Zelfbeeld en uiterlijk

Rode oortjes? Gebeuren er rare zaken met je lichaam? Zet hier je blabla en verwacht heel wat boemboem terug.
Plaats reactie
LelijkeEend

Zelfbeeld en uiterlijk

Bericht door LelijkeEend » 07 jul 2014 22:00

Hey allemaal, ik post eventjes een topic onder een andere naam, vanwege het nogal persoonlijke gehalte :)

Ik weet van mezelf dat ik geen supermodel ben en hoewel iedereen altijd zegt dat 'enkel het innerlijke telt' denk ik dat mensen die dit zeggen, liegen.
Al als kind en tiener was het geen plaatje, veel te bleke huid, het brilletje, acné tot en met, slungelig, scheve kaak, enorme, lelijke neus die walgelijk is, diepliggende ogen in combinatie met een prominent voorhoofd.. En dat is nog altijd zo, enkel is de acne verplaatst door littekens en te grote poriën. De scheve kaak is weg, maar een gebrek aan deftige jukbeenderen en die diepliggende ogen zorgen ervoor dat mijn hele gezicht maar een rare vorm heeft (zeker van schuin- en zijaanzicht).

Soms heb ik van die dagen dat ik denk 'oh, vandaag valt het mee', en dan neem je er een camera bij en dan heb je er meteen spijt van (die foto's zijn altijd verschrikkelijk). En ik vind het gewoon ontzettend frustrerend dat telkens ik in een spiegel kijk, ik alleen maar kan denken hoe ik er liever had uitgezien. Een paar vrienden stelden voor dat ik misschien moet sporten, om me beter in mijn vel te voelen, maar hoe hard ik ook sport, ik lijk geen mooier lichaam te krijgen, fysiek ga ik er op vooruit, maar een mooie sixpack is er nog steeds niet (enkel een mooi laagje vet).
Nu vroeg ik mij af of er mensen zijn die dit gevoel ook hebben, of op z'n minst wat tips hebben om toch een beter zelfbeeld te krijgen.
Het helpt ook niet dat mijn richting letterlijk enkel bestaat uit belachelijk knappe mensen en modellen, dat verbetert iemands zelfbeeld allesbehalve... Het is echt frustrerend, want soms betrap ik mezelf op jaloersheid, maar echt de heel slechte versie van jaloersheid...

Ik zit hier niet om complimentjes te vissen -allesbehalve, anders had ik wel op mijn account dit onderwerp gepost ;), maar ik wil graag wat hulp/tips/feedback/verhalen. Het zou heel erg helpen...

LelijkeEend

Re: Zelfbeeld en uiterlijk

Bericht door LelijkeEend » 07 jul 2014 22:01

[quote="LelijkeEend"]Hey allemaal, ik post eventjes een topic onder een andere naam, vanwege het nogal persoonlijke gehalte :)

Ik weet van mezelf dat ik geen supermodel ben en hoewel iedereen altijd zegt dat 'enkel het innerlijke telt' denk ik dat mensen die dit zeggen, liegen.
Al als kind en tiener was het geen plaatje, veel te bleke huid, het brilletje, acné tot en met, slungelig, scheve kaak, enorme, lelijke neus die walgelijk is, diepliggende ogen in combinatie met een prominent voorhoofd.. En dat is nog altijd zo, enkel is de acne verplaatst door littekens en te grote poriën. De scheve kaak is weg, maar een gebrek aan deftige jukbeenderen en die diepliggende ogen zorgen ervoor dat mijn hele gezicht maar een rare vorm heeft (zeker van schuin- en zijaanzicht).

Soms heb ik van die dagen dat ik denk 'oh, vandaag valt het mee', en dan neem je er een camera bij en dan heb je er meteen spijt van (die foto's zijn altijd verschrikkelijk). En ik vind het gewoon ontzettend frustrerend dat telkens ik in een spiegel kijk, ik alleen maar kan denken hoe ik er liever had uitgezien. Een paar vrienden stelden voor dat ik misschien moet sporten, om me beter in mijn vel te voelen, maar hoe hard ik ook sport, ik lijk geen mooier lichaam te krijgen, fysiek ga ik er op vooruit, maar een mooie sixpack is er nog steeds niet (enkel een mooi laagje vet).
Nu vroeg ik mij af of er mensen zijn die dit gevoel ook hebben, of op z'n minst wat tips hebben om toch een beter zelfbeeld te krijgen.
Het helpt ook niet dat mijn richting letterlijk enkel bestaat uit belachelijk knappe mensen en modellen, dat verbetert iemands zelfbeeld allesbehalve... Het is echt frustrerend, want soms betrap ik mezelf op jaloersheid, maar echt de heel slechte versie van jaloersheid...

Ik zit hier niet om complimentjes te vissen -allesbehalve, anders had ik wel op mijn account dit onderwerp gepost ;), maar ik wil graag wat hulp/tips/feedback/verhalen. Het zou heel erg helpen...[/quote]

Ik merk dat ik dit in het verkeerde forum heb geplaatst, mijn excuses.

Paswoord
Experienced user
Experienced user
Geslacht: Vrouw

Bericht door Paswoord » 08 jul 2014 21:51

Be awesome. Wees positief, lach, maak grapjes. Be that guy. Apprecieer wat je hebt - scoor je goede punten, ben je een artistiek talent, heb je duusd volgers op een of ander sociaal medium? Beheers je de kunst van nagels knippen tot in de perfectie? Er zal vast wel iéts zijn. Ik zat in de klas met een meisje dat vroeger erg gepest werd omwille van haar uiterlijk, het is verdekke een diva vandaag de dag. Doe eens wat met je haar, besteed aandacht aan je kleding, je houding. Benadruk wat je wel leuk vindt aan jezelf - doe ons vrouwvolk een plezier en draag steevast een short als je sexy kuiten hebt, thanks. Sporten is ook sowieso top: werk naar een doel. Niet x kilogram verliezen of een six pack krijgen, maar werk naar x aantal rondjes lopen/baantjes zwemmen/whatever. Met sporten zweet je vanalle prut uit je lijf en je krijgt er een mooie, gezonde gloed van. Ja, een fucking aura als het ware. Also: water drinken. Liters. Maar vooral wees gelukkig, dat straalt van je af. Ik word zelf gelukkig als ik mensen zie die er oprecht gelukkig uitzien. Ik heb zelf ook meer zin om een happy iemand aan te spreken, dan een grumpy iemand. Dit waren mijn tips. Brought to you by: mijn thesispauze. 8)

Nog een klein addendum: iedereen heeft wel van die dagen dat ge uit de douche stapt, in de spiegel kijkt en denk oh God, why? Tenminste, ik denk dat iedereen daarin zich kan herkennen want Dara O'Briain maakte er in een show eens een grapje over en iedereen moest keihard lachen. Vergeet ook niet dat niet iedereen aangetrokken is tot de 'supermodellen' in de boekskes. "Enkel het innerlijke telt" klinkt als heel harde bullshit, maar het is gewoon waar. Ik spreek voor mezelf maar ik val in eerste instantie op iemand's persoonlijkheid. Je kijkt ook helemaal anders naar iemand die je leuk vindt. Dus:

Step 1. Be nice.
Step 2. ???
Step 3. Profit.

Samotex
Senior user
Senior user
Geslacht: Man

Bericht door Samotex » 09 jul 2014 02:33

Als ik mannelijke topmodellen zie, denk ik: mooie verpakking, maar waar zit de uitstraling?
Soms zie ik dan mannen zoals Rafael Nadal, kijkt een beetje scheel, gezicht met weinig symmetrie en al wat kalend en dan denk ik: dat is pas sex appeal. Mensen die ondanks imperfecties toch tonnen charisma hebben en iets uitstralen van: WTF, topmodellen zijn alleen mooi. Wij doen iets met onze handen, onze stem, ons verstand, ons hart,.....Dat dwingt pas respect af en straalt echt uit op mensen.

Matt
New user
New user

Bericht door Matt » 20 jul 2014 16:04

Een belangrijk iets is ook dat je accepteert hoe je bent. Dat is volgens mij het begin van alles. Daarna kan je beginnen met de dingen die je anders wil. Maar als je dat niet doet, haal je jezelf te veel naar beneden en zal je mss te gefocust bezig zijn met je lichaam. Leuke dingen om uit te proberen zijn : doe iets leuks met je haar, zoek de juiste kleding uit die bij je past (bij smalle benen past geen ultra-wijde broek, benadruk wat je wel heel mooi vindt bij jezelf...) en beweeg voldoende (maar dat doe je al). Het is inderdaad ook heel belangrijk dat je lacht, je gelukkig bent en je jezelf bent. Wanneer je jezelf accepteert, straal je sowieso iets anders uit dan wanneer je dat niet doet. En dat verbetert in positieve zin. Sowieso schuilt er meer achter een uiterlijk, nl. het innerlijk en ook dat is heel belangrijk. Je kan je afvragen of je liever mooier bent langs de buitenzijde, maar dan wel lelijker langs de binnenzijde. Zo kan je de mooie kanten van jezelf leren kennen.
Hopelijk ben je hier iets mee !!

Laynee
**BANNED**

Bericht door Laynee » 10 aug 2014 17:41

Mijn zelfbeeld heeft in het verleden ook een enorme deuk opgelopen. Dit komt doordat ik weinig knappe lesbische vrouwen aantrek. De knappe vrouwen lok ik truttige reacties uit (bv. in het voorbij wandelen nemen ze de arm van hun man die me met z’n ogen uitkleedt harder vast, terwijl ik gewoon naar hen keek…) of ze zijn zelden lesbo. De mannelijke lesbo’s kijken naar me maar daar voel ik dan weer niets voor en de “brave meisjes” zijn te braaf of intellectueel.
Nee, helaas, het zijn vooral mannen die in mij geïnteresseerd zijn. Ik vraag me af wat er te zien is? Zijn het het toch de borsten en kont, waar vrouwen veel minder interesse voor hebben? Ik merk wel dat er weinig jonge vrouwen in Vlaanderen rondlopen. En ik zal ook wel met mijn donker haar, exotischer uiterlijk en make-up een beetje anders zijn en ongewenst opvallen. Waarschijnlijk heeft dit met evolutie te maken en de man die z’n zaad zoveel mogelijk wil verspreiden. Het ergste van al is dat ik me soms bij gebrek aan vrouwelijke sekspartner ook tot zo’n man aangetrokken voel. Dan wil ik me gewoon uitkleden en tegen hem aan werpen, zodat hij mijn lichaam met zijn vettige handen kan strelen en ik hem ook. Ik vraag me soms af hoe het zou zijn om door een man te worden bemind of hoe het zou zijn als ik me op zijn lichaam mag uitleven. Maar hoe ik deze heterogedachten uit m’n hoofd kan bannen, moet ik nog uitzoeken. Mannelijke aantrek heeft mijn zelfbeeld weer wat opgekrikt. Feit is dat ik me er na verloop van tijd bij heb neergelegd. Ik ben een lesbo met weinig vrouwelijk aantrek van mijn type. Je lichaam en achtergrond kan je niet veranderen. Dit is het nadeel van een minderheid te zijn. Maar misschien kom ik ooit de ware tegen als ik wat ouder ben of ga ik dan meer open staan voor andere types.
Go with the flow.

Emcy
New user
New user

Bericht door Emcy » 14 aug 2014 18:27

Hebben vrouwen dan minder interesse in borsten en kont?
Ik kan alleen voor mezelf spreken ... Klopt niet ;-)

Darkcrow
Experienced user
Experienced user

Bericht door Darkcrow » 27 nov 2014 15:40

Inderdaad dat gevoel heb ik ook. Ik heb ook last van mee-eters en puisten, mijn gezicht is het ook niet. Diep ingesneden haarlijn, veel te dikke lippen, bril (ik sta er niet mee). Ik heb altijd krulhaar dat nooit goed ligt. Ik overal haar op mijn lichaam... enz.
Mijn moeder zegt dat ze me knap vind (maar dat is types voor moeders), hoewel ik hier verre van akkoord ben. Zoals het er nu uit ziet ben ik tegen mijn veertigste nog steeds maagd.

Wel, de enige hoop die ik heb is dat ik iemand zou vinden die niet naar het uiterlijk kijkt. Anderzijds kijk ik wel naar het uiterlijk, :bounce: , ik zou graag iemand willen van 1m90 of groter, liefst gespierd (maar dit is onmogelijk dat weet ik al.) Maar tot toe heb ik nog geen enkele holebi gezien die voldoet aan de eerste criteria. Wel foto's van beroemde holebi's die aan die criteria voldoen heb ik al veel gezien. :chickenrun: Maar ja, de kans dat ik met één van die ooit zou uitgaan is even groot als Sinterklaas me een villa cadeau geeft.

nu is het de vraag, waar zijn de plaatsen ( verenigingen, samenkomsten, enz.) om holebi's te leren kennen, waar een groot aantal holebi's aanwezig zijn (dertig of meer)?

TheQuibbler
Forumkoppel 2017

Bericht door TheQuibbler » 27 nov 2014 16:36

Ik ben ook erg lang onzeker geweest over hoe ik er uit zie, had heel veel last van acné, heb ook niet de dunste lippen en ben altijd erg bleek geweest en mijn haar is niet het makkelijkste. Maar je kan als je wil er altijd iets aan doen.
Ik heb mijn huid met een kuur verzorgd, het was niet gemakkelijk, maar nu heb ik een gladde huid. Ook hing het ervan af met wat ik mij schoor. Vroeger was dit met een elektrisch apparaat wat mijn huid irriteerde, met mesjes gaat dit stukken beter! Dan ben ik beginnen sporten, geen enorm intensieve sporten, gewoon lopen, maar gewoon zodat mijn conditie op pijl blijft en ik mijn figuur min of meer behoud... Je hoeft natuurlijk geen bodybuilder te worden.
Mijn haar hou ik korter, dan is het handelbaar en kan het goed vallen en dikkere lippen zijn toch niet per se lelijk? :mrgreen:
De eerste stap ligt gewoon bij het aanvaarden van je eigen lichaam en als je jezelf wat verzorgd, wat leuke kleren aantrekt en blij de wereld instapt, kan er al heel wat veranderen! Natuurlijk heb ik ook nog dagen dat ik mezelf minder blij voel met mijn lichaam, maar ik ben al stukken gelukkiger dan vroeger!

Darkcrow
Experienced user
Experienced user

Bericht door Darkcrow » 27 nov 2014 17:51

TheQuibbler schreef:Ik ben ook erg lang onzeker geweest over hoe ik er uit zie, had heel veel last van acné, heb ook niet de dunste lippen en ben altijd erg bleek geweest en mijn haar is niet het makkelijkste. Maar je kan als je wil er altijd iets aan doen.
Ik heb mijn huid met een kuur verzorgd, het was niet gemakkelijk, maar nu heb ik een gladde huid. Ook hing het ervan af met wat ik mij schoor. Vroeger was dit met een elektrisch apparaat wat mijn huid irriteerde, met mesjes gaat dit stukken beter! Dan ben ik beginnen sporten, geen enorm intensieve sporten, gewoon lopen, maar gewoon zodat mijn conditie op pijl blijft en ik mijn figuur min of meer behoud... Je hoeft natuurlijk geen bodybuilder te worden.
Mijn haar hou ik korter, dan is het handelbaar en kan het goed vallen en dikkere lippen zijn toch niet per se lelijk? :mrgreen:
De eerste stap ligt gewoon bij het aanvaarden van je eigen lichaam en als je jezelf wat verzorgd, wat leuke kleren aantrekt en blij de wereld instapt, kan er al heel wat veranderen! Natuurlijk heb ik ook nog dagen dat ik mezelf minder blij voel met mijn lichaam, maar ik ben al stukken gelukkiger dan vroeger!
ik scheer me ook met mesjes, met een scheermachine had ik altijd uitslag. Ik ben niet bepaalt een sportief iemand, ik sukkel teveel als ik aan het sporten ben. Ik hou mijn haar al kort, maar nog korter en ik heb niets meer. Mijn kleren zijn tweedehands kleren die ik van mijn neef heb gekregen, ik kan zelf geen kleren kopen omdat ik momenteel dopper ben.
Ik ben blij dat ik niet dik ben, en de acne is veel minder erg dan vroeger.
Alvast bedankt om me gerust te stellen, nu komt het moeilijke. Iemand vinden die me aanvaard zoals ik ben.

Hades
Experienced user
Experienced user

Bericht door Hades » 07 dec 2014 15:22

Mensen zouden jaloers zijn op een lichaam als dat van jou!

Wat? Waarom? Omdat ik kan vreten gelijk zot en niet bijkomen? Dat is een zwak punt mijn inziens. Zonder discipline trek ik ook op niks hoor...

the legionnaire
New user
New user

Bericht door the legionnaire » 08 mar 2015 19:19

'Laag zelfbeeld' is iets wat ik herken. Rond mijn 18de was ik een panlatje was met een BMI van 17 (ondergewicht) En toen is het een beetje verkeerd gelopen met die BMI. Op dit moment zit ik terug al wat beter met mijn BMI (29).

Maar ik durf eerlijk zeggen dat ik mijn zelfbeeld met de BMI van mijn 18de beter was als mijn BMI van nu.
Gelukkig valt aan die BMI nog te werken, en daar ben ik ook mee bezig.

Helaas is die BMI niet het enige waarom mijn zelbeeld op een laag pitje staat en heeft het een paar serieuze deuken opgelopen, waarvan ik liever niet in detail treed.

Wat mijn zelfbeeld wel een enorme boost geeft, is dat ik mij al bijna 10 jaar inzet als vrijwilliger bij Oxfam Werelwinkels en ik het een maandje geleden toch maar weer voor de bakker heb gekregen dat ze op mijn werk bewust kiezen voor Fairtrade thee omdat ik het ( na er 2,5 jaar te werken) eens voorstelde.

Iets wat ik eigenlijk op mijn CV kan schrijven.
Het is trouwens niet de eerste keer zoiets voor de bakker krijg.

Helaas komt met vrijwilligerswerk geen geld over de toonbank.

TD163
Experienced user
Experienced user

Bericht door TD163 » 08 mar 2015 20:26

BMI op zich wil weinig zeggen. Ik heb zelf een BMI van 30 en zie er niet opvallend dik uit.
Je goed voelen en doen waar je goed in bent helpt wel een heel stuk aan je zelfbeeld en aan je gewicht :wink:
Nothing sounds like a straight six TD.

the legionnaire
New user
New user

Bericht door the legionnaire » 08 mar 2015 21:23

Je hebt helemaal gelijk. Maar die van mij was op een gegeven moment 36. En dat begint gevaarlijk te worden.
Vanf een BMI van 40 spreekt men trouwens van van mobide obistitas en kan je wel eens zomaar dood neervallen.

Als je rond je 25ste nog met een BMI van 17 rondloopt praat je daar toch ook best eens met je huisarts over want dan zou het best kunnen dat je anorexia hebt, en daar sterven jammer genoeg ook mensen aan.

In mijn geval is het ook zo dat ik sinds mijn 18de niet meer groei (vanwege bestralingen van mijn hersenen en ik moest stoppen met groeihormoon spuiten op mijn 18de, waarom weet ik zelfs niet)) en blijf steken op 1m68.

Niet dat ik een negatief zelfbeeld heb omdat ik maar 1m68 ben, maar omdat als ik 1m75 zou zijn mijn BMI op dit moment 26,4 zijn.

Maar zoals je zei, eigenlijk niets om een laag zelfbeeld voor te hebben.

Die trauma's die ik heb opgelopen in mijn jeugd spelen daar wel een grote rol in.

En een trauma is niet op 1,2,3 van de baan. Als het er dan toch wel een paar trauma's zijn. Heb je wel even tijd nodig om ze te verwerken.

Ze 'naast je neerleggen' ismisschien de reactie die de meeste mensen hebben. Maar iemand die zelf een trauma heeft opgelopen weet dat eigenlijk niet helemaal mogelijk is en je het litteken zal blijven dragen voor de rest van je leven.
En het zijn er wel een paar, in mijn geval.
Verander de wereld, begin bij jezelf

TD163
Experienced user
Experienced user

Bericht door TD163 » 08 mar 2015 23:03

Trauma's maken het leven inderdaad een stuk moeilijker. Je hebt er ook wat tijd voor nodig om ze te verwerken.

Langs de andere kant hebben die andere mensen wel een punt. Soms is het beter om het verleden te laten voor wat het is en te genieten van het leven. Je jeugdjaren gaan immers voorbij en die komen niet meer terug. Als je er niet ten volle van kan genieten ga je er later misschien spijt van krijgen :wink:
Nothing sounds like a straight six TD.

Coincidence
Forum addict
Forum addict

Bericht door Coincidence » 09 mar 2015 01:02

Ik denk eigenlijk dat het ook wel belangrijk is om die trauma's op een gepaste manier te verwerken, als je weet dat je ze hebt. Zoiets doe je denk ik best met de hulp van een psycholoog. En zoals the legionnaire in een bericht in een ander topic al zei: je hoeft geen schrik te hebben om langs een psycholoog te gaan.
Come quickly, I'm tasting stars!

the legionnaire
New user
New user

Bericht door the legionnaire » 09 mar 2015 14:06

TD163 schreef:Trauma's maken het leven inderdaad een stuk moeilijker. Je hebt er ook wat tijd voor nodig om ze te verwerken.

Langs de andere kant hebben die andere mensen wel een punt. Soms is het beter om het verleden te laten voor wat het is en te genieten van het leven. Je jeugdjaren gaan immers voorbij en die komen niet meer terug. Als je er niet ten volle van kan genieten ga je er later misschien spijt van krijgen :wink:

Ze hebben zeker gelijk als ze zeggen dat je het verleden moet laten vallen. Je mag zelfs niet te veel naar de toekomst kijken. Ze zeggen me wel vaker dat ik vandaag moet leven. Nu moet leven. Wat er morgen gebeurt is voor morgen.

Alleen is ' het vereden laten vallen' te gemakkelijk verwoord.

Ik zit nog vragen omtrent mijn verleden waar ik een antwoord op zoek. En waarvan ik recht heb op een antwoord.

Eigenlijk is mijn vraag simpel:

Is wat er in mijn verleden gebeurd is de oorzaak van de situatie waar ik me nu in bevind.

Als het zo is, wat voor mij eigenlijk al langer vaststaat en waarvan een professor het me maar eens moet bevestigen als het inderdaad zo is, hoef ik me eindelijk niet meer tegen iedereen te verantwoorden voor de benarde situatie waar ik me nu in bevind.

En wie weet bestaat er wel een methode (geneesmiddel, maar dan een serieus krachttoer) waardoor ik eindelijk ook 'genezen' ga zijn.
De wetenschap staat verder dan 20 jaar geleden.

Quote lotr The Return of the King:

Frodo: We set out to save the Shire, Sam and it has been saved - but not for me.
Verander de wereld, begin bij jezelf

Plaats reactie