Post-rock! (e.a.)

Verrijk het forum met je nieuwste ontdekkingen, oude klassiekers of ondergewaardeerde pareltjes van film en muziek.
Chrlotte
Regular user
Regular user
Geslacht: Vrouw

Post-rock! (e.a.)

Bericht door Chrlotte » 01 jun 2011 21:11

Altijd op zoek naar leuke nieuwe bands in het post-rock genre.. Dus: wat zijn jullie favoriete bands, liedjes, albums,...

Mijn 3 favorieten zijn:

Sigur Rós: O.a. Heysátan, maar heel Takk (en eigenlijk zowat al hun liedjes) vind ik zalig.
Explosions In The Sky: Hun album The Earth Is not A Cold Dead Place :love:
65daysofstatic: Radio Protector :love: en nog zo veel meer, vorig jaar op Domino in de AB, echt een van mijn beste 'festival'dagen ooit, de andere bands waren ook echt nice :) .
Have we gone too far
Or did we get too close?

Mancunian
New user
New user
Geslacht: Man
Contacteer:

Re: Post-rock! (e.a.)

Bericht door Mancunian » 01 jun 2011 22:19

Euhm, ben geen heuse postrockfanaat maar af en toe kan het eens deugd doen.

De debuutplaat van Amatorski heeft heel wat postrockelementen, dus dat is zeker een aanrader!

En verder was ik vorig jaar echt wild van deze plaat: The American Dollar - Atlas. Volledig instrumentaal wel.

Cobaert
New user
New user

Bericht door Cobaert » 01 jun 2011 22:51

Je vergeet de vaders van de post-rock: Mogwai :D

Hun nieuwe plaat is erg sterk, maar vooral Mr Beast blijf ik dé absolute post-rock klassieker vinden: Travel is dangerous, Friend of the night, We're no here, Auto Rock, ...
En hun eerste plaat, Young Team, met het sublieme Summer. En eigenlijk gewoon zowat al hun albums, maar die ga ik hier niet allemaal opsommen :)

Echo
I have no life
I have no life
Contacteer:

Bericht door Echo » 01 jun 2011 23:13

Postrock :love:

Mijn eerste postrock was Mogwai, en daarna kwam vrij snel Godspeed! You Black Emperor, Tortoise, Mono, This will destroy you, Do Make Say Think, The Black Box Rebellion, Sigor Rós (al passen die voor mij persoonlijk ook niet echt binnen het postrock-genre), Red Sparowes, Ef (:love:), 65daysofstatic (al kun je die nu nog moeilijk postrock noemen), Doí, Balmorhea, maybeshewill, etc.

Mijn beste herinnering is toch wel 65daysofstatic op Dour 2007. Op de eerste rij staan en dan naar het podium willen gaan op teken van de bassist, maar de security die dat niet gezien had en mij tamelijk hardhandig terug het publiek inzwierde. De eerste keer dat ik Radio Protector hoorde, de eerste keer 65dos live. :love:
En Ef in Brugge de eerste keer live. Tomorrow my friend. :love:

Ef komt trouwens op 9 juni naar Houthalen. Jammer van de examens en het te beperkte budget :(

Ik kan trouwens met de beste wil van de wereld niet meer op de naam van die Belgische post-rock band komen. Ze hadden een album met een zal men een beer, en ze waren van Reninge o.a., want een KSA-leider van mij speelde gitaar daarin.
(oja, natuurlijk, Tomàn). Andere goeie Belgische bandjes: Thelittlesorryselfyouare, Madensuyu (!), The Black Heart Rebellion, the portables, ...)

And this thread sucks without songs:

Ik ben een van die robuuste lezers die lezen zoals ze snurken, eten en winden laten – een gildenbroeder van het eerlijke ezelsoor en niet van het pretentieuze leeslint.
Patrick Demompere

Desire. Poetry. -
Verlangen is het beest in mijn wijn.

BastardPriest
Senior user
Senior user
Contacteer:

Bericht door BastardPriest » 01 jun 2011 23:20

Volg het niet echt meer. Lijkt ook een beetje aan populariteit te hebben ingeboet?

Zware aanrader blijft het minder gekende Jacob

Je zal er niet bepaald vrolijk van worden, maar ja, dat zal ook wel hun bedoeling niet zijn.
A church in ruin...

Stilicho
Forum addict
Forum addict

Bericht door Stilicho » 02 jun 2011 00:19

Cobaert schreef:Je vergeet de vaders van de post-rock: Mogwai :D
Eh, dat is Talk Talk

Stereolab

Echo
I have no life
I have no life
Contacteer:

Bericht door Echo » 02 jun 2011 00:25

My Shameful schreef:Volg het niet echt meer. Lijkt ook een beetje aan populariteit te hebben ingeboet?
Ik heb ook die indruk. Je moest als band echt al goed zijn om tussen de massa postrockers uit te blinken; het kon eigenlijk al snel allemaal hetzelfde gaan klinken, vond ik. Nu, sommige band (zoals 65dos) zijn meer gaan evolueren, hebben er meer elektronische invloeden ingestoken, wat dub-step soms zelfs, of andere elementen waardoor de muziek actueel blijft precies.

(oké, ja, ik ben een 65daysofstatic-junkie).

Ik ben een van die robuuste lezers die lezen zoals ze snurken, eten en winden laten – een gildenbroeder van het eerlijke ezelsoor en niet van het pretentieuze leeslint.
Patrick Demompere

Desire. Poetry. -

Bart C
Regular user
Regular user

Bericht door Bart C » 02 jun 2011 00:30

Post-rock! Yay!

Alles wat hierboven door Echo vernoemd is ben ik het roerend mee eens. Andere leuke groepen die nu spontaan in me opkomen zijn (onder andere) God is an Astronaut, Yndi Halda, Collapse Under The Empire (Find a Place to be Safe :love: ), Long Distance Calling, Tides from Nebula, The American Dollar, The Best Pessimist, en Lights Out Asia.

Als je dan nog niet genoeg hebt, is er natuurlijk ook ieders muziekvriend, last.fm: http://www.last.fm/tag/post-rock :)

(En tsja, Ef komt naar Houthalen Oost ja, maar waarom moet dat weer in the middle of nowhere zijn? 't is niet alsof ik een rijbewijs heb :( :supersad: )

Endalaust
Experienced user
Experienced user

Bericht door Endalaust » 02 jun 2011 00:38

http://www.postrockxchange.com

En dan de radio opzetten. En dan genieten.

(grootste liefde gaat naar 65dos, god is an astronaut, red sparowes, mogwai, godspeed you! black emperor, maybeshewill, ef, the american dollar en aesthesys. :love: )

En ik wil dat Echo me ontvoert naar concerten!
IS HAVE GOOD TITTY

-Gas, Hete Kussen uit Salou

Bart C
Regular user
Regular user

Bericht door Bart C » 02 jun 2011 18:08

Endalaust schreef: En ik wil dat Echo me ontvoert naar concerten!
Als Echo een auto heeft, mag ze mij anders ook altijd meenemen vanuit Gent :P

Echo
I have no life
I have no life
Contacteer:

Bericht door Echo » 02 jun 2011 18:18

Bart C schreef:
Endalaust schreef: En ik wil dat Echo me ontvoert naar concerten!
Als Echo een auto heeft, mag ze mij anders ook altijd meenemen vanuit Gent :P
aiai. Echo heeft zelfs nog geen rijbewijs. (wordt aan gewerkt! En dan hè! En dan hè! Dan gaan we wat meemaken!)

Een filmpje van Yndi Halda, omdat ik die groep zo vergeten ben en ze dat niet verdienen:

(Trouwens! Ik wil meer cello's in post-rock!)
Patrick Demompere

Desire. Poetry. -

TheBright
Senior user
Senior user

Bericht door TheBright » 03 jun 2011 00:03

hiero compleet weg van Mono, Russian Circles, Ef en Eluvium, en 65daysofstatic soms
maar mijn kennis is beperkt op dat gebied, Dus! Ik ga hier veel komen! Posten die handel!
Ik associeer post rock altijd met de laatste minuutjes van Duyster, lekker warm en cosy in je bed met boxen die heel je kamer vullen met sfeer
(maarnee, nu is dat helemaal verpest door om elf uur al gedaan te zijn
en daarna de hardste show te zetten, kei tactisch om dat van 23u tot 00u te doen op een zondag avond) ( :( )

mag het breder?
Dan luister ik graag Errors (mathrock), Stereolab(stilicho postte dat hier, en dat is eigenlijk waar) , B.Fleischmann (electronische post-rock vind ik) Battles(!!!) ah, voila, Chk CHk Chk (!!! dus) en ik vraag mij af of ik CInematic Orchestra hier mag zetten of niet.
Yesterday I woke up sucking a lemon

Endalaust
Experienced user
Experienced user

Bericht door Endalaust » 03 jun 2011 08:54

Eerste nummer van 65dos waaraan ik verslaafd was

Oh! Ik herinner me net hoe dat ik aan postrock verslingerd ben geraakt. Dat begon met de film 28 days later en die geniale openingsscène in de verlaten straten van Londen. Op de achtergrond speelde GY!BE met een deel uit East Hastings. Na de film heb ik dat meteen opgezocht (ik MOEST het echt weten) en toen was ik voor de eerste keer in mijn leven verliefd. (oooh, hoe schoon)

Ik vond de volledige versie niet op youtube, dus het is een verkorte versie geworden.

Zelfs de OST van 28 days later is niet minder dan geniaal.
IS HAVE GOOD TITTY

Bart C
Regular user
Regular user

Bericht door Bart C » 03 jun 2011 13:01

Endalaust schreef:Oh! Ik herinner me net hoe dat ik aan postrock verslingerd ben geraakt. Dat begon met de film 28 days later en die geniale openingsscène in de verlaten straten van Londen. Op de achtergrond speelde GY!BE met een deel uit East Hastings. Na de film heb ik dat meteen opgezocht (ik MOEST het echt weten) en toen was ik voor de eerste keer in mijn leven verliefd. (oooh, hoe schoon)
Heh, iets gelijkaardigs hier: Ik was gewoon op zoek naar willekeurige gratis live-opnames van muziek, en ben toevallig bij het 'She Dreamt She Was A Bulldozer, She Dreamt She Was Alone In An Empty Field' stuk van Antennas To Heaven van GY!BE uitgekomen :) En dan dankzij wikipedia en last.fm wat gelijkaardige muziek beginnen zoeken, want dat was toch zo mooi :)

TheBright
Senior user
Senior user

Bericht door TheBright » 14 jun 2011 22:51

Apparat - Walls
vind ik eigenlijk best post-rock
..
(en hopelijk begint nu iemand met mij te discussiëren van 'IK KEN DIE PLAAT OP MIJN DUIM EN NEE')
wel dit is mijn argument
Het geeft mij het zelfde gevoel en is net zo gepast als soundtrack op post-rock momenten in mijn leven als ik zeg maar,, mono

Endalaust
Experienced user
Experienced user

Bericht door Endalaust » 14 jun 2011 23:31

TheBright schreef:Apparat - Walls
..
(en hopelijk begint nu iemand met mij te discussiëren van 'IK KEN DIE PLAAT OP MIJN DUIM EN NEE')
wel dit is mijn argument
Het geeft mij het zelfde gevoel en is net zo gepast als soundtrack op post-rock momenten in mijn leven als ik zeg maar,, mono
IK KEN DIE PLAAT OP MIJN DUIM EN NEE

Kijk, ik plak helemaal niet graag genres op muziek, want tegenwoordig is dat toch quasi onmogelijk, zeker als men het gevoel al laat meebepalen welk genre het is. Maar Apparat is puur electro. :P In post-rock kan electro zitten (zie 65dos, of maybeshewill), maar de basis moet nog steeds rock, en dus gitaar en drum zijn.

Maar ja, dan heb je groepen als Efterklang die zichzelf post-rock noemen... (geniale band! maar in mijn ogen absoluut geen post-rock)
IS HAVE GOOD TITTY

Stilicho
Forum addict
Forum addict

Bericht door Stilicho » 15 jun 2011 21:52

Aangezien we de grenzen van het genre aan het aftasten zijn:

Ik vermoed dat dit wel in de smaak zou kunnen vallen van post-rockliefhebbers.
Strikt genomen gaat het om een shoegaze-band die de ambient-toer opgegaan is.

Check het album Pygmalion.

TheBright
Senior user
Senior user

Bericht door TheBright » 16 jun 2011 00:07

Endalaust schreef:
TheBright schreef:Apparat - Walls
..
wel dit is mijn argument
IK KEN DIE PLAAT OP MIJN DUIM EN NEE

Kijk, ik plak helemaal niet graag genres op muziek, want tegenwoordig is dat toch quasi onmogelijk, zeker als men het gevoel al laat meebepalen welk genre het is. Maar Apparat is puur electro. :P In post-rock kan electro zitten (zie 65dos, of maybeshewill), maar de basis moet nog steeds rock, en dus gitaar en drum zijn.

Maar ja, dan heb je groepen als Efterklang die zichzelf post-rock noemen... (geniale band! maar in mijn ogen absoluut geen post-rock)
ELECTRO! (!!!) -NICA!
maar oké, maar toch, in post-rock zitten electronica elementen, wel in Apparat zitten gitaar elementen,
Maar blijft fantastische plaat wel
suite yourself
-->

..

oké bij nader inzien geen post-rock, maar wel heel mooi en dus blijft het hier lekker staan

Endalaust
Experienced user
Experienced user

Bericht door Endalaust » 04 sep 2011 11:47

Komaan mensen, laat deze thread niet doodgaan eh.

GY!BE, hoe kon ik je zo genadeloos vergeten zijn? :(

(en plots hoor ik echt overal cello's.)

En nog!

Ik weet niet goed of het volgende hier thuishoort, maar aangezien niemand een probleem van Apparat maakt... :D

IS HAVE GOOD TITTY

Chrlotte
Regular user
Regular user

Bericht door Chrlotte » 04 sep 2011 16:40

Stiekem vind ik Sigur Ros nog steeds een beetje Post-rock, ok kalmere, maar ik weet echt geen beter genre om hen in te passen.

Tomàn is idd ook wel nice, zalige opener van die Domino vorig jaar. :) (Ook zalige animatie ^^ )
Have we gone too far
Or did we get too close?

Gesloten