Treinstaking

Zoek je iets met al veel stof op? Dan is dit the place to be. (Tip: de zoekfunctie is een handige tool om hier je weg te vinden.)
De Paus
Senior user
Senior user
Geslacht: Man

Bericht door De Paus » 08 jan 2008 12:25

Swiss schreef:Ik ga seffes staken wegens laster en eerroof ze :offtopic:
ik vind ook dat Pooky meer respect mag hebben voor apen :P

voor ene keer moogt ge staken sie ;)

Piui
New user
New user

Bericht door Piui » 10 jan 2008 10:42

Swiss schreef:
Piui schreef:Vanaf 2011 wordt de markt vrijgemaakt en krijgt de NMBS concurrentie, dan zal het wel gedaan zijn met staken elke week :)
Bereid je dan maar voor op grotere en veelvuldigere vertragingen, onbestaande aansluitingen, mogelijke onveilige situaties. Een vrijgemaakt reizigersverkeer heeft niet op alle vlakken voordelen...
tgoh, der gaat nu ook al vanalles mis, the only way is up! (Valt het op dat mijn geduld met de NMBS compleet weggesmolten is? :P )
Don't steal a ferrari if you don't know how to drive it - Gabrielle Solis

Omicron
Forum addict
Forum addict

Bericht door Omicron » 10 jan 2008 12:50

Piui schreef:
Swiss schreef:
Piui schreef:Vanaf 2011 wordt de markt vrijgemaakt en krijgt de NMBS concurrentie, dan zal het wel gedaan zijn met staken elke week :)
Bereid je dan maar voor op grotere en veelvuldigere vertragingen, onbestaande aansluitingen, mogelijke onveilige situaties. Een vrijgemaakt reizigersverkeer heeft niet op alle vlakken voordelen...
tgoh, der gaat nu ook al vanalles mis, the only way is up! (Valt het op dat mijn geduld met de NMBS compleet weggesmolten is? :P )
als je denkt dat het enkel maar beter kan dan ga je van een serieus kale reis thuis komen hoor, het kan slechter, het kan veel slechter.

oranjeblauwke

Re: Treinstaking

Bericht door oranjeblauwke » 18 jan 2008 23:00

Dax schreef:
Begrijp ik die zin verkeerd of kiezen ze echt de domste mensen eerst om bij de vakbonden te gaan werken?

Met zo'n minimumdienstverlening zullen ze de gewone reiziger niet meer eindeloos kunnen gijzelen! Hoe dom moet je zijn om te zeggen dat je door hen te geizelen hen toont hoe het zal zijn als er net een wetgeving bestaat waarbij ze niet meer zomaar gegijzeld kunnen worden... Dom dom dom.

Ach ja, vakbonden, ik zal ze nooit begrijpen. Ze hebben hun nut gehad en hebben het nog altijd. Alleen moeten ze zelf eens beseffen dat de wereld er vandaag anders uitziet dan jaren geleden en dat de spelregels veranderd zijn.
Vandaag gelezen in Knack:
Vakbondsman Jos Digneffe in Knack 16 januari 2008 schreef: Sommigen lijken te denken dat een locomotief, een paar rijtuigen, een bestuurder en een begeleider volstaan voor een minimumdienst. Dat is nonsens. Bij een minimale dienstverlening moet driekwart van het personeel - seingevers, stationschefs, rangeerders, technici - komen werken. Anders is treinverkeer om veiligheidsredenen niet mogelijk. Dat komt neer op een aantasting van het stakingsrecht. Als dat de ware bedoeling is, moet het ook maar hardop gezegd worden. Voor ons is dit onaanvaardbaar.
(...) De minimale dienstverlening is een dada van politici. Maar ze hebben geen benul van wat dit inhoudt en welke effecten dit voor het treinverkeer kan hebben. Laten we er van uitgaan dat een minimale dienst betekent dat tussen twee steden elk uur in elke richting een trein rijdt. Maar moet dat dan een Ic-, een Ir of een stoptrein zijn? Wie 's morgens en 's avonds al eens op een perron in Gent, Antwerpen of Brussel gestaan heeft, weet bovendien dat het daar zwart van het volk ziet, terwijl er toch om de tien minuten een trein vertrekt. Het vergt niet veel verbeelding om te beseffen dat in zo'n drukte een minimale dienst, met slechts elk uur een trein, zal resulteren in chaos en in agressie tussen reizigers onderling en tussen reizigers en spoorwegpersoneel. Daardoor nemen op de perrons ook de risico's op ernstige ongevallen toe. Trouwens, ondanks de OVS-acties op 24 en 31 december, reed toen meer dan een derde van de treinen. Meer dus dan een minimale dienst verlening het geval zou zijn. Desondanks was er van alle kanten kritiek. De politici konden zo zelf vaststellen dat ze voor iets pleiten dat in de praktijk niet werkt.
Dat soort nuchtere analyses zet je toch met twee voeten terug op de grond (of op het spoor ;-)

Omicron
Forum addict
Forum addict

Bericht door Omicron » 19 jan 2008 10:34

oranjeblauwke schreef: Vandaag gelezen in Knack:
Vakbondsman Jos Digneffe in Knack 16 januari 2008 schreef: Laten we er van uitgaan dat een minimale dienst betekent dat tussen twee steden elk uur in elke richting een trein rijdt.
Dat soort nuchtere analyses zet je toch met twee voeten terug op de grond (of op het spoor ;-)
en het is die ene zin die in mijn ogen heel zijn betoog waardeloos maakt.
"laten we ervan uitgaan dat een minimale dienst betekent blablabla"

Waarom gaat hij er van uit dat het per uur 2 treinen zijn?
Mij lijkt het eerlijk gezegd logischer dat een minimale dienstverlening wil zeggen 'treinen in de spits zodat de mensen op zijn minst naar het werk kunnen'

Dat is geen nuchtere analyse, dat is een betoog van iemand die de publieke opinie achter zich wil scharen door de schuld van zich af te schuiven.

Dat ze staken, ze doen maar (het is in mijn ogen kortzichtig om te staken tegen iets waar nog niets van is vastgelegd maar soit), maar dan moeten ze er ook maar tegen kunnen dat de burgers hun woede op hen richten en niet op hetgene waar zij tegen staken.

oranjeblauwke

Bericht door oranjeblauwke » 19 jan 2008 15:02

Omicron schreef: Waarom gaat hij er van uit dat het per uur 2 treinen zijn?
Mij lijkt het eerlijk gezegd logischer dat een minimale dienstverlening wil zeggen 'treinen in de spits zodat de mensen op zijn minst naar het werk kunnen'
En wat met de mensen die in ploegen werken en buiten de spitsuren de trein nemen naar hun werk? Het is duidelijk dat je met dit soort redeneringen op een hellend vlak terecht komt waardoor het recht op staken enkel nog op papier bestaat. Een staking betekent: het werk neerleggen en niet het werk een beetje neerleggen voor zover het mag van de VLD.

Een staking is een zeer krachtig wapen als ze volledig is: als er in de autofabriek geen auto's meer van de band rollen, of bij de spoorwegen als er geen enkele trein rijdt.

oranjeblauwke

Bericht door oranjeblauwke » 19 jan 2008 15:04

Omicron schreef: Dat is geen nuchtere analyse, dat is een betoog van iemand die de publieke opinie achter zich wil scharen door de schuld van zich af te schuiven.
Sedert wanneer associëren we stakingen met een schuldbesef?

Omicron
Forum addict
Forum addict

Bericht door Omicron » 19 jan 2008 15:06

oranjeblauwke schreef:
Omicron schreef: Waarom gaat hij er van uit dat het per uur 2 treinen zijn?
En wat met de mensen die in ploegen werken en buiten de spitsuren de trein nemen naar hun werk? Het is duidelijk dat je met dit soort redeneringen op een hellend vlak terecht komt waardoor het recht op staken enkel nog op papier bestaat. Een staking betekent: het werk neerleggen en niet het werk een beetje neerleggen voor zover het mag van de VLD.

Een staking is een zeer krachtig wapen als ze volledig is: als er in de autofabriek geen auto's meer van de band rollen, of bij de spoorwegen als er geen enkele trein rijdt.
Een staking is vooral een zeer krachtig wapen als de mensen die een staking organiseren een IQ hebben dat hoger ligt dan dat van een gedementeerde bosmarmot. Spijtig genoeg is dat bij OVS en andere (basically alle vakbonden) niet het geval

oranjeblauwke

Bericht door oranjeblauwke » 19 jan 2008 16:00

Omicron schreef: Een staking is vooral een zeer krachtig wapen als de mensen die een staking organiseren een IQ hebben dat hoger ligt dan dat van een gedementeerde bosmarmot.
Plopperdeplopperdeplop :P
Omicron schreef: Spijtig genoeg is dat bij OVS en andere (basically alle vakbonden) niet het geval
Zo eenvoudig blijkt het niet in mekaar te zitten... Uit hetzelfde artikel in Knack van 16 januari 2008:
Knack schreef: Jos Digneffe: "Met de OVS-acties hebben de erkende spoorbonden dan weer niets te maken. De OVS werd destijds door Etienne Schouppe (toen de baas van de NMBS, nu CD&V-voorzitter) als gesprekspartner aanvaard en heeft sindsdien drie vrijgestelden en een werkingstoelage van 50.000 euro per jaar. Maar om erkend en zodoende ook verplicht te worden om verantwoordellijkheid te nemen in het paritaire overleg met de NMBS-leiding, zou de OVS aan de zesjaarlijkse telling van de vakbondsleden onder het spoorwegpersoneel moeten deelnemen en moeten bewijzen dat minstens 10 procent (3.800 man) lid is. Maar OVS weigert dat en blijft liever de climero uitgangen"
Een andere mogelijke uitleg, die Digneffe niet voor zijn rekening neemt, is dat die OVS door zijn huidige organisatiestatuut voor partijen als Vlaams Belang beter geschikt is om de invloed en macht van de grote spoorbonden ter discussie te stellen. Conform zijn traditie van dubbelzinningheid steunt Vlaams Belang in elk geval de OVS als vakbond, maar niet de OVS-acties die de reizigers treffen.

NutAssBitch
Experienced user
Experienced user

Bericht door NutAssBitch » 19 jan 2008 16:12

en ze hebben mij alweer 50 minuten laten wachten wegens een afgeschafte trein! IK HAAT HEEL DAT GEDOE! HHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHH
Kent u dat gevoel? Je wil niet naar buiten, maar je haar zit zo goed!

I've got a nice body, it's in my trunk!

* joy feeds life *

Alchemist
New user
New user
Geslacht: Vrouw

Bericht door Alchemist » 19 jan 2008 20:14

Milec2 schreef:Ik snap niet hoe mensen zo erg kunnen reageren op treinen en het stakingsrecht.
Mobiliteit is geen basisbehoefte!
Mobiliteit is volgens mij in de huidige samenleving wél een basisbehoefte. Daarentegen is het misschien inderdaad geen 'basisrecht', maar behoefte en recht zijn twee verschillende zaken.

Het stakingsrecht is dan misschien wel een fundamenteel recht, dat wil niet zeggen dat het ook onbeperkt is.

De essentie van de uitoefening van een recht is immers dat het beperkt kan worden doordat het een inbreuk vormt op de rechten van anderen. Bijvoorbeeld, door onbeperkt te staken bij de spoorwegen, ontneemt men een categorie mensen de mogelijkheid op hun werkplaats te raken, terwijl er ook zoiets bestaat als het recht om te werken.

Er moet dus volgens mij een belangenafweging gemaakt worden: in hoeverre is het verantwoord het werk neer te leggen omwille van een kleine groep ontevreden werknemers, wanneer dit nefaste gevolgen heeft voor een grote groep mensen die in se niets te maken hebben met de ontevredenheid van die minderheid?

Voor bepaalde beroepscategorieën -en in het bijzonder voor een aantal overheidsdiensten- moet dit recht ingeperkt worden, in het belang van de maatschappij. Het zou mooi worden als bv. de politie eventjes een algemene staking aan het houden is terwijl er net een terreuralarm afgekondigd wordt. 8)
The whole problem with the world is that fools and fanatics are always so certain of themselves, but wiser people so full of doubts. (B. Russell)

Milec2
Forum addict
Forum addict
Contacteer:

Bericht door Milec2 » 19 jan 2008 23:18

basisbehoeften zijn:
voedsel, lucht en deftig onderdak/kleren(bescherming tegen de natuurverschijnselen)
Er zijn geen alternatieven en zonder ga je dood.
Alles erbuiten is luxe, er zijn miljarden die zelfs dat niet hebben.
Hoe cru het ook moge klinken, je hebt nog altijd twee voeten om afstanden te overbruggen(daarnaast auto, autodelen, bus, taxi, fiets, helikopter,...).
Het is de werknemers hun schuld niet dat ze staken!
't Is verdorie de werkgever die ze niet naar waarde inschat.
Een minimumdienst van politie is noodzakelijk in deze tijd omdat anders mesen ervan profiteren en criminele feiten plegen(zie Katrina en het aantal inbraken en (roof)moorden)
Door mensen te behandelen als dommekrachten, zelfs een mentaal gehandicapte heeft snel door dat er met zijn voeten wordt gerammeld.
Wanneer kun je tegenwoordig nog iets bereiken, als er geld te verliezen/winnen valt.
Lang leve het kapitalisme?

Omicron
Forum addict
Forum addict

Bericht door Omicron » 20 jan 2008 03:02

Milec2 schreef:basisbehoeften zijn:
voedsel, lucht en deftig onderdak/kleren(bescherming tegen de natuurverschijnselen)
Er zijn geen alternatieven en zonder ga je dood.
Alles erbuiten is luxe, er zijn miljarden die zelfs dat niet hebben.
Hoe cru het ook moge klinken, je hebt nog altijd twee voeten om afstanden te overbruggen(daarnaast auto, autodelen, bus, taxi, fiets, helikopter,...).
Het is de werknemers hun schuld niet dat ze staken!
't Is verdorie de werkgever die ze niet naar waarde inschat.
Een minimumdienst van politie is noodzakelijk in deze tijd omdat anders mesen ervan profiteren en criminele feiten plegen(zie Katrina en het aantal inbraken en (roof)moorden)
Door mensen te behandelen als dommekrachten, zelfs een mentaal gehandicapte heeft snel door dat er met zijn voeten wordt gerammeld.
Wanneer kun je tegenwoordig nog iets bereiken, als er geld te verliezen/winnen valt.
Lang leve het kapitalisme?
Van die redenering kan ik dus dood vallen he 'het is niet de schuld van de werknemer, het is allemaal de schuld van de werkgever'

Cru gezegd: als ze het niet leuk vinden op de nmbs, dat ze op een ander gaan werken. Er zijn jobkes genoeg waar ze wel naar waarde worden geschat.
Als ik niet op mijn werk geraak omdat ne pipo bij de nmbs geen goesting heeft om te werken, moet ik wel overuren/verlofdagen afstaan. Is dat eerlijk?
Ik wil eens zien hoelang het duurt voor de vakbonden van de nmbs daar commentaar op zou hebben als zij conge moeten afstaan omdat zij door derden niet kunnen werken.

matti
Forum addict
Forum addict

Bericht door matti » 20 jan 2008 09:15

Omicron schreef: Van die redenering kan ik dus dood vallen he 'het is niet de schuld van de werknemer, het is allemaal de schuld van de werkgever'
nog nen dooien dan want daar kan ik ook van doodvallen.
als de toekomst even leuk wordt als het verleden blijf ik liever in het duister tasten
Afbeelding

Milec2
Forum addict
Forum addict
Contacteer:

Bericht door Milec2 » 20 jan 2008 10:41

Als de overheid, die toch een rolmodel functie heeft, zijn werknemers niet met het nodige respect behandelt, dan moet je niet verwachten dat hun werknemers ook respect hebben voor hun werkgever.
Zou jij het leuk vinden om het bericht te krijgen dat je wel moet werken op kerst?
De werknemers hoeven niet te denken aan het gemenegoed, de werkgever moet zorgen dat ze goeie gemotiveerde werkkrachten heeft. Als ze niet goed zijn, moeten ze ze maar ontslaan! De werkgever moet de taken uitvoeren, niet de werknemer, de vakbonden kondigen de meeste stakingen aan, de WG kan misschien extra mensen inhuren als ze goede dienstverlening willen?
Hetzelfde bij de post: te hoge afwezigheidsgraad. Denk je nu echt dat alle werknemers hun werk niet graag doen?
De oorzaak ligt bij de werkgever die een te hoge werkdruk oplegt en ze niet al hun vakantiedagen laat opnemen.

Alchemist
New user
New user

Bericht door Alchemist » 20 jan 2008 11:36

Milec2 schreef:Als de overheid, die toch een rolmodel functie heeft, zijn werknemers niet met het nodige respect behandelt, dan moet je niet verwachten dat hun werknemers ook respect hebben voor hun werkgever.
Zou jij het leuk vinden om het bericht te krijgen dat je wel moet werken op kerst?
De werknemers hoeven niet te denken aan het gemenegoed, de werkgever moet zorgen dat ze goeie gemotiveerde werkkrachten heeft. Als ze niet goed zijn, moeten ze ze maar ontslaan! De werkgever moet de taken uitvoeren, niet de werknemer, de vakbonden kondigen de meeste stakingen aan, de WG kan misschien extra mensen inhuren als ze goede dienstverlening willen?
Hetzelfde bij de post: te hoge afwezigheidsgraad. Denk je nu echt dat alle werknemers hun werk niet graag doen?
De oorzaak ligt bij de werkgever die een te hoge werkdruk oplegt en ze niet al hun vakantiedagen laat opnemen.
Ik dacht dat de kern van het probleem nu juist was dat er al onvoldoende treinbestuurders zijn en dat het 2 jaar duurt om er nieuwe op te leiden, dus het lijkt me onrealistisch opeens wel extra mensen te vinden om de stakers te vervangen....? Bovendien is die oplossing volgens mij onbetaalbaar.

Voorts: wat werken op kerst betreft, denk ik heus niet dat de NMBS de enige was. Dat heet continuïteit van de openbare dienst...
The whole problem with the world is that fools and fanatics are always so certain of themselves, but wiser people so full of doubts. (B. Russell)

Milec2
Forum addict
Forum addict
Contacteer:

Bericht door Milec2 » 20 jan 2008 11:59

EU? er zijn ook mensen buiten België?
Mensen overhalen uit vakantie om te werken?
Bussen inleggen?
De NMBS weet al jaren dat ze te weinig personeel zullen hebben nu en en binnen een paar jaar als nog meer mensen van de babyboom op pensioen gaan.
Als er een staking is van de cipiers, gaan er toch ook agenten of cipiers(van andere gevangenissen) uit vakantie in de plaats springen?
De nutsvoorzieningen moeten gegarandeerd zijn: water, gas en elektriciteit, die zijn er op uitgerust om indien nodig langer dan voorzien te blijven werken.
Het is door wanbestuur aan de top dat er nu niet genoeg treinen en personeel zijn om de werkdruk op een goed peil te houden.

Alchemist
New user
New user

Bericht door Alchemist » 20 jan 2008 15:07

Maar je kan toch geen mensen uit het buitenland halen om hen hier 1 of 2 dagen wat werk te verschaffen terwijl de 'echte' werknemers aan het staken zijn?

En mensen uit hun verlof halen omdat hun collega's aan het staken zijn, is misschien een lapmiddel, maar allesbehalve een oplossing. Je zegt juist dat één van de problemen is dat de werkdruk te hoog is en mensen hun verlof niet kunnen opnemen, maar dan ga je ze als werkgever wel opvorderen om de problemen veroorzaakt door een staking (in principe een "solidariteitsactie", zoals de vakbonden dat plegen te noemen) op te vangen?

En wat de stakende cipiers betreft: inderdaad, dan worden deze vervangen door agenten of civiele bescherming, hoewel dat hun taak niet is, en deze laatsten daardoor een nog hogere werkdruk binnen hun eigen organisatie zullen krijgen. Vicieuze-cirkel-oplossing aldus. We kunnen het ons echter niet permitteren nog meer gevangenen te laten ontsnappen...

Het feit dat die stakende cipiers in hun taak vervangen worden, bevestigt nu net de nood aan een minimale dienstverlening voor sommige diensten...

Omicron
Forum addict
Forum addict

Bericht door Omicron » 20 jan 2008 17:35

Milec2 schreef: Als er een staking is van de cipiers, gaan er toch ook agenten of cipiers(van andere gevangenissen) uit vakantie in de plaats springen?
De nutsvoorzieningen moeten gegarandeerd zijn: water, gas en elektriciteit, die zijn er op uitgerust om indien nodig langer dan voorzien te blijven werken.
Dus je wil niet dat ze een minimale dienstverlening geven omdat de werkgever de werknemers moet respecteren, maar je wil wel dat de NMBS bij een staking mensen uit het buitenland, uit conge of zelfs uit andere diensten haalt zodat de dienstverlening kan blijven bestaan?

In het eerste geval hebben de burgers nog last van de staking en zo heeft een staking nog wat effectt, in het tweede geval zit ik lekker in de trein die op tijd rijdt en kan mij die stakingspost gestolen worden (nu ja, zo reageer ik altijd als ik een stakingspost zie)

Het gebrek aan werknemers is niet altijd de schuld van de werkgever he. Der moeten ook mensen zijn die de job willen uitvoeren.
Trouwens, de NMBS is al een tijdje bezig met volk te zoeken, als de vakbonden wat geduld hebben dan zouden die problemen misschien opgelost geraken. Maar ik kan goed begrijpen dat er veel mensen zijn die niet voor de nmbs willen werken met de reputatie die ze krijgen door alle problemen (en de stakingen)

Milec2
Forum addict
Forum addict
Contacteer:

Bericht door Milec2 » 21 jan 2008 00:30

Ik heb dat niet gezegd, als de NMBS wil doorgaan met het vervoer kunnen ze dat doen, niet moeten. Om aan te tonen dat het de werkgever is.
goh misschien dat de stakers dan sporen blokkeren (zie treinstaking Frankrijk)
Als de job niet aantrekkelijk is voor mensen, tja dan moet de werkgever het maar aantrekkelijker maken.
Als na een jaar je huis niet verkocht is, ga je ook de prijs verlagen.

Gesloten