Treinstaking

Zoek je iets met al veel stof op? Dan is dit the place to be. (Tip: de zoekfunctie is een handige tool om hier je weg te vinden.)
Jesse
Forum addict
Forum addict

Bericht door Jesse » 05 jan 2008 22:30

ik vraag me af waarom er over profiteergedrag wordt gesproken, aan een staking verdienen de treinbestuurders echt wel niks. tenzij ge bij de desbetreffende vakbond aangesloten zijt, dan krijgt ge enkele euro's vergoeding (maar daar moet ge het echt ni voor doen. als treinbestuurders staken hebben ze wel een betere reden dan gewoon profiteren.

Chemistje
Senior user
Senior user
Geslacht: Man

Bericht door Chemistje » 05 jan 2008 23:19

In ieder geval heb ik mijn 1e januari vooral doorgebracht op de trein op het traject Leuven-Kortrijk :evil:
Toen ik om 10u00 aankwam was er nog één trein die reed richting Roeselare (waar ik uiteindelijk moest geraken), maar de loketbediende wist mij te vertellen dat ik beter Brussel-Kortrijk-Roeselare zou doen i.p.v. Brugge-Roeselare, want in Brugge zou de kans klein zijn om aansluiting te hebben.
Hij raadde mij dus aan om de eerste trein naar Bxl te pakken en daar verder te zien.

Zo gezegd, zo gedaan. In Brussel aangekomen bleek ik wonderwel op iets van 15min na een IC-aansluiting te hebben naar K-town, ware het niet dat zonder verwittiging alle IC-treinen waren omgezet naar L-treinen :wtf: . Bijgevolg heb ik alle 3 miljoen stations gezien tussen Brussel en Kortrijk. De trein reed dan ook nog pokketraag, waardoor ik in totaal een slordige 2,5u onderweg geweest ben.

K_x
I have no life
I have no life
Contacteer:

Bericht door K_x » 05 jan 2008 23:31

De Paus schreef: omg ik overdrijf :P
Goed dat ge 't zelf doorhebt... Als je zou menen wat je schrijft lijkt me er toch iets mis in uw bovenkamer ;-)
good music / i dance / no good music / i not dance. (december 2007 mix online)

<Bobo> what's wrong with being a homosexual?
<klong> it's gay

De Paus
Senior user
Senior user

Bericht door De Paus » 06 jan 2008 09:51

K_x schreef: Goed dat ge 't zelf doorhebt... Als je zou menen wat je schrijft lijkt me er toch iets mis in uw bovenkamer ;-)
dank u pappieeeeee voor de wijze woorden :angelface:
tuurlijk weet ik wanneer ik goed fout ben, mogen we nog overdrijven in het kader van sarcasme en absurde humor 8) ?

trouwens, met die bommeldingen moeten die mannen ook al nie veel meer rijden!
@ chemistje: 2,5 uur lol, ge had toch iets bij om te lezen of zo? maar ge weet: met de trein is het altijd een beetje reizen eh! en als ge ooit eens vijf minuten tijd hebt... klikkerdeklik!
en hiermee besluit ik het bevuilen van de reputatie van nmbs werknemers,[/url]

Milec2
Forum addict
Forum addict
Contacteer:

Bericht door Milec2 » 06 jan 2008 13:11

Ik snap niet hoe mensen zo erg kunnen reageren op treinen en het stakingsrecht.
Mobiliteit is geen basisbehoefte!
Treinen zijn luxediensten. Je gaat niet dood aan een te late trein of een afschaffing ervan :roll:
't Is ambetant ja, maar als den delhaize staakt is het ook ambetant...
Een staking betekent gewoon dat er iets ernstig mis is in het bedrjif en de behandeling van de werknemers door de werkgever.

Ik vind het wel jammer dat OVS niet wordt erkend.

Chemistje
Senior user
Senior user

Bericht door Chemistje » 06 jan 2008 13:20

Milec2 schreef:Ik snap niet hoe mensen zo erg kunnen reageren op treinen en het stakingsrecht.
Treinen zijn luxediensten. Je gaat niet dood aan een te late trein of een afschaffing ervan :roll:
Een staking betekent gewoon dat er iets ernstig mis is in het bedrjif en de behandeling van de werknemers door de werkgever.

Niet helemaal akkoord. Soms loopt er inderdaad terecht iets fout in het bedrijf, maar op sommige momenten begint ge u toch vragen te stellen over het nut van een stakingsactie (ik spreek nu niet specifiek over de NMBS). En als de NMBS recht heeft op staking, hebben wij toch wel recht om te klagen zeker :roll:

De Paus
Senior user
Senior user

Bericht door De Paus » 06 jan 2008 13:53

En ik snap niet (Milec) waarom sommige mensen zich dingen afvragen (Jesse)...

maar ooit komen we er allemaal wel uit...

het beroep van werknemer bij de nmbs moet intussen laag op de maatschappelijke ladder staan denk ik (bij mij toch) ... maar met dit soort van gedragingen kan men moeilijk anders verwachten... pech voor de individuen die het wel goed menen, maar men komt maar met 1 ding int nieuws (staking).... hoja...en vertragingen ook ..tis juist

er zal -voor mij toch- veel moeten gebeuren eer mijn respect voor een nmbs werknemer stijgt... maar das eigenlijk vooral tegen het personeel van Wetteren :P :P (zie onder)

nu ik toch mijn beklag doe: enkele dingen die ik al meegemaakt heb
- een voorbeeld dat niets met staken te maken heeft: deze brave jongen gaat beleefd naar een loket in Gent Sint Pieters en vraagt "een enkel biljet naar Wetteren alsjeblieft", de man commandeert me iets van een 3 euro te betalen. Ik haal mijn visa kaart boven, de man doet zijn marginale bek open en zegt onbeleefd "gij gaat toch niet met visa betalen zeker".... waarop ik hem gezegd heb dat ik dat juist wel ging doen en dat hij dat moest aanvaarden. Meneer bromde wat en deed zen werk, de bullebak.

- enkele maanden geleden (nog een voorbeeld): station Wetteren. Mevrouw komt naar het loket geslenterd: ik vraag een ticket naar Lokeren. Mevrouw geeft me -licht tegen haar zin (want achter mij stonden 20 senioren die elk een ticket gingen kopen)- mijn ticket, ik betaal. Ik kijk naar mijn ticket en er staat op "Gent". Nog voor ik me draaide zag ik het en gaf ik het ticket terug. "Tis fout, tmoet lokeren zijn in plaats van gent". Mevrouw antwoordt grofweg "ge moet maar duidelijker spreken" (intonatie en gezichtsuitdrukking waren duidelijk + geen excuses voor de fout). Ze heeft direct mogen aanhoren "GIJ moet maar beter luisteren" (intussen lachen de senioren achter mij) en het madammeke sloeg rood uit en keek twee seconden met een stom gezicht. Fout rechtgezet. Ikke den trein op.

Andere onbeleefdheden heb ik in het verleden reeds meegemaakt in het station te Wetteren waarvoor ik zelfs een klacht heb ingediend bij de nbms zelf.

En tligt niet aan mij, want ik ben altijd beleefd :lol:

Ok er zijn ook goeie werknemers: als ik bvb eens op de trein stapte met een fout ticket en ik ging dat melden, lieten ze me toch meerijden... maja...
voila weer wat afgereageerd tijdens den blok...sorry voor de PRO-ovs'ers en nmbs werknemers die meelezen.

Swiss
Experienced user
Experienced user
Contacteer:

Bericht door Swiss » 06 jan 2008 22:40

De Paus schreef:sorry voor de PRO-ovs'ers en nmbs werknemers die meelezen.
Da's niet erg, ik overleef het en werk nog steeds graag bij t spoor. Als ik zoals vandaag met mn trein de helling van Voeren afdaal met een wijds zicht op het prachtige landschap met de onderstaande zon en wat verder hoog boven het kanaal zweef met de lichtjes van Wezet onder mij, dan weet ik dat dit de job is voor mij en dat ik er geen andere zou willen (hoewel er soms ook genoeg frustraties zijn hoor :lol: )

Je hebt trouwens groot gelijk dat je die loketbedienden van Wetteren niet veel soeps vindt. Beleefdheid en vriendelijkheid is wel t minste dat je kan geven aan de mensen. Helaas lopen er tussen de grote hoop collega's wat rotte en rottende appels rond.

Piui
New user
New user

Bericht door Piui » 07 jan 2008 10:16

Milec2 schreef:Ik snap niet hoe mensen zo erg kunnen reageren op treinen en het stakingsrecht.
Een staking betekent gewoon dat er iets ernstig mis is in het bedrijf en de behandeling van de werknemers door de werkgever.

Voor Delhaize betalen we geen belastingen eh honey. Als Delhaize staakt, begeef ik mij wel naar de Colruyt. Stakende treinen hebben enkele alternatieven ja: er is de file, er is de urenlange bus, en er is de heli, maar die is te belastend voor het milieu is mij verteld.

Conclusie: treinen zijn een mooi oplossing, ze moeten wel rijden. Vanaf 2011 wordt de markt vrijgemaakt en krijgt de NMBS concurrentie, dan zal het wel gedaan zijn met staken elke week :)
Don't steal a ferrari if you don't know how to drive it - Gabrielle Solis

Swiss
Experienced user
Experienced user
Contacteer:

Bericht door Swiss » 07 jan 2008 10:35

Piui schreef:Vanaf 2011 wordt de markt vrijgemaakt en krijgt de NMBS concurrentie, dan zal het wel gedaan zijn met staken elke week :)
Bereid je dan maar voor op grotere en veelvuldigere vertragingen, onbestaande aansluitingen, mogelijke onveilige situaties. Een vrijgemaakt reizigersverkeer heeft niet op alle vlakken voordelen...

captain D
Senior user
Senior user

Bericht door captain D » 07 jan 2008 11:08

Piui schreef:Vanaf 2011 wordt de markt vrijgemaakt en krijgt de NMBS concurrentie, dan zal het wel gedaan zijn met staken elke week :)
in de UK zijn de spoorwegen gemoderniseerd en het is daar absoluut niet verbeterd. De onveiligheid zou enorm zijn toegenomen en de vertragingen niet gebeterd. Alleen de prijzen zijn de hoogte in gegaan. Dus geef me dan maar de nmbs met al zijn gebreken.
ps: de mensen in Kontich achter het loket zijn wel altijd vriendelijk!
alles is een raadsel
maar ik weet nog niet in wat voor vorm
en in welke taal.
Ik ben al heel erg oud
en ik mis mijn vrouw

Omicron
Forum addict
Forum addict

Bericht door Omicron » 07 jan 2008 11:15

Piui schreef: Conclusie: treinen zijn een mooi oplossing, ze moeten wel rijden. Vanaf 2011 wordt de markt vrijgemaakt en krijgt de NMBS concurrentie, dan zal het wel gedaan zijn met staken elke week :)
ja, daar gaat kyoto, vanaf 2011 terug massaal allemaal met de auto naar het werk...

Sommige dingen moeten echt niet geprivatiseerd worden. De spoorwegen zijn bijna onmogelijk winstgevend te maken, wat ga je dan krijgen elfendertig treinen tussen antwerpen en brussel en 1 trein per dag richting Limburg omdat dat 'niet winstgevend is'.
En hoe gaan ze in godsnaam dan een treinregeling uitrekenen, er kan maar 1 trein op een spoor rijden als je 3 maatschappijen hebt die elk met hun treinen en hun regeling gaan rijden, ik wil die arme mensen in het wissel/seinhuis niet zijn die dat kluwen moeten ontwarren...

koksmuts

Bericht door koksmuts » 07 jan 2008 18:06

zeg vraagje: staken de treinen morgen?
want tegenwoordig weet ge nooit... :lol:

Pooky
Forum addict
Forum addict

Bericht door Pooky » 07 jan 2008 18:19

Omicron schreef: En hoe gaan ze in godsnaam dan een treinregeling uitrekenen, er kan maar 1 trein op een spoor rijden als je 3 maatschappijen hebt die elk met hun treinen en hun regeling gaan rijden, ik wil die arme mensen in het wissel/seinhuis niet zijn die dat kluwen moeten ontwarren...
nu geen problemen maken waar er geen zijn, daar kunnen computerprogramma's voor geschreven worden door de netbeheerder.

Ik denk trouwens niet dat er nog veel handmatig gebeurt in het treinverkeer, als zelfs een aap als swiss met een trein mag rijden :P

Swiss
Experienced user
Experienced user
Contacteer:

Bericht door Swiss » 07 jan 2008 18:39

Kheb dan toch liever complimentjes in de aard van die van koksmuts ze.

En neen, er is geen staking aangekondigd.

Omicron
Forum addict
Forum addict

Bericht door Omicron » 07 jan 2008 19:00

Pooky schreef:
Omicron schreef: En hoe gaan ze in godsnaam dan een treinregeling uitrekenen, er kan maar 1 trein op een spoor rijden als je 3 maatschappijen hebt die elk met hun treinen en hun regeling gaan rijden, ik wil die arme mensen in het wissel/seinhuis niet zijn die dat kluwen moeten ontwarren...
nu geen problemen maken waar er geen zijn, daar kunnen computerprogramma's voor geschreven worden door de netbeheerder.

Ik denk trouwens niet dat er nog veel handmatig gebeurt in het treinverkeer, als zelfs een aap als swiss met een trein mag rijden :P
Programma's kunnen niet alles oplossen, zeker niet als er verschillende bedrijven op die sporen gaan zitten... ik wil liever niet alles in handen van computers als je ziet wat voro een soep het al is met 1 firma...

De Paus
Senior user
Senior user

Bericht door De Paus » 07 jan 2008 23:38

Pooky schreef:
WHAHAHAHAHAHHAHA :roflmao:

niks tegen u ze swiss., twas gewoon nogal droog en grappig :P

Swiss
Experienced user
Experienced user
Contacteer:

Bericht door Swiss » 07 jan 2008 23:50

Ik ga seffes staken wegens laster en eerroof ze :offtopic:

Chemistje
Senior user
Senior user

Bericht door Chemistje » 08 jan 2008 00:38

Swiss schreef:Ik ga seffes staken wegens laster en eerroof ze :offtopic:
Dixit :sun:

Dax
I have no life
I have no life

Bericht door Dax » 08 jan 2008 11:52

captain D schreef:
in de UK zijn de spoorwegen gemoderniseerd en het is daar absoluut niet verbeterd. De onveiligheid zou enorm zijn toegenomen en de vertragingen niet gebeterd. Alleen de prijzen zijn de hoogte in gegaan. Dus geef me dan maar de nmbs met al zijn gebreken.
ps: de mensen in Kontich achter het loket zijn wel altijd vriendelijk!
In Japan ook en daar loopt het erg vlot. 't is maar welk voorbeeld ge bovenhaalt hé. ;)

hoewel ik ze in België er eigenlijk wel een knoeiboel van zie maken zoals in de UK :-)
On ne voit bien qu'avec le Coeur. L'essentiel est invisible pour les yeux!

Gesloten