hoeveel verdienen jullie?

Zoek je iets met al veel stof op? Dan is dit the place to be. (Tip: de zoekfunctie is een handige tool om hier je weg te vinden.)
Atopos
Experienced user
Experienced user

Bericht door Atopos » 24 aug 2007 21:51

Uhu...wou jij ook zo geen rijke kunstenaar worden? En..ist gelukt?

De kunstwereld, tja da's mss een hele andere wereld, maar zo simpel is het daar toch niet om succesvol te worden hoor. Die acteurs/komieken combineren vaak nog andere jobkes (als ze starten) om rond te komen.

jorgio
Regular user
Regular user
Geslacht: Man

Bericht door jorgio » 24 aug 2007 21:53

Leuke verhalen hier!

Ik versta wel ieders mening. Doch moet men een onderscheid maken in welk soort bedrijf men wil werken/solliciteren.
Solliciteren bij een advocatenbureau vergt volgens mij toch wel een diploma in rechten.
Solliciteren in een familiebedrijf van werktuigen misschien wat technische kennis. Maar ik denk dat veel bedrijven de moeite doen om enigszins aan personen met wat enige aanleg een snelcursus voorschotelen om de functie naar behoren uit te voeren.
Diploma's alleen zeggen niets!!!!!!!!
Ik help mee mensen aan te werven en ja hoor je kijkt wel naar de CV ('t zou belachelijk zijn moest je dit niet doen) en naar de behaalde diploma's. Tot dat je de persoon in kwestie eens test ... pfffffff ... je krijgt wat ze :D Believe me!

Maar het is een feit dat mensen direct veel te hoog grijpen naar functies. Veel mensen moeten zich nog bewijzen en zijn ontevreden/miscontent als ze net dat trapje lager moeten beginnen. Van 'opklimmen' hebben de meesten geen koek gegeten. aan die mensen: Get a grip! Be realistic!

En ik kan het niet laten :oops:
Reeds gezet in een ander topic: voor diegenen op zoek naar een job in de koeltechnische branche => laat van je horen! :D

en nu ON TOPPIC :D
ik verdien genoeg ****,** €. (om de ergernis wa op te krikken :rock: ) en een vette eindejaarsbonus (tot max. 4000 €) als de stock op 70 dagen wordt teruggeschroefd.
Ideas are the salvation by using your imagination

Prince Igor

Bericht door Prince Igor » 24 aug 2007 22:14

Blyss schreef:in de kunstwereld bijvoorbeeld is een diploma absoluut niet van tel. Er zijn tal van voorbeelden ( en dat zijn geen uitzonderingen) die op een toneelschool, kunsthumaniora,...zijn buitengegooid en de grootste carrieres hebben uitgebouwd.
Je kan bv. leren hoe je een huisje tekent of hoe je je verf verdeelt, maar de personen die hiervan afwijken en hun eigen ding doen, vallen vaak op door hun authenticiteit.
Pol Goossen, pascale platel, urbanus, frank dingenen, jacques vermeire,....hebben allemaal geen opleidingen gevolgd tot acteur/komiek/podiumkunstenaar. sommigen zelfs geen middelbaar beëindigd. Ik denk niet dat die mensen straffer zouden zijn mochten ze ergens jaren op een schooltje hebben gezeten. Sommige dingen heb je en door ervaring in het vak word je nog straffer.

Je kan geen dokter of advocaat worden zonder diploma, maar je kan bepaalde dingen wel worden zonder enig diploma door talent, karakter, doorzettingsvermogen, juist moment, juiste plaats.
bij zulke, creatiever artistiekere beroepen die meer op een "gegeven" talent berust zijn kan dat ja.

bij meeste andere niet.

daar dient die opleiding net voor, om te zeggen dat ge fit zijt voor die bepaalde job of die functie. het is een eerste screening proces.
dat andere vaardigheden dan de doorslaggevende kenmerken zijn, ja, begrijpelijk, maar opleiding is een van de eerste screening processen.
waarom ?
omdat mensen het beste willen.

zijn hoger opgeleiden de besten ?
nee, maar meestal wel. het percentage ligt hoger, en ge moet er minder in investeren, omdat ze zichzelf eigenlijk al bewezen hebben dat ze de moeite waard zijn en bepaalde zaken aankunnen.
bij mensen die dat niet hebben, dat wil niet zeggen dat ze het niet kunnen, maar de kans dat iemand zonder opleiding ZO iemand is, is veel kleiner, en ge moet er meer in investeren.

Kuikentje
Forum addict
Forum addict
Geslacht: Vrouw

Bericht door Kuikentje » 24 aug 2007 22:17

ik vind moeilijk werk, nu goed?

na 6 maanden zijn ze me toch altijd beu

ik heb geen diploma
The Belgian Pride rocks my world! See you all next year!
Ziekte van Hashimoto

Blyss

Bericht door Blyss » 24 aug 2007 22:53

anders ken ik adreskes van bedrijven die vrij snel mensen kansen geven. Heb zelfs op moeilijke momenten gemerkt dat mensen die willen werken echt kunnen werken tenzij ge ex-gedetineerde zijt, dat is wat anders, maar dan nog is niet iedereen bevooroordeeld hoor.

Nu, persoonlijk heb ik respect voor mensen die niet willen werken ( waarmee ik niet zeg dat je zo bent) Ken anderen die klagen van , wij betalen hunnen dop en bla bla bla. Ik denk dat als mensen niet willen werken ze trucjes vinden om niet te moeten werken.

B_Out
Senior user
Senior user
Contacteer:

Bericht door B_Out » 24 aug 2007 23:03

Blyss schreef:in de kunstwereld bijvoorbeeld is een diploma absoluut niet van tel.
Nope, enkel talent.... next !!

Ik besef dat dit virtueel is en u hoogstwaarschijnlijk reactie wenst uit te lokken, maar ook dan nog vind ik u eigenlijk een nul.
Als u van mening bent te mogen oordelen over anderen dan denk ik dit te mogen oordelen adhv uw virtueel gemompel. Met deze houding raak je nergens, nu kunt ge nog hier terecht met je frustratie... maar ge hebt nog een heel leven voor de boeg... een heel leven vol frustraties.. ttz dat ligt aan uw houding uiteraard.

Anderzijds zoals sommige hier al opmerkten, bij sommige sollicitaties heb je geen diploma nodig. Of beter gezegd ze vragen ze niet, ook in mijn sector is dit zo. Nergens moest ik een diploma voorleggen en werd alles gebaseerd op een gesprek in vertrouwen. Op die manier raakt al vlug duidelijk wat je kan en niet kan en of je een visie hebt of niet.

Dat kunt ge inderdaad wat praatjes verkopen, maar dan moet je het ook nog altijd doen en wie niet door de eerste mand valt, valt dan wel door de tweede.

Een diploma vind ik ook persoonlijk weinig waard, maar het opent deuren. In deze thread wenst men die opengaande deuren als negatief voor te stellen maar dit is het niet. Stap je zonder kennis en zonder talent door die deur dan lig je er in no-time terug uit.
[Outro_Spective]

surferke

Bericht door surferke » 24 aug 2007 23:08

B_Out schreef:
Blyss schreef:in de kunstwereld bijvoorbeeld is een diploma absoluut niet van tel.
Nope, enkel talent.... next !!
Talent en seks :roflmao:

:tet:

Nabuchodonosor
Forum addict
Forum addict

Bericht door Nabuchodonosor » 24 aug 2007 23:48

Apomes schreef:Blyss heeft toch wel degelijk een punt hoor...Diploma's zeggen de laatste tijd bitter weinig.

een mooi voorbeeld:

Een kotgenote ging solliciteren bij Deloitte. Het was een sollicitatiedag dus er waren 48 kandidaten. De verantwoordelijke voor de sollicitatie kwam binnen en zei meteen:

'Welk diploma ge in uw hand hebt, boeit ons niet. Wij kijken naar uw sociale vaardigheden, communicatie skills etc. Uw opleiding die krijgt ge hier toch van ons intern'

Tegenwoordig draait het allemaal om sociale vaardigheden, communicatie skills etc. Mag je nog een diploma hebben om U tegen te zeggen, als ge een seuteke zijt dat zijne mond niet durft opentrekken en stilletjes op een stoel van achter naar voor wiebelt vind ge nergens werk, nergens! En moest dat seuteke dan toch werk vinden, zegt dat veel over het bedrijf!
Go Erin Brokavich 8)
Hangt er van af welke diploma voor n bepaalde vacature vereist is. Sommige vacature's vereisten niet een specifiek diploma, maar een bepaalde vaardigheid in bv verkoopstechnieken. Tja. Dat is nu éénmaal zo en daar zit nu niet een bepaalde structuur in. Allemaal een beetje afhankelijk van de tijd-periode en de plaats.
Zonder onderschrift, bij gebrek aan inspiratie.

K_x
I have no life
I have no life
Contacteer:

Bericht door K_x » 25 aug 2007 00:03

Kunnen we het niet gewoon houden op "voor sommige jobs heb je een diploma nodig, voor andere niet" en "vaak is het diploma een vereiste om aan de sollicitatieprocedure te mogen beginnen"?

Wie bij ons begint krijgt eerst een half jaar opleiding - en in die opleiding leer je "op het eerste zicht" meer dan op school. Maar zonder diploma kom je er niet in, ténzij je bvb al andere werkervaring hebt. Een diploma staat niet enkel voor parate, theoretische kennis, het staat vaak ook voor een bepaalde manier van denken, van redeneren die aangeleerd kan worden.

In ieder geval, Blyss, het lijkt me niet nodig om persoonlijke ervaringen te gaan veralgemenen.

Wat het "sociaal vaardig, communicatief" moeten zijn enzo betreft: ook dat is weer afhankelijk van job tot job. Ik kan me best voorstellen dat iemand niet aangenomen wordt als verkoper of consultant zonder bepaalde sociale vaardigheden. Anderzijds zijn er jobs genoeg waarvoor je niet rechtstreeks met klanten in aanraking moet komen, en daar zijn andere kwaliteiten weer wat belangrijker.

En on-topic: zo'n €1500 netto, bedrijfswagen, tankkaart, laptop, gratis internet. Bruto: zou ik eigenlijk eens moeten nakijken, but who cares? ;-)
good music / i dance / no good music / i not dance. (december 2007 mix online)

<Bobo> what's wrong with being a homosexual?
<klong> it's gay

tuba7381
Regular user
Regular user
Contacteer:

Bericht door tuba7381 » 25 aug 2007 00:29

Dito als Tim, publiek barema.
Leerkracht met jaar anciënniteit, 1600 netto.

Ben industrieel van opleiding en merk bij mijn maatjes dat die schroom erg laag is. Lonen worden vlot uitgewisseld. Niet als in: kijk eens wat ik verdien. Eerder ter info.

Varkentje Knor

Bericht door Varkentje Knor » 25 aug 2007 01:11

Blyss, om even je zeepbel te doorprikken: Over het algemeen verdienen mensen met een diploma meer dan iemand zonder diploma. En om je frustratie te doorprikken: als het je niet zint, zaag dan niet of ga zelf ook studeren.

Blyss

Bericht door Blyss » 25 aug 2007 01:45

Vinnce schreef:Blyss, om even je zeepbel te doorprikken: Over het algemeen verdienen mensen met een diploma meer dan iemand zonder diploma. En om je frustratie te doorprikken: als het je niet zint, zaag dan niet of ga zelf ook studeren.
als jij jezelf dat graag wijsmaakt, geen probleem. Heb zelf geen behoefte aan studeren. Ben daar te beweeglijk voor. Zit niet graag uren met mijn neus in de boeken.
Maar in plaats van altijd maar van de daken te schreeuwen dat mensen met diploma's meer verdienen, kan je ook eens de ogen openen en accepteren dat mensen zonder diploma's vaak ook zeer goed verdienen. Mijn vader leidt een eigen computerbedrijf, zelfs geen middelbaar diploma, maar hij kent er wel wat van.

als je geen diploma hebt, leer je overleven en creatiever naar oplossingen te zoeken. Vaak kom je zo op dingen terecht die je met een diploma niet zou hebben gevonden, omdat je er dan van uitgaat van "och ik heb gestudeerd, nu ben ik allemachtig". Het niet hebben van een diploma heeft vaak vele voordelen. spijtig van de vele vooroordelen.

Varkentje Knor

Bericht door Varkentje Knor » 25 aug 2007 02:11

Blyss schreef:
Vinnce schreef:Blyss, om even je zeepbel te doorprikken: Over het algemeen verdienen mensen met een diploma meer dan iemand zonder diploma. En om je frustratie te doorprikken: als het je niet zint, zaag dan niet of ga zelf ook studeren.
als jij jezelf dat graag wijsmaakt, geen probleem. Heb zelf geen behoefte aan studeren. Ben daar te beweeglijk voor. Zit niet graag uren met mijn neus in de boeken.
Maar in plaats van altijd maar van de daken te schreeuwen dat mensen met diploma's meer verdienen, kan je ook eens de ogen openen en accepteren dat mensen zonder diploma's vaak ook zeer goed verdienen. Mijn vader leidt een eigen computerbedrijf, zelfs geen middelbaar diploma, maar hij kent er wel wat van.

als je geen diploma hebt, leer je overleven en creatiever naar oplossingen te zoeken. Vaak kom je zo op dingen terecht die je met een diploma niet zou hebben gevonden, omdat je er dan van uitgaat van "och ik heb gestudeerd, nu ben ik allemachtig". Het niet hebben van een diploma heeft vaak vele voordelen. spijtig van de vele vooroordelen.
Het kan goed zijn dat je vader zonder diploma goed boert met z'n computerbedrijf, hij is dan ook zelfstandige en geen werknemer. Als zelfstandige is er naar mijn weten nog geen diploma nodig, behalve dan je attest van bedrijfsbeheer. En zelfs dat kan je met een beetje goede wil als een diploma beschouwen. Als je geen diploma hebt en je komt op een hoge, goed betalende functie terecht, dan ben je waarschijnlijk een uitzondering.

Het is quatsch en zever dat je beter leert overleven en creatiever leert zijn zonder diploma. Wie had het ook alweer over vooroordelen?

K_x
I have no life
I have no life
Contacteer:

Bericht door K_x » 25 aug 2007 09:45

tuba7381 schreef: Ben industrieel van opleiding en merk bij mijn maatjes dat die schroom erg laag is. Lonen worden vlot uitgewisseld. Niet als in: kijk eens wat ik verdien. Eerder ter info.
Da's mij ook al opgevallen; de schroom die vroeger rond loon leek te hangen lijkt me wat verdwenen te zijn. 't Is natuurlijk ook voor niks nodig, plus, door dat vergelijken kan je er achter komen of je onderbetaald bent of niet ;-)

@Blyss: ik kan ergens begrijpen dat je bepaalde dingen die volgens jou fout gaan wil aankaarten, maar hou er eens rekening mee dat je de neiging hebt om vaak exact dezelfde fout te maken in de omgekeerde richting. Om dit voorbeeld hier aan te halen: jij meent blijkbaar dat een diploma niet nodig is en dat je ook zonder perfect een goede job kan vinden, en da's natuurlijk een te begrijpen standpunt. Maar door de manier waarop je dat standpunt probeert te verdedigen, sla je er in om mensen die wél een diploma hebben tegen het hoofd te stoten. Als je jouw posts leest, dan blijken die geschreven op een toon die uitstraalt dat mensen die wél een diploma hebben net "minder" zijn dan zij die er geen hebben. En da's natuurlijk ook niet het geval.
good music / i dance / no good music / i not dance. (december 2007 mix online)

<Bobo> what's wrong with being a homosexual?
<klong> it's gay

Lady Ignasia
Regular user
Regular user

Bericht door Lady Ignasia » 25 aug 2007 11:45

Blyss schreef:ge "moet" daar niet van leven. als ge echt wilt werken, dan vind je werk. er zijn vele interimbureau's. die hebben altijd wel iets. als je u niet te goed voelt om te kuisen of om telefonische enquetes te doen. altijd werk!
Wa is da nu, precies of da is u laatste optie kuisen?
Tklinkt precies ofda ge dan alleen nog maar kunt kuisen als ge geen diploma hebd wa is da nu voor zever, ik kuis kik ook en vin da kei tof^^ x
nevermind my mistakes... I'm just dyslexic!

Dance like no-one is watching!
Where can you run to escape from yourself?

Blyss

Bericht door Blyss » 25 aug 2007 11:53

het topic heet "wat verdienen jullie?" en een zelfstandige is ook iemand die verdient, daarmee bedoel ik gewoon dat zij ook mensen zijn die als hun zaak draait zeer goed kunnen verdienen. er staat ook nergens dat enkel werknemers mogen reageren.
Mijn visie is: wat wil je bereiken in het leven? stel je wilt komiek of abstracte kunstschilder worden en je ziet niet meteen hoe een diploma je daarbij een meerwaarde kan bieden, dan is dat ok.

als ik lees dat je voor bankdirecteur moet geschoold zijn, raakt mij dat persoonlijk niet. omdat ik geen enkele ambitie heb om bankdirecteur te worden.

Ik begrijp wel dat het kan knagen als je zelf 5 jaar hard hebt gestudeerd en dan merkt dat mensen die niet studeerden meer succes hebben, maar het is toch vooral belangrijk dat je zo'n diploma behaald voor jezelf, omdat jij vindt dat het voor jouw ambities in het leven een meerwaarde kan bieden.

Je moet weten: ik was in het middelbaar altijd de primus van de klas zonder er veel te moeten voor doen ( wil ni stoefen ofzo) en in de laatste graad kreeg ik vragen van leraars "wat wil je verder studeren?", heb hen toen duidelijk uitgelegd dat mijn ambities elders lagen. Ben toen vaak uitgemaakt van "je vergooit je toekomst en dat is zo dom". Ik heb intussen dingen kunnen doen die ik graag doe en hoop natuurlijk nog meer te kunnen doen, allemaal dingen die geen diploma vereisen.
ik wil eigenlijk gewoon zeggen: voor sommigen is het een meerwaarde, maar het mag niet als de norm worden aanzien of als een garantie om meer geld op te strijken.

NutAssBitch
Experienced user
Experienced user

Bericht door NutAssBitch » 25 aug 2007 12:35

Beste Blyss

Elke sukkel weet dat mensen met uitzonderlijke gaven en talenten het hoogstwaarschijnlijk ver zullen schoppen....kunstwereld, media, zangwereld, allemaal beroepen voor mensen die iets te bieden hebben dat origineel en in trek is en vooral, dat aanslaat...
Een diploma in dat vakgebied is inderdaad geen must...

...maar zoals al meerdere malen is aangehaald...diploma's zijn en blijven the key tot veel zaken...
Volgens jouw belachelijke instellingen zou iedereen dus maar creatief naar zijn talenten op zoek moeten zonder te gaan studeren....maar manneke...als gij dan even letterlijk tegen de muur loopt is er geen sexy verpleegster om u te verzorgen eh (die zitten dan allemaal organen te schilderen in de hoop dat ze het als hete kunstenares kunnen maken... :p)...en als ge eens per ongeluk zonder te betalen de winkel uitrent met een maxi pak condooms is er geen advocaat die uw onoplettedheid kan verdedigen! Ja ja, diploma's zijn handig...en er zijn altijd kiekens die weinig in de praktijk kunnen brengen van wat ze al die jaren achter de schuine unieftafeltjes hebben geleerd...maarja, er zijn er eens zo veel die het later WEL goed doen en die er genoeg energie, moeite, tranen en zweet in hebben gestoken om nu te mogen beloond worden voor hun daden....
Dat vele bedrijven opteren voor sociaal vaardige personen is niet meer dan normaal...een berdijf moet goed draaien...en de seutjes die men "verstand op poten" mag noemen, zullen dan wel tot inkeer komen en hun plaats elders vinden, achter een pc'tje of whatever...maar voor iedere brok kennis zal er wel iets weggelegd zijn...ten slotte moet je als student ook meer dan twee keer stilstaan bij je studiekeuze...als je weet dat je voor een sociaal beroep studeert, wees er dan zeker van dat je dat bent, anders zijn er nog tal van mogelijkheden zat!
En als je niet wil opboksen tegen concurrentie, ga dan iets studeren met werkzekerheid, zoals ik!
Ik ben nog steeds van mening dat hoger opgeleiden met een papiertje in hun hand wel een goede basiskennis hebben om aan de bodem van alle functies een jobke te vinden waarin ze goed zijn...het leven is een leerproces...ook door werkervaring zal je nog veel bijleren en je moet zo nodig zelfs levenslang bijscholen (dokters, psychologen, audiologen,...)....geef de jonge net afgestudeerde mensjes dus een kans om met vallen en opstaan goed te worden in wat ze doen!
Kent u dat gevoel? Je wil niet naar buiten, maar je haar zit zo goed!

I've got a nice body, it's in my trunk!

* joy feeds life *

Sweet Sugah'Lips
Forum addict
Forum addict

Bericht door Sweet Sugah'Lips » 25 aug 2007 12:53

Ik krijg per maand €1250 netto, 'k heb wel nog geen vol jaar vast werk... Na een jaar krijg je opslag.

Ik hoop volgend jaar terug te gaan studeren. Niet omdat ik dan meer kan verdienen erna, maar omdat ik altijd al wou studeren!

In feite is het heel simpel bij mij... Zolang ik genoeg heb om te leven en soms keer van het leven te genieten is het ok voor mij!
Geld maakt niet gelukkig, geen geld natuurlijk ook niet. De tussenslag is goed voor mij! 'k Ben ook wel niet heel erg materialistisch ingesteld, komt van thuis uit voort.

Nooit veel gekregen en laatste jaren van middelbaar ook altijd zelf moeten kijken voor een verdienste. Wel ik ben er niet van dood gegaan, integendeel!

Over de kwestie diploma of geen diploma, ik ken mensen zonder diploma die veel geld verdienen en ik ken er met een hoog diploma die geen geld verdienen...
Allemaal te zien wat je wil en HOE HARD je het wil! Waar een wil is, is een weg! En is er geen weg, dan maak je er één!

captain D
Senior user
Senior user

Bericht door captain D » 25 aug 2007 13:06

uitzonderingen zullen er altijd zijn maar je mag geen appellen met peren vergelijken. Iemand zonder diploma die aan het hoofd van de carrefour staat zal altijd meer verdienen dan iemand met een diploma die telefoons opneemt.
Met een diploma heb je wel meer toegang tot meerdere jobs en kan je vlugger beginnen met je carriere.
De realiteit is of je het nu wilt of niet dat je zonder diploma aan bepaalde functies niet kunt beginnen:
dokter, advocaat, officier ter lange omvaart, apotheek, onderwijzer ....
Ook voor hogere functies die op het eerste zicht niet een diploma vereisen zal een diploma een must zijn.
Ten slotte wil ik even het voorbeeld van mijn broer geven die afgestudeerd is als brandertechnicus. Die is samen met iemand begonnen die een cursus had gedaan via de VDAB wel mijn broer kreeg door zijn diploma 1€ meer per uur dan die ene via de vdab die ook nog eens ouder was.

en hoeveel ik verdien
ik heb een inkomsten van 2200 euro dit jaar :D En dat zal zo ongeveer mijn eerste maandloon worden als ik op tankers doen (maar als we gaan baggeren wordt er nog wel naargelang de bronnen 500 a 1000 euro bijgedaan (brutto bedragen !!!!! )
Maar ja eerst mijn diploma
alles is een raadsel
maar ik weet nog niet in wat voor vorm
en in welke taal.
Ik ben al heel erg oud
en ik mis mijn vrouw

lady_vampirella
Regular user
Regular user

Bericht door lady_vampirella » 25 aug 2007 13:10

Ik heb geen hoger diploma. Eigenlijk voor verschillende redenen. Niet direct de richting weten die ik wilde volgen. Ik was er eigenlijk nog niet klaar voor, denk ik. En ook wegens financiële redenen. Mijn moeder kon het niet betalen en ikzelf kon niet echt als werkstudent aan de slag. Lees: mijn moeder was toen alleenstaande met 6 kinderen en ik ben de oudste.

Soms denk ik wel van 'had ik maar een diploma of zo', maar het deert me niet zo erg. Door werkervaring kreeg ik wel de kans voor een job waar ze nu normaal gezien een informatica diploma voor vragen.

Ik zit ook in de 'kunstwereld', in de muzieksector. Ik ben wel aan het gaan voor mijn diploma deeltijds kunstonderwijs, instrument trompet.
Daarin zou ik het wel willen maken, maar en om toch even minder :offtopic: te gaan, als professioneel muzikant is het moeilijk om er te geraken. Daar is inderdaad een diploma wel nuttig om les te kunnen geven want daar heb je wel een regelmatig loon van.

Beroepsmuzikant betaalt maar mooi als je hoger op geraakt of bij het leger :P

Idem met kunstenaars. Hoeveel zijn er niet die proberen de eindjes aan elkaar te knopen. En je mag nog zoveel talent hebben...

Grtz.
“Look down at me and you see a fool;
look up at me and you see a god;
look straight at me and you see yourself” Charles Manson

Gesloten