Angst en bezorgdheid: soa's

Rode oortjes? Gebeuren er rare zaken met je lichaam? Zet hier je blabla en verwacht heel wat boemboem terug.
33 berichten • Pagina 1 van 21, 2

Angst en bezorgdheid: soa's

Berichtdoor Robbe » 02 mei 2016 16:05
Beste allen!
Een iets serieuzer bericht misschien voor zij die me wat kennen hier ... Maar de opgekropte gedachten moesten er eens uit.

Om eventjes bij mezelf te schetsen waarom ik dit topic start:
In het middelbaar had ik een zwaar ongeval in Turkije, waardoor oa bloed van verschillende mensen op mij waren gespat. Dat ongeval heeft toen op mij als 12-jarige pagadder heel veel invloed op mij gehad, logisch. Een gevolg was dat ik toen erna een extreme vorm van smetvrees ontwikkelde, wat ongeveer een jaar sterk aanhield. Uiteindelijk ben ik er met begeleiding vlotjes van afgeraakt.

Toch... Het is iets dat in mij genesteld blijft en nu en dan nog in lichte vorm bovenkomt.
Sinds mijn entering in de gayscène, merk ik echter dat het soms weer in pieken bovenkomt. De reden hiertoe is vrij simpel: ik heb een enorme angst voor het oplopen van soa's en in the worst case hiv, net omdat die onder homo-mannen, in vergelijking met heteromannen, extreem veel voorkomen.

Ik merk dat die angst om iets op te lopen verdergaat dan misschien zou moeten. Dat besef ik wel. Toch ... nu een aantal homo's al te leren kennen, erger ik me soms mateloos aan de nonchalance die de meesten vertonen als ik het onderwerp 'soa's' naar voren breng. Niemand lijkt er zich echt zorgen om te maken of met een schrik te zitten. Terwijl dit bij mij soms de spuigaten uitloopt.

Over het algemeen zie ik ook veel vaker voorkomen dat jongens geen vaste relatie hebben, maar enkele verschillende partners per jaar. Als ik sommigen bezig hoor, ben ik soms bang in hun plaats. Een slippertje of een leuke nacht is bij velen snel gebeurd. En toch ... die nonchalance over hun seksuele gezondheid blijft.
Ergens ben ik er principieel altijd tegen geweest: one night stands, fwb, fuckbudies, slippertjes , .... .
Maar als ik voortdurend geconfronteerd wordt met dergelijke verhalen, en amper met succesvolle vaste relaties, dan verlies je toch soms de hoop iets deftig te hebben.

Juist die mindset: de vele partners, de nonchalance, vaak weinig serieuze bedoelingen, ... frustreert mij enorm.
Je kan wel de nodige en gekende voorzorgsmaatregelen nemen, toch blijf ik ervan uit gaan dat het nooit risicoloos is. In de hitte van de strijd is een risico volgens mij snel gelopen, zonder dat je het misschien zelf doorhebt.

Ook op het forum merk ik weinig topics/ervaringen ivm seksuele gezondheid. Ook hier precies heerst die nonchalance, en ja, nu en dan komt het eventjes aan bod, terwijl ikzelf er zoveel meer belang aan hecht.

Zijn hier soms forummers die in hun 'carrière' ooit risico's liepen, ermee in aanraking kwamen , ...? Hoe ging je ermee om of hoe reageerde je? En vind jij het belangrijk dat je de seksuele achtergrond van iemand kent, alvorens er iets mee te hebben? Of hecht je daar niet veel belang aan.

U merkt, ik ben redelijk gedesoriënteerd. De angst voor soa's is bij mij groter dan zou moeten, en ik kan er niet echt iets aan doen. En in de lustgerichte gayscène dreig ik precies onder de rader te verdwijnen van ooit wat mee te maken, puur uit schrik voor een eventueel gezondheidsrisico. (Niet dat ik van plan ben seks te hebben met jan en alleman, laat dat duidelijk zijn...) En zelfs in een serieuzere setting zou mijn angst volgens mij een grote druk leggen in het begin, terwijl dat normaal gezien rozengeur en maneschijn hoort te zijn.

Zijn er nog forummers die zich kunnen vinden in wat ik schrijf? Die begrijpen hoe ik me voel? Of net helemaal niet? Reageer gerust, hier of via PB.

Grtss
Robbe

NOOT:
Mening en visie werd aangepast. Zie oa verdere reactie.
Where should I go?
To the left, where nothing is right ...
Or to the right, where nothing is left?
Robbe
Meest gemiste forummer 2016

Leeftijd: 20
Geslacht: Man

Re: Angst en bezorgdheid: soa's

Berichtdoor wingin » 02 mei 2016 16:42
Goh, ik ben totaal niet tegen onenightstands, fuckbuddies en dergelijke. Integendeel, een onenightstand kan wel eens heel leuk zijn
Maar ik vind wel dat het altijd veilig moet gebeuren. Dus de veiligheidsmaatregelen die je kunt nemen, moeten ook genomen worden, ook in the heat of the moment. Ik denk dat een pakje condooms meenemen naar een fuif ofzo een heel kleine moeite is, en er zijn genoeg manieren om ervoor te zorgen dat je het niet vergeet te gebruiken. En ik denk ook niet dat het echt goed is om elke week met iemand anders in bed te duiken, want hoe meer sekspartners, hoe meer risico.

In een relatie vind ik condooms wel overbodig, als beide partners getest zijn en zeker zijn dat ze geen soa met zich meedragen. En als er genoeg vertrouwen is. Moest er dan toch iemand in de relatie ontrouw zijn en eens het bed delen met iemand anders, dat dat dan toch kan gezegd worden tegen de partner.

Ik heb ook wel wat smetvrees, maar helemaal niet ernstig. Voor mij is het al lang goed als ik zeker ben dat alles veilig verloopt.

Maar aan mensen die er nogal nonchalant mee omgaan kan ik me ook wel ergeren. Ik vind dat het toch een belangrijk iets is, dat amper geld en moeite kost. En dan hoor je wel eens zeggen ''ja, maar zonder condoom voelt het veel beter''. Maar ik denk toch dat je gezondheid belangrijker is dan dat uurtje plezier, en zonder condoom kun je later nog altijd met je partner doen.

Dan even aan Robbe persoonlijk: het is heel goed dat je je daar bewust van bent en dat je erop let. Maar probeer toch om er niet extreem bang van te worden. Als je ervoor zorgt dat het veilig gebeurt, is de kans op een soa wel heel miniem. En ook niet bang zijn om 'onder de radar te verdwijnen': er zijn meer mensen die het ook veilig willen doen dan mensen die het niet veilig willen doen tegenwoordig. Die indruk heb ik toch.
wingin
Regular user
Regular user

Berichtdoor redwings » 02 mei 2016 18:11
Ik heb hier niet zoveel over te vertellen of zeggen, behalve dat ik het eigenlijk heel goed vind dat je bang bent voor soa's en dat je daarmee inzit! We (holebi en hetero) gaan er veel te laks mee om naar mijn mening...
-Babbelaar van het jaar 2015-
redwings
Knapste vrouwelijke forummer 2016

Leeftijd: 23
Geslacht: Vrouw

Berichtdoor TheQuibbler » 02 mei 2016 20:28
Ik sprak er toevallig deze week nog met een klasgenote over!
Iemand die we allebei kennen heeft al tientallen bedpartners gehad en het lijkt ook wel alsof zijn hele vriendenkring al op elkaar gelegen heeft.
Dus we hopen toch wel dat het daar een beetje keurig aan toe gaat op dat vlak :')
Het is dus inderdaad zeker geen kleinigheid om licht over te gaan.

Onder de radar verdwijnen. Hoja. Ik denk toch niet dat de hele homowereld niet met serieuze relaties bezig is.
Zelf ben ik eerder iemand die mezelf liever voor één persoon wil houden. Op dit moment toch.
Dus dan moet ik er ook wel op vertrouwen dat die ene persoon gezond is natuurlijk
TheQuibbler
Forummoderator WJNH
Forummoderator WJNH

Leeftijd: 22

Berichtdoor Robbe » 02 mei 2016 21:10
TheQuibbler schreef:Ik sprak er toevallig deze week nog met een klasgenote over!
Iemand die we allebei kennen heeft al tientallen bedpartners gehad en het lijkt ook wel alsof zijn hele vriendenkring al op elkaar gelegen heeft.
Dus we hopen toch wel dat het daar een beetje keurig aan toe gaat op dat vlak
:')
Het is dus inderdaad zeker geen kleinigheid om licht over te gaan.

Onder de radar verdwijnen. Hoja. Ik denk toch niet dat de hele homowereld niet met serieuze relaties bezig is.
Zelf ben ik eerder iemand die mezelf liever voor één persoon wil houden. Op dit moment toch.
Dus dan moet ik er ook wel op vertrouwen dat die ene persoon gezond is natuurlijk

Hetgeen je zegt zijn dus exact de zaken die mij verontrusten. Vaak zijn dat dan ook de types die bij hoog en laag beweren dat ze niets hebben. En zo is vroeg of laat iemand goedgelovig of naïef uiteindelijk slachtoffer zonder enig vermoeden. Of misschien ben ik iets té pessimistisch nu ...
Where should I go?
Robbe

Berichtdoor BiNDing » 02 mei 2016 21:30
Vooraleerst wil ik even zeggen dat veilig vrijen belangrijk is, zeker als je niet met zekerheid weet of de andere partij clean is. Over veilig vrijen valt hier heel veel terug te vinden.

SOA testen (inclusief) HIV-testen kan je laten uitvoeren bij je huisarts, zonder dat je ouders daarvan op de hoogte hoeven te zijn. Een HIV-test kan je gratis doen via Swab2Know.

Ik kan me soms ook ergeren aan de nonchalance die sommigen vertonen bij het onderwerp, al kan dat soms ook zijn omdat ze niet weten hoe te reageren of hoe te praten over zo een onderwerp. Stellen dat niemand er zich zorgen lijkt om te maken of dat de meesten nonchalant zijn over veilig vrijen, vind ik dan weer een brug te ver. Moest je in die kring op zoek zijn naar een date, zou ik toch in een andere vijver vissen ;) De meeste homo's (sorry ladies, met holebi/x-vrouwen heb ik nog niet gebabbeld over veilig vrijen) waar ik mee praat, hebben wel degelijk veilig seks (buiten een relatie). Hoever dat dat veilig vrijen dan gaat (Pijpen met condoom? Wat met sperma?), is natuurlijk wel de vraag.

Voorzichtig zijn is zeker aan te bevelen, maar zoals Wingin voor mij zei: probeer er niet extreem bang van te worden. Veilig vrijen verminderd het risico enorm. Als je toch 'volledige' zekerheid wil, zou ik wachten met vrijen tot je beiden getest bent.

Om te antwoorden op de persoonlijke vragen: Ja, ik heb risico gelopen. Ja, ik heb daar nachten van wakker gelegen. Ik heb mij daar echt zorgen rond gemaakt, want het seksueel contact verliep niet veilig en ik wist niet zeker of de andere partij SOA-vrij was. Ik ben na de raamperiode uiteindelijk naar de huisarts geweest om mij op alles te laten testen, maar het waren wel spannende weken.

Ik zou het nu zeker belangrijk vinden om de seksuele achtergrond van de andere partij te kennen. In een relatie vind ik het een must dat we beiden getest zijn. Dit niet per se om een condoom achter wege te kunnen laten, maar eerder om toch 100% op je gemak te kunnen zijn. Stress tijdens/na seks omdat je iets zou kunnen op(ge)lopen (hebben)? Nee bedankt.

Ik ben van mening dat iedereen voorzichtig moet zijn, maar soms zou ik willen dat de heterogemeenschap ook eens hard aangepakt werd mbt SOA's :P
Oké, er zijn losse flodders in de homogemeenschap, maar dat is in de heterowereld ook (Tindr enkel een dating-app? Yeah right). Oké, er doen SOA's de ronde in de homogemeenschap, maar de sensibilisering rond veilig vrijen is in de holebiwereld veel groter, en leeft er ook meer, denk ik. Ik hou er liever een positieve visie op na, of op zijn minst een visie van vooruitgang. Verbeter mij gerust als ik er naast zit! Ik spreek hier niet vanuit cijfers, eerder vanuit een buikgevoel en de mensen rondom mij. :)
24/7 vrolijk en enthousiast!
[Forumkoppel van het Jaar 2015]
BiNDing
Forum addict
Forum addict

Leeftijd: 25

Berichtdoor Robbe » 02 mei 2016 22:27
Eerst en vooral dank voor de reacties tot nu toe.

Hoe meer ik de reacties herlees, vooral de laatste van BiNDing dan, hoe meer ik vind van mezelf dat ik eigenlijk veel te negatief denk! Mes excuses allemaal. De aanleiding voor mijn post kwam er na een gesprek vandaag met een homo-vriend/kennis over seksuele gezondheid. Zijn nonchalance was voor mij toen eventjes de druppel van irritatie en nogal impulsief ben ik hier beginnen typen.
Ik moet toegeven dat ik daardoor misschien veel mensen over dezelfde kam heb geschoren, terwijl het eigenlijk over één persoon ging (en daarvoor kwam ik nog wel eens nonchalanten tegen, maar evenveel mensen met een degelijke verantwoordelijkheid op dat vlak, zoals de meeste forumgebruikers oa). Ik zelf ben zo ook stereotiep beginnen denken , alsof ALLE homomannen onvoorzichtig zijn, wat zeker niet zo is als ik daar nu dieper over nadenk en mijn homokennissen (niet dat dat er superveel zijn) eens allemaal zou bevragen.
Er is inderdaad een 'vijver' die zich er nul van aantrekt. Volgens mij ben ik daar nu toch niet in aan het vissen, integendeel.

Wat jullie vermelden van de hetero-gemeenschap, dat die ook meer geïnformeerd moeten worden, kan wel kloppen. Bij hetero's is het ook zo dat er een bepaalde groep heel erg nonchalant omgaat met seksuele gezondheid. Alleen is de kans dat je daar iets oploopt relatief kleiner in vergelijking met MSM. Het is net vandaar uit dat die angst komt. De verhoogde kans stelt me echt niet op mijn gemak en verontrust me. Maar misschien ben ikzelf als binnenstappende homo iets teveel geprikkeld door sensibilisering wat betreft soa's, waardoor ik een onterechte angst heb en een pessimistische visie?

Na de eye-opener van BiNDing voel ik me eigenlijk ook niet goed meer met de openingspost en ik heb het gevoel dat ik een verkeerde indruk geef in het algemeen over homo's en een verkeerde indruk over wie ik ben. (Want geloof het of geloof het niet, eigenlijk ben ik meestal een optimist :smile: ) Ik hoop dat dit met deze post wat rechtgezet is ^^.

Robs
Where should I go?
Robbe

Berichtdoor Pancake » 02 mei 2016 22:42
Ik wou nog eventjes kwijt dat die angst eigenlijk perfect normaal is. Het is je eigen lichaam voor eeuwig (enfin, tot je de pijp doorgeeft - lekker on topic. Ik dwaal af). Zolang je je regelmatig test en veilig vrijt, is er geen reden om je ongerust te maken. Maar ik snap hoe smetvrees je gedachten kan beïnvloeden. Ikzelf haat het om deurklinken aan te raken of om mij te moeten vastklampen aan die metalen baren in de bus, ook al is het op een ander niveau dan jij. Je wilt gerust wel normaal die staaf aanraken (weer on topic), maar dat is niet altijd even gemakkelijk. Dus ja, wees veilig, laat je regelmatig eens testen en bovenal, leer ook genieten :).

Mijn excuses voor dit niet-steekhoudende en vreemd-opgebouwde stukje tekst.
“Be who you are and say what you feel, because those who mind don’t matter and those who matter don’t mind.”

Meest begeerde vrijgezel 2015 en 2016
Pancake
Knapste mannelijke forummer 2016

Leeftijd: 21

Berichtdoor Thor » 03 mei 2016 01:18
Hey Robbe

Ik begrijp dat je alle risico's wilt uitsluiten, maar 100 procent risicovrij zal het nooit zijn ook met condoom. Je moet natuurlijk weten met wie je het doet. Ik zelf heb het maar 1 keer gedaan, met condoom uiteraard. Het beste is als je weet of je partner betrouwbaar is en ja ik voel vaak aan met welke persoon ik te maken krijg (fladderaar of een trouwe vriend). Vraag mij niet hoe, maar ik voel of zie dat meestal direct.
Be yourself and Festina lente (haast je traag).
Optimism is a moral duty!
Thor
Senior user
Senior user

Berichtdoor Robbe » 12 mei 2016 01:16
Thor schreef:Hey Robbe

Ik begrijp dat je alle risico's wilt uitsluiten, maar 100 procent risicovrij zal het nooit zijn ook met condoom. Je moet natuurlijk weten met wie je het doet. Ik zelf heb het maar 1 keer gedaan, met condoom uiteraard. Het beste is als je weet of je partner betrouwbaar is en ja ik voel vaak aan met welke persoon ik te maken krijg (fladderaar of een trouwe vriend). Vraag mij niet hoe, maar ik voel of zie dat meestal direct.

Ik blijf het toch een enge gedachte vinden dat zoiets nooit risicoloos is.
Ik neem wel risico's in m'n leven, qua lef hebben etc etc, maar met mijn gezondheid vind ik dat moeilijker. Gewoon om het feit dat ALS het misloopt, dat wel drastische gevolgen kan hebben op je verder leven.
Ik vind het een enge gedachte op zich dat tijdens de daad iets mis zou mislopen.

En ok.. Je kunt voorsorteren in fladeraar of 'trouwe vriend' zoals jij het noemt. Zeker ben je volgens mij nooit. Al is het inderdaad al een indicatie, ookal mag je je daarop niet blindstaren en volledig mee geruststellen, vind ik.
Vragen naar seksuele geschiedenis is niet altijd een even gepaste vraag, zeker in het begin van iets serieus niet, denk ik dan. En ik blijf er bij dat enkelen hierover ook gewoon liegen , of zaken weglaten waarvan hij denkt dat ze niet relevant zijn.

Al zet ik nu weer een ietwat donkerdere bril op, en zijn er volgens de cijfers per 20 homo's nog steeds 19 hiv-vrij :yes: En in bepaalde groepen zal het wel vaker voorkomen dan andere, efin als jullie begrijpen wat ik bedoel.

Ik denk dat het een kwestie van wennen zal zijn voor mij ... en leren leven met het risico. En vooral dat voor mij losse pleziertjes niet echt weggelegd zijn ^^.
Where should I go?
Robbe

Berichtdoor Coincidence » 12 mei 2016 01:52
Autorijden is ook niet risicoloos. Fietsen ook niet.

Maar als je bij seks je voorzorgen neemt en jezelf beschermt, is het risico al enorm verminderd. Als je weet met wie je het doet, zit je volgens mij (mits condoomgebruik) nog iets safer. Zeker ben je inderdaad nooit. Je bent alleen maar zeker over jezelf. Iedereen kan liegen, minimaliseren, iets vergeten of het zelfs niet van zichzelf weten. En het is goed dat je je daar bewust van bent. Maar met die condoom is het risico al enorm verminderd, en zelfs al zou je onveilig vrijen met een besmet persoon, is het nog niet zeker dat de ziekte overgedragen wordt.

Spoiler! :
Het is wel zo dat een recentelijk besmet persoon het meest besmettelijk is omdat de 'hoeveelheid virus' (wat HIV betreft) in zijn lichaam dan het hoogst is. En een persoon die van zichzelf niet weet dat hij het virus draagt, is veel besmettelijker dan iemand die er wel van op de hoogte is en medicatie neemt. Iemand die medicatie neemt, is amper nog besmettelijk. Dus je doet er goed aan te weten met wie je het doet.

Er zijn zoveel dingen die je in het dagelijkse leven doet, waar een miniem risico aan verbonden is. Maar daarom laat je deze dingen niet vallen. Hiermee lijkt me dat net hetzelfde.
Het is inderdaad een kwestie van ermee te leren leven. Die angst mag je niet in de weg staan wanneer je dingen wil doen of ontdekken. Bijvoorbeeld in een relatie.
Gewoon proberen accepteren dat het er altijd zal zijn.

What is life without a little risk?
Come quickly, I'm tasting stars!
Coincidence
Forum addict
Forum addict

Leeftijd: 24

Berichtdoor lenny » 12 mei 2016 09:43
Coincidence schreef:Het is wel zo dat een recentelijk besmet persoon het meest besmettelijk is omdat de 'hoeveelheid virus' (wat HIV betreft) in zijn lichaam dan het hoogst is. En een persoon die van zichzelf niet weet dat hij het virus draagt, is veel besmettelijker dan iemand die er wel van op de hoogte is en medicatie neemt. Iemand die correct en consequent medicatie neemt, is amper nog besmettelijk. Dus je doet er goed aan te weten met wie je het doet.
lenny
Forumkoppel 2016

Leeftijd: 22

Berichtdoor JFK » 12 mei 2016 12:13
Ik volg Coincidence volledig! :-)

Bovendien is het ook belangrijk om je geregeld te laten testen. Dat is belangrijke verantwoordelijkheid tegenover jezelf en voor je partner(s). Een goede band met je huisarts vind ik wel belangrijk. Met de mijne kan ik echt vrijuit praten over alles en dat vind ik wel de max. Zo hoef ik nooit echt met vragen rond te lopen of me te schamen als ik langskom voor een test.
Fluctuat nec mergitur
JFK
I have no life
I have no life

Leeftijd: 30

Berichtdoor Robbe » 12 mei 2016 13:38
Mooie inzichten opnieuw gelezen, waarvoor dank!

Ik neem het mee in mijn rugzak 'levenswijsheden & goede raad' :)

En de vergelijking met de fiets is eigenlijk best van toepassing op mijn leven :p
Ik heb al vaker in Gent bijna onder een auto gezeten dan dat ik ooit risico liep op soa's *grinnik* :')
Where should I go?
Robbe

Berichtdoor BiNDing » 12 mei 2016 14:33
Robbe schreef:Mooie inzichten opnieuw gelezen, waarvoor dank!

En de vergelijking met de fiets is eigenlijk best van toepassing op mijn leven :p
Ik heb al vaker in Gent bijna onder een auto gezeten dan dat ik ooit risico liep op soa's *grinnik* :')

Met die nuance dat je niet kiest wie je in het verkeer tegenkomt, maar wel kiest met wie je de koffer in duikt :)
24/7 vrolijk en enthousiast!
[Forumkoppel van het Jaar 2015]
BiNDing
Forum addict
Forum addict

Leeftijd: 25

Berichtdoor Robbe » 12 mei 2016 14:36
BiNDing schreef:

Met die nuance dat je niet kiest wie je in het verkeer tegenkomt, maar wel kiest met wie je de koffer in duikt :)

Mhahahah! :D True that :balloons:
Where should I go?
Robbe

Berichtdoor JFK » 12 mei 2016 15:00
Voor de rest zou ik zeggen.. je goed informeren.

Bijvoorbeeld Mannenseks.be - de gay site van Sensoa eens goed doornemen. :groovy:
Fluctuat nec mergitur
JFK
I have no life
I have no life

Leeftijd: 30

Berichtdoor Pancake » 12 mei 2016 22:06

Gent en de fiets... :hmm: Ik erger mij aan heel veel dingen, maar de fietsvoorziening in Gent staat toch wel ergens bovenaan mijn lijstje.

Enfin, ik wijk volledig af van het topic, maar mijn mening staat hier al ergens te blinken :P
“Be who you are and say what you feel, because those who mind don’t matter and those who matter don’t mind.”

Meest begeerde vrijgezel 2015 en 2016
Pancake
Knapste mannelijke forummer 2016

Berichtdoor Thor » 16 mei 2016 00:33
Robbe schreef:
Thor schreef:Hey Robbe

Ik blijf het toch een enge gedachte vinden dat zoiets nooit risicoloos is.
Ik neem wel risico's in m'n leven, qua lef hebben etc etc, maar met mijn gezondheid vind ik dat moeilijker. Gewoon om het feit dat ALS het misloopt, dat wel drastische gevolgen kan hebben op je verder leven.
Ik vind het een enge gedachte op zich dat tijdens de daad iets mis zou mislopen.

En ok.. Je kunt voorsorteren in fladeraar of 'trouwe vriend' zoals jij het noemt. Zeker ben je volgens mij nooit. Al is het inderdaad al een indicatie, ookal mag je je daarop niet blindstaren en volledig mee geruststellen, vind ik.
Vragen naar seksuele geschiedenis is niet altijd een even gepaste vraag, zeker in het begin van iets serieus niet, denk ik dan. En ik blijf er bij dat enkelen hierover ook gewoon liegen , of zaken weglaten waarvan hij denkt dat ze niet relevant zijn.

Al zet ik nu weer een ietwat donkerdere bril op, en zijn er volgens de cijfers per 20 homo's nog steeds 19 hiv-vrij :yes: En in bepaalde groepen zal het wel vaker voorkomen dan andere, efin als jullie begrijpen wat ik bedoel.

Ik denk dat het een kwestie van wennen zal zijn voor mij ... en leren leven met het risico. En vooral dat voor mij losse pleziertjes niet echt weggelegd zijn ^^.

Ik weet dat je graag alle risico's wilt uitsluiten, ik ben ook meer van voorzichtere aard. Bijvoorbeeld bij het studeren zou ik elk detail willen kennen (dat gaat gewoon niet) en laat staan dat ik preventieadviseur een risicoanalyse zou moeten uitvoeren: man ik zou te lang bezig zijn en nog meer nadenken van wat er eventueel fout zou kunnen lopen. Dus ben ik blij dat ik nu even als redder aan de slag kan om (weeral) na te denken wat ik in het leven wil zijn.
Be yourself and Festina lente (haast je traag).
Optimism is a moral duty!
Thor
Senior user
Senior user

Berichtdoor Robbe » 22 mei 2016 15:24
BiNDing schreef:De meeste homo's (sorry ladies, met holebi/x-vrouwen heb ik nog niet gebabbeld over veilig vrijen) waar ik mee praat, hebben wel degelijk veilig seks (buiten een relatie). Hoever dat dat veilig vrijen dan gaat (Pijpen met condoom? Wat met sperma?), is natuurlijk wel de vraag.

Ik heb ineens allemaal veel interessantere zaken te doen dan te blokken (foei mezelf :whip: )
en herlas eens dit topic dat ik onlangs aanmaakte. Eén zin viel me op en graag hoor ik nogmaals jullie meningen, namelijk:

Orale seks. Hoort dat volgens jullie met condoom of kan het evengoed zonder? En waarom exact met of net niet?

Het risico van pijpen zonder condoom zou evenwaardig worden geacht als anale seks mét condoom, namelijk: 'laag risico'.
Tenminste, dat is wat een zoektocht op het niet altijd even betrouwbare web mij opleverde. Verbeter mij indien niet akkoord.

Jullie meningen?
Thanks in advance :tet: :awkward:
Where should I go?
Robbe

33 berichten • Pagina 1 van 21, 2

Keer terug naar Lichaam & seksualiteit