Pesten

Inhoudelijke discussies over maatschappij, actualiteit en ongespecificeerde algemeenheden.
20 berichten • Pagina 1 van 1

Pesten

Berichtdoor Nora79 » 20 okt 2016 15:19
Pesten:
Aangezien velen vroeg of laat te maken krijgen met pesterijen, wilde ik hier graag een topic over openen. (als dat al niet ergens bestaat?)
Pesten laat sporen na en je kan een halt toeroepen tegen de pesters en de pesterijen.

Zijn jullie ooit al eens gepest geweest? Word je momenteel gepest?
Op welke manier: verbaal, fysiek, cyberpesten,...?
Wie pest/pestte jullie?
Hoe gingen/gaan jullie er mee om?
Wat doe je tegen het pesten en de pesters?

Ik ben eens benieuwd naar jullie antwoorden en ervaringen.

Groetjes
Nora79
Senior user
Senior user

Leeftijd: 38
Geslacht: Vrouw

Re: Pesten

Berichtdoor Florre » 20 okt 2016 15:36
Hoi Nora

Super tof dat je dit aankaart een thema waar we veel te weinig over praten.
Ik ben van mijn 5de leerjaar tot 4de middelbaar wel geregeld gepest geweest.
Dat was eerst heel onschuldig maar dat heeft toch wel extreme vormen gekend.
Doordat ik gedanst had ( van 2de kleuter tot 2de leerjaar) en opgegroeid ben zonder tv (keuze van mijn ouders)
was dat blijkbaar genoeg om te lachen, me uit te schelden. Dat was toen ook nog in het lager en dat was ook wel een beetje de ene klas tegen de andere (6de tegen het 5de), en als zij iets probeerden tegen ons te doen was ik wel altijd degene die daar iets van zei, mijn mening gaf,...

Dat was nog vrij onschuldig achteraf bekeken, maar als kind was het toch niet altijd zo leuk.
Dan ben ik voor vier jaar naar het college gegaan en dacht ik dat er een nieuwe start was, het allemaal beter zou gaan.
Maar al snel bleek mijn eigen mening (want ik kom nu eenmaal altijd op voor mijn mening of voor mensen die dat niet durfden zeggen,..) me weer in te problemen te brengen. Collegetijd was geen leuke periode waar ik meermaals klappen gekregen heb, bespuugd ben geweest, vernieling van fiets,... Het fysieke is dan in het derde middelbaar veranderd naar meer mentale oorlog en dit was echt het lastigste.
Er werd elke dag gezegd tegen me dat ik lelijk was, dat ik beter dood kon zijn, dat het goed ging zijn dat ik ging veranderen van richting (ik koos bewust om naar het kso te gaan), dat ik niks kon,...

Het heeft pieken en dalen gekend en ik wil niet vervallen in zelfmedelijden, de zaken gaan zoals ze gaan.
Ik ben er alleszins door geworsteld door heel koppig te zijn, niet te willen toegeven en mijn eigen gedacht blijven doen.
Maar het ergste is dat je het op den duur normaal vindt dat je gepest wordt, en dat je het op den duur als waarheid aanziet.
Het is iets dat ik niemand toewens.
En hopelijk helpt deze getuigenis iemand een beetje.

Groetjes
Florre
- De stilte ging stilletjes weg -

- Forummer van 't jaar 2016 -
- Babbelaar van 't jaar 2016 -
Florre
Forummoderator WJNH
Forummoderator WJNH

Leeftijd: 21
Geslacht: Man

Berichtdoor idk » 20 okt 2016 15:58
Hey Nora

Super van je dat je dit onderwerp bespreekbaar wilt maken en hey Florre... wat een moedige getuigenis van jou! Dankjewel!

Als ik het verhaal van Florre lees, of van sommige andere mensen hoor, mag ik eigenlijk niet klagen, en ik ga er dan ook niet dieper op ingaan ivm mijn schooltijd, maar ik kan wel zeggen dat ik daardoor een masker heb leren opzetten. Slechts enkele mensen kennen me zoals ik echt ben. Mensen voor de volle 100 procent vertrouwen is moeilijk, maar niet onmogelijk. Desondanks probeer ik wel telkens het goede in anderen te zien (en iedereen, echt iedereen verdient een 2de en 3de kans bij mij.) Ook nu, als ik iemand 'stom' van vroeger tegenkom ... Dit wilt niet zeggen dat ik niet nog steeds overal naar redenen zoek als iemand vriendelijk doet.
Zelfvertrouwen is ook een dikke 0 hier, al zet ik soms een grote mond op (of juist helemaal niet). Zelfbescherming?
Een positief punt van mijn eigen ervaringen is dat ik als monitor en leerkracht dit redelijk snel doorheb als het bij kinderen rondom mij gebeurt. Ik probeer het dan steeds op een correcte manier (voor zowel 'pester' als 'gepeste') op te lossen. De pester heeft ook vaak zijn eigen problemen; iets wat we niet mogen vergeten.

Dit is misschien allemaal een beetje verwarrend wat ik hier schreef, maar hopelijk verstaan jullie het een beetje. ;)

Lieve groeten
idk
Mijn nieuwe toekomstige avatar, gekregen van Florre en goedgekeurd door de rest van de chatters.
https://lolzombie.com/wp-content/uploads/2016/01/idk.jpg
idk
Moderator van het jaar 2016

Leeftijd: 22

Berichtdoor Nora79 » 21 okt 2016 09:37
Alvast bedankt voor jullie reacties, Florre en Idk.
Florre, jij bent blijkbaar zwaar gepest geweest: mentaal en fysiek, hoe heb je toen gereageerd?
Heb jij bvb je ouders ingelicht, of een leerkracht, de directie, CLB,...?
Dat is een hel om te doorstaan, denk ik. Dus bedankt voor je verhaal.

En jij Idk, heb jij het alleen gedragen of ook je ouders, leerkracht, CLB of directie ingelicht? Is er dialoog geweest tussen u en de pesters, ouders van de pestkoppen?

Sinds vorig jaar is er op school bij mijn kinderen gekozen voor het KIVA-project, uit Finland.
Andere scholen uit de gemeente en andere steden zijn ook "Kiva-school" , het komt ook meer en meer in het nieuws:

http://www.kivaschool.be/be/
Nora79
Senior user
Senior user

Berichtdoor Florre » 21 okt 2016 10:28
Nora79 schreef:Alvast bedankt voor jullie reacties, Florre en Idk.
Florre, jij bent blijkbaar zwaar gepest geweest: mentaal en fysiek, hoe heb je toen gereageerd?
Heb jij bvb je ouders ingelicht, of een leerkracht, de directie, CLB,...?
Dat is een hel om te doorstaan, denk ik. Dus bedankt voor je verhaal.

http://www.kivaschool.be/be/

Ik heb het meeste zelf doorstaan eigenlijk, dat was achteraf gezien niet echt de beste oplossing.
Mijn ouders heb ik af en toe iets verteld maar niet alles, zij wisten ook niet altijd wat te doen,
leerkrachten en directie staken het ook zoveel mogelijk in de doofpot naar mijn gevoel dan toch.
Ik ben een paar keer naar hen gestapt maar er werd nooit iets concreet ondernomen.

Ik herinner me nog een moment dat ik stampen kreeg in de maag,
en dat er met rekkers in mijn gezicht geslagen werd. Dit gebeurde in een rij juist voor het middageten
en op echt waar één of twee meter van me stond een opzichtster die me aankeek, die echt wel de tranen in mijn ogen moet gezien hebben
maar dan de andere kant opkeek. Na zo'n vijf minuten daar gestaan te hebben ben ik door gegaan en heb die middag niet gegeten.

Een uur later komt diezelfde opzichtster me doodleuk vertellen dat ik bij de directie mijn papieren voor strafstudie moet gaan halen omdat ik niet aanwezig was op het middageten. Daar heb ik dan mijn verhaal gedaan (behalve over die opzichtster dan) en zijn die pesters aangesproken geweest maar zonder concrete gevolgen, waardoor het een maand rustig was maar nadien toch weer wat begon.

Het ergste is zoals Idk al vertelde dat je niemand meer kan vertrouwen daardoor, of het daar toch heel moeilijk mee hebt.
En het gaat er niet om in welke gradatie je dit meemaakte, het gaat erom dat je het hebt meegemaakt en dat het je leven overhoop kan halen.
Qua pestbeleid, aanpakken hiervan,... kunnen we nog een heleboel leren in België.

Het feit dat ik er zo open over wil praten is om mensen aan te zetten om geen paardenbril meer op te zetten
en om desnoods zelf te vertellen hierover. Want praten helpt echt eender op welke manier.
- De stilte ging stilletjes weg -

- Forummer van 't jaar 2016 -
- Babbelaar van 't jaar 2016 -
Florre
Forummoderator WJNH
Forummoderator WJNH

Leeftijd: 21

Berichtdoor Nora79 » 21 okt 2016 13:46
Het is erg als iemand van bvb. het leerkrachtenteam, directie niet reageert, de pesters niet aanpakt zodat het maar blijft doorgaan.
Die opzichtster had best ingegrepen toen ze de feiten zag, en het al op zijn minst kunnen rapporteren.
Tssssssss.

Ik heb het al van verschillende mensen gehoord dat bvb. hun kind gepest werd, de leraar erbij stond en niks deed.
Of de pestkop was bvb. een zoon/dochter van een leerkracht/directielid... dus was dat plots maar getolereerd (? of wat) ? Vaak de kop in het zand of geen effectieve aanpak tegen pesten idd.

Ik vrees dat pesten overal voorkomt, van alle tijden (en leeftijden) is.
Best is van niet op uw kop te laten zitten, uw grenzen aan te geven, stop te zeggen, ouders, betrokkenen, vertrouwenspersoon in te lichten en dat niet allemaal alleen te dragen.
Als je ziet dat iemand gepest wordt: helpen, reageren,... maar zeker niet uw kop in het zand steken.
Nora79
Senior user
Senior user

Berichtdoor Confusion » 21 okt 2016 15:31
Ik ben gepest geweest van de laatste kleuterklas tot het derde middelbaar. Met periodes was het minder erg, maar lang is dat het vaste status quo geweest in mijn schoolloopbaan.

Vroeger gedroeg ik me anders dan mijn leeftijdsgenootjes. Ik zal ons allemaal een langgerekte uitleg besparen en gewoon dit meegeven; jaren later bleek ik autistisch te zijn. Maar voordien werd ik gewoon beschouwd als een vreemd kind. En zoals wij allemaal weten worden vreemde kinderen vaak gepest.

Allerhande dingen heb ik meegemaakt. Meestal bleef het bij de "drie U's van het pesten": Uitsluiting, uitschelden, en uitlachen. Soms kreeg ik ook slaag, of werd er tegen mijn benen gestampt en aan mijn haar getrokken... Ik ben ook enkele keren opgejaagd over de speelplaats, waarbij de pesters dan tegen de achterkant van mijn knieën probeerden te trappen. Ik werd geknepen tot ik blauw werd, of met vingernagels over mijn armen gekrast. En net als Florre kreeg ik van de leerkrachten nauwelijks of geen hulp. Vaak werd de schuld zelfs bij mij gelegd! En als de leerkrachten dan eens iets deden, was het ook maar met halve moeite.

Eens heeft een jongen met een lat meerdere keren op mijn hand geslagen, scherpe kant naar beneden, en vervolgens nog een paar keer met zijn vuist erop gemept. Ik kon die hand twee maanden niet bewegen. De straf van die jongen bedroeg vijf minuten op de gang...

En één leerkracht werkte het pesten zelfs vrolijk mee in de hand. In mijn vroegere basisschool stonden alle banken in groepjes van vier tegen elkaar geschoven, en zo doorheen de klas verspreid. Zo af en toe wisselden de leerlingen wel eens van plaats, maar ik zat altijd met diezelfde meisjes tegenover mij. De meisjes die mij tegen mijn benen trapten tot ze paarsblauw zagen, die mijn armen open krasten met hun vingernagels, die aan mijn haren trokken, en elke gelegenheid aangrepen om mij te kleineren. En die leerkracht WIST dat. Ze liet dat expres toe omdat ze mij blijkbaar niet mocht. Maar één boos telefoontje van mijn moeder, en ze heeft die groepjes meteen veranderd zodat ik niet meer tegenover die meisjes hoefde te zitten.

Het fysiek pesten kwam en ging in vlagen, meer verbaal pesten was iets dat ik bijna elke dag meemaakte. Sommige dingen die tegen mij gezegd zijn waren echt wreed, en dat draag ik tot op heden mee.

Doordat ik dit heb meegemaakt ben ik erg onzeker geworden. Ik ga ervan uit dat ik mezelf belachelijk maak bij alles wat ik doe of zeg. Constant let ik op hoe ik iets overbreng aan anderen, welke woorden ik gebruik, of dat ik niet te klunzig ben. Zelfs hier op het forum heb ik daar last van. Elke post die ik plaats is eerst aan een grondige inspectie onderworpen om zeker te zijn dat het niet stom overkomt, maar zelfs dan heb ik achteraf schrik dat iedereen die het leest mij een idioot vind. Bij elke post. Zelfs deze...

Dit was heel moeilijk voor mij.

Ik wil terzijde ook nog zeggen dat mijn voormalige basisschool ondertussen een andere directrice heeft, en met haar leiding is de situatie daar sterk verbeterd. Voor die vrouw heb ik veel respect.
Confusion
Experienced user
Experienced user

Leeftijd: 23

Berichtdoor Nora79 » 22 okt 2016 11:47
Dit was erg dapper van u om te schrijven, Confusion. Bedankt.
Van al die pesterijen kan je vast een boek schrijven, zo'n lange periode.... Erg dat jij dat hebt meegemaakt, dat zelfs zo'n juf mee deed/het in de hand werkte.
Verschrikkelijk.
:hug2:

Wat doe je nu om dat allemaal uit uw systeem te krijgen, want uw zelfvertrouwen en vertrouwen in mensen is weinig, minder of niks?
Ik hoop dat het beter gaat nu, jezelf beter in je vel voelt (of gaat voelen) en eraan kan werken alleszins.
Nora79
Senior user
Senior user

Berichtdoor bloemenpersoon » 22 okt 2016 15:27
Hallo ik wil mijn verhaal ook eens kwijt
Rond mijn 8 of vroeger da weet ik nie meer werd da plagen van spelen me met rode kaarten en zo,dan ben ik zwaarder gepest en men laatste jaar van het lager was het ergste zowel fysiek als mentaal om enkele voorbeelden te geven kap af rukken,zakke genoemd ondermeer.was het een hel wou zelfs nie meer naar school gaan,ik weende veel en ben nog steeds gevoelig,ik weet nie meer of de leerkrachten iets er aan aan deden of nie.in het middelbaar werd ik een beetje buitengesloten,smeten ze eens mijn rugzak weg,uitgescholden voor Flapoor en zo,dan nieks en vorige jaar bedreigd geweest,nu van dit jaar iemand die me lastig viel me verschillende dingen Ma da is opgelost,heb ondermeer eens slaag gekregen van iemand Ma niet hard,er heeft iemand eens boven mijn wc gekeken en mijn slotje opengedraaid(heb da tegen mijn vertrouwensjuf gezegd)ik ben deze week nog uitgescholden,als iemand iets doe van dat ik heb meegemaakt heb van pesten dan denk terug,sorry voor het lange verhaal.maar heb da bijna tegen niemand verteld,groetjes bloemenpersoon
bloemenpersoon
New user
New user

Berichtdoor idk » 22 okt 2016 16:13
Dapper van je, Bloemenpersoon, om dit hier te posten. Hopelijk lucht het op je verhaal te doen.
Ik hoop dat het nu toch al iets beter gaat en... niet luisteren naar die andere leerlingen hé. Iedereen is uniek en heeft zijn mooie kanten die je moet koesteren. Er bestaat geen enkele aanvaardbare reden om iemand te pesten, jammer genoeg beseft niet iedereen dat.
Mijn nieuwe toekomstige avatar, gekregen van Florre en goedgekeurd door de rest van de chatters.
https://lolzombie.com/wp-content/uploads/2016/01/idk.jpg
idk
Moderator van het jaar 2016

Leeftijd: 22

Berichtdoor bloemenpersoon » 22 okt 2016 17:09
Ik probeer da nie aan te trekken Ma ben gevoelig,ook omda er mensen nog worden gepest en trek me dat aan,durf er bijna met niemand erover te praten
Dankje jullie wel om te luisteren en da ik mijn verhaal mocht van doen
Gr bloemenpeesoon
bloemenpersoon
New user
New user

Berichtdoor Nora79 » 22 okt 2016 18:46
Hallo Bloem

Bedankt om je verhaal te posten.
Is er misschien iemand in je directe omgeving die je vertrouwt en die je ook direct kan steunen en helpen tegen de pesterijen en de pestkoppen?
Weten uw ouders er wat van bvb? Laat u niet doen!

Blijf er in alle geval ook niet alleen mee rond lopen.
Nora79
Senior user
Senior user

Berichtdoor bloemenpersoon » 22 okt 2016 19:00
Hey ,nee
En hoe bedoel je?
Vind da moeilijk om over te praten
Gr
bloemenpersoon
New user
New user

Berichtdoor geeninspiratie » 23 okt 2016 11:01
Een hele tijd terug schreef ik dit op een oud topic over pesten:

Pesten is inderdaad nog steeds een groot probleem. Ik ben zelf op mijn lagere school ook nog gepest omdat ik "te slim" was. Het probleem is dat ze er gewoon vanalles bijsleuren dat niet waar is. Het maakt niet uit wat je bent, want je kan tegenwoordig voor alles gepest worden. Op Facebook zit ik een anti-pestgroep en als ik die verhalen daar lees kan ik enkel zeggen: :wtf: . Er zijn mensen die gepest worden omdat ze slim of dom zijn, omdat ze mooi of lelijk zijn, omdat ze mager of dik zijn, omdat ze nooit relaties hebben of juist altijd, omdat je je haar aan het kankerfonds hebt geschonken, omdat je moeder is overleden, omdat je beste vriendin lesbisch is... Ik heb het allemaal gelezen in die groep. Echt verschrikkelijk dat sommige mensen zoiets doen.

Maar om terug te keren op dat vanalles-erbij-sleurending: als je bijvoorbeeld slim bent, gaan ze automatisch zeggen dat je dik of lelijk bent. Inderdaad, dat dik of lelijk zijn worden altijd aan mekaar gekoppeld. Volgens mij kan je altijd voor iets wel gepest worden (uiteraard is het altijd fout!!) en helaas zie ik zelf geen oplossing die altijd effectief is. Veel mensen zeggen dat je ze moet negeren. Uit eigen ervaring weet ik dat dat niet helpt. Dan zijn er mensen die zeggen dat je moet terugvechten. Uit eigen ervaring weet ik dan dat je zelf gestraft wordt. Dan is het meestal zoiets: "Geweld helpt niet, het is altijd fout. Er komt een gesprek met je ouders!". En de pestkop krijgt dan te horen: "Maar jij moest hem niet uitgedaagd hebben." Soms vraag ik me af of leerkrachten bewust pesten toelaten. Altijd gebruikt men het woord uitdagen. Op den duur wordt het een eufemisme van pesten. De school inlichten helpt soms, soms niet. In het lager hielp het dus niet. Mijn ouders hebben verschillende malen met de leerkracht een gesprek geregeld, maar of het iets hielp: nee. Uiteindelijk verkies ik deze oplossing: Mijn ouders hebben gebeld naar de ouders van de pestkop (het was een meisje). Ze hebben de ouders verteld over de pesterijen. Die vielen compleet uit de lucht. Uiteindelijk zijn mijn gezin en hun gezin bijeen gekomen en alles uitgepraat. Nu is ze een heel goede vriendin van me.

Helaas werkt deze oplossing niet altijd. Er zijn nog altijd ouders die denken dat hun zoon/dochter een echt schatje is die niemand pijn doet. Daarmee valt er gewoon niet te praten. Maar als deze oplossing niet werkt en de school inlichten niet werkt, heb ik echt geen idee wat je kan doen. Vluchten misschien? Steeds van school veranderen en hopen op een goede klas (of: steeds van werklocatie veranderen en hopen op goede collega's) kan helpen, maar is nooit leuk.

Het pesten wordt bovendien enkel maar aangemoedigd door sociale netwerksites waardoor de pesters nu altijd en overal kunnen pesten. Blokkeren kan uiteraard, maar het zal nooit echt stoppen.

Ik zit nu gelukkig op een middelbare school waar ze echt tegen pesten zijn. Het wordt hard aangepakt.

Spijtig genoeg kan het altijd voorkomen dat je school niet meevalt, of dat je het niet aan je ouders durft te vertellen, of dat de andere oplossingen ook niet werken, en dan snijden de gepesten zichzelf of plegen ze zelfmoord. Dan kan je helaas enkel hen steunen :hug2:
Gelukkig heb ik zelf nooit gedacht aan snijden of zelfmoord, want dit laat littekens achter die heel wat dieper zijn dan de mijne zijn.

Het spijt me dat deze tekst duidelijk ging over pesten op school, maar qua pesten op het werk heb ik nog geen ervaring.
But from that moment on, Hermione Granger became their friend. There are some things you can't share without ending up liking each other, and knocking out a twelve-foot mountain troll is one of them.

- J.K. Rowling
geeninspiratie
Senior user
Senior user

Leeftijd: 18

Berichtdoor Confusion » 23 okt 2016 12:30
@Nora79: Bedankt. :hug2:

Ik heb aan mijn ervaringen veel angst voor sociale situaties overgehouden. En ik vermoed ook dat het nog eens extra versterkt word door mijn autisme. Omdat ik zo erg geviseerd ben geweest door pesters, denk ik nu dat iedereen mij constant in gedachten beoordeeld voor het kleinse ding. Zelfs achter de anonimiteit van het internet. En het is zowel stesserend als vermoeiend om met die veronderstelling door het leven te gaan. Wat ik nu doe om het allemaal uit mijn systeem te krijgen? Één woord: confronteren.

Als ik mijn angst zou laten overheersen beleefde ik nooit eens iets spannends. Dan zou ik altijd binnen mijn veilige, maar zeer beperkende en saaie comfortzone blijven. Zo wil ik mijn leven niet leiden. Dus daarom dwing ik mezelf regelmatig om iets te ondernemen dat mij in nieuwe sociale situaties plaatst. Ik zit vooraf gegarandeerd met den daver op mijn lijf , maar achteraf is het altijd de moeite waard.

Zo ben ik gisteren nog met de trein naar F.A.C.T.S. geweest, al een hele overwinning op zich, met de intentie om de handtekening te vragen van één van mijn grootste helden; Game of Thrones-acteur en professionele strongman Halfthor Júlíus "The Mountain" Björnsson. En ik heb het gedaan. Zijn foto met handtekening ligt hier vlak bij mij op het bureau! Dit zijn de momenten die het leven zo mooi maken. Moet ik die mezelf onzeggen vanwege misplaatste angst? Nee!

Ik ben al van ver gekomen. Vroeger durfde ik nauwelijks alleen naar de bakker te gaan. Dus ja, ondertussen gaat het al stukken beter met mij. :)
Confusion
Experienced user
Experienced user

Leeftijd: 23

Berichtdoor Springbal » 02 dec 2016 18:12
Notitie die ik net op Facebook gezet heb.

Laat mij maar sterven heer, ik ben liever dood dan dat ik zo moet verder leven.

Begrafenissen, ik ben er niet altijd goed in. Niemand denk ik. Toch niet wanneer je er als rouwende zit of als steun voor de rouwende familie. Maar ik doe het wel, als het nodig is. Voorlopig kan ik het aantal begrafenissen waar ik bij was tellen op een of twee handen. Gelukkig. Door mijn werk wordt ik ook al wel eens geconfronteerd met mensen die ons voorgoed moeten verlaten. Dus an sich is dat niet echt iets “speciaals” meer. Maar een jong persoon, neen dat had ik nog niet meegemaakt. Wel van horen zeggen, dat wel. Maar vandaag stond ik samen met enkele tientallen collega vrijwilligers in een afgeladen volle kerk in West-Vlaanderen, afscheid te nemen van een jonge collega die ons veel te vroeg verliet.

Waarom? “Eenvoudig”. De jongen, wiens foto naast een kaarsje op mijn dressoir prijkt werd letterlijk dood gepest. Is het dat sommigen dan waard? Dat je iemand plaagt, geen probleem. Graag, plagen is liefde vragen, of zoals onze lieftallige (en net als ik soms teveel taterende) oud-secretaresse van de roeiclub zei “ongeplaagd is ongemind”. Maar pesten gaat zoveel verder. Het vriendschappelijke valt weg, de “sportiviteit” is er uit, tenzij je als groep pesters er de sport in vindt om er telkens een schepje bovenop te doen. Bravo dan. Toegegeven, ik moet me niet heiliger voordoen dan ik lijk. Ik heb aan alle kanten van die lijn die bij pesten hoort gestaan. Ik word geplaagd (graag), ik ben een plaagstok (zeker wel). Ik heb, jammer dat ik het nu moet bekennen, ooit gepest, eenmalig, maar ik heb het ooit gedaan. Gelukkig “minder erg”, hoewel is dat aan mij om dat te bepalen? Neen. Het meisje is gelukkig hersteld en is blijven groeien. Het jammere voor mij, spijt en schuldgevoel. Die komen te laat en vooral dat je die, ondanks het feit dat die te laat komt, nooit kan aanbieden. Ik heb het ooit opgenomen voor iemand die gepest werd, alleen of met een stuk of twee, tegen een andere groep, tot ik zelfs bij de klastitularis ging zeggen “mevrouw, ik had graag gehad dat we daar met de klas iets gingen aan doen”. De ogen en warme stem van de leerkracht herinner ik me nog steeds. Ik ben ooit gepest geweest, op school enkele keren, nooit echt lang, maar lang genoeg om daar toen even van beschadigd te geraken. Ik ben gegroeid, littekens zijn vervaagd, maar je draagt het mee. Veiligheid die wegvalt omdat we nu niet alleen op school of in de sportclub kunnen pesten maar ook op de computer en gsm. Zelfs in je kamer, je laatste veilige plek kan je niet meer veilig zijn soms. Ik heb het een keer ook nagelaten om het voor iemand op te nemen. Ik was tot enkele weken daarvoor een mikpunt van hem “nu voel je wat ik gevoeld heb” dacht ik meewarig. Hij stond soms in de achtergrond van de groep die het op school even op me gemunt had, en in de refter deed hij soms met enkele anderen gezellig mee. En nu was hij slachtoffer van de groep die het op mij gemunt had. “Gelukkig” duurde het niet lang (eigenlijk, elke pesterij duurt te lang) en ik denk dat we beiden wel gegroeid zijn. Maar wij kunnen het nog vertellen. De jonge collega die we vanochtend samen ten ruste droegen niet meer. Zijn cirkel is rond. Een jonge vrijwilliger, lid van een jeugdbeweging, student verpleegkunde, een vriend van massa’s mensen. Een (klein)zoon, grote broer, neef(je). En is het sommige pesters dat dan waard? Een leven dat volledig stuk is? Een gebroken ouderpaar dat misschien met onterechte schuldvragen blijft? Vrienden, kennissen, collega’s, studiegenoten die verweesd, niet begrijpend achter blijven. Een pastoor, zo kwaad dat ik me niet kan herinneren dat ik ooit onze pastoor met zulk een vuur hoorde preken voor de overledene.

De paar mensen die dit lezen, je hebt nu vijf minuten of misschien tien minuten de tijd genomen, om te lezen hoeveel kwaad enkelen kunnen doen. Laat dan zien, hoeveel goed wij samen kunnen doen.

Y, ik heb je maar twee keer gezien en heb je dus nauwelijks gekend, maar ik hoop voor jou dat je de rust heb gevonden die je zocht. Waar je ook bent, volgend jaar op Werchter zal je bij ons zijn.
Onderzoek wees uit dat een man depressief wordt als zijn vrouw meer verdient dan hij. Daarom wordt een homo koppel in het Engels a Gay couple genoemd

Wall schreef:Zo gevaarlijk lijkt Springbal niet.
Springbal
I have no life
I have no life

Leeftijd: 30

Berichtdoor Nora79 » 03 dec 2016 14:44
Da's heel erg dat dat gebeurd is en dat het nog steeds vaak gebeurt. Dood-gepest, vreselijk gewoon.
Nora79
Senior user
Senior user

Berichtdoor Coincidence » 06 dec 2016 01:34
Een ongelofelijk mooie tekst. Hopelijk nemen velen de tijd om hem te lezen en erbij stil te staan.
Come quickly, I'm tasting stars!
Coincidence
Forum addict
Forum addict

Leeftijd: 24

Berichtdoor Springbal » 06 dec 2016 17:20
Dank jullie wel. Een aantal op mijn fb hebben hem toch al gelezen. Ja 't was pakkend. En weet je ergens is het raar, want ik heb Y enkel maar een dag op Rock Werchter gekend, en nog een uurtje op Maanrock, maar toch. Het was bijna anderhalf uur rijden tot aan de kerk waar hij begraven werd. Maar ik heb bij het buitengaan (toen de familie gecondoleerd kon worden en de pastoor iedereen een hand gaf) de pastoor bedankt voor zijn vurig betoog dat hij gehouden heeft. Ik denk dat tijdens zijn preek iedereen zich wel ergens kon aangesproken voelen. Het zit verdomd soms zo dichtbij.
Onderzoek wees uit dat een man depressief wordt als zijn vrouw meer verdient dan hij. Daarom wordt een homo koppel in het Engels a Gay couple genoemd

Wall schreef:Zo gevaarlijk lijkt Springbal niet.
Springbal
I have no life
I have no life

Berichtdoor Darkcrow » 16 dec 2016 14:10
Nora79 schreef:Pesten:
Aangezien velen vroeg of laat te maken krijgen met pesterijen, wilde ik hier graag een topic over openen. (als dat al niet ergens bestaat?)
Pesten laat sporen na en je kan een halt toeroepen tegen de pesters en de pesterijen.

Zijn jullie ooit al eens gepest geweest? Word je momenteel gepest?
Op welke manier: verbaal, fysiek, cyberpesten,...?
Wie pest/pestte jullie?
Hoe gingen/gaan jullie er mee om?
Wat doe je tegen het pesten en de pesters?

Ik ben eens benieuwd naar jullie antwoorden en ervaringen.

Groetjes

Ik apprecieer dit topic over pesten, het is zelfs vreemd dat we dat nog niet hadden.

Ik ben in mijn jongere jaren, voornamelijk op de basisschool, gepest geweest. Het was toen nog niet geweten, maar ik heb autisme. Daardoor gedraag ik me vaak anders, anderen vinden dit vreemd, waardoor ik gepest werd.
Ik kropte mijn gevoelens op en ik trok me, me vaak terug in mijn fantasie om aan de pesterijen te ontkomen. De pesterijen waren erg,maar niet ernstig. Immers het vaak bleef bij verbale pesterijen en soms fysiek door achter de rug van de leerkracht mijn fietsband af te laten of mijn boekentas die over het muurtje werd gegooid.
Aan de pestkoppen is er eigenlijk niet veel gedaan, ze waren wel plots weg op school omdat ze een paar klassen hoger dan mij zaten. En de anderen pestte mij ineens niet meer door de rage van Pokémon die toen zijn opmars maakte eind de jaren negentig, dit ben ik Pokémon nog altijd dankbaar. (Ik speel de games trouwens nog steeds.) Verder volgde de ene na de andere rage zich op, en omdat ik er altijd met mee deed, had ik geen last meer van pesterijen. Hoewel er in het vijfde middelbaar nog iets anders gebeurde... Wel, dat verhaal is voor een andere keer.
Darkcrow
Experienced user
Experienced user

20 berichten • Pagina 1 van 1

Keer terug naar Het Praatcafe