Op komst: seksrobots en heel veel vragen

Inhoudelijke discussies over maatschappij, actualiteit en ongespecificeerde algemeenheden.
6 berichten • Pagina 1 van 1

Berichtdoor Nora79 » 29 jan 2017 17:18
Een maand geleden stond er in De Morgen nog een artikel met dit onderwerp.

Hoe vrijen met machines tot juridische en ethische discussies zal leiden

Seksrobots. Ze bestaan (nog) niet maar toch is er al verhitte controverse over. Op een congres over vrijen met slimme machines raakten academici het zonet nauwelijks eens. Gaan ze menselijke relaties, liefde en erotiek verdringen en verkillen, of moeten we ze rechten geven en beschermen tegen mishandeling en verkrachting?

Het hele artikel kan je lezen via deze link:
http://www.demorgen.be/wetenschap/op-komst-seksrobots-en-heel-veel-vragen-b08d93b0/

Vandaag kan je echter al lezen dat het bijna zover is:
Hoogtechnologische seksrobot kan verliefd worden en is binnenkort beschikbaar
http://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20170129_02700923

Money can buy you love?
Nora79
Senior user
Senior user

Leeftijd: 38
Geslacht: Vrouw

Re: Op komst: seksrobots en heel veel vragen

Berichtdoor -Matteo- » 28 feb 2017 18:24
Doet me aan de Zweedse serie 'Äkta människor" denken. Menselijke robots die gebruikt worden als bedienden en arbeiders. Sommigen vreesden dat ze op het werk vervangen zouden worden door zulke robots en na een tijdje toonden de robots ook emoties waardoor ze als levensechte mensen leken en sommige hubot (human robot) werden voor seks gebruikt of men kreeg gevoelens voor zo'n hubot en had ermee relatie of trouwden zelfs ermee waarbij men zich de vraag stelde of dit wel ethisch verantwoord is.
-Matteo-

Berichtdoor Thor » 05 maart 2017 02:00
Wel ik vind het toch raar dat mensen ten eerste zo'n robot ontwikkelen en ten tweede ook raar dat mensen zo'n robot willen! Eikes, het idee alleen... Ik zeg nee tegen zo'n seksrobot. Wel pro robots als hulp in fabrieken. Ook al het feit dat ze eventueel emoties zouden kunnen hebben, tonen: gewoonweg luguber. Waar legt men de grens. Een robot heeft geen recht op mensenrechten. Het is immers geen mens, ook al probeert hij de grenzen te benaderen. In se is hij geen mens en kan dus onmogelijk echte gemeende gevoelens hebben. Hoe wordt zijn wil dan bepaalt die hem drijft tot handelingen of acties te ondernemen. Gaat mij die ook voorgrammeren? Vieze gedachte, die mensenrobots!
Be yourself and Festina lente (haast je traag).
Optimism is a moral duty!
Thor
Senior user
Senior user

Leeftijd: 21
Geslacht: Man

Berichtdoor LumpySpacePrince » 05 maart 2017 14:21
Thor schreef:In se is hij geen mens en kan dus onmogelijk echte gemeende gevoelens hebben.

How about robotrechten? Wanneer zijn gevoelens 'gemeend'? Bij mensen zijn emoties en gevoelens toch ook niets meer dan wat stoffen/verbindingen die in je hersenen zitten? :p
Yeah, whatever, fine.
LumpySpacePrince
Experienced user
Experienced user

Leeftijd: 16

Berichtdoor Nora79 » 05 maart 2017 20:00
Ik denk niet dat liefde zich laat programmeren of voorspellen.

En what about robotrechten: stel je voor dat jij zo'n seksrobot bent die in het leven bent geroepen om alleen maar te dienen voor de seksuele verlangens van een mens?
Dat dat de zin /het doel van je leven zou zijn....
Nora79
Senior user
Senior user

Leeftijd: 38
Geslacht: Vrouw

Berichtdoor Thor » 06 maart 2017 18:25
Dries schreef:
Thor schreef:In se is hij geen mens en kan dus onmogelijk echte gemeende gevoelens hebben.

How about robotrechten? Wanneer zijn gevoelens 'gemeend'? Bij mensen zijn emoties en gevoelens toch ook niets meer dan wat stoffen/verbindingen die in je hersenen zitten? :p

Wel ik denk dat we het liefdespel of liefde in het algemeen niet mogen generaliseren tot gewoon wat stofjes in de hersenen. Het is meer dan dat: de interactie, de ommegang, de feromonen zijn belangrijke factoren die bepalend.

Robots heb geen eigen wil voor zover ik weet. Informatici programmeren robots voor, opdat de robots op gepaste wijze deze emoties kunnen herkennen en op hun beurt interpreteren en tonen.
Be yourself and Festina lente (haast je traag).
Optimism is a moral duty!
Thor
Senior user
Senior user

Leeftijd: 21

6 berichten • Pagina 1 van 1

Keer terug naar Het Praatcafe