negatieve kampervaringen

Zoek je iets met al veel stof op? Dan is dit the place to be. (Tip: de zoekfunctie is een handige tool om hier je weg te vinden.)
Blyss

negatieve kampervaringen

Bericht door Blyss » 12 mar 2006 02:08

Ik ben ook eens op holebikamp geweest en ik heb daar helemaal niet zo'n positieve herinneringen aan. Afgezonderd worden en de rest van de wereld afschilderen als de boze heterowereld. Verder waren er ook mensen bij die "anders" waren en dan heb ik het natuurlijk niet over geaardheid. Bedoel anders qua denken, geloof,...en die werden gediscrimineerd. Ik heb zoiets van "jullie hebben je wschl al op één of andere manier gediscrimineerd gevoeld naar aanleiding van jullie holebizijn en dan nog gaan jullie anderen kwetsen. Achteraf heb ik me aangesloten bij een jongerenvereniging, maar daar werd me subtiel duidelijk gemaakt dat ik niet welkom was ( deed pogingen om me te integreren, maar ik werd bewust gemeden, er werd achter mijn rug geroddeld). Wat ik hoop en met dit berichtje tracht te bereiken is dat kampmedewerkers en kampers zich beetje opener gaan gedragen en iedereen een kans geven. Dat zou het kamp waarschijnlijk een veel grotere slaagkans geven voor meerdere kampers. Ik dank U.

xToMx
Senior user
Senior user
Geslacht: Man

Bericht door xToMx » 12 mar 2006 09:39

Eigenlijk vind ik het erg dit te lezen. Maar toch blij dat je het zegt. We kunnen alleen maar proberen om dit in de toekomst te vermijden!
Sorry dat voor jou een negatieve ervaring was!

svekke
Senior user
Senior user
Geslacht: Man
Contacteer:

Bericht door svekke » 12 mar 2006 11:30

Ik ben zelf nog niet meegeweest op kamp, maar dat is inderdaad een van de redenen die mij afschrikken. Alleen weet ik niet of ze wel volledig kloppen.

Jammer dat er geen hetero-holebikampen bestaan, die zouden niet enkel bijdragen aan het individu (in welke mate dat moge zijn) maar ook aan de maatschappij.

Blyss

Bericht door Blyss » 12 mar 2006 14:02

wel ja zo'n heteroholebimap lijkt me wel leuk! maar dan voor alle leeftijden...of gewoon een kamp zonder rascisme of discriminatie, waar een beetje alle mensen die "anders" zijn samenkomen en iets van mekaar kunnen leren.

Laartje
I have no life
I have no life
Contacteer:

Bericht door Laartje » 14 mar 2006 11:39

Goh, het is natuurlijk erg dat mensen op kamp nog eens gediscrimineerd worden. Ik denk dat we dat sowieso moeten proberen te voorkomen, en we zullen er zeker ook op letten.

Voor de afzondering van de "boze heterowereld" is echter wel een reden. Het kan soms een bevrijding zijn om een paar dagen geen rekening te moeten houden met reacties van de buitenwereld op jouw anders zijn, specifiek dan jouw holebi zijn.

Natuurlijk moet je na het kamp wél terug naar de grote boze wereld, daarom proberen we die cocon, die bewust of onbewust door en voor elke deelnemer wordt gecreëerd de laatste dag te doorbreken met de daguitstap, op uitstap in die "boze heterowereld."

Het is in elk geval jammer dat het kamp voor jou geen positieve ervaring was!
If it doesn't kill you, it can only make you stronger.

Martje

Bericht door Martje » 28 mar 2006 23:53

Awel een hetero-holebikamp voor alle leeftijden, dat lijkt me echt super!
Ik ga mee!

Martje
xxx

tricky06

Bericht door tricky06 » 05 apr 2006 18:06

Ik kan mij volledig vinden in de commentaar van Blyss.

Het hele kamp is omgeven met een ongelooflijke "politieke correctheid". Als je jezelf blijft, wordt je op het kamp uitgesloten van de rest.

Nee, je moet het prettig vinden dat jongens zich in rare kleren uitdossen en daarmee alle stereotypen bevestigen waar de meesten van ons jaren hebben tegen gevochten. Met als gevolg dat je je nog meer een alien gaat voelen van de rest van de wereld.

Gelukkig had ik mijn medekampers nog, die wel normaal bleven.

Op het forum zie je natuurlijk alleen de positieve kritieken, want mensen die de hele ervaring niet zo prettig vonden -de meerderheid- gaan zo snel mogelijk gewoon door met hun leven & vergeten die ervaring liefst zo snel mogelijk.

Als je een gewone jongen of meisje bent, zou ik echt wel twee keer nadenken voor je meegaat met dit kamp.

strackx
Experienced user
Experienced user
Geslacht: Vrouw

Bericht door strackx » 05 apr 2006 19:36

tricky06 schreef: -Als je jezelf blijft, wordt je op het kamp uitgesloten van de rest.
-Als je een gewone jongen of meisje bent, zou ik echt wel twee keer nadenken voor je meegaat met dit kamp.
Hierop wil ik toch wel even mijn mening kwijt.
Ik ben zelf deelnemer geweest het voorbij kamp en ben met dit alles helemaal niet akkoord.
Als je jezelf blijft word je op het kamp uitgesloten van de rest...
Ik ben die volle 6dagen ook mezelf geweest, voor de volle 100% en heb van dit alles absoluut niets gemerkt... En van uitsluiting nog veel minder...
En wat betreft 'als je een gewone jongen of meisje ben.....'
Afgelopen kamp waren grotendeels de deelnemers 'gewoon' en heb ik nog met erg veel personen contact en nog van niemand iets negatiefs gehoord. Nuja negatief... hier en daar een werkwinkel die ze niet interesant vonden.... dat is wat anders natuurlijk.
Maar van discriminatie ofzo was totaal geen sprake!

Weet je, ik ben best wel geschrokken toen ik heel het topic zonet overlas.
Ik wist helemaal niet dat er sommige personen zulke negatieve ervaringen hadden met het kamp...
Want ieder jaar word er voldoende aandacht gegeven aan iedereen zodat zeker iedereen de kans heeft zichzelf te zijn of te worden.
Wat ik me ook afvraag bij de eerste post van blyss is ofdat je hierover op het kamp zelf wat hebt gezegt?
En zoja, wat was dan de reactie hierop van de medewerker(s)?
Wat ik wel belangrijk vind is dat ieder iets dat je een 'down' gevoel kan en geeft op het kamp ook besproken word met eender iemand. Zo kunnen we van alle andere dagen die nog resten een spetterend en aangenaam kamp opbouwen, voor iedereen!
Laat je niet helemaal naar beneden halen en je kamp verkloten door 1 eventueel tegenslagje... Dat is absoluut de bedoeling niet!
En wat die boze hetero wereld betreft ben ik het akkoord met wat laartje hierover zei...
Voor mij persoonlijk was dat inderdaad een beetje van een bevrijding (en voor vele andere ook)...
Kamp dit en kamp dat.... voor mij blijft dat kamp een plezante ervaring, ietsa dat me nog lang zal bijblijven!
Ik zou dan weer zeggen : Zij die nog twijfelen.... doe zoals mij, denk niet verder na, pieker daar geen dagen over maar schrijf je gewoon in!
Mediacultuur proefbuis-huis / Hasselt:
www.spaze.be

Laartje
I have no life
I have no life
Contacteer:

Bericht door Laartje » 06 apr 2006 14:52

tricky06 schreef:Ik kan mij volledig vinden in de commentaar van Blyss.

Het hele kamp is omgeven met een ongelooflijke "politieke correctheid". Als je jezelf blijft, wordt je op het kamp uitgesloten van de rest.

Nee, je moet het prettig vinden dat jongens zich in rare kleren uitdossen en daarmee alle stereotypen bevestigen waar de meesten van ons jaren hebben tegen gevochten. Met als gevolg dat je je nog meer een alien gaat voelen van de rest van de wereld.

Gelukkig had ik mijn medekampers nog, die wel normaal bleven.

Op het forum zie je natuurlijk alleen de positieve kritieken, want mensen die de hele ervaring niet zo prettig vonden -de meerderheid- gaan zo snel mogelijk gewoon door met hun leven & vergeten die ervaring liefst zo snel mogelijk.

Als je een gewone jongen of meisje bent, zou ik echt wel twee keer nadenken voor je meegaat met dit kamp.
Goh, als je op kamp jezelf wil blijven, denk ik dat de rest van jou ook mag verwachten dat zij zichzelf mogen blijven. Voor sommige jongens betekent dat misschien dat zij zich op het free podium als vrouwen verkleden, voor anderen betekent dat dat zij zich daar niet goed bij voelen.

Niet voor iedereen zal het kamp zo geweldig zijn als hier op het forum vaak wordt uitgeschreeuwd, maar voor velen was het dat blijkbaar wel. En onder die velen zijn er meer dan genoeg "gewone mensen." Ik vraag me overigens af wat je bedoelt met gewone mensen. Als je wil vechten tegen discriminatie zit je volgens mij niet meteen in een positie om jezelf als gewoon te benoemen en al wat afwijkt van jouw normen als abnormaal en aanstootgevend.
If it doesn't kill you, it can only make you stronger.

sie

Bericht door sie » 06 apr 2006 20:25

tricky06 schreef:Nee, je moet het prettig vinden dat jongens zich in rare kleren uitdossen en daarmee alle stereotypen bevestigen waar de meesten van ons jaren hebben tegen gevochten. Met als gevolg dat je je nog meer een alien gaat voelen van de rest van de wereld.
Eerst en vooral nooit mee geweest op kamp, wel op een medewerkersweekend, en daar lopen ook heel wat verschillende mensen en meningen rond (maar goed ook).

Godja, ergens moet je zelf je eigen ding zoeken tussen al die mensen. Ik zeg absoluut niet dat je moet meedoen met de massa, als je jezelf bent voel je je daar ook goed.

Mss effe mijn eigen gedacht zeggen: ik kende daar niemand en der waren ook stereotypen mee zoals jij ze beschrijft ... Ik heb daar mijn draai gevonden en heb me dat weekend goed geamuseerd! Ik heb me nooit een alien gevoelt omdat ik een 'gewone west-vlaamse boerendochter ben die dan ook toevallig wiskundeles geeft...'.

Ik ben van mening dat je gewoon best jezelf blijft, je mag jezelf nooit verraden.

Tim
Senior user
Senior user
Contacteer:

Bericht door Tim » 07 apr 2006 11:21

Bedankt voor je opmerkingen, Blyss, ik vond het interessant om eens een andere reactie te lezen over het kamp. Al is het natuurlijk spijtig dat je het kamp niet zo leuk vond.

Je zegt dat je het jammer vindt dat de deelnemers op kamp zich afzonderden van de rest van de wereld. Oké, dat is wel zo, maar gebeurt dat niet op elk kamp? Je gaat op elk kamp toch samen ergens naartoe om daar plezier te maken? Misschien bedoel je dat het op Holebikamp vaak over holebi's gaat. Maar dat is natuurlijk ook de bedoeling. Het kamp is er in de eerste plaats voor jongeren die met twijfels of vragen zitten over seksualiteit, of die andere jongeren willen leren kennen om vrienden te maken.

Ik vind het vooral jammer dat je je niet aanvaard voelde op het kamp. We doen daar alle moeite voor, met twee begeleiders per groepje, die altijd voor je klaar staan. Ook in de activiteiten letten we er op dat iedereen zichzelf kan zijn. Dat je in de jongerengroep ook niet kon aarden, maakt het nog spijtiger. Heb je intussen al wat holebivrienden gevonden? Of had je een andere reden om mee op kamp te gaan?

Ik wil er wel op drukken dat de filosofie van het kamp is dat iedereen kan zijn wie hij of zij is. Termen als 'normaal' horen op het Holebikamp dus eigenlijk niet thuis. Iedereen is anders en iedereen is oké zoals hij of zij is.

Maar we onthouden je oproep en doen deze zomer extra ons best om iedereen een superkamp te bezorgen. Merci!

--Tim
Stafkaart XS-kamp
Help WJNH een handje, wat moeten we volgens jou doen tegen 2012?

Word ook WJNH-vrijwilliger en maak veel plezier en nieuwe vrienden! Klik hier voor meer info!

tricky06

Bericht door tricky06 » 07 apr 2006 18:21

Oké, misschien had ik dit niet mogen zeggen, of heb ik het alleszins onhandig gebracht.

Er zijn natuurlijk heel veel "gewone" mensen die meegaan op kamp. Ik wil zeker ook een pluim geven op de hoed van bepaalde landkaarten, die echt wel hun best deden, en tenminste ook uitbundig deden als ze niet verkleed waren.

Ik heb ook niks tegen verkleedpartijtjes, maar hou dat aub tot de laatste dag. Toen ik al op de de tweede dag die gasten in vrouwenkleren zag, ben ik verward en boos weggelopen, en was ik vast besloten dat ik hier niet thuis was.

Gelukkig had ik ondertussen een paar toffe mensen leren kennen, en ben ik toch gebleven.

Maar het zou fijn als jullie daar in de toekomst ook wat rekening mee houden. Wat die "afsluiting van de rest van de wereld" betreft, dat is vrij normaal, omdat je enkel op die manier vrij kan praten over je coming-out en al je emoties.

Ik vond dit eerder een bevrijding.

En om tenslotte met een positieve noot te eindigen: de stille ruimte was echt de MAX. Lieve berichtjes sturen naar elkaar sturen, en dan kijken of je reactie hebt gekregen. Zo heb ik mijn eerste liefde leren kennen :love:

Mario
Experienced user
Experienced user
Contacteer:

Bericht door Mario » 10 apr 2006 02:01

tricky06 schreef:Op het forum zie je natuurlijk alleen de positieve kritieken, want mensen die de hele ervaring niet zo prettig vonden -de meerderheid- gaan zo snel mogelijk gewoon door met hun leven & vergeten die ervaring liefst zo snel mogelijk.
is dit niet fel overdreven? je zegt in je post zelf dat je gelukkig je mede-kampers had, wel... en die stereotypen, ja daar is niets aan te doen denk ik, dat hoort er nu bij en die zitten trouwens ook in de "normale" wereld.

en de advies die je aan "gewone" jongens en meisjes geeft kan op iets slaan als je weet waar dat "gewone" juist ligt

teveel uit hetzelfde oogpunt de zaken belichten is natuurlijk niet zo goed (dat geld voor beide oogpunten natuurlijk)
edina is better than sex!

Nadine
Experienced user
Experienced user
Contacteer:

Bericht door Nadine » 13 apr 2006 09:59

Wat die "gewone/normale" holebi's en "cliché-bevestigende" holebi's betreft... Ik denk dat het Holebikamp misschien ook net wel dient om die vooroordelen onder holebis zelf eens te relativeren! De regenboogvlag is niet voor niets het symbool voor de holebi's en staat voor diversiteit, ook diversiteit onder de holebi's zelf!! We zijn allemaal wel verbonden met elkaar door het feit dat we dezelfde seksualiteit hebben, maar voor de rest zijn we allemaal unieke individuen, met verschillende opvattingen en ideeën! En ik denk dat elk individu de kans moet krijgen om zichzelf te kunnen zijn!

Discriminatie is een spijtige zaak, maar net doordat je een onderscheid maakt tussen de normale/gewone holebi en de cliché-holebi ben je eigelijk zelf ook aant discrimineren, zonder je der misschien bij stilstaat!! Ik kan begrijpen dat misschien niet iedereen graag geasocieerd wordt met die cliché, maar er zijn nu eenmaal mensen die zich daar goed bij voelen, en wel houden van verkleedpartijtjes en die mensen hebben evenveel recht om zichzelf te kunnen zijn!

Op kamp heb je alle soorten holebi's, en ieder is vrij in zijn keuzes, het enigste wat wij vragen is om resprect te hebben voor ieder zijn keuze! en ik hoop dat dat ook dit jaar zo zal zijn

Nadine
Het àllereerste WJNH-Rookieweekend. Voor jonge mensen (18-24 jaar) die homo, lesbisch, bi of zoekend zijn en voor het eerst in contact (willen) komen met andere holebi-jongeren. Van 7 tot 9 september in Peer. Meer info op de WJNH-site!

Hilke

Bericht door Hilke » 13 apr 2006 10:26

Tim schreef:Je zegt dat je het jammer vindt dat de deelnemers op kamp zich afzonderden van de rest van de wereld. Oké, dat is wel zo, maar gebeurt dat niet op elk kamp? Je gaat op elk kamp toch samen ergens naartoe om daar plezier te maken? Misschien bedoel je dat het op Holebikamp vaak over holebi's gaat. Maar dat is natuurlijk ook de bedoeling. Het kamp is er in de eerste plaats voor jongeren die met twijfels of vragen zitten over seksualiteit, of die andere jongeren willen leren kennen om vrienden te maken.
Wel, echt "leuk" dat iemand ook eens met een negatieve ervaring komt aandraven. Natuurlijk niet leuk voor de persoon in kwestie, maar ik lees hier altijd positieve verhalen, zo veel te beter uiteraard. Maar enkel positieve reacties is niet realistisch.

Het is niet leuk om gediscrimeerd te worden, maar het is niet omdat je op een holebikamp bent dat alles peis en vree is. Zo zou het moeten zijn, maar holebi's zijn ook maar gewone mensen, en mensen discrimeren nu eenmaal, vormen groepjes, ...

Op elk kamp, scouts/chiro-holebi-kamp proberen de leiders dit natuurlijk te voorkomen, maar dat lukt soms gewoon niet. Heel jammer, maar het is wel een uitdaging voor de mensen die zo'n kamp organiseren.

Zo zie je maar weer dat holebi's niet bijzonder zijn, en sommigen denken er gewoon niet bij na dat ze discrimeren. De logische reactie is "maar holebi's worden zelf toch gediscrimeerd, dus zij moeten open staan voor alles en iedereen." Bullshit uiteraard, zo zou het moeten zijn. maar zo zie je maar weer dat holebi's ook maar gewone mensen zijn, die evenzeer discrimeren en groepjes vormen als een ander.

Wardje
Experienced user
Experienced user

Bericht door Wardje » 03 mei 2006 16:02

Ik vind dat jullie allen alles nogal wat zwart - wit vinden.

Ik hoop dat als er inderdaad problemen zijn,
je niet in een hoekje gaat met dat probleem (cfr. vorige posts)
maat dat je in discussie treedt met anderen.

En geloof me,
stereotypen zijn er altijd al geweest en zullen er zijn.
Een holebikamp zonder stereotypes is als een kast zonder kleren.

Bekijk het leven door een gekleurde bril, dat helpt.

(Ik voel soms ook dingen onaangenaam aan op kamp of in de jongerengroep.
Desondanks maak ik de balans met voor - en nadelen.
De voordelen winnen het altijd ruimschoots van de nadelen.)

Afbeelding

Yoram

Re: negatieve kampervaringen

Bericht door Yoram » 03 mei 2006 17:31

Blyss schreef:Ik ben ook eens op holebikamp geweest en ik heb daar helemaal niet zo'n positieve herinneringen aan. Afgezonderd worden en de rest van de wereld afschilderen als de boze heterowereld. Verder waren er ook mensen bij die "anders" waren en dan heb ik het natuurlijk niet over geaardheid. Bedoel anders qua denken, geloof,...en die werden gediscrimineerd. Ik heb zoiets van "jullie hebben je wschl al op één of andere manier gediscrimineerd gevoeld naar aanleiding van jullie holebizijn en dan nog gaan jullie anderen kwetsen. Achteraf heb ik me aangesloten bij een jongerenvereniging, maar daar werd me subtiel duidelijk gemaakt dat ik niet welkom was ( deed pogingen om me te integreren, maar ik werd bewust gemeden, er werd achter mijn rug geroddeld). Wat ik hoop en met dit berichtje tracht te bereiken is dat kampmedewerkers en kampers zich beetje opener gaan gedragen en iedereen een kans geven. Dat zou het kamp waarschijnlijk een veel grotere slaagkans geven voor meerdere kampers. Ik dank U.

Misschien een rare vraag, maar waarom werd je " bewust gemeden"? Er moest toch iets zijn........

Verder vind ik het heel erg wat je meegemaakt hebt. Ben zelf nooit op holebikamp gegaan en heb niet het gevoel dat ik "iets gemist" heb.

xxx

Re: negatieve kampervaringen

Bericht door xxx » 21 mei 2006 00:51

[quote="Yoram"]Ben zelf nooit op holebikamp gegaan en heb niet het gevoel dat ik "iets gemist" heb.[/quote]

Hellow,

Ik ben al een tijdje actief in een holebijongerenvereniging en voel mij daar tegenwoordig ook redelijk in opgesloten. Ik heb steeds meer de neiging minder holebi-vrienden te willen bijmaken en terug ruimte te maken voor wat hetero's in mijn leven. Ik heb daarentegen wel heel veel gehad aan al die holebi's die nu mijn vrienden zijn, ik heb het nodig gehad me even van de 'boze heterowereld' af te zonderen, via een jongerengroep. Maar nu dus niet meer...

Ik twijfel dus om mee te gaan op kamp... Omdat ik het misschien inderdaad als negatief en als 'afzonderen en overbeklemtonen' ga zien omdat ik het niet nodig heb, zo'n kamp... Maar misschien ga ik ook spijt hebben als ik ni meega omdat ik nooit geweest ben en de meeste holebi's die ik ken wel en die vonden het allemaal een superervaring. Nu heb ik de kans nog...

Wat nu hé...

xxx

PS: is dit een beetje :offtopic: ??? Ik heb wel schrik voor 'neg kampervaring'...

Nadine
Experienced user
Experienced user
Contacteer:

Bericht door Nadine » 21 mei 2006 16:45

Ik wil nog even zeggen, dat het niet de bedoeling is van een holebikamp om ons af te zonderen van de buitenwereld en die af te schilderen als iets "boosaardig"! Het is natuurlijk wel een kamp voor holebis dus uiteraard is het holebi-thema wel aanwezig op kamp en ga je waarschijnlijk niet veel hetero's daar vinden :) kamp is onderandere bedoeld om:

1) ofwel gewoon om plezier te maken en mensen te leren kennen
2) ofwel om de mensen die vragen hebben, of een weg aant zoeken zijn, twijfelen, enzovoort op te vangen en te begeleiden
3) ofwel om een plaats binnen de hetero/holebi-wereld te vinden waar je je goed voelt en dit wil absloluut NIET zeggen, een plek afgesloten van die hetero-wereld! Het is de kunst om een goed evenwicht te vinden tussen beide!

Er zullen nog wel meer redenen zijn waarom iemand al dan niet meegaat, maar ik denk dat deze drie toch de voornaamste zijn...
Het àllereerste WJNH-Rookieweekend. Voor jonge mensen (18-24 jaar) die homo, lesbisch, bi of zoekend zijn en voor het eerst in contact (willen) komen met andere holebi-jongeren. Van 7 tot 9 september in Peer. Meer info op de WJNH-site!

rebel

Bericht door rebel » 06 jun 2006 18:15

Ik ben ook meegeweest op holebikamp, 3 jaar geleden denk ik. Ik vond het ook geen goede ervaring. Ik ben dan ook maar 24 uur gebleven, en heb dan het kamp verlaten. Ik zag het echt niet zitten om daar hele week te zitten. Dat was echt niks voor mij dat kamp. Ik was meegegaan om een vriend een plezier te doen, maar was serieuze tegenvaller.
Laatst gewijzigd door rebel op 06 jun 2006 18:29, 1 keer totaal gewijzigd.

Gesloten