LGBTQIA+ op school.

Inhoudelijke discussies over maatschappij, actualiteit en ongespecificeerde algemeenheden.
FienS
Regular user
Regular user
Geslacht: Vrouw

Re: LGBTQIA+ op school.

Bericht door FienS » 01 okt 2018 20:04

Confusion schreef:
01 okt 2018 18:56
Dit plaatst bepaalde dingen wel in een nieuw perspectief voor me. In de school waar ik werk wordt er echt moeite gedaan om de diversiteit van moderne gezinnen te erkennen.

Vorige week nog werd er in de kleuterschool een verhaaltje voorgelezen over een jongetje dat voor het eerst op schooluitstap ging. Klein detail, het jongetje had twee papa's. De kleuters vonden dat eerst wel wat vreemd, totdat we hen uitgelegd hadden waarom. Sommige hadden specifieke vragen die we ook gewoon beantwoord hebben, en dat was dat. Ze hadden het een plaatsje gegeven en konden verder gaan met het echte onderwerp van het verhaaltje: de eerste schooluitstap.

En tijdens de kerstperiode is er zelfs een hele themaweek over verschillende soorten gezinnen!

Ik dacht al dat dit standaard was tegenwoordig...
ik hoop dat het binnenkort overal zo is, en dat de leerkrachten niet denken: " Er is eens over gepraat in de kleuterklas, nu moet eht niet meer in de hele schoolcarrière.
I did it my way - Frank Sinatra

Met dank aan Shaun het Schaap

NarcissaHelga
New user
New user

Bericht door NarcissaHelga » 09 okt 2018 23:45

Toekomstige leerkracht hier.

Hebben jullie voorstellen over hoe leerkrachten dit zouden kunnen aankaarten in vakken die niet zedenleer/godsdienst zijn?

Denken jullie dat er nood is aan een speciale dag die draait rond iets van relaties en die ook oog heeft voor diversiteit daarin? Of eerder in de vakken apart er speciaal lessen aan wijden. Of gewoon hier en daar terloops voorbeelden gebruiken die er naar refereren?

Ik denk dat het ietwat moeilijk is om het evenwicht te vinden tussen er voldoende aandacht aan schenken en het portretteren als iets dat normaal is.

Ideeën zijn welkom!

FienS
Regular user
Regular user

Bericht door FienS » 10 okt 2018 07:44

Ik zou het wel er eens over hebben tijdens de lessen. Dat het oké is om gay te zijn, en dat ge zeker geen mensen moogt uitsluiten om die reden. En misschien ook eens uitleggen wat biseksueel is, want dat kennen de meeste niet

idk
Babbelaar van 't jaar 2017

Bericht door idk » 10 okt 2018 14:19

Nu praat ik een beetje tegen het forum en dit past zeer zeker bij 'onpopulaire meningen', maar ik vind dat jullie dit te hard willen belichten.
In de huidige samenleving is er echt al in heel wat scholen voldoende aandacht. Met voldoende bedoel ik: kinderen worden terecht gewezen als ze iemand uitschelden als homo of gay, voorbeelden zijn niet uitsluitend hetero getint, er is aandacht voor de verschillende samenlevingsvormen, leerkrachten zijn niet beschaamd om te zeggen dat ze met iemand van hetzelfde geslacht samenwonen etc.
Meer hoeft voor mij niet, anders wordt dit awkward en zouden er leerlingen nog meer in de kast kruipen als de focus er te hard op ligt.

Sorry voor mijn zeer onpopulaire mening, maar naast jullie topic wil ik toch vermelden dat we ook de positieve dingen mogen belichten. Er is al veel meer aandacht dan pakweg 10 jaar geleden, we zijn goed bezig en daar mogen we trots op zijn! (Zeker als we de laatste berichten ivm Roemenië lezen.)

ps: Dit wilt niet zeggen dat het niet nog beter kan uiteraard.
Mijn nieuwe toekomstige avatar, gekregen van Florre en goedgekeurd door de rest van de chatters.
https://lolzombie.com/wp-content/upload ... 01/idk.jpg

idk

Bericht door idk » 10 okt 2018 14:25

NarcissaHelga schreef:
09 okt 2018 23:45
Toekomstige leerkracht hier.

Hebben jullie voorstellen over hoe leerkrachten dit zouden kunnen aankaarten in vakken die niet zedenleer/godsdienst zijn?

Denken jullie dat er nood is aan een speciale dag die draait rond iets van relaties en die ook oog heeft voor diversiteit daarin? Of eerder in de vakken apart er speciaal lessen aan wijden. Of gewoon hier en daar terloops voorbeelden gebruiken die er naar refereren?

Ik denk dat het ietwat moeilijk is om het evenwicht te vinden tussen er voldoende aandacht aan schenken en het portretteren als iets dat normaal is.

Ideeën zijn welkom!

Ik ben als leerkracht in het algemeen zeer duidelijk: we schelden niemand uit op basis van zijn /haar afkomst of oriëntatie en ik ga daar zeker op in! Dit leg ik uit aan mijn kinderen, zonder in het vaarwater van godsdienst te komen en zonder fanatiek te lijken.
Dit lijkt me de beste aanpak.
Je hoeft echt niet in elk vak daar specifiek de nadruk op te leggen.
Subtiele verwijzingen (vb. Een voorbeeld met een gezin dat bestaat uit twee papa's) werken veel beter dan een 'preek' over de verschillende gezinnen die er bestaan.
(Als er dan natuurlijk iemand 'eeeik' zegt, zullen ze het bij mij wel geweten hebben.)
Mijn nieuwe toekomstige avatar, gekregen van Florre en goedgekeurd door de rest van de chatters.

FienS
Regular user
Regular user

Bericht door FienS » 10 okt 2018 16:12

Ik wil het zeker niet te hard belichten, maar bij ons op school is er nooit over gepraat. Ik zou er gewoon een beetje aandacht voor willen vragen in de les. Misschien gewoon eens zegge ndat ge gay geboren wordt en niet zo wordt door social media, vrienden....... En dat het niet fout is om op iemand van het eigen geslacht te vallen.

idk

Bericht door idk » 10 okt 2018 16:51

Jammer dat dit bij jou nooit een plek kreeg in de klas, maar tegenwoordig gaat dit op veel scholen al goed.
(Je kan natuurlijk niet elke leerkracht verplichten.)

Een voorbeeld uit mijn les deze week:
Vorige week werd er iemand homo genoemd en ik heb toen duidelijk gemaakt in de klas dat we dit niet gebruiken als scheldwoord, ook niet voor de grap en dat er niet zoiets bestaat als typisch homo.
Deze week werd er toevallig in dezelfde klas 'da's gay' gezegd. De andere leerlingen zelf, zonder dat ik iets zei, zeiden meteen: we mogen dat niet zeggen, dat is niet mooi, mevrouw heeft dat vorige week gezegd.
Pfff ik was zo trots op mijn leerlingen! :love:

FienS
Regular user
Regular user

Bericht door FienS » 09 mar 2019 16:20

Ik krijg dus echt schrik om uit de kast te komen in de klas hé. Ik denk bij ons in de klas is er echt nog wel best holebi haat. We zitten ook met veel mensen van de islam godsdienst in de klas en in hun geloof is het helemaal taboe, buiten dat denk ik ook dat ze zelf als persoon er gewoon tegen zijn.

Plaats reactie