outen bij dementerende grootmoeder?

Zoek je iets met al veel stof op? Dan is dit the place to be. (Tip: de zoekfunctie is een handige tool om hier je weg te vinden.)
eve_eve84

outen bij dementerende grootmoeder?

Bericht door eve_eve84 » 22 mei 2006 02:59

hey iedereen,

sinds kort zit mijn oma in een home op een gesloten afdeeling en is ze dementerend. Nou elke keer ik er lang ga, en ja dat is bijna elke dag. vraagt ze mij of ik nu al een vriendje heb. ik heb me nooit bij haar geout dus de vraag is heel terecht hoor, het is niet dat ze het vergeten is ofzo... ik was van plan het haar ooit te zeggen als ik een vaste vriendin of een relatie had. Nou die dementie is dus eigenlijk heel snel opgekomen, binnen de 3 maanden is die van heel miniem naar heel erg gegaan(daarbij heeft mijn grootmoeder al heel lang een onderdrukte depressie doordat mijn grootvader gestorven is)
Maar nu elke keer ze die vraag stelt van dat vriendje krijg ik meer en meer moeilijkheden met mezelf. ik wil het zo graag vertellen dat ik lesbisch ben, maar is dit nu wel een goed idee? of zou ik dat beter niet doen?
ik kan er je wel bij vertellen dat mijn grootmoeder wel ruimdenkend is maar toch...
wat zouden jullie doen?

dikke kus en thanx op voorhand
eveke

Sweet Sugah'Lips
Forum addict
Forum addict

Bericht door Sweet Sugah'Lips » 22 mei 2006 07:11

Moeilijke vraag...

Kun je eerst niet polsen naar haar mening over holebi's?

En dan voortgaan op de reactie, staat ze er positief over, zeg het dan.... Is het een negatieve reactie, toch keer overwegen om het zo te laten of om het toch te vertellen...

Greetz
Dj :)

bieke007
I have no life
I have no life
Geslacht: Vrouw

Bericht door bieke007 » 22 mei 2006 12:35

How, dit is een vraag waar je goed moet over nadenken...

Eerst en vooral je grootmoeder is dementerend, dus als je het zegt... vergeet ze het mss nadien...? (in dat geval zijn mijn ouders dus ook dementerend, want zij hebben na mijn coming-out er nooit nog overgesproken :roll: )
Als ze echt heel vergeetachtig is, is het mss stom dat je alle moed bijeen raapt om iets te vertellen dat je de volgende dag mss opnieuw moet vertellen...

Anderzijds, ga je er later mss spijt van hebben als je het niet gezegd hebt, ze zal best wel een helder moment hebben, waar je haar alles dat je wil, kan vertellen.
En dan hoop ik voor jou dat ze goed reageerd!!!

Succes ermee!
every new beginning comes from some other beginning's end

eve_eve84

Bericht door eve_eve84 » 22 mei 2006 13:34

Nou polsen over hoe ze over denkt heb ik al gedaan en voor zover ik kan uitmaken heeft ze er gelijk geen probleem mee... maar ja dan gaat het over andere hé. want vroeger had ze lesbische buren en zei ze altijd kijk eens hoe een schattig koppeltje dus ik denk niet dat ze er problemen mee zou hebben.

En mijn grootmoeder vergeet niet alles wat je zegt hoor, sommige dingen die je haar vertelt onthoud ze. ze is vooral dementerend als het gaat over activiteiten van het dagelijks leven. zo vergeet ze te koken, ontbijten, aankleden,... ze kan zich ook heel moeilijk concentreren en kan ze geen grote pakken informatie aan.

en het is gewoon moeilijk om zo te liegen van nee ik heb nog geen vriendje en dan vraagt ze ook altijd en iemand op het oog en ja wat moet ik dan zeggen???

Sweet Sugah'Lips
Forum addict
Forum addict

Bericht door Sweet Sugah'Lips » 22 mei 2006 15:44

Wel, ik zou het erop wagen! Als ik je zo hoor zou ze er dus geen problemen van maken, dus waarom niet proberen op een helder moment?

Natuurlijk ligt het nog wat gevoelig omdat je haar kleinkind bent, maar als ze al ruimdenkend is over andere lesbische vrouwen... Denk ik ook wel dat dat ook zo zal zijn over haar eigen kleindochter! :D

Veel succes en doe ze de groeten 8)

Greetz

Jaguar
Forum addict
Forum addict
Contacteer:

Bericht door Jaguar » 22 mei 2006 16:08

mijn grootmoeder, die in juli 2005 is gestorven, was ook dement. die vroeg al lang niet meer of ik een vriendje had, daar was ze niet mee bezig, ze was met niets meer bezig, behalve veel bang zijn, en soms gewoon de hele tijd lachen. maar ze heeft wél mijn eerste vriendin gezien, toen ik eigl niet 'out' was voor mijn grootouders. ik had zoiets van: wat maakt het nou uit, haar frank valt toch niet. ik heb mijn vriendin toen wel voorgesteld als 'mijn vriendin' maar dus niets gespecifieerd ofzo. ik ben er wel zeker van, dat áls ze het zou begrepen hebben, ze me niet had laten vallen ofzo. ze was echt de allerbeste en coolste grootmoeder, en ik was het jongste kleinkind aan die kant, ze vrat me zo ongeveer op :) wederzijdse adoratie ofzo. ik heb er echt heel veel spijt van dat ik haar mening nooit heb kunnen horen, en dat ze mijn huidige vriendin niet heeft gekend.

doen dus. ookal kan ze niet meer alles uitleggen of doen, ga voor haar zegen.
Knijp nu je ogen dicht, mijn luie luipaard, en strek je heupen naar je lust. Ach du... du.

bieke007
I have no life
I have no life

Bericht door bieke007 » 22 mei 2006 16:17

Jaguar schreef:mijn grootmoeder, die in juli 2005 is gestorven, was ook dement. die vroeg al lang niet meer of ik een vriendje had, daar was ze niet mee bezig, ze was met niets meer bezig, behalve veel bang zijn, en soms gewoon de hele tijd lachen. maar ze heeft wél mijn eerste vriendin gezien, toen ik eigl niet 'out' was voor mijn grootouders. ik had zoiets van: wat maakt het nou uit, haar frank valt toch niet. ik heb mijn vriendin toen wel voorgesteld als 'mijn vriendin' maar dus niets gespecifieerd ofzo. ik ben er wel zeker van, dat áls ze het zou begrepen hebben, ze me niet had laten vallen ofzo. ze was echt de allerbeste en coolste grootmoeder, en ik was het jongste kleinkind aan die kant, ze vrat me zo ongeveer op :) wederzijdse adoratie ofzo. ik heb er echt heel veel spijt van dat ik haar mening nooit heb kunnen horen, en dat ze mijn huidige vriendin niet heeft gekend.

doen dus. ookal kan ze niet meer alles uitleggen of doen, ga voor haar zegen.
Wel, op dat vlak kan ik Jaguar wel meer dan gelijk geven. Het is mss belangrijk dat je het aan je grootmoeder nog kan zeggen voor er iets ernstig met haar moest gebeuren.
Bij mij heeft het ook maanden, mss zelf jaren op m'n tong gelegen en ik stelde het steeds uit, tot die dag... toen oma plots stierf, en ik dus nooit heb kunnen vertellen hoe of wat...

Mss moet je het toch maar doen, uit wat je schrijft blijkt ze er nogal voor open te staan, dus eigenlijk is het risico niet zo groot he!

succes ermee!!

Sweet Sugah'Lips
Forum addict
Forum addict

Bericht door Sweet Sugah'Lips » 22 mei 2006 17:25

Deze topic zet aan tot denken.... Mijn mémé weet het ook nog niet... 'k Heb nog niet de behoefte om het te zeggen, misschien moet ik het wel doen voor het te laat is... Ik weet het niet...

Ga ervoor!

Greetz

kochka
Regular user
Regular user

Bericht door kochka » 22 mei 2006 17:34

Een geheim vertellen aan een dementerende.

Ahum, die onthoudt dus ook niet dat dat een geheim is hé.

Jouw grootmoeder misschien wel, misschien nu nog wel en later niet meer...

Enfin, wat ik maar wil zeggen... Sommige dementerenden glijden langzaam weg, maar anderen beginnen op het einde van hun leven allerlei zaken gewoonweg zomaar te roepen. Worden er in het verzorgingstehuis van jouw oma geen informatieavonden gegeven. Dan kan je misschien meer inzicht krijgen in het ziektepatroon. Het zou toch maar erg zijn als jij dit in vertrouwen vertelt, zij daar nu geen probleem mee heeft, maar later, wanneer ze pas echt goed dementeert, het begint rond te roepen/vertellen...

Langs de andere kant zal jij er misschien erg mee zitten als je het haar nooit kan vertellen.

Da's dus iets om wat beter over na te denken, zo lijkt mij.

eve_eve84

Bericht door eve_eve84 » 22 mei 2006 17:41

ja we zijn al naar een organisatie gegaan over dementie hoor en die heeft alles uitgelegd. en die zei ook van hou haar nergens buiten.
en een geheim is met lesbisch zijn niet hoor, ik denk da iedereen in mijn omgeving het wel weet hoor. alleen zij dus nog niet hé, nog nooit het lef gehad om het haar te vertellen.
en na het lezen van de reacties denk ik toch dat ik het haar ga proberen te vertellen hoor, als ik het lef vind. want als het te laat is om het haar te vertellen ga ik er pas niet goed van zijn.
en ik hoop echt dat ze het goed gaat opnemen hoor.
ga het proberen wat in te kaderen. maar hoe? hoe zou ik het best aanpakken, zo op de man af zeggen lijkt me geen goed idee

bieke007
I have no life
I have no life

Bericht door bieke007 » 22 mei 2006 17:45

Oh, nu dat lijkt mij wel vrij eenvoudig. Als zij jou nog eens de vraag stelt of je al een vriendje hebt, of dat je iemand op het oog hebt. Dan kan je daar toch gewoon op inspelen. Rustig antwoorden op de vragen die ze heeft, haar wat meer uitleg geven.

Ik denk niet dat dat echt moeilijk is, je zou het gewoon rustig moeten aanpakken als zij het aanbrengt.

kochka
Regular user
Regular user

Bericht door kochka » 22 mei 2006 17:49

O, in dat geval, ja dan lijkt het me ook het beste van ervoor te gaan.

J-La
Forum addict
Forum addict
Contacteer:

Bericht door J-La » 22 mei 2006 21:16

bieke007 schreef:Oh, nu dat lijkt mij wel vrij eenvoudig. Als zij jou nog eens de vraag stelt of je al een vriendje hebt, of dat je iemand op het oog hebt. Dan kan je daar toch gewoon op inspelen. Rustig antwoorden op de vragen die ze heeft, haar wat meer uitleg geven.
dat was ik ook aant denken.. als ze vraagt of je een vriendje hebt, zeg je nee.. en vraagt ze of je iemand opt oog hebt, kan je toch ook eerlijk antwoorden? je hoeft niet meteen te gaan roepen dat je op meisjes valt.. en oma's en opa's vallen (meestal) wel goed mee als ze zoiets horen, zeker als ze hun kleinkinderen graag hebben..

ik zou het zeker niet gewoon gaan vertellen Eve, dat lijkt me nogal vreemd.. oude mensen vragen vaak toch hoe het in de liefde gaat, en dan kan je wel eerlijk antwoorden hoe het zit.. maar ik zou niet binnenstappen en zeggen "oma, ik ben lesbisch".. maar dat had je zelf ook al wel bedacht zeker? :wink:

alpha

Bericht door alpha » 22 mei 2006 22:23

Jaguar schreef:doen dus. ookal kan ze niet meer alles uitleggen of doen, ga voor haar zegen.
Hm.

ik heb ook wel een hele coole grootmoeder, en die wederzijdse adoratie is ook wel herkenbaar, in haar ogen kan ik helemaal niets misdoen.

hoewel die band wel sterk is, en eigenlijk juist daarom, ben ik heel erg bang dat ze het niet zou goedkeuren. Zij is echt de laatste die het zou te weten mogen komen, maar tegelijk wil ik het haar ook wel graag zeggen, net om die zegen zoals je zegt.

Achja, mss kan het nog wel efkes wachten, mijn coole grootmoeder is nog heel erg jong van geest en goed op de been enzo, en het zou toch ook iets anders zijn moest ik nu al een vriendin hebben denk ik...

Mss als er iets met haar is, als ze ziek is, (of dement), dan zou ik het er toch ook nog veel moeilijker mee hebben het te verzwijgen...

Jaja, coole bomma's... 8) :wink:

sie

Bericht door sie » 22 mei 2006 22:36

Mijn meter (moeder van mijn moeder) was ook heel hard dementerend. Ze is vorige maand overleden. En ik heb me nooit echt 'geout', maar als ik langsging was mijn vriendin (toen) wel mee... dus ook wel een vorm van outen. Ik heb haar voorgesteld als mijn vriendin.

Absoluut geen problemen mee gehad!

coolgirl

Bericht door coolgirl » 24 mei 2006 15:01

hey meid
ik wil zegn: ga ervoor! tis nu of nooit! wss zal ze er wel goed op reageren als ik zo kijk.
jah, tmeeste is hier wel al gezegd...
veel succes!!
Groetjes Magali XxX

Jaguar
Forum addict
Forum addict
Contacteer:

Bericht door Jaguar » 25 mei 2006 15:57

sie schreef:Mijn meter (moeder van mijn moeder) was ook heel hard dementerend. Ze is vorige maand overleden. En ik heb me nooit echt 'geout', maar als ik langsging was mijn vriendin (toen) wel mee... dus ook wel een vorm van outen. Ik heb haar voorgesteld als mijn vriendin.

Absoluut geen problemen mee gehad!
hey, we noemden die van ons ook 'meter', en ze was ook de moeder van mijn moeder :) 'meters' zijn de max ;)
Knijp nu je ogen dicht, mijn luie luipaard, en strek je heupen naar je lust. Ach du... du.

eve_eve84

Bericht door eve_eve84 » 25 mei 2006 17:00

Nou ik heb het nog steeds niet gezegd en ben ondertussen al 2 maal terug bij geweest maar ze vroeg me niets over een vriendje dus de aanleiding was er ook niet echt. Heb het ondertussen ook aan mij ma gevraagd wa ik moet doen en ze zegt da ik het kan doen al moet het niet. ze denkt da ze positief gaat reageren dus... nou ik hou jullie allemaal op de hoogte hoor als ik het gezegd heb

bieke007
I have no life
I have no life

Bericht door bieke007 » 25 mei 2006 17:24

eve_eve84 schreef:Nou ik heb het nog steeds niet gezegd en ben ondertussen al 2 maal terug bij geweest maar ze vroeg me niets over een vriendje dus de aanleiding was er ook niet echt.
Dat is nu natuurlijk toeval, maar ze zal er wel naar vragen als ze dat in het verleden ook al deed.
Je kijkt er nu wss meer naar uit omdat je het wil zeggen, en je zal juist zien dat het net dan niet meer ter sprake komt. Geef het gewoon wat tijd, en wacht af... Dat komt wel in orde!!

Neleuh1985
Forum addict
Forum addict

Bericht door Neleuh1985 » 25 mei 2006 18:04

Humzzzzz :?

Nu dajt zegt kzit eigenlijk mé etzelfste probleem... mijn meme eeft alheimer en weet da dus oowk nog nie...

Vrijdag zelfs nog toen dak ip bezoek ben geweest hat ze een helder moment en ze vroeg of dak nu nog asan geen vriendje ad :?

Ikke mor gezwegen :oops:

Grtzzzzzzz

Gesloten