen. Maar makkelijk is dat niet.

Maar goed, deze twee factoren samen zorgen ervoor dat je, al dan niet, de intentie hebt een bepaald gedrag te stellen, zoals het bekritiseren van personen of over iemand roddelen. Deze intentie leidt vaak tot het gedrag ervan (het dus doen), tenzij er iets is wat je tegenhoudt (kans is al klein dat dit gebeurd als de attitudes en normen goed op elkaar zijn afgespeeld).

Waarom we van die dingen doen? Wel, let er eens op dat je dit meestal doet voor één van de volgende redenen:
*of om je goed te doen voelen om jezelf,
*of omdat anderen het ook doen.
Dit zijn de meest voorkomende redenen, hoewel er ook anderen kunnen zijn. Mensen denken nu eenmaal graag in vakjes (je weet wel, de hokjesmentaliteit) en dergelijk gedrag vloeit er dan nu eenmaal uit voort: alles wat te vreemd is om tot de groep of zichzelf te kunnen behoren, wordt gestigmatiseerd.

Voila, nu weet je dus hoe en waarom het ongeveer gebeurt (in grote lijnen, want er komt veel meer bij kijken dan enkel dit). Het goede nieuws: je kan je er tegen wapenen. Belangrijk is dan dat je een stevige ingesteldheid hebt: je weet wat je wil, wie je bent, hoe je doet, wat je van anderen verlangt en ook hoe je niet wilt zijn of doen. Belangrijk is om hier in te volharden en niet al te vaak te bezwijken onder de groepsdruk of de groepsnorm.
Wil je oefenen? Probeer een aantal zaken uit: doe iets wat je normaal gezien niet zou doen (maak geen slachtoffers terwijl je dat doet uiteraard :) ) en kijk hoe anderen er op reageren. Als je gedrag echt haaks staat op de groep krijg je waarschijnlijk het volgende stramien te zien:
1 mensen keuren je gedrag af
2 er wordt je rationeel duidelijk gemaakt waarom je dergelijk gedrag niet hoort te stellen
3 als voorgaande niet werkt, zullen ze op je gevoelens inspelen
4 er komen sancties als je nog steeds niet meedoet met de groep
5 ten laatste, als je de echte despoot uithangt zonder ook maar andere personen in je activiteiten te betrekken, wordt je waarschijnlijk uit de groep gegooid.

Een voorbeeldje: op een meeting houd jij er een andere mening op na dan je collega's. Ze zeggen je rechtuit dat ze het met je oneens zijn. Het is nu dat ze afkomen met redenen waarom je best niet zus of zo denkt. Als je blijft volharden, komen ze af met meer emotionele redenen waarom je niet zo zou mogen denken (bv: hoe denk je dat x of y er zich bij voelt als deze beslissing doorgaat). Daarna zullen die-hard despoten vast te horen krijgen dat, als ze er mee blijven doorgaan, ze niet op begrip of steun kunnen rekenen (de sanctie) en uiteindelijk wordt er een beslissing genomen in de vergadering zonder dat jouw mening in rekening werd gebracht (je werd dus even uit de groep gesloten).
Welnu, dit is een vrij extreem voorbeeld (net zoals de rest van wat ik hier uitleg), maar het is ongeveer in deze lijnen dat het allemaal verloopt.

Nu je dit weet kan je je beter wapenen door te tonen waarom je rotsvast overtuigd bent van je eigen ingesteldheid en je keuzes. Als je succes hebt, zal je vast wat mensen kunnen overhalen en de norm beïnvloeden. Als dit laatste gebeurd is, kan je jezelf een succesvolle andersdenkende noemen.!

Mikau
Regular user
Regular user

Bericht door Mikau » 05 nov 2007 15:10

En heb eigenlijk nog iets te zeggen op dit onderwerp. Ikzelf heb het er erg moeilijk mee gehad, als slachtoffer. Ik heb altijd het gevoel gehad in twee werelden te leven....

Ik ben een half-bloed (man, ik haat die term, wie is er immers een volbloed ofzo? biologisch gezien komen we van dezelfde cel). Mijn moeder is een Italiaanse, mijn vader een Belg. Op school (gedurende weekdagen) vonden sommige kinderen - toen ik nog in het lager onderwijs zat - er niet beter op dan mij een Italiaan te noemen en mij uit te schelden, mijn naam expres te vervormen of mij de hele tijd 'spaghetti' ofzo te noemen of te vragen of ik iets kon zeggen in het Italiaans. Ik voelde me haast een circusfreak.
Erger, nog - ik kon geen steun vinden aan 'de andere kant'. Op zaterdagen ging ik immers naar de Italiaanse school: een privé-school waar lessen werden gegeven in het Italiaans. De meeste kinderen die daar zaten waren volbloed Italianen en ik zat er dus als halfbloedje tussen en - verbazingwekkend - werd daar een Belg genoemd. Ze zagen mij niet als één van hen, net zoals de anderen (op de basischool gedurende weekdagen) mij niet als één van hen zagen. Ik werd dus door beide groepen buitengesloten.

In mijn puberteit scheen het beter te gaan: ik zat op een middelbare school waar heel wat nationaliteiten rondliepen. Er was dus totaal geen probleem meer met mijn 'roots'. Alles oké dus, right? Wrong! Ik begon mijn geaardheid te ontdekken en zat weer tussen twee werelden in: hetero's en holebi's. Mijn heterovriendenkring zat te vitten over mijn holebi-vrienden terwijl mijn holebivriendenkring zat te vitten over mijn heterovriendenkring. Plezant is anders, dat kan ik je verzekeren.

Hoe ik uit die spiraal geraakte? Ik probeerde tot één groep te behoren ipv twee groepen en dat ging me blijkbaar beter af. Toch, ik mis mijn 'andere kant' - er is immers méér aan mij dan enkel 'die ene kant' aangezien ik méér ben dan enkel homo, meer dan enkel dat halfbloedje. Maar het was een oplossing die voor mij werkte: door tot één groep te behoren, kreeg ik over de andere groep niets te horen omdat ik me er bij neer legde en een kant gekozen had.
En toen ging ik naar de unief en kon het me allemaal niets meer schelen: ik had een hekel aan het hokjes-denken en ging naar alle plekken waarvan ik vond dat ik toe behoorde en zo zit een mens ook in elkaar: ik ben meer dan een broer, een zoon, een kameraad, een lief, een homo, een ski-fanaat, etc. ...

n ons leven spelen we wel meerdere rollen en het wordt tijd dat Imensen inzien dat, hoewel je aan elke sociale rol enkele eigenschappen kan toebedoelen, die rollen wel degelijk te vereenzelven zijn. Als je echt met dit alles wilt omgaan, accepteer dan dit en leg het uit aan mensen die het niet begrijpen. Ik ben er zeker van dat je op begrip kan rekenen - ik ben ondertussen al (gelukkig) heel wat mensen tegengekomen die net zoals mij dachten en zelf een hekel hebben aan bekritiseringen, beoordelingen, roddelen, etc. ... Van die zaken kunnen we missen als kiespijn want (en nu komt de grote cliché) variëteit is realiteit!

Voila, einde pleidooi, dankjewel voor het lezen.

matti
Forum addict
Forum addict

Bericht door matti » 05 nov 2007 19:28

met kritiek is niets mis. zolang hij terrecht is en zolang hij op een beleefde verantwoorde manier gegeven wordt. kritiek geven is makkelijk. hem rechtvaardigen stukken moeilijker. kritiek brengt mensen met hun voeten op de grond. en soms is dat wel eens nodig.

beoordelen. ik zie niet wat daar mis met is. moest het veroordelen zijn heb je een punt. maar beoordelen. het is een deel van het leven. doventen beoordelen hun docenten door examens, je beoordeelt mss onbewust mensen of ze je vrienden kunnen worden of niet. it's a part of life.

bekladden. dat vertelt meer over de mentaliteit/ het karakter van depersoon dan over het onderwerp (de persoon waarover het gaat.) dat komt niet alleen voort uit de drang om jezelf beter te voelen maar meestal om de ander zich slechter te laten voelen of om zichzelf superieur te voelen.

hoe ga je daar nu als slachtoffer mee om? de eerste twee. drag de last. als je voelt dat de kritiek of beoordeling onterecht is denk ik wel dat je dat altijd met de persoon in kwestie kunt bespreken. bij bekladden.- who cares. als ze merken dat het jouw niet interesseert of dat je er niet op reageert dan zoeken ze wel een ander slachtoffer. en als iederen zo slim was om er niet op te reageren...
als de toekomst even leuk wordt als het verleden blijf ik liever in het duister tasten
Afbeelding

IntoTheBlue
Regular user
Regular user

Bericht door IntoTheBlue » 06 nov 2007 00:52

dank aan allen voor de prachtige reacties ! :hugs:

ik ben sprakeloos na het lezen van jouw teksten, Mikau.
prachtig verwoord en danku voor het voorbeeld van jezelf.
ik ga dit hier ergens kopieren naar een tekst document dat ik dat ten tijden eens kan nalezen. :hugs:

IntoTheBlue
Regular user
Regular user

Bericht door IntoTheBlue » 06 nov 2007 00:59

matti schreef: zo slim was om er niet op te reageren...
ik heb het lang genoeg mogen horen matti, ik wil eens voor mijn mening kunnen opkomen en me niet langer laten doen.

nogmaals bedankt iedereen ! :hugs:

Mikau
Regular user
Regular user

Bericht door Mikau » 06 nov 2007 09:28

IntoTheBlue schreef:dank aan allen voor de prachtige reacties ! :hugs:

ik ben sprakeloos na het lezen van jouw teksten, Mikau.
prachtig verwoord en danku voor het voorbeeld van jezelf.
ik ga dit hier ergens kopieren naar een tekst document dat ik dat ten tijden eens kan nalezen. :hugs:
Copy/paste ; ignore copyright? Ga je gang. :) Wat ik geschreven heb is immers voor iedereen om te lezen. Ik hoop dat je er steun uit hebt kunnen putten.

IntoTheBlue
Regular user
Regular user

Bericht door IntoTheBlue » 06 nov 2007 12:00

wel, zolang het bij een word document op mijn dekstop blijft, kan het geen kwaad right ? :)

Mikau
Regular user
Regular user

Bericht door Mikau » 06 nov 2007 12:05

IntoTheBlue schreef:wel, zolang het bij een word document op mijn dekstop blijft, kan het geen kwaad right ? :)

Ik maakte maar een grapje. :) Wees vrij het te laten lezen door wie je wilt.
I'm not a human error, I'm an error-prone human.

IntoTheBlue
Regular user
Regular user

Bericht door IntoTheBlue » 06 nov 2007 12:10

hehe natuurlijk, maar je weet nooit hé ;)

matti
Forum addict
Forum addict

Bericht door matti » 06 nov 2007 17:21

IntoTheBlue schreef:
matti schreef: zo slim was om er niet op te reageren...
ik heb het lang genoeg mogen horen matti, ik wil eens voor mijn mening kunnen opkomen en me niet langer laten doen.

nogmaals bedankt iedereen ! :hugs:
ik weet het en ik ken het fenomeen. tis moeilijk om op uw tanden te bijten terwijl ge anderen achter uw rug over u bezig hoort. maar hoe kun je er deftig op reageren? door erop af te stappen en ze zelf uit te maken bewijs je enkel dat je niet beter weet dan hen. door hun beleefd uit te leggen dat zoiets kwetst wel. ik vrees dat ze dan in een deuk gaan liggen van het lachen. tis frustrerend soms hoe kinderachtig sommige mensen nog kunnen zijn.
als de toekomst even leuk wordt als het verleden blijf ik liever in het duister tasten
Afbeelding

Gesloten