Eurovisiesongfestival

Verrijk het forum met je nieuwste ontdekkingen, oude klassiekers of ondergewaardeerde pareltjes van film en muziek.
59 berichten • Pagina 1 van 31, 2, 3

Eurovisiesongfestival

Berichtdoor Stilicho » 05 mei 2014 23:24
Morgen begint het weer, het zogenaamde hoogtepunt van de wansmaak. Wie echter zijn vooroordelen achterwege laat, ziet een leuk feestje. Niets toffer dan samen op de zetel zitten met zelfgebakken pizza en commentator te spelen. Voor ik verder ga, zou ik eerst even enkele mythes willen doorprikken:

Het draait niet om de muziek, maar om de politiek!
Er zijn inderdaad stemblokken (Scandinavië, Balkan, Benelux, Ex-SU, maar die zijn eerder cultureel bepaald. Nabije landen hebben een vergelijkbare muzieksmaak, logisch toch? Bovendien is het hypocriet om andere landen dit te verwijten, wanneer we het zelf doen...

- Het draait niet om de muziek, maar om de show!
In de beginjaren van het televoten zijn er m.i. wel enkele onterechte winnaars geweest zoals die griet uit Letland die met een stripact haar vreselijke misbaksel van een lied deed vergeten. Ondertussen is het publiek "volwassener" geworden en laat het zich niet zo snel meer door visuele stunts verleiden en bovendien staat sinds enkele jaren de jury weer in voor de helft van de punten.

- Het is het Oost-Europa songfestival!
Nee, de laatste vijf jaar wonnen zowel Noorwegen, Duitsland, Zweden als Denemarken. Landen die nog nooit gewonnen hebben: Wit-Rusland, Moldavië, Litouwen, Bulgarije, Montenegro, Polen, Slovakije, Georgië ... en zo kan ik nog wel een tijdje doorgaan. Om te winnen heeft een land meer dan alleen punten van zijn buren nodig. De winnaars scoren steevast goed in elke uithoek van het continent.
Merk ik daar trouwens een vleugje xenofobie? Oost-Europa heeft eveenveel recht op het festival als België, Frankrijk, het VK, enzovoort. (Oost-Europa is trouwens niet wat de massa denkt dat het is, maar dat is een andere discussie.)

- Waarom doen Azerbeidzjan en Israël mee? Die liggen landen liggen niet in Europa!
Een land moet niet in Europa liggen om deel te nemen, maar het moed lid zijn van de EBU (European Broadcasting Union). In 1980 heeft Marokko deelgenomen en in theorie zouden landen als Algerije of Jordanië kunnen deelnemen.

- Niemand stemt voor ons!
In dat geval zouden we elk jaar onderaan eindigen met 0 punten. Quod non.

- De muziek is commerciële brol!
Wel, hier valt iets voor te zeggen. De meerderheid van de inzendingen blinkt niet meteen uit in originaliteit of kwaliteit. Toch doen er regelmatig oprecht goede liedjes mee en eurotrash heeft ook zijn charme. (Eurotrash is zoveel beter dan generische Amerikaanse brol.)

- Het is geldverspilling!
Nee, het is net één van de goedkopere entertainmentsprogramma's omdat de kosten gedeeld worden onder de omroepen van de deelnemende landen.

- Het is tijdverspilling!
Nee, het is maar één keer per jaar. Niemand is verplicht om te kijken.

- Vroeger was het beter!
Oké. Ga maar naar die LP van Micha Marah luisteren. Daaaaaaaag.

Nu alle eventuele zeurkousen van antwoord gediend zijn, wie is jullie favoriet dit jaar? Wat is jullie favoriete inzending ooit? Wat is het meest gênante optreden ooit? Wie is jullie favoriete troll? enz. enz.

Let the show begin!

Afbeelding
Stilicho
Forum addict
Forum addict

Geslacht: Man

Re: Eurovisiesongfestival

Berichtdoor JFK » 06 mei 2014 09:31
Stilicho schreef:- Het is het Oost-Europa songfestival!
Nee, de laatste vijf jaar wonnen zowel Noorwegen, Duitsland, Zweden als Denemarken. Landen die nog nooit gewonnen hebben: Wit-Rusland, Moldavië, Litouwen, Bulgarije, Montenegro, Polen, Slovakije, Georgië ... en zo kan ik nog wel een tijdje doorgaan. Om te winnen heeft een land meer dan alleen punten van zijn buren nodig. De winnaars scoren steevast goed in elke uithoek van het continent.
Merk ik daar trouwens een vleugje xenofobie? Oost-Europa heeft eveenveel recht op het festival als België, Frankrijk, het VK, enzovoort. (Oost-Europa is trouwens niet wat de massa denkt dat het is, maar dat is een andere discussie.)

En ik voeg er nog aan toe...
HET OOSTBLOK BESTAAT NIET MEER ! Want elk jaar zijn er nog mensen die deze term nog bovenhalen.
Alsof het IJzeren Gordijn, het Warschaupact en de Comecon nog steeds springlevend zijn.
Fluctuat nec mergitur
JFK
I have no life
I have no life

Leeftijd: 30

Berichtdoor Disco Trut » 06 mei 2014 10:43
Favoriete inzending ooit, dat is als kiezen tussen kinderen. Ik ga er lukraak een paar vermelden.

(Ik ben in elk geval fan van de nummers die nog met live-orkest en dirigent waren.)

(Louis Potgieter :love: Dat dansje!)

Céline mag van mij toch niet ontbreken. Weinig nummers die zo heerlijk meekweelbaar zijn. En ook omdat ze de ultieme prijs voor lelijkste outfit-combinatie wint.

En dan deze, wegens absoluut beste dansmoves ooit.

Silly things do cease to be silly if they are done by sensible people in an impudent way.

Never attribute to malice that which is adequately explained by stupidity.
Disco Trut
I have no life
I have no life

Leeftijd: 31
Geslacht: Vrouw

Berichtdoor Auden » 06 mei 2014 11:04
Djinghis Khan :cheerleader2: :lol: (te bedenken dat hun dansjes en en de he he ha ha gelijkaardig zijn bij dat ander succesnummer van hen: Moscow).

Ik heb nooit de controverse willen of kunnen snappen over Pas de deux - ik vond het zeker niet zo slecht.

Daarnaast, is mijn all time favorite toch France Gall met Poupée de cire voor het nummer op zich, ook al zong ze dat niet zo mooi. Ik geef toe dat ik ook nu en dan nostalgie heb naar de tijden van gala en orkest, maar dat is nog iets anders dan zeuren over "vroeger was het beter."

Spoiler! :
Is men niet verwoede pogingen aan het doen om het vroegere Oostblok gewapenderhand te reconstrueren, dit tussendoor :ibi: , maar Stilicho heeft een groot punt: ze hebben evenveel recht op het festival als het westen. Los daarvan, bij de grootste trollen hoort toch wel:
Afbeelding
Tous les ennemis de la liberté parlent contre le despotisme d'opinion, parce qu'ils préfèrent le despotisme de la force.
Maximilien de Robespierre
Auden
Experienced user
Experienced user

Leeftijd: 29

Berichtdoor Stilicho » 06 mei 2014 11:51
Auden schreef:Ik heb nooit de controverse willen of kunnen snappen over Pas de deux - ik vond het zeker niet zo slecht.

Wel, ik vond het ook niet slecht. Ik vond het zelfs goed, zeker met het orkest erbij. In die tijd was het songfestival nog een heel conservatieve bedoening. De video hieronder gaat over de Belgische preselecties, en als je dan de concurrenten van Pas De Deux bekijkt... Triestig hoor. Maar het publiek zat vol bomma's die niets van synthesizers moesten hebben. In de jury daarentegen zat onder andere Zaki en één van de oprichters van Stu Bru. Vandaar dat Pas de Deux won en het publiek die beslissing beantwoordde met minutenlang boegeroep (vooral dankzij de fanclub van godbetert Bart Kaëll.) Ook het songfestival zelf was in de tijd blijven hangen, zodat truttige deuntjes overheersten en Pas de Deux ergens onderaan eindigde.

Ik vind het trouwens een goed idee om het orkest terug te brengen! Ik wou gewoon maar zeggen dat het niet klopt dat het songfestival vroeger een deftig en klassevol evenement was (ok, misschien de eerste vijftien jaar wel) en pas recent naar de totale wansmaak is afgegleden. Dat is revisionisme. :P
Stilicho
Forum addict
Forum addict

Berichtdoor Gasquet » 06 mei 2014 16:38
Stilicho :love:
Ik ben een vaste slaper. Volgens hem was het makkelijker om mij in bed te krijgen dan er terug uit.
Gasquet
Forum addict
Forum addict

Leeftijd: 28

Berichtdoor quantum » 06 mei 2014 21:10
Nou we zijn begonnen!!!! :crazy:
Voor vorst, voor vrijheid en voor recht.
quantum
Experienced user
Experienced user

Berichtdoor Stilicho » 06 mei 2014 22:24
Mijn top 3 van de eerste halve finale:
1) Hongarije - Songfestival in Boedapest zie ik erg zitten
2) Zweden - klassiek Zweeds
3) Nederland - mooi rustpunt, deed me aan Fleetwood Mac denken

De rest vond ik erg 'meh', inclusief onze landgenoot.

A propos, 'telling the world to show some love', serieus, Rusland?
Stilicho
Forum addict
Forum addict

Berichtdoor Lawstudent » 06 mei 2014 22:53
Awel ik vind Portugal heel goed dit jaar. Ik mag trots portugees zijn :balloons:
Mijn top 3:
1. Portugal, niet enkel de ritme is leuk maar ik wil wel even melden dat ze de weinige waren waar die in hun landstaal zongen en niet Engels.
2. Zweden, het is nogal een goed liedje.
3. Hungarije
Most of life is hell, the best moments of life when everything comes together are few and fleeting. But you'll never get to the next great moment if you don't keep going. -P.A.-
Lawstudent
Forum addict
Forum addict

Leeftijd: 25

Berichtdoor Amigo » 06 mei 2014 23:14
Tzal voor volgend jaar België. En ik vond Portugal ook goed :)
Amigo
Senior user
Senior user

Leeftijd: 23

Berichtdoor Auden » 06 mei 2014 23:32
Ik gok dat Zweden een grote kanshebber is. Helaas, net omdat het zo typisch is. Portugal kon me ook bekoren, al beluisterde je het beter met je ogen dicht :D
Tous les ennemis de la liberté parlent contre le despotisme d'opinion, parce qu'ils préfèrent le despotisme de la force.
Auden
Experienced user
Experienced user

Berichtdoor Springbal » 06 mei 2014 23:54
Geeuw, kan iemand me briefen over de ridicuulste act, lelijkste jurk, meligste tekst en zo dan ben ik ook weer bij.
Onderzoek wees uit dat een man depressief wordt als zijn vrouw meer verdient dan hij. Daarom wordt een homo koppel in het Engels a Gay couple genoemd

Wall schreef:Zo gevaarlijk lijkt Springbal niet.
Springbal
I have no life
I have no life

Berichtdoor quantum » 06 mei 2014 23:55
Ik was vooraf niet zo enthousiast over de Nederlandse inzending maar in deze context leek het nog best okay :')

Oekraïne vond ik echt heel tof. (En de hamster die ze mee had ook.)
quantum
Experienced user
Experienced user

Berichtdoor Auden » 07 mei 2014 08:59
De Letten kozen, op hun manier, voor dezelfde tactiek als Rusland in 2012: bakplezier. :roll: Cake to bake, komaan...
Auden
Experienced user
Experienced user

Berichtdoor JFK » 07 mei 2014 09:06
IJsland !!

En Frankrijk.
Ook al is het 'Stromae van den Aldi'

Fluctuat nec mergitur
JFK
I have no life
I have no life

Berichtdoor Auden » 07 mei 2014 11:34
Auden schreef:
Daarnaast, is mijn all time favorite toch France Gall met Poupée de cire voor het nummer op zich, ook al zong ze dat niet zo mooi. Ik geef toe dat ik ook nu en dan nostalgie heb naar de tijden van gala en orkest, maar dat is nog iets anders dan zeuren over "vroeger was het beter."

Wat een dwaasheid: ik was Louis Neefs vergeten, die stem :lovesigh: , de moves 8)

O, en bedankt voor je duiding, Stilicho. Als ik me niet vergis, is er ooit een docu of een stuk van een muziekdocu op Canvas over Pas de Deux geweest (het was niet Belpop), maar ik ben het compleet vergeten.

IJsland vond ik nogal pijnlijk om te beluisteren, sorry voor de fans.

Iets anders: ik mis het commentaar van André Vermeulen, ook al is daar al tot in den treure over geklaagd :ibi: . Maar kom, die presentator uit Borgen maakt toch al iets goed.
Auden
Experienced user
Experienced user

Berichtdoor quantum » 07 mei 2014 13:53
Auden schreef:De Letten kozen, op hun manier, voor dezelfde tactiek als Rusland in 2012: bakplezier. :roll: Cake to bake, komaan...

Ja dat trok echt op niets. :')

Die Franse snorrensong kon het nog wel eens aardig gaan doen.

Nieuwsblad.be: "Axel Hirsoux is er ondanks een uitmuntende prestatie niet in geslaagd om de finale van Eurosong te halen. Het sprookje eindigt voor hem in de halve finale, maar onze landgenoot kan tevreden zijn: hij liet zijn 'Mother' indrukwekkend door de zaal in Kopenhagen galmen."

Ik kreeg daar gister een pushbericht van op den telefoon en ik vroeg me af of jullie het daar een beetje mee eens zijn? Want ik vond de studioversie nog wel okay maar ik vond het gister niet echt overkomen...

En ander brekend nieuws: http://www.gva.be/nieuws/media-en-cultuur/aid1580399/axel-hirsoux-getrouwd-met-een-man.aspx

[oudedoos]

[/oudedoos]
quantum
Experienced user
Experienced user

Berichtdoor JFK » 07 mei 2014 15:35
:D
Dankzij Quantum gaan we nu de Nederlandse eurosongklassiekers leren kennen. :D

quantum schreef:Die Franse snorrensong kon het nog wel eens aardig gaan doen.

Op z'n minst zit er toch een bescheiden zomerhitje in. 8)

Voor de rest ben ik heel blij met de keuze van de DR om voor Pilou Asbæk te kiezen als presentator. :kwijl: :ahem:
Fluctuat nec mergitur
JFK
I have no life
I have no life

Berichtdoor quantum » 07 mei 2014 16:39
Oh als je het leuk vindt dan heb ik er nog wel een paar hoor ;)

Dit nummer van Frizzle Sizzle uit 1986 kan ik helemaal meebrullen :p
Spoiler! :

ALLES KUN JE LATEN SWINGEN, IN JE EIGEN RITME :egyptian:

Gerard Joling, 1988 (gezien de intro toen nog niet uit de kast, start bij 1:20)
Spoiler! :

In een nacht van neon, en in de geur van schralend bier
Staat daar een kamerscherm van, rijstpapierrrrr

:guitar:

Nog een persoonlijke favoriet: Justine Pelmelay, 1989 (begint bij 1:55)
Spoiler! :

:lovesigh:

Maxime & Franklin Brown, 1996 (1:15)
Spoiler! :

Marlayne, 1999
Spoiler! :

En het jaar erop Linda Wagenmakers
Spoiler! :

En daarna is het allemaal niet meer de moeite waard ;)
quantum
Experienced user
Experienced user

Berichtdoor quantum » 08 mei 2014 23:20
Vanavond zat hij er af en toe een beetje tegenaan, maar de studioversie is heerlijk. Ja, ik ben fan van Noorwegen. <3

Pianomenië, huil. En Polen, waarom dat door is is mij ook een raadsel.
quantum
Experienced user
Experienced user

59 berichten • Pagina 1 van 31, 2, 3

Keer terug naar Beeld & klank