Delta. schreef:House M.D., Torchwood en Spooks zit ik op te wachten en zijn erg goede series. Vooral de laatste, moet ik bekennen. Verder nog Fringe, Scrubs, The Office US.. Vroeger eens Lost gevolgd en regelmatig een episode van Absolutely Fabulous, Are You Being Served, Blackadder of 'Allo 'Allo.
En ik heb absoluut genoten van Life on Mars en de vervolgserie Ashes to Ashes. Vooral het einde was fantastisch.

Kan ook wel redelijk begrijpen waarom Gene Hunt een icoon is geworden in de UK.
En nu ga ik binnenkort maar eens aan The Big Bang Theory beginnen, dankzij een bekend forumlid.

House M.D. is ge-wél-dig.

Al zou de persoonlijke verhaallijn misschien soms ietwat sneller mogen vooruitgaan/uitgebreider mogen zijn, dat klopt wel. Iedereen spreekt altijd vol lof over
Grey's Anatomy, maar zelf heb ik daar nog nooit naar gekeken. Idem dito wat
Six Feet Under en
The West Wing betreft, dien ik - tot mijn grote spijt

- te bekennen.
Nip/Tuck gaat over twee plastische chirurgen in Los Angeles die, hun gezamenlijke dokterspraktijk buiten beschouwing gelaten, niet veel met elkaar gemeen lijken te hebben: de ene heeft een hoog libido en deinst er niet van terug om z'n handen vuil te maken; de andere is dan weer een pak terughoudender en is meer een denker dan een doener. Elke aflevering is genoemd naar de patiënt(e) die zich op dat moment aandient bij de chirurgen.
Deadwood vind ik op dat vlak eigenlijk een pak erger: hetgeen verteld wordt op een aflevering zou gemakkelijk op de helft van de tijd kunnen gebeuren. In dat geval is House M.D. wel aangenamer. (Voor de rest zijn ze niet echt vergelijkbaar, aangezien Deadwood een western-reeks is.)
Fringe is dan weer een science-fictionreeks. Best aangenaam om naar te kijken, al vergde het wel een aantal afleveringen om 'ingewerkt' te geraken. (Niet als in de 'Gossip Girl'-manier - waarbij je
in medias res gedropt wordt in de verhaallijn en niet kan volgen - maar wel dat ik pas na een tijdje wat verbondenheid voelde met de personages.)
Are You Being Served?,
'Allo 'Allo en
Absolutely Fabulous zijn ook heel erg grappig, al moet je dan wel tegen het 'verouderd zijn'-aspect kunnen. Op en top Britse humor, dat wel.
Blackadder dien ik zelf nog deftig te bekijken vooraleer ik er een oordeel over kan vellen; hetzelfde geldt voor
Fawlty Towers.
Eveneens in de categorie 'komedie' heb je
Will & Grace,
Family Guy - het nogal flauwe afkooksel
American Dad mag je gerust aan je laten voorbijgaan - en
8 Simple Rules For Dating My Teenage Daughter. Dat laatste valt onder de noemer 'Amerikaanse familie-sitcom', maar is wel doorspekt met sarcasme en geregeld ook een allusie op de 'typische' sitcoms.
Californication is doorspekt met het nodige sarcasme, cynisme en meer van dat lekkers. Het hoofdpersonage - dat de nogal treffende naam 'Hank Moody' heeft gekregen, kwestie van het er niet vingerdik op te leggen

- kampt met een seksverslaving, een burn out en een writer's block nadat hij z'n eerste succesroman heeft geschreven.
Hustle, een veelgeprezen BBC-reeks over een sympathieke oplichtersbende, vind ik ook wel best de moeite eigenlijk. Elke aflevering staat zo goed als los van de andere, al helpt het wel om ze in chronologische volgorde te bekijken. Na het vierde seizoen (per seizoen zijn er telkens zes afleveringen van een uur) wordt het wel een beetje eentonig, zoals ook bij House M.D. soms het geval dreigt te zijn: zelfde hoofdlijn en personages; andere invulling ervan.
Dexter is in dit topic ook al eerder vermeld; die reeks heeft een behoorlijk 'nieuwe' aanpak op de manier waarop politiereeksen veelal geschreven worden. De protagonist is namelijk een seriemoordenaar die tevens voor de technische recherche van de politie werkt. Momenteel heb ik twee seizoenen achter de rug, en doorheen de afleveringen betrapte ik me erop steeds meer en meer voor hem te gaan supporteren. Best intrigerend eigenlijk, de manier waarop de schrijvers een seriemoordenaar 'sympathiek' kunnen doen overkomen.
In de categorie 'historische series' heb je
The Tudors en
Rome. Het spijtige daaraan is wel dat er niet al te veel afleveringen van zijn; Rome is uiteindelijk geannuleerd door naar Amerikaanse normen tegenvallende kijkcijfers.
Last, but not least: The Big Bang Theory is ook 'n absolute aanrader.