Haar bij mannen

Rode oortjes? Gebeuren er rare zaken met je lichaam? Zet hier je blabla en verwacht heel wat boemboem terug.
46 berichten • Pagina 3 van 31, 2, 3

Re: Haar bij mannen

Berichtdoor TD163 » 26 dec 2016 19:41
Kaalheid is zeker erfelijk. Maar het wil niet zeggen dat als de helft van de familie kaal is gij ook noodzakelijk kaal gaat worden. Als ge een beetje geluk hebt en ge hebt het gen van de andere kant van de familie kan het best zijn dat ge niet kaal wordt :wink:
Ik heb het erfelijk langs 2 kanten van de familie en ben dus wel al half kaal :( .
Ik zou mij er niet te veel zorgen over maken. Als ge het erfelijk hebt krijgt ge het toch en stress maakt het alleen maar erger.
Nothing sounds like a straight six TD.
TD163
Regular user
Regular user

Leeftijd: 27
Geslacht: Man

Berichtdoor geeninspiratie » 26 dec 2016 23:53
Thor schreef:Goh ja, kan iemand mij nu zeggen of kaalheid bij mannen erfelijk is of niet (maw dominant gen)? Want langs mijn vaders zijde is elke man kaal beginnend rond 30 jaar.

Het "kaalheidsgen" wordt altijd doorgegeven via de moeder. Je kan dus nooit kijken naar vaders, grootvaders, nonkels... Het is gewoon een kwestie van "geluk" hebben, denk ik dan...
But from that moment on, Hermione Granger became their friend. There are some things you can't share without ending up liking each other, and knocking out a twelve-foot mountain troll is one of them.

- J.K. Rowling
geeninspiratie
Senior user
Senior user

Leeftijd: 18

Berichtdoor idk » 27 dec 2016 00:05
geeninspiratie schreef:
Thor schreef:Goh ja, kan iemand mij nu zeggen of kaalheid bij mannen erfelijk is of niet (maw dominant gen)? Want langs mijn vaders zijde is elke man kaal beginnend rond 30 jaar.

Het "kaalheidsgen" wordt altijd doorgegeven via de moeder. Je kan dus nooit kijken naar vaders, grootvaders, nonkels... Het is gewoon een kwestie van "geluk" hebben, denk ik dan...

Dat is ondertussen achterhaald... ook via de vader kan het gen doorgegeven worden.
Mijn nieuwe toekomstige avatar, gekregen van Florre en goedgekeurd door de rest van de chatters.
https://lolzombie.com/wp-content/uploads/2016/01/idk.jpg
idk
Moderator van het jaar 2016

Leeftijd: 22
Geslacht: Vrouw

Berichtdoor lenny » 27 dec 2016 00:19
Het is gewoon een samenkomst van verschillende zaken. Een Y chromosoom op zich is al voldoende om kaalheid te veroorzaken, gezien het daaraan gekoppelde mannelijke geslacht en de hoge testosteron spiegel. Maar verschillende genen die worden overgeërfd spelen zeker ook een rol.
lenny
Forumkoppel 2016

Berichtdoor Thor » 27 dec 2016 16:20
lenny schreef:Het is gewoon een samenkomst van verschillende zaken. Een Y chromosoom op zich is al voldoende om kaalheid te veroorzaken, gezien het daaraan gekoppelde mannelijke geslacht en de hoge testosteron spiegel. Maar verschillende genen die worden overgeërfd spelen zeker ook een rol.

Vaak wordt er gezegd dat je moet kijken naar de (groot)vader van je (groot)moeder?, omdat daar ook al aanwijzingen kan vinden voor de genen op het X-chromosoom. Dus mijn vader en grootvader langs vader zijn kaal en mijn nonkel (broer van mijn moeder) ook, maar mijn overleden grootvader (langs moederzijde) had het niet. Dus moet het waarschijnlijk ook op het X-chromosoom van mijn grootmoeder langs moederszijde zitten. Met andere woorden, de kans zit er dan goed in voor mij. Of ben ik mis?
Be yourself and Festina lente (haast je traag).
Optimism is a moral duty!
Thor
Senior user
Senior user

Leeftijd: 21

Berichtdoor lenny » 27 dec 2016 19:46
Thor schreef:
lenny schreef:Het is gewoon een samenkomst van verschillende zaken. Een Y chromosoom op zich is al voldoende om kaalheid te veroorzaken, gezien het daaraan gekoppelde mannelijke geslacht en de hoge testosteron spiegel. Maar verschillende genen die worden overgeërfd spelen zeker ook een rol.

Vaak wordt er gezegd dat je moet kijken naar de (groot)vader van je (groot)moeder?, omdat daar ook al aanwijzingen kan vinden voor de genen op het X-chromosoom. Dus mijn vader en grootvader langs vader zijn kaal en mijn nonkel (broer van mijn moeder) ook, maar mijn overleden grootvader (langs moederzijde) had het niet. Dus moet het waarschijnlijk ook op het X-chromosoom van mijn grootmoeder langs moederszijde zitten. Met andere woorden, de kans zit er dan goed in voor mij. Of ben ik mis?

Mijn punt ging gewoon niet noodzakelijk over erfelijke invloed van genen op het y chromosoom, maar het y chromosoom in zijn geheel.
Het mannelijke geslacht met andere woorden en de daaraan verbonden hoge testosteron spiegel.
lenny
Forumkoppel 2016

46 berichten • Pagina 3 van 31, 2, 3

Keer terug naar Lichaam & seksualiteit