Ken je dat gevoel... te dik zijn.

Rode oortjes? Gebeuren er rare zaken met je lichaam? Zet hier je blabla en verwacht heel wat boemboem terug.
Hombie
Senior user
Senior user
Geslacht: Man

Re: Ken je dat gevoel... te dik zijn.

Bericht door Hombie » 14 jan 2016 02:48

Samotex schreef:Ruim de helft van de mensen is te dik, een cijfer dat enkel toeneemt. Voor velen is het niet zo vanzelfsprekend om gezond te leven. Als alles goed draait in je leven kan je je makkelijker focussen op je levensstijl, maar we zitten met een toenemende druk, aantal depressies,....
Ik denk dat de meesten met overgewicht voldoende kennis hebben van hoe ze het beste en gezond afvallen. Het is een kwestie van het in je hoofd op orde te hebben.
Omgekeerd is het wel zo dat een goede fysieke gezondheid (daarom geen topconditie, maar een goed basis slaap en eetpatroon en geen overdreven slechte gewoontes, samen met iets van beweging en wat buitenlucht) serieus kunnen helpen om te gaan met stress en mentaal weerbaarder te zijn. Dus op dat vlak maakt het het moeilijker, maar des te waardevoller juist omdat het kan helpen je hoofd op orde te zetten.

Nu, ik ben zelf zeker geen goed voorbeeld, maar ik val aan de andere kant van het spectrum, te mager. Maar ja, minder directe gevolgen, en ik ben sowieso niet fantastisch met 'naar m'n lichaam luisteren'. Maar zeker bijvoorbeeld een goed slaappatroon is best belangerijk, het mijne is vrij hard verstoord en dan merk je dat dat op piekmomenten je gedachten een hoop donkerder maakt dan als je goed uitgerust bent.
"My lips and fingertips were stone, I wore my heart on my jeans
I sang the blues like the dogs, left too long in the street,
I still sing the blues with the dogs"
The Gaslight Anthem - Wherefore art thou, Elvis?

Samotex
Senior user
Senior user

Bericht door Samotex » 14 jan 2016 03:27

Iedereen die te dik is, weet dat gezonde voeding en beweging een groot wapen zijn tegen stress en toch worden we almaar dikker. Het is te vergelijken met roken. Je weet dat het niet goed is en toch is er die drang. Toen ik op zo'n streng dieet stond, kon ik enkel denken aan de restaurants waar ik ooit lekker at, werd ik haast gek als ik er gewoon aan dacht. Uiteindelijk is het voor de meesten zo'n mentaal gevecht.

space raccoon
New user
New user

Bericht door space raccoon » 14 jan 2016 13:44

Soms denk ik zelf dat ik te dik ben maar anderen zeggen dat dat niet zo is en dat ik niet moet afvallen. Zelf vind ik mezelf ook niet te dik ofzo alleen op sommige momenten. Maar ik denk om af te vallen is frisdrank niet meer of minder drinken heel goed samen met wat beweging en wat op je voedsel letten. Bijvoorbeeld minder aardappelen maar meer groenten en ipv een koekje uit de kast een stukje fruit eten goed zou moeten zijn. De beweging kan zijn een keer of 2 in de week gaan lopen, fietsen of zelfs wandelen of een sportieve hobby beoefenen zoals ik doe namelijk: badminton.

Hierbij wens ik ook alle mensen hier succes die zouden willen afvallen :)

Groetjes

lenny
Forumkoppel 2017

Bericht door lenny » 15 jan 2016 01:28

Samotex schreef:Ruim de helft van de mensen is te dik, een cijfer dat enkel toeneemt. Voor velen is het niet zo vanzelfsprekend om gezond te leven. Als alles goed draait in je leven kan je je makkelijker focussen op je levensstijl, maar we zitten met een toenemende druk, aantal depressies,....
Ik denk dat de meesten met overgewicht voldoende kennis hebben van hoe ze het beste en gezond afvallen. Het is een kwestie van het in je hoofd op orde te hebben.
Opmerking 1:
Aangezien het om 48.1% gaat in België en 47.7% in Vlaanderen (overgewicht+obesitas), lijkt 'ruim de helft' mij een klein beetje gedramatiseerd. Het is dus eerder een kleine helft, want met ruim insinueer je >50%. Desalniettemin nog steeds een belangrijke proportie.

Een detail? Hangt er vanaf waar je de definitie van te dik legt. Te dik, is dat dan obesitas (13.7%), overgewicht, ... en waar leg je de grens naar overgewicht of obesitas? (de grensbepaling tussen normaal en overgewicht is ook slechts een statistische analyse, en al helemaal niet gebaseerd op hoe mensen eruit zien) Is iedereen met een BMI > 25 te dik? Medisch gezien? Esthetisch gezien?

Nog steeds een detail? De opmerkingen hieronder zijn het alleszins niet.

Opmerking 2:
Volgens deze cijfers zou de helft hier op het forum overgewicht moeten hebben. Ik kan nu al zeggen dat dat (statistisch gezien) niet zo is.

Even wat meer verduidelijking:
Statistische uitspraken verdienen altijd een goede omkadering. In dit geval is een heel belangrijke factor die in dit gemiddelde wordt vergeten, dat er een belangrijk verschil is tussen de leeftijdscategorieën. Want als we naar de leeftijdsspecifieke cijfers kijken krijgen we een totaal ander, veel meer genuanceerd, correcter beeld. (Hierboven had ik ook een algemeen voor leeftijd en geslacht gestandaardiseerd gemiddelde kunnen geven, wat nog correcter ging zijn maar dat is nogal verregaand voor de niet ingewijden)

Meer concreet: voor de belangrijkste groep op het forum (18-24) vinden we een percentage van 21.0% van mensen met overgewicht of obesitas. Een groot verschil dus. Ook de daaropvolgende leeftijdsgroep (25-34) doet het met 37.3% helemaal niet slecht in vergelijking met het algemene gemiddelde. En zelfs de groep daarna (35-44) met 44.8% blijft nog steeds weg van die 50%
Spoiler! :
U weze gewaarschuwd! Want jij bent dichter bij de 50% dan de meesten hier! :demon:
Opmerking 3:
"Een cijfer dat toeneemt" Ja, maar dan spreken we over 6% gemiddeld (over een periode van 16 jaar). En bij het interpreteren van dit gemiddelde mag de vorm van de bevolkings’piramide’ zeker niet vergeten worden (met in het bijzonder de babyboom generatie). Want we zien een stijging van het percentage mensen met overgewicht bij stijgende leeftijd.

Opmerking 4:
Het verschil tussen de geslachten verdient ook even aandacht. Het percentage personen met overgewicht bij mannen is significant hoger dan bij vrouwen. (een vaststelling die geldt voor alle leeftijdscategorieën) Maar wanneer we kijken naar de percentages bij mannen en vrouwen met obesitas, kunnen we geen verschil opmerken tussen de geslachten!

Bij deze eens een genuanceerde statistische uitspraak :yeahimcool:
Spoiler! :
en dan heb ik jullie nog bespaard van de betrouwbaarheidsintervallen :chickenrun:

Samotex
Senior user
Senior user

Bericht door Samotex » 31 jan 2016 22:16

Dat zijn statistieken, ik zat er misschien wat over, maar denk dat dit topic toch vooral bedoeld is voor het gevoel dat we erbij hebben.

TD163
Experienced user
Experienced user

Bericht door TD163 » 01 feb 2016 20:29

Het heeft ook zijn voordelen.
Als je wat dikker bent bouw je gemakkelijker spieren op, het is dus het ideale moment om te gaan sporten :wink:
Nothing sounds like a straight six TD.

Plaats reactie