Seksualiteit en relaties in de klas

Inhoudelijke discussies over maatschappij, actualiteit en ongespecificeerde algemeenheden.
9 berichten • Pagina 1 van 1

Seksualiteit en relaties in de klas

Berichtdoor Jasper » 09 maart 2017 19:03
"Niet elke leraar praat van nature makkelijk over relaties en seksualiteit" - Lies Verhetsel - beleidswerker jongeren bij Sensoa
(Bron: https://www.klasse.be/77686/relationele ... ke-leraar/)

Via deze post zou ik graag aan jullie willen vragen wat jullie ervaringen zijn omtrent seksuele opvoeding in de klas. Zeker op het gebied van relatievorming. Wat herinneren jullie nog van deze ervaring? Was er ruimte voor jullie vragen en eventueel jullie eigen ontwikkeling? Stond de leerkracht klaar om je te helpen?

Ik herinner mij alvast dat dit onderwerp aan bod kwam in het 5/6de leerjaar en een focus had op de "praktische kant van seks" (lees: hetero-seks) en informatie omtrent SOA's. Relatievorming en intimiteit kwamen zeker niet aan bod.

Verder zou ik willen vragen of je in je post mij de toestemming geeft om dit te gebruiken in mijn masterproef. Dit wordt volledig anoniem verwerkt! Indien je u afvraagt waarom ik dit wens te gebruiken, mag je mij zeker aanspreken.
Jasper
New user
New user

Geslacht: Man

Re: Seksualiteit en relaties in de klas

Berichtdoor BartV » 09 maart 2017 19:49
Ik heb een PB gestuurd met mijn ervaringe.

Veel succes nog met je onderzoek! :)
"Alt er Love" -> Alles is liefde
BartV
Experienced user
Experienced user

Leeftijd: 20

Berichtdoor Clover » 09 maart 2017 21:30
Zelf heb ik mijn middelbareschoolcarrière doorgebracht in een katholieke school in Brugge, al mag je dat katholieke accent met een stevig korreltje zout nemen. ik heb allerminst te klagen over de mate waarin seksualiteit en relaties aan bod kwamen. Seksualiteit werd in al haar facetten uitvoerig belicht.

In de biologielessen lag de nadruk vooral op de geslachtsorganen en de voortplanting. De benadering was heel sec en feitelijk. Gelukkig bleef het niet bij die enkele biologielessen. Tijdens het vak godsdienst was er meer aandacht voor relaties. Geen saaie opsomming van voorzorgsmaatregelen of 'seksetiquette', maar leuke lessen waarbij ruimte was voor groepsgesprekken, gefilosofeer, stellingnames enzovoort.

Voorts heb ik, toen ik in het derde of vierde jaar secundair onderwijs zat, een hele voormiddag relationele vorming gekregen. Die voormiddag was bijzonder leerrijk. Vele, plezante opdrachten gaven mezelf en klasgenoten een ruimere blik op relaties en seks. Zo kregen we van de begeleider de opdracht om in kleine groepjes te bespreken hoe het ideale voorspel er voor ons uitzag. In het begin had elke leerling uiteraard wat gêne, maar deze schaamte ebde al snel weg, ook doordat de begeleider zelf heel open was en seks niet als een obscuur 'ding' wegzette.

Daarnaast ging mijn school ook het onderwerp 'holebi's en transgenders' niet uit de weg. In het vierde middelbaar kwamen enkele jongeren van de WJNH-organisatie Dubbelpunt langs om ons meer te vertellen over het holebi-zijn. Wat ik zelf aangenaam vond, was dat homoseksualiteit niet als iets bizars, maar daarentegen als iets alledaags werd behandeld. Meerdere malen trokken de sprekers de link met heteroseksualiteit, om te tonen dat het geslacht waarop men valt, eigenlijk weinig uitmaakt. Ook tijdens de eerder genoemde lessen kwam homoseksualiteit regelmatig aan bod.

Kortom, ik ben zeker tevreden met de manier waarop mijn oude school met homoseksualiteit omging. :)

PS: Oh ja, je mag deze post zeker gebruiken voor je masterproef. ;)
Clover
Experienced user
Experienced user

Leeftijd: 23

Berichtdoor ceke » 10 maart 2017 16:56
Ik zelf heb op een katholieke middelbare school gezeten en bij ons was dat katholieke eigenlijk ook niet zo echt meer aanwezig als ik het zo moet zeggen. Wij kregen in de biologie lessen meer de praktische zijde van voortplanting te zien maar ook de variatie ervan. Er zijn heel wat diersoorten waar bv homoseksualiteit ook bestaat dus bij ons werd eigenlijk meer de nadruk erop gelegd dat homoseksualiteit en homoseksuele relatie eerder als variatie binnen een populatie werd beschouwd. Naast voortplanting werd ook veel aandacht aan SOA's gespendeerd en op welk manier je ze kan krijgen en hoe je er tegen te beschermen. Tevens in de godsdienstlessen werd er tijdens het 6de middelbaar bij ons ook aandacht geschonken aan relaties en seks zowel heteroseksueel als homoseksueel getint. De biologie lessen waren eigenlijk veeleer praktisch, wrm plant men voort, wrm is seks in relatie belangrijk terwijl in de godsdienstlessen dan meer de emotionele, religieuze, traditionele aspecten van relaties werden besproken zoals het huwelijk.
Maar ik denk wel dat nu ook al in de lagere school aandacht besteed wordt aan relaties en diversiteit in het algemeen. Denk dat dat ook niet slecht is voor kinderen omdat te begrijpen en even bij stil te staan. Ieder kind kan heel anders reageren als er bv 2 papa's of een alleenstaande mama aan de schoolpoort staan om een vriend(in) van hem/haar op te halen. Vind het wel goed dat het ook vanuit het onderwijs toch wel wat wordt opgelegd dat mensen respect leren hebben voor andermans relaties (je kan moeilijk iemand afdwingen om volledig akkoord gaan met iemand anders zijn relatie, maar je moet er wel respect voor kunnen opbrengen net als die andere persoon voor jou zou moeten doen).
Op de universiteit waar ik nu zit wordt ook best wel veel aandacht besteed aan het thema relaties en seksualiteit. Nog maar een weekje geleden was er hier op het unief nog een event van BeMSA nl the stigma challenge en dat ging ook over relaties, seks en taboes erond en hoe deze stigma's vb omtrent HIV te doorbreken.
Dus eigenlijk ben ik ook wel zeer tevreden hoe mijn middelbare school als unief omgaat met thema seksualiteit en relaties zowel op heteroseksueel als homoseksueel vlak.
ceke
New user
New user

Leeftijd: 21

Berichtdoor Jasper » 10 maart 2017 20:27
Clover schreef:Voorts heb ik, toen ik in het derde of vierde jaar secundair onderwijs zat, een hele voormiddag relationele vorming gekregen. Die voormiddag was bijzonder leerrijk. Vele, plezante opdrachten gaven mezelf en klasgenoten een ruimere blik op relaties en seks. Zo kregen we van de begeleider de opdracht om in kleine groepjes te bespreken hoe het ideale voorspel er voor ons uitzag. In het begin had elke leerling uiteraard wat gêne, maar deze schaamte ebde al snel weg, ook doordat de begeleider zelf heel open was en seks niet als een obscuur 'ding' wegzette. Daarnaast ging mijn school ook het onderwerp 'holebi's en transgenders' niet uit de weg. In het vierde middelbaar kwamen enkele jongeren van de WJNH-organisatie Dubbelpunt langs om ons meer te vertellen over het holebi-zijn. Wat ik zelf aangenaam vond, was dat homoseksualiteit niet als iets bizars, maar daarentegen als iets alledaags werd behandeld. Meerdere malen trokken de sprekers de link met heteroseksualiteit, om te tonen dat het geslacht waarop men valt, eigenlijk weinig uitmaakt. Ook tijdens de eerder genoemde lessen kwam homoseksualiteit regelmatig aan bod.

Denk je dat het een goed idee is om dit uit handen te geven van een organisatie? Heb je zelf de mogelijkheid gehad om met je leerkracht hierover te praten? Of was daar geen mogelijkheid toe?
Jasper
New user
New user

Berichtdoor Jasper » 10 maart 2017 20:29
ceke schreef: Tevens in de godsdienstlessen werd er tijdens het 6de middelbaar bij ons ook aandacht geschonken aan relaties en seks zowel heteroseksueel als homoseksueel getint. De biologie lessen waren eigenlijk veeleer praktisch, wrm plant men voort, wrm is seks in relatie belangrijk terwijl in de godsdienstlessen dan meer de emotionele, religieuze, traditionele aspecten van relaties werden besproken zoals het huwelijk.

Op welke manier kwam dit aan bod? Werden holebi's als 'gelijken' afgebeeld of eerder als 'abnormalen'? Zou je zelf naar je leerkracht gestapt zijn met vragen omtrent seksualiteit, of zou dit te persoonlijk zijn? Denk je dat een leerkracht hiervoor openstaat?
Jasper
New user
New user

Berichtdoor ceke » 10 maart 2017 20:53
Tijdens de biologie lessen was het gwn leerstof en moest het theoretisch gekend zijn. Bij de godsdienstlessen werd er in het 6de middelbaar bij ons op school iedere week/2 weken over een bepaald maatschappelijk relevant thema zoals holebi's gepraat. Ik heb nooit het gevoel ervaren dat ik als abnomaal werd bestempeld verre van zelfs. Of ik zelf nr mijn leerkracht zou zijn gestapt over vragen omtrent seksualiteit denk k dat ik nee zou antwoorden. Dat vind k idd gelijk je al aanhaalde gewoon te persoonlijk en mijn vroegere lerares godsdienst is ook de mama van mijn beste vriend dusja hahaha zou een beetje akward geweest zijn :D
ceke
New user
New user

Berichtdoor Jasper » 11 maart 2017 12:18
ceke schreef:Bij de godsdienstlessen werd er in het 6de middelbaar bij ons op school iedere week/2 weken over een bepaald maatschappelijk relevant thema zoals holebi's gepraat. Ik heb nooit het gevoel ervaren dat ik als abnomaal werd bestempeld verre van zelfs.

Er werd dus geen externe organisatie in de klas gehaald? Vind je het toch niet de verantwoordelijkheid van een leerkracht om seksualiteit met de klas te bespreken? Ook al gaat dit vaak over zeer persoonlijke zaken?
Jasper
New user
New user

Berichtdoor ceke » 11 maart 2017 17:46
Jasper schreef:
ceke schreef:Bij de godsdienstlessen werd er in het 6de middelbaar bij ons op school iedere week/2 weken over een bepaald maatschappelijk relevant thema zoals holebi's gepraat. Ik heb nooit het gevoel ervaren dat ik als abnomaal werd bestempeld verre van zelfs.

Er werd dus geen externe organisatie in de klas gehaald? Vind je het toch niet de verantwoordelijkheid van een leerkracht om seksualiteit met de klas te bespreken? Ook al gaat dit vaak over zeer persoonlijke zaken?

Nee er werd bij ons geen externe organisatie bij betrokken. En of ik het de verantwoordelijkheid vind van de leerkracht ? Ik vind dat een leerkracht er wel open voor moet staan zeker als een leerling er zelf vragen rond heeft maar dan moet het initiatief wel komen van de leerling zelf vind ik. Want alleen als hij/zij het ok vindt om erover te praten en het aldus niet erg vindt om over dat soort persoonlijke zaken te praten dan zou ik wel verwachten van een leerkracht dat hij een luisterend oor is en raad geeft.
ceke
New user
New user

9 berichten • Pagina 1 van 1

Keer terug naar Het Praatcafe