Amen +

Zoek je iets met al veel stof op? Dan is dit the place to be. (Tip: de zoekfunctie is een handige tool om hier je weg te vinden.)

Hoe wil jij begraven worden

In een traditioneel graf
7
15%
In de oven met die handel en dan in een potteke
7
15%
Strooi mij maar uit als bloemsuiker
28
61%
Ik wil opgezet worden
4
9%

Totaal aantal stemmen: 46

Yúdai
Senior user
Senior user
Geslacht: Man
Contacteer:

Amen +

Bericht door Yúdai » 01 nov 2007 09:13

1 November...traditioneel de dag dat we niet moeten gaan werken of bloemzak spelen op de schoolbanken 8) . Het is ook de tijd van het jaar dat we massaal naar de begraafplaatsen trekken om onkruid te deponeren op de graven van diegenen die ons ooit dierbaar waren. Ik vroeg me af of jullie dat ook nog doen? Of ga je op andere tijdstippen in het jaar of ga je doodleuk niet. Zeg je dan een gebedje op of begin je net zoals ik te filosoferen over het leven en de dood of de plaats waar jij zou willen liggen.

AMEN +

IntoTheBlue
Regular user
Regular user

Bericht door IntoTheBlue » 01 nov 2007 09:16

in een traditioneel graf, zodat ik eindelijk eens aan de aardse wereld toebehoor.
Success is not final. Failure is not fatal. All that matters is the courage to go on.

Yúdai
Senior user
Senior user
Contacteer:

Bericht door Yúdai » 01 nov 2007 09:18

IntoTheBlue schreef:in een traditioneel graf, zodat ik eindelijk eens aan de aardse wereld toebehoor.
De centrale vraag gaat eerder of je nog naar een begraafplaats gaat... :wink: De poll heeft er niet rechtstreeks mee te maken, maar soit, ik zal een kartonnen doos voor u klaar leggen!

IntoTheBlue
Regular user
Regular user

Bericht door IntoTheBlue » 01 nov 2007 09:20

ik zei gisteren nog tegen mijn ma.
één keer opt jaar gaat de kudde weer naar de graven kijken.
waarom moet daar een speciale dag voor zijn.
je kan evengoed in de lente naar het graf gaan.
en het zullen nog mooiere bloemen zijn ook.
Success is not final. Failure is not fatal. All that matters is the courage to go on.

fade
Regular user
Regular user
Geslacht: Vrouw
Contacteer:

Bericht door fade » 01 nov 2007 09:59

Eigenlijk bezoek ik bepaalde graven af en toe eens.
Als ik veel aan iemand heb gedacht vind ik het gewoon mooi om nog eens naar die plaats te gaan.
De "koopjesdrukte" in de kerkhoven die er rond deze tijd zijn spreken mij niet echt aan...geef mij maar een minderbevolkt moment waarbij ik mezelf kan zijn en me niet als etalagekijker voel.

xxfade
Het gras groeit niet sneller door aan de sprietjes te trekken.

surferke

Bericht door surferke » 01 nov 2007 10:17

I don't give a f*ck, actually :)

Ah, en om op de kerkhovenvraag te beantwoorden: 'k ga eigenlijk nooit. Maar dat betekent niet dat ik niet aan mijn overleden naasten denk, 'k geraak er gewoon nie toe om naar 't kerkhof af te zakken!
Laatst gewijzigd door surferke op 01 nov 2007 10:26, 1 keer totaal gewijzigd.

abcdefg

Bericht door abcdefg » 01 nov 2007 10:22

Ik ga ernaartoe op het moment dat ik er behoefte aan heb/klaar voor ben. Dat kan ik niet kunstmatig sturen naar 1 of 2 november.
Liefst niet zelfs, want ik zou teveel afgeleid zijn door die drukte die er nu hangt.

Afgezien van dat zet ik een bepaald liedje op als ik aan een bepaalde, overleden persoon moet denken.

Apollo
Forum addict
Forum addict

Bericht door Apollo » 01 nov 2007 10:40

Ik ga eigenlijk zelden naar een kerkhof. En als ik al naar een kerkhof ga om naar het graf van mijn grootvader te gaan, dan zal ik dat zeker en vast niet doen op 1 november. Ik vind dat zo'n commercieel gedoe allemaal. Zo van, kijk eens, ik ga braafjes naar het kerkhof en koop een grote bos bloemen voor de overledenen. Om dan de rest van het jaar er compleet geen aandacht meer aan te besteden.

Als ik al naar een kerkhof ga, in het algemeen vind ik zelden de tijd, is dat wanneer mij de nood overvalt om eens naar mijn grootvader te gaan. Maar dat is nog niet vaak voorgevallen. Sinds hij overleden is, ben ik nog maar een 5 tal keer naar zijn graf geweest. Maar ik heb daar ook niet echt de behoefte aan. Ik herdenk mijn grootvader in mijn gedachten. Ik moet daarbij niet aan zijn graf staan.
Adventure lies ahead. You only need to take the first step.

Mysterio

Bericht door Mysterio » 01 nov 2007 10:45

Hoe ik 'weg'wil? Aan de wetenschap deponeren, die handel!

en voor de rest ga ik niet naar een kerkhof, of toch...voor 1 iemand. Al de rest van de familie is uitgestrooid op een speciale plek, en 1 keer per jaar ga ik daar naar toe.

Manhattan
Regular user
Regular user

Bericht door Manhattan » 01 nov 2007 11:01

wegschenken aan de wetenschap naturellement - geen kosten aan je begrafenis en je moet niet om de zoveel jaar je 'abonnement' op het kerkhof verlengen. En misschien leren ze nog iets dankzij mij :wink:

Ik ga enkel naar het kerkhof om het graf van mijn grootmoeder te bezoeken omdat ik haar dat had beloofd.
1 en 2 november zijn zo'n schijnheilige dagen : Laat ons de doden samen herdenken en ze dan weer voor een jaar vergeten. Dat opgefokt gedoe (gedwongen samenzijn enzo) en dat gesnotter is niets voor mij ...
The same thing we do every night pinky, try to take over the world !

the switch
Experienced user
Experienced user
Contacteer:

Bericht door the switch » 01 nov 2007 13:33

Een 'green funeral'. I dig.

Overigens niet zo Kerkhof-minded. Om dezelfde redenen die hier door verschillende mensen reeds zijn aangehaald. Ik herinner 'mijn' doden liever als levend. Guess that's what keeps them alive.

ZF
Regular user
Regular user
Contacteer:

Bericht door ZF » 01 nov 2007 15:15

Same here! 1 november is veel te opgeklopt gedoe m.i. Ik ga bijna nooit naar het kerkhof, herdenk overledenen liever op mijn eigen manier. Heb daar geen publieke plaats voor nodig. Zelf wil ik uitgestrooid worden, ergens... Niet op een strooiweide, weet alleen nog niet waar. Heb dat speciale plekje nog niet gevonden. Ga ervan uit dat ik nog tijd heb om het tegen te komen :-). 'Schenken aan de wetenschap' klinkt prachtig, maar daar ben ik nog niet uit. Hetzelfde met orgaandonatie. Al vier jaar denk ik erover zo'n papier te gaan invullen op het stadhuis, doch blijkbaar is er toch iets dat me tegenhoudt. Als de tijd rijp is, kom ik er wel uit!
KNUFFELS

Keyser Soze
Forum addict
Forum addict
Contacteer:

Bericht door Keyser Soze » 01 nov 2007 15:18

Ik ga nooit naar het kerkhof om mensen te herdenken. Herinneringen genoeg, en ze liggen ook allemaal te ver (al is dat relatief natuurlijk) begraven.

Ik hou anders wel van de stilte die je op een herfstdag op een oud verlaten kerkhof terugvindt.

Mateo
Forum addict
Forum addict
Geslacht: Vrouw

Bericht door Mateo » 01 nov 2007 15:24

ik ben nog nooit naar een kerkhof geweest op 1 nov en ik denk zo ook wel aan mijn oma zonder dat het 1 nov is... daarbij mijn familie ligt nogal verspreid over Zeeuws Vl. en Vlaanderen dus het zou zeker een hele dag duren als ik daar allemaal langs moest (vooral zonder auto is dat nogal moeilijk). Wij hebben dat ook nooit gedaan met de ouders.

IntoTheBlue
Regular user
Regular user

Bericht door IntoTheBlue » 01 nov 2007 15:24

gezegend hij die komt
in de naam des heeee-heeeee-rrreeeennnn
hosanna in den oven

Tietjes
Regular user
Regular user

Bericht door Tietjes » 01 nov 2007 15:30

IntoTheBlue schreef:gezegend hij die komt
in de naam des heeee-heeeee-rrreeeennnn
hosanna in den oven
Lasagna in de oven!

Strooi mij maar lekker uit. Of stop mijn assen onder de grond (zonder potteke, gewoon in 't putteke) en plant er een boompje boven.

Maar steek me nooit! nooit, zeg ik u! in een graf. Dat woord alleen al.... brrrrr. Ik wil na mijn dood niet enkel dienen als halloweenstuk om kindjes bang te maken.

bob
Experienced user
Experienced user

Bericht door bob » 01 nov 2007 15:39

Er zijn betere momenten om doden te gedenken. Deze dagen worden enkel aangewendt om de nieuwe winterjas te showen voor het ganse dorp. Mensen die hun dode aanverwanten enkel op één dag in het jaar 'gedenken'. Zielig gewoon.
In mijn familie zijn er 3 mensen gestorven die ik kan gedenken, maar ik heb ze nooit gekend eigenlijk.

Persoonlijk vind ik ook dat er aan de pol 'alternatieve begraafmogelijkheden' moet toegevoegd worden. Ik weet niet hoe ik begraven wil worden, zolang het maar een feest wordt. Liever iets vrolijks à la Afrika. Of iets à la Madonna. Ja, die laatste.

Kikkerkop

Bericht door Kikkerkop » 01 nov 2007 15:43

IntoTheBlue schreef:ik zei gisteren nog tegen mijn ma.
één keer opt jaar gaat de kudde weer naar de graven kijken.
waarom moet daar een speciale dag voor zijn.
je kan evengoed in de lente naar het graf gaan.
en het zullen nog mooiere bloemen zijn ook.
Bwa, het heeft zo iets aangenaam, op allerheiligen is het kerkhof altijd lekker druk al die ouw menskes en familie die daar zo rondlopen bloemen zetten en graven opkuisen.
De verkleurde blaadjes en al die chrisanten en andere bloemen de koude het heeft zon eigenaardig sfeertje.

Vooral waar de urnen staan en waar er wordt gestrooid staat het bomvol bloemen en herdenkingsprullen, gewoon mooi om te zien eerlijk gezegd.

enja het is commercieel maar dat is elke feestdag

De lachende profeet
I have no life
I have no life
Contacteer:

Bericht door De lachende profeet » 01 nov 2007 15:58

Sommige mensen zullen er ongetwijfeld waarde aan hechten, maar ik in ieder geval niet. Het is gewoon een dag als alle andere dagen (alleen vrijaf).

Voor de rest wil ik niet begraven worden, maar gecremeerd.

Sid
Senior user
Senior user

Bericht door Sid » 01 nov 2007 18:52

Ik wil gecremeerd en uitgestrooid worden. Niet te veel gedoe en geen schijnheilige en hypocriete mensen op mn crematie die me ineens wel leuk en goed vinden als ik dood ben.
Ik ga op 1 november niet naar het kerkhof, ook al zijn er graven genoeg waar ik naartoe zou kunnen gaan. Ik ga nooit naar het kerkhof, ik heb dat niet nodig. Het idee om bovenop de kist te gaan staan waar iemand waar je van gehouden hebt ligt weg te rotten, met alleen een laag aarde tussen... Ja sorry, maar zo zie ik het :roll: Waar ik niet goed van word zijn mensen die anders nooit op het kerkhof komen, maar ineens graven gaan poetsen en bloemen gaan zetten, "want wat moet de mensen anders wel niet denken". Hypocrieter kan niet.
If you'd been a dog, they would have drowned you at birth

Gesloten