Coup de Foudre

Rode oortjes? Gebeuren er rare zaken met je lichaam? Zet hier je blabla en verwacht heel wat boemboem terug.
6 berichten • Pagina 1 van 1

Coup de Foudre

Berichtdoor Nora79 » 16 feb 2017 18:10
Een bliksemflits van verliefdheid, vlinders in de buik: zo mooi als een coup de foudre kan zijn, zo kort kan hij ook duren. (…) En dat is allemaal de schuld van een stel chemische stoffen.

Meer dan een stoot dopamine en een scheut oxytocine is er, puur biologisch, niet voor nodig om een plotse verliefdheid te ervaren. (…) "Het dopamine-systeem in onze hersenen treedt in werking wanneer we bij iemand in onze omgeving fysieke kenmerken zien die we sterk appreciëren," verduidelijkt biologisch psycholoog Rudi D'Hooge (KU Leuven). (…)

Deels is het dus pure chemie die bepaalt wie we leuk vinden, maar daarna staan we zélf in voor de keuzes die we met dat gevoel maken. "Die eerste respons is een kwestie van seconden. Dan is het aan ons verstand: ga ik achter dat knappe kopje aan of niet? Onze frontale cortex, de 'baas' van onze hersenen, probeert daarin steeds alles onder controle te houden. Sommige mannen of vrouwen kunnen zich bedwingen, andere zijn impulsiever."

Bron: Bo Coolsaet (2016-01-27), ‘Coup de foudre is pure chemie’, Het Laatste Nieuws, p.11

Het artikeltje kan je ook hier lezen: http://www.hln.be/hln/nl/944/Celebrities/article/detail/2597242/2016/01/27/Coup-de-foudre-krachtig-maar-kort.dhtml

Heb je zelf al eens (of misschien meermaals) een coup de foudre meegemaakt?
Denk je dat het bestaat om een duurzame relatie te hebben na een coup de foudre, of dat het eerder pure lust/seksuele aantrekkingskracht is?
Wat doe je /deed je als je zo'n ervaring hebt/had?
Coup de foudre kan je immers altijd wel eens overkomen: jong of oud, man of vrouw, single of in relatie, hetero of holebi, transgender,.....

Groetjes
Nora
Nora79
Senior user
Senior user

Leeftijd: 37
Geslacht: Vrouw

Re: Coup de Foudre

Berichtdoor JFK » 20 feb 2017 09:45
Oh ja.. Ik geloof zeker in coupe de foudre's. Ik heb het bijna nooit...maar als ik het heb, is het heftig.
Laatste keer was in september in Berlijn bij een Britse kerel in een bar. Ik was er gewoon niet goed van ...zo weird was het.. Knikkende knieên, rood worden, zweten, vlinders in de buik (normaal heb ik nooit), beschaamd zijn...Ik durfde er gewoon niets te zeggen. Ik was letterlijk van de kaart..En mijn vrienden zagen dat ook. :lol: Ik wou eigenlijk terug naar het hotel gaan, gewoonweg omdat ik zo ongemakkelijk was.

Natuurlijk kende één van mijn Britse vrienden hem en heeft hij dat later op de avond met zijn zatte botten tegen hem gezegd. :roll:
Toen we hem de volgende dag aan een koffiebar terug tegenkwamen (met zijn lief!) was hij wel gecharmeerd een beetje aan flirten met me. :lol: Wat dan weer wel weer grappig en aangenaam was. :ibi:

Ik weet nog altijd niet wat mij toen is overkomen...En waarom ook niet bij hem precies, want zo speciaal was hij eigenlijk niet. Het was echt wel een coupe de foudre en absoluut geen verliefdheid. Als ik hem af en toe zie passeren op Facebook doet hij mij nu eigenlijk bitter weinig zelfs.
Alhoewel..

Spoiler! :
Afbeelding
Fluctuat nec mergitur
JFK
I have no life
I have no life

Leeftijd: 30
Geslacht: Man

Berichtdoor Springbal » 28 feb 2017 12:19
Ik weet niet of het destijds een coup de foudre was, maar in de periode dat ik in mijn kastje zat, moet nu zo ongeveer tien jaar geleden zijn
Spoiler! :
10 jaar! ik word oud :cry2:

We zaten op een terrasje na de roeitraining en een van mijn clubgenoten had zijn vriend mee, en een vriend van hun. Ik wist toen eigenlijk nog niet echt welke kant ik nu eigenlijk uitging homo, bi hetero? Enfin, Ineens een kort oogcontact met die gast en dat was, ja vuurwerk, vonken, verwarring, adembenemend etc. Ik ben er dagen van de kaart van geweest. Het heeft dan nog wel enkele maanden geduurd voor ik "zeker" was, neen eigenlijk voor ik het aan mezelf toegaf, maar kom. Ik heb de kerel nooit meer terug gezien, maar heb hem achteraf (zeven jaar later of zo) wel een berichtje gestuurd dat hij eigenlijk, zonder te weten een belangrijk aandeel had in mijn zelfaanvaarding. En voor zover ik me die gast herinner, jep kan dat gerust terug een coup de foudre zijn :fire:
jongens wat waren we toen jong
Onderzoek wees uit dat een man depressief wordt als zijn vrouw meer verdient dan hij. Daarom wordt een homo koppel in het Engels a Gay couple genoemd

Wall schreef:Zo gevaarlijk lijkt Springbal niet.
Springbal
I have no life
I have no life

Leeftijd: 30

Berichtdoor -Matteo- » 28 feb 2017 18:47
Coup de foudre bestaat. Heb dat zelf al meegemaakt toen ik als jobstudent in een supermarkt werkte en hij regelmatig aan 'mijn' kassa schoof. Na 4de keer liet hij een briefje achter met zijn nr en klein tekstje 'je bent een mooie jongen, ik weet niet of je een vriendin of vriend hebt of je hetero of homo bent, maar ik wil je wel beter leren kennen en je mooie ogen van dichterbij bewonderen bij een drankje.' Uiteindelijk had ik ermee relatie:) Nu inmiddels een ex maar wel nog goede vrienden.
Laatst bijgewerkt door -Matteo- op 28 feb 2017 23:32, in totaal 1 keer bewerkt.
-Matteo-
Experienced user
Experienced user

Leeftijd: 23

Berichtdoor Michaël » 28 feb 2017 20:47
-Matteo- schreef:Coup de foudre bestaat. Heb dat zelf al meegemaakt toen ik als jobstudent in een supermarkt werkte en hij regelmatig aan 'mijn' kassa aan schoof. Na 4de keer liet hij een briefje achter met zijn nr en klein tekstje 'je bent een mooie jongen, ik weet niet of je een vriendin of vriend hebt of je hetero of homo bent, maar ik wil je wel beter leren kennen en je mooie ogen van dichterbij bewonderen bij een drankje.' Uiteindelijk had ik ermee relatie:) Nu inmiddels een ex maar wel nog goede vrienden.

Hij kwam waarschijnlijk enkel naar de winkel om een dosis dopamine te halen :)
Michaël
New user
New user

Leeftijd: 26

Berichtdoor Kaat » 06 maart 2017 17:02
Hier geloof ik heel sterk in. Voor mezelf doet oogcontact echt énorm veel.
Ik word op zich niet snel verliefd, of krijg niet snel interesse in iemand, maar als het dan zover is, is het wel helemaal.
Heel passioneel en zonder compromis alsook onmiddellijk.

Bij mij werkt het eerst vrienden worden en dan een relatie opbouwen niet.
Kaat
New user
New user

Leeftijd: 27
Geslacht: Vrouw

6 berichten • Pagina 1 van 1

Keer terug naar Lichaam & seksualiteit