Ben jij gedoopt? Heb jij je plechtige communie gedaan ?

Zoek je iets met al veel stof op? Dan is dit the place to be. (Tip: de zoekfunctie is een handige tool om hier je weg te vinden.)
artemis

Ben jij gedoopt? Heb jij je plechtige communie gedaan ?

Bericht door artemis » 03 sep 2007 22:25

Ik vroeg me af wie hier allemaal gedoopt is
Wie heeft zijn plechtige communie gedaan en wie gelooft ook in God?
Wie gaat nog steeds elke zondag naar de kerk?

Voor de mensen die willen trouwen, vinden jullie dit jammer dat dit niet in de kerk kan gebeuren of heb je daar een alternatief voor?

Kortom hoe beleef jij dit alles?

jiru
Experienced user
Experienced user
Geslacht: Vrouw
Contacteer:

Bericht door jiru » 03 sep 2007 22:54

hoy,
ik ben gedoopt, heb m'n eerste en plechtige comunie gedaan,maar
kgeloof totaal niet in god en nog minder in kerk en bijbeltoestanden
nuja kga eigenlijk alleen maar als ik 'moreel verplicht' ben om te gaan en dan nog. Maar respect aan alle mensen die wel geloven, als ze maar niet alles te letterlijk nemen en geen gekopieerde bijbelfiguurtjes zijn 8)
Always be yourself. Unless you can be a unicorn. Then always be a unicorn

Lorenzo
Senior user
Senior user

Bericht door Lorenzo » 03 sep 2007 22:55

Ik ben gedoopt, ik heb mijn eerste communie gedaan, en bij mijn plechtige communie hebben mijn ouders mij mijn twee optie's voorgelegd, met voor en nadelen... En ik heb gekozen om het maar niet te doen.
Lacroix, sweetie; Lacroix, sweetie
Lacroix, sweetie; La - La - Lacroix
I'm chanting as we speak.

Pooky
Forum addict
Forum addict

Bericht door Pooky » 03 sep 2007 23:04

zijn er dan nadelen verbonden aan een plechtige communie? :)
Being a grammar nazi is the lowest form of criticism,
expression is free, in any language of the whole wide world.
...You understand it enough to post a reply,
don't try to feel better than the rest of the world at the expense of someone's linguistics.

Just be better.

marie_

Bericht door marie_ » 03 sep 2007 23:08

Ik ben ook gedoopt en heb m'n beide communies gedaan, maar puur omdat 'het zo hoorde'.
Eigenlijk betekent deze godsdienst en dit alles bijna niets voor mij.
Ik zal ook nooit trouwen voor de kerk (als dat een optie zou zijn).

Ik geloof wel in een bepaalde dingen; dat er iets meer is na de dood, maar dat heeft niets te maken met religie..

De Paus
Senior user
Senior user
Geslacht: Man

Bericht door De Paus » 03 sep 2007 23:15

doopsel, eerste en plechtige communie..kheb het ook allemaal mee mogen maken en kvin da allemaal zo erg niet...dat zijn voor mij bepaalde punten in mijn leven die een stap voorwaarts betekenden (toen)...enfin tja... nie zo letterlijk nemen aub maar toch...als kind is dat toch anders beleefd dan wanneer ik dat bvb nu zou "ondergaan"... schnappie

kheb dan nog godsdienst gedaan tot einde middelbaar hoewel ik altijd de keuze gehad heb van thuis uit, ik heb dat ook maar gevolgd uit gewoonte en omdat ik na zoveel jaren niet wou veranderen...

en kvoel mij een pak heiliger sie!

en verder beleef ik dat niet echt meer, ga ik neit echt meer naar de kerk, buiten voor andermans plechtigheden. Maar ergens geloof ik :D lol

maar buiten dit alles ben ik genen tsjeef

Omicron
Forum addict
Forum addict

Bericht door Omicron » 03 sep 2007 23:20

heb doopsel, eerste communie en plechtige communie allemaal gedaan...

die laatste twee omdat ik zo een feest kreeg en kadootjes

Schaap
Senior user
Senior user

Bericht door Schaap » 03 sep 2007 23:22

Gedoopt wel, mijn eerste communie (zeer beschamende outfit) ook nog en toen kreeg ik eveneens de keuze om mijn plechtige communie te doen of niet. Dat was snel beslist. Nee, in geen 100 jaar.
Terwijl de andere kindjes een heel jaar lang naar de extra catechese moesten, kon ik tenminste leukere dingen doen.

Voor de rest vind ik het helemaal niet erg dat trouwen voor de kerk niet gaat. Ik wil toch niet voor iets trouwen waar ik helemaal geen voeling mee heb of lachwekkend vind.
Op zich vind ik de verschillende godsdiensten wel interessant (oorsprong, etc...) maar ik ben 100% atheïst.
Ik heb de indruk dat ik er sterk aan toe ben. Waaraan, het blijft de vraag die het antwoord mankeert.

prslfj
Regular user
Regular user
Contacteer:

Bericht door prslfj » 03 sep 2007 23:24

Ik ben gedoopt en ik heb mijn eerste communie gedaan omdat het zo hoorde. Mijn plechtige communie, wel, bij ons was het toen da ge het op u 17e moest doen... En ja, ik heb al heel snel beslist dat ik het niet zou doen. Mijn ouders zijn dan ook helemaal niet gelovig, en een communie om de cadeau's? Nee hoor, ik wacht wel tot mijn verjaardag ^^

Dus, trouwen voor de kerk, nee, nooit. Hoewel mijn tantes hun huwelijk heel mooi was. Oh ja, ze hebben een priester gevonden die dat wilde doen! Maar toen ik hoorde dat ze eigenlijk met god trouwde... Nee, dat ging er echt wel over.
Te veel handen om me heen
De juiste is zoek geraakt
Levend voor een streling
langs mijn wang, langs mij af

Jesse
Forum addict
Forum addict

Bericht door Jesse » 03 sep 2007 23:45

ook hier gedoopt en eerste communie gedaan. in het vijfde leerjaar heb ikzelf gekozen om zedenleer te volgen. in het zesde leerjaar heb ik toch een feest gekregen van mijn ouders omdat mijn klasgenoten dat ook kregen (hetzij hun plechtige communie, hetzij het feest van de vrijzinnige jeugd).

dat we dus niet voor de kerk mogen trouwen doet me absoluut niks

regen_boogje

Bericht door regen_boogje » 03 sep 2007 23:54

Ja, ik ben gedoopt en ik heb mijn beide communies gedaan (met bijhorende idiote outfits en nog ergere kapsels, maar wel met ongelooflijk veek cadeaus, en daar deed ik het toch wel voor :wink: ). Het enige nadeel voor mij was toen dat ik naar de catechese moest, maar ach, al bij al viel dat nog wel mee.

Toch geloof ik niet in een God die dan verlangt dat 'zijn volk' naar de kerk gaat en zich houdt aan allerlei domme regeltjes.

En hoewel voor de kerk trouwen voor mij niet moet, vind mijn melige ik dat toch wel iets hebben... en het blijft ergens ook wel een meisjesdroom. Toch ga ik niet trouwen. :P

Knight_of_Cydonia
Senior user
Senior user

Bericht door Knight_of_Cydonia » 04 sep 2007 00:08

Ik ben gedoopt en heb alleen mijn eerste communie gedaan. Die plechtige hoefde voor mij niet, en van mijn ouders was er totaal geen drang. Had ik er om gevraagd, had ik ze mogen doen.

Ik ga maar 1 keer per jaar naar de mis, als herdenking voor mijn overleden grootouders. Voor de rest ben ik helemaal niet te vinden voor georganiseerde religie. Elk het zijne, maar voor mij hoeft het niet. Ik doe het op mijn manier, meer spiritueel dan godsdienstig.

Ik geloof wel in een soort God, maar voor mij is dat niet de christelijke "versie". Al heb ik totaal geen idee van wat hij/zij nu al dan niet is.

Ik zou graag trouwen, maar dat dat niet voor de kerk kan, vind ik, niet-christen zijnde, helemaal niet erg. Ik vind het wel erg voor diegenen die het wel willen, maar het niet mogen, omdat de kerk nog grotendeels in de Middeleeuwen vast zit.
Enfin, moest ik trouwen, zou het eerder spiritueel dan religieus zijn. Op een mooie openlucht locatie enzo. 8)
Schmeiss die Möbel aus dem Fenster. Wir brauchen Platz zum Tanzen.

AndrogyneMaria
Regular user
Regular user
Contacteer:

Bericht door AndrogyneMaria » 04 sep 2007 00:40

Ik ben gedoopt, ik heb mijn eerste communie gedaan, en mijn plechtige ook nog. Toen vond ik dat allemaal normaal (afgezien van mijn doop natuurlijk, ik vermoed dat ik me daar niet erg bewust van was), nu ik erover nadenk is dat allemaal erg absurd, aangezien mijn familie behoorlijk anti-katholiek is (en dat is al minstens zo'n 4 generaties zo).

Aangezien ik op een katholieke lagere school zat was het normaal dat je je eerste communie deed, want dat deed je samen met je klasgenootjes.
Ik had idiote kleren aan, met op de koop toe een ouderwetsche pet (die is eigenlijk nog best leuk, vooral omdat mijn oma hem volledig zelfgemaakt heeft) en stond braaf in de rij met mijn papieren zonnebloem.
Geen feest (daar hadden we geen geld voor) en de enige cadeaus die ik me kan herinneren zijn het horloge van mijn oma (dat ik algauw niet meer kon vinden... ) en een grote knuffelarend van mijn soon-to-be stiefpa.

Voor mijn plechtige communie kwam meneer pastoor (ik heb zijn naam pas geleerd tijdens de catecheselessen, voordien was dat altijd 'meneer pastoor') van deur tot deur om te vragen (zagen?) of de kindjes van zijn parochie hun communie zouden doen. 11-jarige Maria was echter niet thuis, dus mijn oma zei maar dat ik hem ging doen. Niet dat het ooit bij mij zou opgekomen zijn om hem niet te doen (daar is die katholieke school weer), ik wist niet eens dat dat kon...
Nu, de catecheselessen waren best leuk, we hadden een erg lieve catechiste, en veel over Jezus en Zijn schaapjes heb ik daar niet geleerd.
Deze keer behoorlijk gewone kleren en wél feest, bij ons thuis. Het servies dat mijn moeder toen kocht gebruiken we nog steeds voor feestgelegenheden.
Ook leukere cadeau's: onder andere een GameBoy Color (wat was ik gelukkig).

Ik heb er geen spijt van dat ik deze dingen gedaan heb, maar ze hadden wel nauwelijks betekenis voor mij.
Ik geloof niet in God, en heb er nooit daadwerkelijk in geloofd. Ik was er ook helemaal niet bewust mee bezig dat je communie doen betekende dat je je kenbaar maakte als lid van Zijn kudde.
F*cking cadeau's, dat was het ja!

Nu ik me bewust ben van de betekenis van zo'n ritueel, kan ik dan ook zeggen dat ik nooit zou willen trouwen voor de Kerk, ook al was het toegelaten voor twee mannen. Ik geloof niet in God, dus waarom zou ik me verbinden met de persoon waarvan ik hou in Zijn huis?
Laat mij gewoon dat papiertje tekenen in het stadhuis en ik ben al lang tevreden.

Wauter de Tuinkabouter
Senior user
Senior user
Contacteer:

Bericht door Wauter de Tuinkabouter » 04 sep 2007 01:45

Enkel gedoopt. In de kerk in de Oude Houtlei ^_^

Daarna hield het op en werd ik een satanskind.
Wie te paard radijzen plukt, geraakt al snel verongelukt.

ZF
Regular user
Regular user
Contacteer:

Bericht door ZF » 04 sep 2007 08:46

Zoals verschillende mensen hier: gedoopt, eerste communie, plechtige niet meer! Mijn vader (en zijn familie) wilde dat ik ze deed, mijn moeder net niet. Mocht ik uiteindelijk zelf kiezen, en de keuze was ook gauw gemaakt. Op school niets dan negatieve reacties (katholieke school): ik was de enige in de hele klas die geen vormsel kreeg :o . Ik herinner me nog levendig dat iedereen het had over de cadeaus die ik op deze manier zou mislopen! Ja, erg katholiek waren ze daar ... Nu, net als anderen, heb ik ook wel wat gekregen: een weekendje naar Hengelhoef (à la Centerparcs) en een mooie diamanten ring van mijn vader (hoewel hij daarover eerst twijfelde, maar hij zei het al sinds mijn eerste communie, dus werd het maar een 'proficiat met je 12 jaar ring'). Gelovig, nee dat ben ik niet! Vind het knap dat mensen kunnen geloven, maar mijn ding is het niet. Ook ik geloof wel in een zekere Kracht, maar dat hoeft voor mij niet eens een persoon te zijn. En ik zal zelf wel uitzoeken wat die Kracht voor mij betekent!
KNUFFELS

captain D
Senior user
Senior user

Bericht door captain D » 04 sep 2007 09:19

in 1984 ben ik gedoopt geweest (foto)
in 1991 heb ik mijn eerste communie gedaan met achteraf het bijhorende schaap :) (foto
in 1997 heb ik dan uiteindelijk ook mijn vormsel gedaan (foto)
en dan tenslotte in 2007 heb ik me laten schrappen in het doopregister.

Ja ik heb dus alles meegedaan qua de grote stappen. in de lagere school ging ik naar het vrij onderwijs dus werd daar geen vragen over gesteld. In het middelbaar ben ik altijd naar het atheneum gegaan en heb ik altijd rooms katholieke godsdienst gevolgd. Gewoon omdat mijn moeder vond dat dat een deel van onze cultuur is en je die ook wel moet kennen ook al ben je niet gelovig.
Nu godsdienst bij ons was niet echt zo godsvruchtig. Wij moesten een keer eens de bijbel lezen en de leerkracht zei toen pakt allemaal een da en niemand vond dat (slechte nummering) na een kwartier heeft die mens het opgegeven en hebben we eigenlijk het vooral over het leven zelf gehad.
al in het 6de leerjaar wist ik dat ik niks van de kerk moest hebben en met ouder te worden is dat alleen maar bevestigd geworden.
Voor de rest vind ik wel dat je respect moet hebben voor mensen hun geloof hoewel ik soms al een tegen heilige huisjes durf schoppen.
Ik ga dan ook nog wel naar kerken met trouwen ed maar ik ga nooit meer ter communie en ik wil niet trouwen voor de kerk laat staan er begraven worden.
alles is een raadsel
maar ik weet nog niet in wat voor vorm
en in welke taal.
Ik ben al heel erg oud
en ik mis mijn vrouw

Stein
Forum addict
Forum addict

Bericht door Stein » 04 sep 2007 09:41

Ik heb alles gedaan: ben gedoopt, eerst communie, vormsel. Het hoorde nu eenmaal zo... Ik heb ook wel een tijd echt geloofd denk ik. Maar ondertussen ben ik toch al een hele tijd mijn geloof in het instituut "Kerk" verloren.

Apollo
Forum addict
Forum addict

Bericht door Apollo » 04 sep 2007 09:45

Stein schreef:Ik heb alles gedaan: ben gedoopt, eerst communie, vormsel. Het hoorde nu eenmaal zo... Ik heb ook wel een tijd echt geloofd denk ik. Maar ondertussen ben ik toch al een hele tijd mijn geloof in het instituut "Kerk" verloren.
Exact hetzelfde.
Ook alles gedaan, vooral omdat iedereen het deed. En net zoals Stein heb ik ook eventjes echt geloofd. Maar dat geloof ben ik al geruime tijd kwijt. Zeker en vast sinds ik wetenschappen ben gaan volgen.
Adventure lies ahead. You only need to take the first step.

Sothis
Experienced user
Experienced user

Bericht door Sothis » 04 sep 2007 10:04

Ik ben gedoopt en heb m'n eerste en plechtige communie gedaan. Waarom? Dat hoorde gewoon zo, ik heb dat gedaan omdat het moest zonder er verder over na te denken. En laten we eerlijk zijn, zolang je als kind maar cadeautjes krijgt is het allemaal goed.

Ik geloof in God of Jezus of wat dan ook...maar in de kerk? Neen dankuwel...mij vind je zondags dus niet terug in de kerk.

En ik zou dolgraag in een kerk trouwen, dat maakt het toch iets romantischer e.d.

Mateo
Forum addict
Forum addict

Bericht door Mateo » 04 sep 2007 10:17

ik ben gedoopt omdat de kant van mijn vader eerder gelovig was. Ben geboren eind november en tegen dat ik gedoopt werd stond het kerstalletje in de kerk en stond mijn overgrootmoeder erop dat ik in dat stalletje werd gelegd en zodus bestaan er foto's van mij als jezus :angelface:

Maar aangezien wij in Nedl woonden heb ik geen eerste communie gedaan.. dat werd gewoon niet gedaan in schoolverband en mijn Nedl familie had daar niet echt behoefte aan...

Maar toen verhuisd naar België en op een Katholieke school terechtgekomen.. en er werd daar elke ochtend gebeden :o héél vreemd vond ik dat toen. Nooit gaan biechten enzo.. ik had daar geen behoefte aan en omdat ik dat niet gewoon was werd er voor mij (gelukkig) een uitzondering gemaakt. Maar tegen het 5de leerjaar was ik al goed ingeburgerd en ging ik naar de catechese en heb dus in het 6de mijn plechtige communie gedaan omdat héél de klas dat deed en iedereen kreeg dan zo'n groot feest dus wou ik dat ook.. zeer schijnheilig allemaal.

Ergens geloof ik wel in 'iets' maar ik kan niet zeggen dat dat de almachtige God is zoals deze ons door de Kerk wordt voorgehouden. Ik heb het moeilijk met alle godsdiensten die geloven dat zij de enige echte waarheid verkondigen...

Ik ben geen kerkganger, de laatste keer is al meer dan drie jaar geleden toen mijn oma werd begraven..

En trouwen in de Kerk hoeft niet voor mij, maar als mijn vriendin dat zou willen zou ik daar geen punt van maken. Ergens heeft het wel iets zeker.. Het zou schijnheilig zijn, maar dat is in geval van véél heterokoppels ook wel zo.. dus ik zou het zeker doen als mijn vriendin het zou willen.

Gesloten