Angst en bezorgdheid: soa's

Rode oortjes? Gebeuren er rare zaken met je lichaam? Zet hier je blabla en verwacht heel wat boemboem terug.
33 berichten • Pagina 2 van 21, 2

Re: Angst en bezorgdheid: soa's

Berichtdoor TheQuibbler » 22 mei 2016 15:44
Ik denk dat het op die manier heel weinig met condoom wordt gedaan, eerlijk gezegd :')
Als ik eerlijk ben, dan heb ik er zelf op zo'n momenten toch geen gebruikt en heb er dan ook nooit aan gedacht :blush:
Ik heb er ook niet echt een idee van hoe groot de kans op overdraagbare ziektes dan is.
Maar volgens mij is het ook weer een kwestie van vertrouwen?
Met volkomen vreemden ligt het dan weer wat anders.
In een vaste relatie lijkt het mij dan weer minder dringend als je elkaar kan vertrouwen en toch op de hoogte bent van elkaars medische achtergrond.

Spreek me gerust tegen als ik hier de mist in ga :awkward:
TheQuibbler
Forummoderator WJNH
Forummoderator WJNH

Leeftijd: 22
Geslacht: Man

Berichtdoor Robbe » 22 mei 2016 18:58
TheQuibbler schreef:Ik denk dat het op die manier heel weinig met condoom wordt gedaan, eerlijk gezegd :')
Als ik eerlijk ben, dan heb ik er zelf op zo'n momenten toch geen gebruikt en heb er dan ook nooit aan gedacht :blush:
Ik heb er ook niet echt een idee van hoe groot de kans op overdraagbare ziektes dan is.
Maar volgens mij is het ook weer een kwestie van vertrouwen?
Met volkomen vreemden ligt het dan weer wat anders.
In een vaste relatie lijkt het mij dan weer minder dringend als je elkaar kan vertrouwen en toch op de hoogte bent van elkaars medische achtergrond.

Spreek me gerust tegen als ik hier de mist in ga :awkward:

Daar kan ik ook wel inkomen. Ik denk dat de voornaamste reden hiervoor is dat het ongelofelijk vies smaakt, daar was ik me al van bewust.

Ikzelf sta ook volledig achter het principe van vertrouwen en iemand kennen. Al kun je bij een nieuwe relatie volgens mij niet als eerste eis een check-up eisen, dat doet een nieuwe relatie denk ik alleen maar kwaad en komt ook wat belachelijk over?

Dus ook voor de test in een vaste relatie, gaat iedereen het minieme risico aan?
En dus ook onder de singles, die nu en dan een andere bedpartner hebben, wordt het risico zomaar aangegaan?
(Ik heb het nu voornamelijk over HIV, voor andere soa loop je bij oraal contact sowieso een reëel risico, maar die zijn tenslotte goed te behandelen)

WANT..
Websites lijken ons steeds gerust te stellen: "Pijpen vormt geen risico voor hiv."
En dan een beetje verder plaatsen ze zo'n vage zinnetjes als:
"Heb je een wondje in je mond of ontstoken tandvlees? Dan loop je meer risico op hiv en andere soa's. Dit komt omdat de barrière die je mondslijmvlies vormt dan niet meer volledig is. Ziekteverwekkers kunnen gemakkelijker binnendringen."
Bron: http://mantotman.nl/nl/alles-over-manne ... van-pijpen

Zo'n zinnen doen mij als smetvrees-zijnde individu eerlijk gezegd huiveren. Want how the hell kun je daarop voortgaan? Hoe snel heb je niet een wondje of van die shit... in je mond? En wat is 'meer risico' dan?
Ben ik nu echt de enige die zich daarover vragen stelt? Ben ik nu echt toe aan psychische hulp? Zeg het me aub als het zo is!

M'n grootste vrees is misschien wel dat ik met alle angsten die al in dit topic aan bod kwamen, niet meer serieus wordt genomen door mensen. Want ik kan me gerust inbeelden dat mensen vinden dat ik wat 'doordraai' momenteel.

Lang getwijfeld of ik deze reactie zou posten en ik voel me ook ongemakkelijk dat ik het topic terug oprakel, maar verschillende mensen zeiden me eerder dat ik mijn angsten/vragen maar moet aangaan om er nieuwe inzichten op te krijgen. Dus voila, bij deze is dit gebeurd!
Where should I go?
To the left, where nothing is right ...
Or to the right, where nothing is left?
Robbe
Meest gemiste forummer 2016

Leeftijd: 20

Berichtdoor Pancake » 22 mei 2016 19:37
Robbe schreef:Daar kan ik ook wel inkomen. Ik denk dat de voornaamste reden hiervoor is dat het ongelofelijk vies smaakt, daar was ik me al van bewust.

Ikzelf sta ook volledig achter het principe van vertrouwen en iemand kennen. Al kun je bij een nieuwe relatie volgens mij niet als eerste eis een check-up eisen, dat doet een nieuwe relatie denk ik alleen maar kwaad en komt ook wat belachelijk over?

Dus ook voor de test in een vaste relatie, gaat iedereen het minieme risico aan?
En dus ook onder de singles, die nu en dan een andere bedpartner hebben, wordt het risico zomaar aangegaan?
(Ik heb het nu voornamelijk over HIV, voor andere soa loop je bij oraal contact sowieso een reëel risico, maar die zijn tenslotte goed te behandelen)

WANT..
Websites lijken ons steeds gerust te stellen: "Pijpen vormt geen risico voor hiv."
En dan een beetje verder plaatsen ze zo'n vage zinnetjes als:
"Heb je een wondje in je mond of ontstoken tandvlees? Dan loop je meer risico op hiv en andere soa's. Dit komt omdat de barrière die je mondslijmvlies vormt dan niet meer volledig is. Ziekteverwekkers kunnen gemakkelijker binnendringen."
Bron: http://mantotman.nl/nl/alles-over-manne ... van-pijpen

Zo'n zinnen doen mij als smetvrees-zijnde individu eerlijk gezegd huiveren. Want how the hell kun je daarop voortgaan? Hoe snel heb je niet een wondje of van die shit... in je mond? En wat is 'meer risico' dan?
Ben ik nu echt de enige die zich daarover vragen stelt? Ben ik nu echt toe aan psychische hulp? Zeg het me aub als het zo is!

M'n grootste vrees is misschien wel dat ik met alle angsten die al in dit topic aan bod kwamen, niet meer serieus wordt genomen door mensen. Want ik kan me gerust inbeelden dat mensen vinden dat ik wat 'doordraai' momenteel.

Lang getwijfeld of ik deze reactie zou posten en ik voel me ook ongemakkelijk dat ik het topic terug oprakel, maar verschillende mensen zeiden me eerder dat ik mijn angsten/vragen maar moet aangaan om er nieuwe inzichten op te krijgen. Dus voila, bij deze is dit gebeurd!

Je bent in elk geval niet de enige die zich daarover zorgen maakt. Ik vind het zelf ook irritant om te lezen dat het risico klein is, maar dat er toch een risico bestaat. Je moet maar eens bij die 1 op de god-weet-hoeveel-pijpers zijn die er aids aan overhoudt. Dus neen, het is perfect normaal om je je daarin ongerust te voelen.

Je moet die angst natuurlijk ook wat inkaderen. Als je echt zo bang bent om een SOA op te lopen dat je niet meer seks (in al zijn vormen) durft te hebben, dan zit het misschien niet erg snor, hoewel ik redelijk overtuigd ben dat er wat volk rondloopt dat gewoon geen seks heeft puur uit angst. Maar da's niet zo ideaal, vind ik. Uiteindelijk heb je het leven niet echt in de hand. Je kan je bij wijze van spreken opsluiten in een hoekje uit schrik om iets op te lopen en sterven aan kanker. Dat klinkt misschien ongelooflijk erg, maar de toekomst ken je nu eenmaal niet. Hier komt misschien mijn cynisch kantje wat te veel naar boven, maar soit. Life's a bitch, zoals ze zeggen.

Op het einde van de rit breng je met je angsten eigenlijk enkel jezelf schade toe. Het maakt je ongelukkig, je voelt je slecht, god weet wat. En kennelijk is dat toch wat het geval, niet? Ik kan me wel inbeelden dat iemand met smetvrees het niet gemakkelijk heeft in zulke situaties, maar je mag eigenlijk ook niet voorbijgaan aan het feit dat seks in de eerste plaats gaat om plezier (en bij hetero's om voortplanting, maar bon, da's de doelgroep hier niet ;) ). Als je angst echt zo in de weg staat, moet je misschien eens praten met een smetvreesdokter, enfin iemand die je daarbij helpt. Ik denk toch dat dat je beter gaat doen voelen.

Trouwens, als er hier iemand op het forum je niet serieus neemt, dan is dat hun fout. Je hebt een terechte angst, en wij (ik toch en zeker nog wel anderen op het forum) willen je graag helpen. Wat de rest denkt, maakt niet uit :)
“Be who you are and say what you feel, because those who mind don’t matter and those who matter don’t mind.”

Meest begeerde vrijgezel 2015 en 2016
Pancake
Knapste mannelijke forummer 2016

Leeftijd: 21

Berichtdoor Galimatias » 27 mei 2016 16:26
JFK schreef:Voor de rest zou ik zeggen.. je goed informeren.

Bijvoorbeeld Mannenseks.be - de gay site van Sensoa eens goed doornemen. :groovy:

² De nieuwe campagne van Sensoa, 'Ik weet wat ik doe' staat in het teken van geïnformeerde keuzes maken. Ook thema’s als mentale gezondheid, middelengebruik, relatiekeuze en de homosubcultuur komen erin aan bod. Doorheen hun levensloop ontwikkelen veel mannen met homoseksuele contacten hun eigen manier van omgaan met gezondheidsuitdagingen. :idea:

Robbe schreef:Ik heb ineens allemaal veel interessantere zaken te doen dan te blokken (foei mezelf :whip: )
en herlas eens dit topic dat ik onlangs aanmaakte. Eén zin viel me op en graag hoor ik nogmaals jullie meningen, namelijk:

Orale seks. Hoort dat volgens jullie met condoom of kan het evengoed zonder? En waarom exact met of net niet?

Het risico van pijpen zonder condoom zou evenwaardig worden geacht als anale seks mét condoom, namelijk: 'laag risico'.
Tenminste, dat is wat een zoektocht op het niet altijd even betrouwbare web mij opleverde. Verbeter mij indien niet akkoord.

Jullie meningen?
Thanks in advance :tet: :awkward:

Betrouwbare informatie over pijpen, specifiek voor mannen die (ook) met mannen seks hebben, vind je hier. :wink: Met pijpen kun je seksueel overdraagbare aandoeningen (soa's) oplopen, ook als je partner niet klaarkomt in je mond. Er is geen risico op overdracht als je geen koortsblaasjes of pijnlijke wondjes in de mond hebt. Voorvocht in je mond krijgen is geen risico. Het bevat erg weinig virus, dat bovendien geneutraliseerd wordt door het speeksel. Er is bovendien geen risico op overdracht als je partner hiv heeft en de virale lading ondetecteerbaar is.
Timeo Danaos et dona ferentes.

Mwah schreef: Gelukkig kan je altijd rekenen op de alwetende Galimatias :adore:
Galimatias
Forum addict
Forum addict

Leeftijd: 29

Berichtdoor Barry » 27 mei 2016 18:21
ik snap je bezorgdheid wel hoor, maar eerlijk gezegd heb ik geen schrik om soa's over te krijgen via pijpen. de kans is zo klein, dat het mijn plezier niet kan wegnemen tijdens. en ja, met een condoom pijpen heb ik nog nooit gedaan en eerlijk gezegd denk ik dat het minder fijn is. maar als je echt honderd procent safe wilt zijn met iemand die je misschien minder kent, kan je het eventueel met proberen.
Barry
Senior user
Senior user

Leeftijd: 23

Berichtdoor Thor » 19 jun 2016 23:13
De laatste jaren werd de wereld meermaals geconfronteerd met virale infecties als belangrijke oorzaken van globale epidemieën, getuige de recente ebolacrisis. De virale infectie die wereldwijd echter de meeste dodelijke slachtoffers blijft maken, is hiv. Wekelijks worden 25.000 mensen seropositief. Globaal zijn er 37 miljoen volwassenen en kinderen geïnfecteerd met dit dodelijk virus, terwijl we slechts 40% van alle seropositieven kunnen behandelen. De ziekte heeft niet alleen een impact op de gezondheid van diegene die seropositief is, maar ontwricht ook families, bedrijven en de zorgsector. Gezien de gevolgen van het virus op zowel individueel, maatschappelijk als sociaal vlak, blijft onderzoek naar hiv-genezing dan ook levensnoodzakelijk.

Bron: site Ugent

Eigenlijk is dat wel zorgwekkend veel dat hoog percentage besmettingen en nog opmerkelijker is dat er heel wat mensen gewoon daar niet bij stil staan.
Be yourself and Festina lente (haast je traag).
Optimism is a moral duty!
Thor
Senior user
Senior user

Berichtdoor Florre » 20 jun 2016 10:27
Thor schreef:De laatste jaren werd de wereld meermaals geconfronteerd met virale infecties als belangrijke oorzaken van globale epidemieën, getuige de recente ebolacrisis. De virale infectie die wereldwijd echter de meeste dodelijke slachtoffers blijft maken, is hiv. Wekelijks worden 25.000 mensen seropositief. Globaal zijn er 37 miljoen volwassenen en kinderen geïnfecteerd met dit dodelijk virus, terwijl we slechts 40% van alle seropositieven kunnen behandelen. De ziekte heeft niet alleen een impact op de gezondheid van diegene die seropositief is, maar ontwricht ook families, bedrijven en de zorgsector. Gezien de gevolgen van het virus op zowel individueel, maatschappelijk als sociaal vlak, blijft onderzoek naar hiv-genezing dan ook levensnoodzakelijk.

Eigenlijk is dat wel zorgwekkend veel dat hoog percentage besmettingen en nog opmerkelijker is dat er heel wat mensen gewoon daar niet bij stil staan.

Volgens mij vergeet je er wel bij te vertellen dat dit aantal een pak lager is in West-Europa (dit maakt dit daarom niet minder erg).
Want deze informatie boezemt de starter van de topic maar meer angst in en das nu niet echt de bedoeling lijkt me.

Ik ken de cijfers voor België niet maar deze liggen zeker een pak lager en met betere ondersteuning dan in andere landen.

Vriendelijke groeten Florre
- De stilte ging stilletjes weg -

- Forummer van 't jaar 2016 -
- Babbelaar van 't jaar 2016 -
Florre
Forummoderator WJNH
Forummoderator WJNH

Berichtdoor Galimatias » 20 jun 2016 10:35
Florre schreef:
Spoiler! :
Thor schreef:De laatste jaren werd de wereld meermaals geconfronteerd met virale infecties als belangrijke oorzaken van globale epidemieën, getuige de recente ebolacrisis. De virale infectie die wereldwijd echter de meeste dodelijke slachtoffers blijft maken, is hiv. Wekelijks worden 25.000 mensen seropositief. Globaal zijn er 37 miljoen volwassenen en kinderen geïnfecteerd met dit dodelijk virus, terwijl we slechts 40% van alle seropositieven kunnen behandelen. De ziekte heeft niet alleen een impact op de gezondheid van diegene die seropositief is, maar ontwricht ook families, bedrijven en de zorgsector. Gezien de gevolgen van het virus op zowel individueel, maatschappelijk als sociaal vlak, blijft onderzoek naar hiv-genezing dan ook levensnoodzakelijk.

Volgens mij vergeet je er wel bij te vertellen dat dit aantal een pak lager is in West-Europa (dit maakt dit daarom niet minder erg).
Want deze informatie boezemt de starter van de topic maar meer angst in en das nu niet echt de bedoeling lijkt me.

Ik ken de cijfers voor België niet maar deze liggen zeker een pak lager en met betere ondersteuning dan in andere landen.

De cijfers verschillen inderdaad heel sterk van land tot land, zelfs van regio tot regio. De feiten en cijfers over hiv in België vind je op de website van Sensoa:

Sensoa schreef: Recentste cijfers
In 2014 noteerde het WIV 1.039 nieuwe hiv-diagnoses. Dat brengt het aantal nieuwe diagnoses met hiv op 2,8 per dag. In 2014 daalde het aantal gediagnosticeerde infecties met 8% in vergelijking met 2013.

2 meest getroffen bevolkingsgroepen
De hiv-epidemie in België treft hoofdzakelijk 2 bevolkingsgroepen:
[*] Mannen die seks hebben met mannen (MSM), vooral met de Belgische of een andere Europese nationaliteit;
[*] Mannen en vrouwen die het virus hebben opgelopen via heteroseksuele betrekkingen. Zij zijn vooral afkomstig uit sub-Saharaans Afrika.

De daling van het aantal nieuwe diagnoses doet zich voor bij beide bevolkingsgroepen.

Mannen die seks hebben met mannen
In 2014 zag het WIV een daling met 21% van het aantal hiv-diagnoses bij mannen die seks hebben met mannen (MSM) in België. Deze daling komt na een aanzienlijke en gestage stijging gedurende de voorgaande 15 jaar. In Vlaanderen is de daling nog sterker: met 23,5%.

In 2014 vertegenwoordigden de diagnoses bij MSM in België 46% van de nieuw geregistreerde hiv-infecties waarvan de overdrachtswijze gekend is. De overdracht bij MSM werd vooral gezien bij Belgen. Zij vertegenwoordigden 66% van de hiv-diagnoses bij MSM. 17% van de nieuwe hiv-diagnoses bij MSM wordt vastgesteld bij personen met een andere Europese nationaliteit.

De daling van het aantal hiv-diagnoses deed zich zowel voor bij MSM met de Belgische nationaliteit (-20%) als die met een andere Europese nationaliteit (-27%).
Timeo Danaos et dona ferentes.

Mwah schreef: Gelukkig kan je altijd rekenen op de alwetende Galimatias :adore:
Galimatias
Forum addict
Forum addict

Leeftijd: 29

Berichtdoor Even ano » 18 dec 2016 18:28
Wat ik hier mis is herpes. Ok 75% van de bevolking is ermee besmet onder de vorm van een koortsblaasje en wordt daarom niet opgenomen in een standaard soa test.
Het verhaal wordt anders wanneer je genitale herpes hebt. Dat is zo besmettelijk dat een condoom niet echt helpt omdat er zichtbare maar ook minder opvallende blaasjes ergens anders kunnen zitten waardoor de kans op besmetting enorm groot is.
Iets om over na te denken want de gevolgen kunnen dramatisch zijn. Sommge personen hebben maar 1 uitbraak kort na de besmetting, anderen hebben er constant en moeten virusremmers nemen om de uitbraken te beperken.
De uitbraken laten ook vaak littekens na wanneer men er teveel aan prutst en de doorzichtige vloeistof die eruit komt is enorm besmettelijk, zelfs naar jouw eigen toe.
Byzonder jammer dat hier niet meer onderzoek naar gedaan wordt en de media hier geen aandacht aan schenkt.
En ja ik ben ermee besmet en heb sindsdien geen sex meer gehad.
Even ano

Berichtdoor Thor » 26 dec 2016 18:59
Gelukkig heb ik daar geen probleem mee. Ik heb enkel herpes 'labialis'. Dat wil zeggen gewoon koortsblaasjes aan de mond. Ik kan uit ondervinding wel zeggen dat ook dit besmettelijk is. Als je beide herpes labialis hebt, is er geen probleem. Maar de een kan wel de ander nog eens extra 'aansteken'. Dus al je lief een koortsblaasje heeft, dan krijg jij dat ook wel veel gemakkelijker op hetzelfde moment.
Be yourself and Festina lente (haast je traag).
Optimism is a moral duty!
Thor
Senior user
Senior user

Berichtdoor Even ano » 20 jan 2017 23:08
Ongeveer 75% van de bevolking komt in aanraking met herpes net door koortsblaasjes, in de volksmond wel eens de kusjesziekte genoemd. Eens dat virus in jouw lichaam zit komt het er nooit meer uit. Wie orale sex heeft zonder condoom of zelfs met tijdens een uitbraak van koortsblaasjes kan die hem wel degelijk herpes genitalis geven, wat zeer zwaar kan tegenvallen! Van die 75% dragers van het virus komt bij de meerderheid geen 2de uitbraak maar er zijn mensen die er levenslang mee zitten. Herpes wordt net om die reden nooit nagekeken bij een soa test. Omdat velen drager zijn. Net als bij aids zal hier nooit een antivirus van op de markt komen omdat de winsten op de geneesmiddelen, zalfjes en virusremmers te groot zijn. Herpes kan je onder controle houden door een gezonde levensstijl en bepaalde soorten voeding te vermijden, zware gevallen door antivirale middelen.
Zelf heb ik het opgelopen nadat we beiden een test hadden gedaan en clean waren.
Even ano

Berichtdoor lenny » 21 jan 2017 02:05
Spoiler! :
Even ano schreef:Wat ik hier mis is herpes. Ok 75% van de bevolking is ermee besmet onder de vorm van een koortsblaasje en wordt daarom niet opgenomen in een standaard soa test.
Het verhaal wordt anders wanneer je genitale herpes hebt. Dat is zo besmettelijk dat een condoom niet echt helpt omdat er zichtbare maar ook minder opvallende blaasjes ergens anders kunnen zitten waardoor de kans op besmetting enorm groot is.
Iets om over na te denken want de gevolgen kunnen dramatisch zijn. Sommge personen hebben maar 1 uitbraak kort na de besmetting, anderen hebben er constant en moeten virusremmers nemen om de uitbraken te beperken.
De uitbraken laten ook vaak littekens na wanneer men er teveel aan prutst en de doorzichtige vloeistof die eruit komt is enorm besmettelijk, zelfs naar jouw eigen toe.
Byzonder jammer dat hier niet meer onderzoek naar gedaan wordt en de media hier geen aandacht aan schenkt.
En ja ik ben ermee besmet en heb sindsdien geen sex meer gehad.

Even ano schreef:Ongeveer 75% van de bevolking komt in aanraking met herpes net door koortsblaasjes, in de volksmond wel eens de kusjesziekte genoemd. Eens dat virus in jouw lichaam zit komt het er nooit meer uit. Wie orale sex heeft zonder condoom of zelfs met tijdens een uitbraak van koortsblaasjes kan die hem wel degelijk herpes genitalis geven, wat zeer zwaar kan tegenvallen! Van die 75% dragers van het virus komt bij de meerderheid geen 2de uitbraak maar er zijn mensen die er levenslang mee zitten. Herpes wordt net om die reden nooit nagekeken bij een soa test. Omdat velen drager zijn. Net als bij aids zal hier nooit een antivirus van op de markt komen omdat de winsten op de geneesmiddelen, zalfjes en virusremmers te groot zijn. Herpes kan je onder controle houden door een gezonde levensstijl en bepaalde soorten voeding te vermijden, zware gevallen door antivirale middelen.
Zelf heb ik het opgelopen nadat we beiden een test hadden gedaan en clean waren.

Ik begrijp dat een hardnekkig recidiverende genitale herpes infectie lastig moet zijn en zou toch even wat verduidelijking en nuancering willen geven bij bovenstaande posts.

Eerst en vooral gaat het hier over het herpes simplex virus (niet te verwarren met herpes zoster, beter bekend als waterpokken en zona) waarvan er 2 types zijn (type 1 en type 2). De meest voorkomende vorm van herpes infectie, is deze door type-1 wat meestal problemen geeft ter hoogte van de mond. Voor de genitale variant spreken we in 60-80% van de gevallen over een herpes simplex type-2 infectie. (desondanks kunnen beide virussen op beide locaties klachten uitlokken) Wel is het zo dat iemand met een genitale infectie niet zomaar koortsblaasjes op de lip zal krijgen en vice-versa. HSV-1 infecties gaan ook véél minder vaak opstoten geven dan HSV-2 infecties, en besmetting door het ene virus geeft geen garantie op bescherming tegen het andere.

Nu we toch bezig zijn ook wat extra duiding over de frequentie van HSV-2. Genitale Herpes komt veel frequenter voor bij vrouwen ten opzichte van mannen (respectievelijk 71% en 29% van alle herpes genitalis infecties). In Nederland kunnen bij 20-40% antistoffen (en dus een besmetting) aangetoond worden, maar slechts 1/3 hiervan vertonen klachten (al dan niet eenmalig). Om de absolute frequentie even binnen de context te plaatsen is onderstaande (Belgische) grafiek ideaal. Ik veronderstel dat deze weinig extra uitleg vraagt. Toch een kleine duiding: voor HSV-2 gaat het enkel om nieuwe éérste infecties met klachten (dus niet om opflakkeringen van bestaande)
Spoiler! :
Afbeelding
(gonorroe, beter bekend als 'nen druiper')
Ook de opmerking over het condoom wil ik even nuanceren. Het klopt inderdaad dat het condoom geen volledige bescherming kan bieden tegen een Herpes infectie. Ze verkleint echter wel de kans, maar niet zo sterk als bij andere soa’s.

Aangezien er bij de diagnostiek een onderscheid kan gemaakt worden tussen een type 1 en een type 2 infectie, lijkt de dragerschap van het virus (wat meestal dus type 1 is) mij geen argument voor het achterwege laten van een diagnostische test. Diagnostische testen voor HSV kunnen uitgevoerd worden op het vocht afkomstig uit de blaasjes, wat per definitie een actieve infectie vraagt. Anderzijds kunnen testen voor het opsporen van antilichamen (in bloed) aangemaakt door het immuunsysteem uitgevoerd worden, maar deze zijn enkel aanwezig bij een heropflakkering, en niet bij een eerste infectie. Diagnostische testen voor HSV hebben dus een heel beperkte klinische waarde, aangezien de diagnose vaak op basis van de symptomen kan gesteld worden! Vergeet ook niet dat elke aangevraagde test niet enkel een kost is voor de patiënt, maar ook voor de maatschappij, en dat de aanvraag dus ook moet te verantwoorden zijn.

Tot slot nog even over de opmerking over het niet bestaan van het ‘antivirus’. Technisch gezien bestaat het wel en je vermeld het zelf als ‘virusremmers’. De enigste reden dat deze niet in staat zijn om het virus volledig te verwijderen, is eigen aan het verdedigingsmechanisme van het virus tegen het immuunsysteem en tegen medicatie. (tevens ook de reden dat het HIV virus niet volledig kan bestreden worden) Ik ga hier even niet verder op in.
Spoiler! :
Aids is bovendien het vergevorderde ziektebeeld van een HIV infectie, dit even terzijde.
Moraal van het verhaal: In de meeste gevallen blijft een herpes infectie onder controle door het immuunsysteem, al kunnen er opstoten zijn door koorts, stress, vermoeidheid, gedaalde weerstand,… Deze zijn meestal beperkt of niet bestaande, al zijn er uitzonderingen.

Meer informatie over HSV infectie of andere soa’s?
Stuur mij een pb’tje en ik zie wat ik kan doen.
Spoiler! :
Bronnen:
Mijn parate kennis
Microbiologie en infectie ziekten
Dermatovenereologie voor de eerste lijn
Diagnostiek van alledaagse klachten
Wetenschappelijk instituut volksgezondheid
Oja, 'de kusjesziekte' in de volksmond verwijst niet naar het HSV maar naar het Epstein-Barr virus, de verwekker van klierkoorts.
lenny
Forumkoppel 2016

Leeftijd: 22

Berichtdoor Florre » 21 jan 2017 11:16
Wat een prachtige menselijke uitleg van Lenny
:adore: :adore: :adore: :adore:

Weer een beetje bijgeleerd vandaag :roll:
- De stilte ging stilletjes weg -

- Forummer van 't jaar 2016 -
- Babbelaar van 't jaar 2016 -