het nieuwsblad: Limburgers staan minder open voor holebi's

Zoek je iets met al veel stof op? Dan is dit the place to be. (Tip: de zoekfunctie is een handige tool om hier je weg te vinden.)
amaranthake
Regular user
Regular user
Geslacht: Vrouw
Contacteer:

het nieuwsblad: Limburgers staan minder open voor holebi's

Bericht door amaranthake » 29 sep 2007 19:58

Limburgers staan minder open voor holebi's dan rest van Vlaanderen

HASSELT - Homoseksualiteit is in Limburg nog veel vaker een taboe dan in de rest van Vlaanderen. ,,Vooral in de kleine dorpen blijven de vooroordelen hardnekkig aanhouden'', zegt Tony Van Endert van Holebi Limburg. Daarom vraagt de overkoepelende organisatie dringend meer steun.
,,Het is nergens zo erg als in Limburg'', klinkt het bij Tony Van Endert van Holebi Limburg. De Hasselaar is intussen 51 en outte zich zo'n dertig jaar geleden. ,,In vergelijking met andere steden is de drempelvrees hier nog altijd zéér groot. Homoseksuelen durven zich niet outen, heteroseksuelen beschouwen ons soms nog altijd als ,een hoopje sensatie'. We merken in elk geval dat we méér dan in andere provincies niet getolereerd worden.'' ''

Wereldwijde studies komen allemaal tot dezelfde conclusie: tien procent van de bevolking kiest voor een partner van hetzelfde geslacht. Volgens Holebi Limburg durft minstens de helft van dat percentage zich in Limburg niet outen. De oorzaak daarvan moet niet ver worden gezocht: vooroordelen.Holebi Limburg hoopt in de toekomst méér steun te krijgen, zowel vanuit de overheid als vanuit de heterowereld. ,,Onze bekendheid bij het grote publiek is nog altijd minimaal, omdat we over onvoldoende financiële middelen beschikken'', aldus Van Endert. ,,Onze vzw werkt bijna uitsluitend met vrijwilligers en om te overleven zijn we verplicht geregeld fuiven te organiseren.''

Volgens Van Endert kan het nog tot de volgende generatie duren vooraleer de problemen helemaal van de baan zijn. ,,Maar een volgend probleem kondigt zich nu al aan: homoseksuele allochtonen. We krijgen hier de jongste tijd almaar meer allochtonen over de vloer, die hun geaardheid voor hun familie moeten verzwijgen. In hun ogen - en vooral in die van de familie - is homoseksualiteit een schande. Die mensen zitten met dezelfde problemen waar veel Vlaamse holebi's tien, twintig jaar geleden mee opgezadeld zaten.''

(DHH)
a simple smile will always make your heart laugh...

SilverBlade
Senior user
Senior user
Geslacht: Man

Bericht door SilverBlade » 29 sep 2007 22:38

Jeetje, vertel me iets dat ik nog niet wist.

Ach, ik ben gewoon bitter. Denk dat het tijd wordt dat ik westwaards verhuis.
Better to Rule in Hell,
then Serve in Heaven.

-Marius-

Eraser
Regular user
Regular user

Bericht door Eraser » 30 sep 2007 10:39

Ge zou nochthans zeggen dat er in Limburg de meeste holebi's zitten. Als ge eens kijkt naar hun kledij, lijkt het wel of heel limburg is homoseksueel!

Toch wel jammer, ook voor die allochtone jongeren vind ik het erg. Want die zullen zo vlug niet aanvaard worden denk ik door hun geloof..... :roll:
Live 4 Music, Live life to the maximum!

jiru
Experienced user
Experienced user
Contacteer:

Bericht door jiru » 30 sep 2007 12:24

oei, dan kom ik speciaal van West-vlaanderen in limburg school volgen :o
Always be yourself. Unless you can be a unicorn. Then always be a unicorn

surferke

Bericht door surferke » 30 sep 2007 12:30

Eraser schreef:Ge zou nochthans zeggen dat er in Limburg de meeste holebi's zitten. Als ge eens kijkt naar hun kledij, lijkt het wel of heel limburg is homoseksueel!
Euh, waar slaat dees ergens op?

Soit, gisterenavond de uitspraak "Limburgers staan het meest negatief tegenover holebi's" eens door de statistische testmachine gedraaid en van die uitspraak klopt op 't eerste zicht toch niet erg veel. Blijkbaar gewoon 'ne kerel van 't middenveld die wat centjes los wil krijgen van de overheid. De alledaagse politieke marketing, zeg maar ...

SilverBlade
Senior user
Senior user

Bericht door SilverBlade » 30 sep 2007 13:19

Oh dat zou ik niet zeggen. Limburg is doorgaans heel snel met te zeggen dat het allemaal wel mag om ruimdenkend te lijken, maar dat betekend nog niet dat het zo is. Ik heb vijf jaar in Hasselt school gevolgd en 2 jaar in Gent. Het verschil is immens.

Niet dat Gent geen minpunten had ten opzichte van Hasselt, maar in Gent heb ik tenminste nooit het gevoel gehad dat ik mezelf fysiek moest kunnen verdedigen bij het oversteken van de straat.

Om nog niet te spreken van het gebrek aan evenementen. Humoristisch genoeg, zelfs als er iets in Limburg te doen is lijkt het bijna dat het merendeel van het volk dat er op af komt nog uit Antwerpen & O-vlaanderen komt. Het is niet enkel een probleem van de hogere Limburge anti-homo mentaliteit, het probleem is ook dat de doorsnee homo-lesbo Limburger zelf nog niet eens een idee heeft van wat er allemaal aan de hand is, deels omdat er nogal weinig publiciteit is voor hen. Ik kan me gerust inbeelden dat de schare evenementen die er al zijn niet genoeg geld binnenkrijgen.

Dus ja, er is een verschil. En het is een verschil dat me dunkt niet in statistieken voorkomt omdat het makkelijker ruimdenkend te zijn op papier.
Better to Rule in Hell,
then Serve in Heaven.

-Marius-

w.out.er

Bericht door w.out.er » 30 sep 2007 13:36

Platteland slecht.
Stad goed.

amaranthake
Regular user
Regular user
Contacteer:

Bericht door amaranthake » 30 sep 2007 13:46

en toch... ik zou niet uit limburg weg willen... of ze er nu op tegen zijn of niet...
a simple smile will always make your heart laugh...

bob
Experienced user
Experienced user

Bericht door bob » 30 sep 2007 14:47

Eraser schreef:Ge zou nochthans zeggen dat er in Limburg de meeste holebi's zitten. Als ge eens kijkt naar hun kledij, lijkt het wel of heel limburg is homoseksueel!
:roflmao:

Sinds wanneer behoort Turnhout tot Limburg :P?

Sid
Senior user
Senior user

Bericht door Sid » 30 sep 2007 19:11

Intelligent, bijzonder intelligent :roll:
Ik moet wel zeggen dat ik me veel meer op mn gemak voel in leuven of antwerpen dan in hasselt (waar ik dus woon, mn hele leven al). Ik hou niet van mijn stad. Ik vind de mentaliteit er bekrompen, snobistisch en conservatief. Als ik in hasselt met mn vriend hand in hand loop, krijg ik de ene vuile blik na de andere, wat ik in andere steden minder ondervind. Geen idee waar het aan ligt, het zal gewoon de hasseltse mentaliteit zijn zeker? :roll:
Wat het "platteland" betreft: tja, er zijn nu eenmaal vrij veel plattelandsdorpen in limburg, je hebt er een pak alleen al in de buurt van hasselt: Schimpen bijvoorbeeld. Een perfect voorbeeld. Is het raar dat de mensen daar vrij intolerant zijn tov holebi's? Nee. Om het met een cliché te zeggen: die mensen weten niet beter. Ik zou niet durven zeggen dat dit meer het geval is in limburgse dorpen dan op het platteland in andere provincies, maar het zou kunnen.
If you'd been a dog, they would have drowned you at birth

matti
Forum addict
Forum addict

Bericht door matti » 30 sep 2007 20:22

tja die limburgers zijn altijd al wat trager geweest :P

nee, ik denk niet dat limburg homofober zou zijn dan een andere plaats. het is nu eenmaal zo dat op het platteland holebi minder bekend is. moesten ze in een boeregat bij ons zo'n test houden dan kom je mss op dezelfde resultaten. volgens mij hoopt die mens gewoon centen los te krijgen.
als de toekomst even leuk wordt als het verleden blijf ik liever in het duister tasten
Afbeelding

B

Bericht door B » 02 okt 2007 17:19

Dat artikel is ook al 2 jaar oud :roll: .

SilverBlade
Senior user
Senior user

Bericht door SilverBlade » 02 okt 2007 17:29

Maakt niet uit. In twee jaar tijd veranderd een mentaliteit niet, laat staan dat een nieuwe generatie zijn invloed reeds kan uitoefenen.
Better to Rule in Hell,
then Serve in Heaven.

-Marius-

B

Bericht door B » 02 okt 2007 17:47

SilverBlade schreef:Maakt niet uit. In twee jaar tijd veranderd een mentaliteit niet, laat staan dat een nieuwe generatie zijn invloed reeds kan uitoefenen.
even ter verduidelijking:

Toen dat artikel in de pêrs kwam was het Lach (waarvoor onze teerbeminde ouwe vent spreekt) in onderhandeling met de provincie om een Limburgse Holebi adviesraad uit de grond te stampen. Kan het zijn dat ze dat proces wat wilden versnellen?

*begin naieviteitsmodus*
Soit, Ik ben geen doemdenker als het over holebitoestanden in Limburg gaat. Limburg mag dan één van de achtergestelde provincies zijn van ons Belgenlandje, op vlak van emancipatie van diverse minderheidsgroeperingen zijn ze wel één van de voorttrekkers.
Positief denken mensen!
*end naieviteitsmodus*

SilverBlade
Senior user
Senior user

Bericht door SilverBlade » 02 okt 2007 18:25

Oh het is mogenlijk dat ik het allemaal wat te negatief inzie, maar zoals ik in m'n eerste post al zei ben ik nogal bitter als het op deze hoek van het land uitkomt. Ik heb natuurlijk goede redenen om zo bitter te zijn, maar dat betekent niet dat voor iedereen het leven in Limburg zo uitpakte.

Soit, mijn mening blijft dat het hier nog steeds minder holebi vriendelijk is dat over de provinciegrens. Eender welke provinciegrens.
Better to Rule in Hell,
then Serve in Heaven.

-Marius-

Sid
Senior user
Senior user

Bericht door Sid » 02 okt 2007 18:40

Ik denk dat ik het toch ook maar eens blijf met SilverBlade.
Ik had er gisteren nog over met mn vriend, afkomstig uit de toch ook niet al te bruisende wereldstad Aarschot. Hij beweert dat zelfs daar (ook al ligt het niet geweldig ver van Limburg) de mensen toleranter zijn tegenover holebi's dan in Hasselt, waar hij sinds een jaar of 6 woont. Dus ik zie mijn stelling bevestigd.
If you'd been a dog, they would have drowned you at birth

Annesofie
Regular user
Regular user

Re: het nieuwsblad: Limburgers staan minder open voor holebi

Bericht door Annesofie » 03 okt 2007 13:06

amaranthake schreef:,,In vergelijking met andere steden is de drempelvrees hier nog altijd zéér groot. Homoseksuelen durven zich niet outen, heteroseksuelen beschouwen ons soms nog altijd als ,een hoopje sensatie'. We merken in elk geval dat we méér dan in andere provincies niet getolereerd worden.''
Tja, ik ben niet voor niks jaren als "biseksueel" door het leven gegaan, tot ik Leuven en Gent ontdekte :o :P

(Trouwens, niet alleen op gebied van aanvaarding van holebi's staat Limburg achter; de algemene openminded-heid van mensen ligt er -naar mijn mening!- erg laag.)
Entre ciel et terre

B

Bericht door B » 03 okt 2007 13:23

Annesofie schreef:
amaranthake schreef:,,In vergelijking met andere steden is de drempelvrees hier nog altijd zéér groot. Homoseksuelen durven zich niet outen, heteroseksuelen beschouwen ons soms nog altijd als ,een hoopje sensatie'. We merken in elk geval dat we méér dan in andere provincies niet getolereerd worden.''
Tja, ik ben niet voor niks jaren als "biseksueel" door het leven gegaan, tot ik Leuven en Gent ontdekte :o :P

(Trouwens, niet alleen op gebied van aanvaarding van holebi's staat Limburg achter; de algemene openminded-heid van mensen ligt er -naar mijn mening!- erg laag.)
Dat laatste lijkt me nogal kort door de bocht te gaan. Persoonlijk ervaar ik Limburg als één van de verdraagzaamste provincies van ons landje. Nergens leven zovele culturen en identiteiten vreedzaam met elkaar en naast elkaar. Het is natuurlijk maar een persoonlijk aanvoelen.
Het doet er natuurlijk niks aan af dat Limburg voornamelijk bestaat uit een verzameling van boerenhollen, die die naam nog niet eens waardig zijn.

Annesofie
Regular user
Regular user

Bericht door Annesofie » 03 okt 2007 14:00

B schreef:
Annesofie schreef:

Dat laatste lijkt me nogal kort door de bocht te gaan. Persoonlijk ervaar ik Limburg als één van de verdraagzaamste provincies van ons landje. Nergens leven zovele culturen en identiteiten vreedzaam met elkaar en naast elkaar. Het is natuurlijk maar een persoonlijk aanvoelen.
Het doet er natuurlijk niks aan af dat Limburg voornamelijk bestaat uit een verzameling van boerenhollen, die die naam nog niet eens waardig zijn.
Hmm ja, ik spreek dan ook voornamelijk uit eigen ervaring.
Mijn middelbare school was bijvoorbeeld erg racistisch.
Plus, nog een eigen ervaring of een gevoel dat ik heb: als je in Sint-Truiden door de stad loopt en er enigzins 'anders' gekleed bij loopt, bekijkt men je vies.. Kleinburgerlijkheid en zo.
Entre ciel et terre

Omicron
Forum addict
Forum addict

Bericht door Omicron » 03 okt 2007 14:18

das ook het eerste wat ik hier van hoor...
Ik ervaar mijn homo-zijn toch niet meer als een probleem hier in limburg als ergens anders. Ik heb nog nooit last gehad van homofobe opmerkingen ofzo.

Dat verhaal is dan volgens mij ook serieus overdreven.

Gesloten