Genderneutrale wc's in scholen

Inhoudelijke discussies over maatschappij, actualiteit en ongespecificeerde algemeenheden.
39 berichten • Pagina 1 van 21, 2

Genderneutrale wc's in scholen

Berichtdoor ♥Thomas♥ » 10 sep 2016 17:19
Ik wil graag genderneutrale wc's in mijn school. De praktische mogelijkheid is al aanwezig, want er zijn 3 toiletten, 2 vrouwelijke en 1 mannelijke.
De bedoeling is dus dat iedereen welkom is in de genderneutrale wc's, en de mensen die zich daar niet comfortabel in voelen kunnen nog steeds naar de mannelijke of vrouwelijke wc's gaan. Niemand is verplicht de neutrale wc's te gebruiken, ook transgender, genderqueer en genderfluid ... mensen zijn niet verplicht deze wc's te gebruiken. Ik weet uit ervaring dat zulke wc's een accepterend gevoel kunnen geven, maar dat sommigen dat aanvoelen alsof ze in hokjes worden geplaatst. Vandaar dus dat niemand verplicht is.
Deze wc's zijn er voor iedereen, dus ook gewoon voor mensen die nodig moeten plassen en er niet om geven welke kledij het wc-mannetje aan heeft.
Kunnen jullie op tegenargumenten komen die ik dan kan ontkrachten om die vervolgens voor te leggen aan de school? :)
Alle commentaar welkom!
"They can't scare you, if you scare them first." - Stefani Joanne Angelina Germanotta (aka Lady Gaga)
♥Thomas♥
New user
New user

Leeftijd: 16
Geslacht: Man

Re: Genderneutrale wc's in scholen

Berichtdoor sterretje » 10 sep 2016 19:23
Goh, als ik het zo lees is de praktische kant inderdaad volledig in orde, het enige wat ze nog moeten doen is het vrouwenpictogram van het ene meisjestoilet veranderen in een genderneutraal pictogram.

Het grootste tegenargument dat ze waarschijnlijk gaan voorleggen is dat ze niet willen dat er misbruik van gemaakt wordt omdat beide geslachten deze toiletten mogen gebruiken. Zowel jongens als meisjes gaan door een hormoonontwikkeling in het middelbaar, en de school gaat niet staan springen om de gedachte dat ze elke speeltijd en/of middagpauze hitsige pubers uit de wc-hokjes moet jagen (zeker niet op katholieke scholen, daar gaat men er al vanuit dat een onschuldig jongetje verandert in een bronstige dekhengst bij het aanschouwen van een vrouwenknie of een spaghettibandje op de speelplaats, laat staan wat er allemaal niet kan gebeuren in een afgesloten omgeving.) Ergens begrijp ik dat wel, want als het goed onthaald wordt door iedereen zou er sowieso volk gaan muilen of gaan vozen in die kotjes en denk niet dat het schoolbestuur daarop zit te wachten.

Verder zouden ze zich waarschijnlijk ook de vraag stellen of deze wc's daadwerkelijk in gebruik zouden worden genomen: genderfluids zijn een grote minderheid en zeker in het middelbaar komt men daar niet zo snel voor uit. Het zou dus goed kunnen dat men deze toiletten niet durft binnenstappen uit schrik om gepest te worden. Ik denk dat als je het gewoon "gemengde wc's" noemt, er al veel meer volk gebruik van zou maken dan als je het "genderneutraal" noemt. Dat woord wordt meer gelinkt aan genderidentiteit waardoor het misschien sneller als iets "freaky" zou kunnen worden beschouwd. "Gemengde wc's" is dan een goed alternatief denk ik, want uiteindelijk is het ook daar waar het op neerkomt: dat beide geslachten er gebruik van kunnen maken, ongeacht het gender waarmee ze zich identificeren :).

Ik vind het wel een tof initiatief! Je kunt het inderdaad altijd eens voorleggen, een nee heb je en een ja kun je krijgen. Ik duim.
Olympisch goud in temperamentvol relativeren.
sterretje
Meest hilarische forummer 2016

Leeftijd: 23
Geslacht: Vrouw

Berichtdoor Thor » 11 sep 2016 08:27
sterretje schreef:Goh, als ik het zo lees is de praktische kant inderdaad volledig in orde, het enige wat ze nog moeten doen is het vrouwenpictogram van het ene meisjestoilet veranderen in een genderneutraal pictogram.

Het grootste tegenargument dat ze waarschijnlijk gaan voorleggen is dat ze niet willen dat er misbruik van gemaakt wordt omdat beide geslachten deze toiletten mogen gebruiken. Zowel jongens als meisjes gaan door een hormoonontwikkeling in het middelbaar, en de school gaat niet staan springen om de gedachte dat ze elke speeltijd en/of middagpauze hitsige pubers uit de wc-hokjes moet jagen (zeker niet op katholieke scholen, daar gaat men er al vanuit dat een onschuldig jongetje verandert in een bronstige dekhengst bij het aanschouwen van een vrouwenknie of een spaghettibandje op de speelplaats, laat staan wat er allemaal niet kan gebeuren in een afgesloten omgeving.) Ergens begrijp ik dat wel, want als het goed onthaald wordt door iedereen zou er sowieso volk gaan muilen of gaan vozen in die kotjes en denk niet dat het schoolbestuur daarop zit te wachten.

Verder zouden ze zich waarschijnlijk ook de vraag stellen of deze wc's daadwerkelijk in gebruik zouden worden genomen: genderfluids zijn een grote minderheid en zeker in het middelbaar komt men daar niet zo snel voor uit. Het zou dus goed kunnen dat men deze toiletten niet durft binnenstappen uit schrik om gepest te worden. Ik denk dat als je het gewoon "gemengde wc's" noemt, er al veel meer volk gebruik van zou maken dan als je het "genderneutraal" noemt. Dat woord wordt meer gelinkt aan genderidentiteit waardoor het misschien sneller als iets "freaky" zou kunnen worden beschouwd. "Gemengde wc's" is dan een goed alternatief denk ik, want uiteindelijk is het ook daar waar het op neerkomt: dat beide geslachten er gebruik van kunnen maken, ongeacht het gender waarmee ze zich identificeren :).

Ik vind het wel een tof initiatief! Je kunt het inderdaad altijd eens voorleggen, een nee heb je en een ja kun je krijgen. Ik duim.

Voila, ik zou ook niet direct spreken vzn genderneutrale toiletten. Zeker in het middelbaar zou ik gewoon praten over gemengde toiletten. Maar niet iedere school zal die stap zetten...
Be yourself and Festina lente (haast je traag).
Optimism is a moral duty!
Thor
Senior user
Senior user

Leeftijd: 21

Berichtdoor Reuel » 15 sep 2016 18:29
Wel een toffe discussie vind ik! AL is de term genderneutraal toilet een beetje hoog van de toren blazen. Veel meer pro de term gemengde wc's!

Al moet ik zeggen dat ik mij daar nu al niet zo veel van aantrek. Als de wachtrij bij de mannen gigantisch groot is, of er zijn een paar wc's defect, of het stinkt ergens te veel, ga ik gewoon naar van het andere gender. En veel vrouwen doen het omgekeerde ook. Ik bedoel, als de nood er is, moet et er zo snel mogelijk uit natuurlijk ;)

Bronstige pubers zijn bronstige pubers, kwaadaardige verkrachters zijn kwaadaardige verkrachters, een normale deftige mens is een normale deftige mens. Waar een wil is, is een weg en ik denk dat die zich niet laten tegen houden door het al dan niet scheiden van toiletten.
Ik heb de indruk dat als er veel minder verkrampt wordt gedaan over gemengde groepen, gemengde slaapzalen, toiletten,... dat mensen veel meer op een gezonde manier omgaan met het andere geslacht, zicht respectvoller weten te gedragen, de scherpe kantjes van elke kant er een beetje afvijlt en bij uitbreiding op een meer volwassene manier met seks tout court. Ik ben een enorm voorstander van alles gemengd te doen, en een discussie voeren over toiletten is er daar één van!

Dus ik zou zeggen, breng het eens aan op je school en zet er een boompje over op! Veel succes en laat iets weten wat de reactie is geweest ;)
Maar de stad bewoog in de palm van mijn hand.
Reuel
Forummoderator WJNH
Forummoderator WJNH

Leeftijd: 24

Berichtdoor Loesbloem » 21 sep 2016 11:36
Leuk onderwerp!
Ik heb mij al lang afgevraagd waarom wij eigenlijk verschillende toiletten hebben voor mannen en vrouwen.
Akkoord, de piscines kunnen enkel rechtstaand door mannen gebruikt worden. Maar bijvoorbeeld op mijn werk zijn er twee 'gewone' toiletten, een met een mannelijk pictogram en een met een vrouwelijk pictogram op. Zelf trek ik mij daar niet veel van aan en ga ik gewoon op het toilet dat vrij is, als dat nu de zogenaamde mannenwc is, dan is dat maar zo. Thuis ga je toch ook allemaal op dezelfde wc-pot?

Mijn pleidooi zou zijn om in openbare plaatsen àlle wc's genderneutraal te maken, gewoon zonder pictogram op. Daarnaast kunnen er nog altijd piscines zijn zodat het voor mannen die enkel moeten plassen sneller kan gaan.
Maar gewoon, heel het idee van gescheiden toiletten, is dat niet wat achterhaald?
Loesbloem
Experienced user
Experienced user

Leeftijd: 26

Berichtdoor Disco Trut » 21 sep 2016 12:07
Loesbloem schreef:Leuk onderwerp!
Ik heb mij al lang afgevraagd waarom wij eigenlijk verschillende toiletten hebben voor mannen en vrouwen.
Akkoord, de piscines kunnen enkel rechtstaand door mannen gebruikt worden. Maar bijvoorbeeld op mijn werk zijn er twee 'gewone' toiletten, een met een mannelijk pictogram en een met een vrouwelijk pictogram op. Zelf trek ik mij daar niet veel van aan en ga ik gewoon op het toilet dat vrij is, als dat nu de zogenaamde mannenwc is, dan is dat maar zo. Thuis ga je toch ook allemaal op dezelfde wc-pot?

Mijn pleidooi zou zijn om in openbare plaatsen àlle wc's genderneutraal te maken, gewoon zonder pictogram op. Daarnaast kunnen er nog altijd piscines zijn zodat het voor mannen die enkel moeten plassen sneller kan gaan.
Maar gewoon, heel het idee van gescheiden toiletten, is dat niet wat achterhaald?

Ik ken piscine alleen als een zwembad ("pissijn" en urinoir ken ik wel), en ik hoop dat daar niet in geplast wordt.

Dat gezegd zijnde: Toen ik lang geleden in Zweden studeerde was daar al in geen enkel universiteitsgebouw nog een aparte toiletruimte voor mannen/vrouwen. Op heel weinig plaatsen in Zweden eigenlijk.

Gescheiden toiletten zijn compleet achterhaald, maar de wereld heeft dat nog niet door blijkbaar. Ik trek er me zelf in elk geval niks van aan, ik ga regelmatig "bij de mannen" naar de wc als daar geen rij staat..
Silly things do cease to be silly if they are done by sensible people in an impudent way.

Never attribute to malice that which is adequately explained by stupidity.
Disco Trut
I have no life
I have no life

Leeftijd: 31

Berichtdoor JFK » 22 sep 2016 09:09
Ah..Het toilet...het laatste mannenbastion. :groovy:

Nee, nee serieus nu.
Zoals men hierboven aangeeft zijn aparte WC's ook voor mij volledig achterhaald. Ik zou er totaal geen probleem mee hebben om samen met vrouwen/transgenders naar het toilet te gaan. Thuis ga je toch ook allemaal naar dezelfde? Ik snap die genderopdeling ook niet. Het zou veel logischer en plaatsbesparend zijn er gewoon allemaal één grote van te maken. Gemakkelijker voor iedereen.. We leven toch in een gelijke samenleving?

Genderopdelingen snap ik hoe dan ook niet. De weg is echt nog ver. Zo mocht ik eens niet mee binnen in de pashokjes van een Parijse H&M, omdat het de vrouwenkleedkamer was terwijl mijn zus aan het passen was. Dat vond ik even absurd. Ik heb toen ook even mijn gedacht gezegd tegen die ket. Ik stond echt bijna op het punt om de manager te laten roepen.
Fluctuat nec mergitur
JFK
I have no life
I have no life

Leeftijd: 30

Berichtdoor Loesbloem » 23 sep 2016 20:08
Disco Trut schreef:Ik ken piscine alleen als een zwembad ("pissijn" en urinoir ken ik wel), en ik hoop dat daar niet in geplast wordt
Oeps, ik was mij er niet van bewust dat dat een woord uit mijn dialect is. Ik bedoelde dus urinoirs.
En geen illusies, in de echte piscine wordt sowieso geplast :wink: !

Maar goed, duidelijk dat ze in de Scandinavische wereld al wat verder staan op vlak van gelijkheid van mannen en vrouwen en alles daartussen of daarbuiten.

Trouwens JFK, is dat echt? Aparte kleedhokjes? Das nog stommer! Groot gelijk dat je u kwaad gemaakt hebt!
Loesbloem
Experienced user
Experienced user

Leeftijd: 26

Berichtdoor Coincidence » 25 sep 2016 23:43
Dit onderwerp doet me plots terugdenken aan de wc's op mijn voormalige vakantiejob. Een museum; een beetje maar niet geheel terzijde.
Naast de mannen- en vrouwenwc's was er ook een 'artist wc'. Ik heb er nooit bij stilgestaan, maar deze wc wordt ook door iedereen gebruikt. Zowel mannen als vrouwen. En vermoedelijk zijn er heel velen die net als mij daar totaal niet bij stilstaan wanneer zij die wc gebruiken. Mooi toch?
Come quickly, I'm tasting stars!
Coincidence
Forum addict
Forum addict

Leeftijd: 24

Berichtdoor winteriscoming » 09 okt 2016 16:42
Loesbloem schreef:Leuk onderwerp!

Ik snap het ook niet waarom er een onderscheid moet zijn. Als alle wc's genderneutraal zouden zijn, zouden de wachtrijen een stuk korter zijn.
winteriscoming
Regular user
Regular user

Leeftijd: 27

Berichtdoor Florre » 09 okt 2016 21:12
het scheiden van toiletten volgens gender is toch echt van de pot gerukt! :lol:

Hierover sprak ik ook met een Letse vriendin en hadden we het over het feit dat wij als Belgen alles graag structureren en ordenen. Waarschijnlijk is het hierdoor dat dit fenomeen er zo hard zit ingebakken in onze cultuur. Want eender waar je gaat ga je bijna altijd gescheiden toiletten vinden, terwijl het qua plaats, bouw, comfort en gemak toch veel gemakkelijker zou zijn dat dit gemengd is?
- De stilte ging stilletjes weg -

- Forummer van 't jaar 2016 -
- Babbelaar van 't jaar 2016 -
Florre
Forummoderator WJNH
Forummoderator WJNH

Berichtdoor raskolnikow » 10 okt 2016 16:21
Florre schreef:het scheiden van toiletten volgens gender is toch echt van de pot gerukt! :lol:

Ik vind gescheiden toiletten prima. Jongens mogen gerust hun eigen afgebakende territoria hebben waar ze volop jongens-onder-elkaar kunnen zijn en hun meer intieme aangelegenheden enigszins kunnen afschermen voor het andere geslacht. Idem voor meisjes, die trouwens niet zo dol zijn op de jongensachtige nonchalance op hygiënisch vlak. Meisjestoiletten zijn traditioneel ook oorden van vrolijke roddel en onderlinge afrekeningen, coulissen waar ze zich kunnen klaarstomen voor de volgende scène, een microkosmos op zichzelf, met eigen wetten en geplogenheden.

Het probleem van de holebitransgenderhuppeldepupbeweging is natuurlijk dat ze afkerig staat tegenover zoiets als onderscheiden jongens- en meisjesculturen. Alle structuren moet worden ontmanteld tot er slechts een ongeordende brij overblijft, ten behoeve van een minuscule minderheid die zich oncomfortabel voelt bij 'hokjes'. De gevolgen daarvan blijven niet uit: steeds meer jongeren zijn onzeker over hun 'gender'. Laat dat nu exact de bedoeling zijn van heel deze ideologie: de vernietiging van alles wat een jongen tot een jongen en een meisje tot een meisje maakt, zodat ook 'homoseksualiteit' en 'heteroseksualiteit' langzaam maar zeker betekenisloos worden.

Niet in mijn naam, dank u.
And if you ever need self-validation / Just meet me in the alley by the railway station (Morrissey)
raskolnikow
Relnicht van het jaar 2016

Berichtdoor raskolnikow » 10 okt 2016 16:25
Loesbloem schreef:Maar goed, duidelijk dat ze in de Scandinavische wereld al wat verder staan op vlak van gelijkheid van mannen en vrouwen en alles daartussen of daarbuiten.

Het is mij een raadsel waarom aparte mannen- en vrouwentoiletten het gelijkheidsbeginsel zouden aantasten. Zijn de damestoiletten slechter uitgerust of zo? Hangen er minder spiegels?
And if you ever need self-validation / Just meet me in the alley by the railway station (Morrissey)
raskolnikow

Berichtdoor LumpySpacePrince » 10 okt 2016 17:20
raskolnikow schreef:
Loesbloem schreef:Maar goed, duidelijk dat ze in de Scandinavische wereld al wat verder staan op vlak van gelijkheid van mannen en vrouwen en alles daartussen of daarbuiten.

Het is mij een raadsel waarom aparte mannen- en vrouwentoiletten het gelijkheidsbeginsel zouden aantasten. Zijn de damestoiletten slechter uitgerust of zo? Hangen er minder spiegels?

De mannentoiletten stinken vooral vaker...
Yeah, whatever, fine.
LumpySpacePrince
Experienced user
Experienced user

Leeftijd: 16

Berichtdoor raskolnikow » 10 okt 2016 17:24
JFK schreef:Genderopdelingen snap ik hoe dan ook niet. De weg is echt nog ver. Zo mocht ik eens niet mee binnen in de pashokjes van een Parijse H&M, omdat het de vrouwenkleedkamer was terwijl mijn zus aan het passen was. Dat vond ik even absurd. Ik heb toen ook even mijn gedacht gezegd tegen die ket. Ik stond echt bijna op het punt om de manager te laten roepen.

Jammer dat je dat niet hebt gedaan, dan kon die manager jou eens goed op je plaats zetten.

Enig idee hoe vaak ze daar het excuus moeten aanhoren "ja, maar wij zijn broer en zus!"?
raskolnikow

Berichtdoor raskolnikow » 10 okt 2016 17:31
Disco Trut schreef:Gescheiden toiletten zijn compleet achterhaald, maar de wereld heeft dat nog niet door blijkbaar.

Wanneer is iets "achterhaald" volgens jou?

Ik zou denken: als er geen draagvlak meer voor is. Blijkens het tweede deel van je zin is dat draagvlak er echter nog steeds.
raskolnikow

Berichtdoor Disco Trut » 11 okt 2016 17:29
raskolnikow schreef:
Disco Trut schreef:Gescheiden toiletten zijn compleet achterhaald, maar de wereld heeft dat nog niet door blijkbaar.

Wanneer is iets "achterhaald" volgens jou?

Ik zou denken: als er geen draagvlak meer voor is. Blijkens het tweede deel van je zin is dat draagvlak er echter nog steeds.

Dat is jouw definitie.

In mijn woordenschat betekent achterhaald dat het niet meer nuttig of nodig is. In jouw tenenkrullende uitleg (maar dat is jouw mening, en die mag je uiteraard hebben) zie ik nergens iets dat werkelijk aangeeft waarom gescheiden toiletten nog echt nuttig of nodig zijn.

Gescheiden toiletten werden ingevoerd op het ogenblik dat vrouwen buitenshuis naar de wc mochten/moesten/konden gaan. De vrouwen hun zedigheid moest ten allen tijde bewaard worden en van mannen mocht niet verwacht worden dat ze zich zouden kunnen bedwingen.

Is dat achterhaald? Ik mag hopen van wel.
Silly things do cease to be silly if they are done by sensible people in an impudent way.

Never attribute to malice that which is adequately explained by stupidity.
Disco Trut
I have no life
I have no life

Leeftijd: 31

Berichtdoor raskolnikow » 11 okt 2016 22:03
Disco Trut schreef:In mijn woordenschat betekent achterhaald dat het niet meer nuttig of nodig is. In jouw tenenkrullende uitleg (maar dat is jouw mening, en die mag je uiteraard hebben) zie ik nergens iets dat werkelijk aangeeft waarom gescheiden toiletten nog echt nuttig of nodig zijn.

De nuts- of meerwaardevraag is voor mij eigenlijk irrelevant. Er is meer in een mensenleven dan het barre nutsdenken.

Maar als we daar dan toch in moeten vervallen verneem ik graag welk nut 'genderneutrale' toiletten hebben ten opzichte van gescheiden toiletten. Gaat de stoelgang vlotter in een gemengd toilet? Wordt er minder naast de pot geplast? Is het er hygiënischer? Ruikt het er lekkerder? Zitten er minder spinnen?

Behalve wat sentimentele redenen (een vrouw die een damestoilet betreedt voelt kennelijk de last van de oorsprongsgeschiedenis op zich drukken) of drogredenen (iets over wachtrijen die eenvoudig opgelost kunnen worden door de capaciteit op te drijven) heb ik nog geen aantoonbare meerwaarde mogen vernemen van deze 'genderneutrale' wc's...
raskolnikow

Berichtdoor Florre » 11 okt 2016 22:06
raskolnikow schreef:
Disco Trut schreef:In mijn woordenschat betekent achterhaald dat het niet meer nuttig of nodig is. In jouw tenenkrullende uitleg (maar dat is jouw mening, en die mag je uiteraard hebben) zie ik nergens iets dat werkelijk aangeeft waarom gescheiden toiletten nog echt nuttig of nodig zijn.

De nuts- of meerwaardevraag is voor mij eigenlijk irrelevant. Er is meer in een mensenleven dan het barre nutsdenken.

Maar als we daar dan toch in moeten vervallen verneem ik graag welk nut 'genderneutrale' toiletten hebben ten opzichte van gescheiden toiletten. Gaat de stoelgang vlotter in een gemengd toilet? Wordt er minder naast de pot geplast? Is het er hygiënischer? Ruikt het er lekkerder? Zitten er minder spinnen?

Behalve wat sentimentele redenen (een vrouw die een damestoilet betreedt voelt kennelijk de last van de oorsprongsgeschiedenis op zich drukken) of drogredenen (iets over wachtrijen die eenvoudig opgelost kunnen worden door de capaciteit op te drijven) heb ik nog geen aantoonbare meerwaarde mogen vernemen van deze 'genderneutrale' wc's...

Een heel belangrijke reden vind ik ten eerste al het gelijkstellen van alle geslachten, Gender,...
Want het gaat soms gewoon om kleine zaken aan te passen die het denken van een mens veranderen.
- De stilte ging stilletjes weg -

- Forummer van 't jaar 2016 -
- Babbelaar van 't jaar 2016 -
Florre
Forummoderator WJNH
Forummoderator WJNH

Berichtdoor raskolnikow » 11 okt 2016 22:07
♥Thomas♥ schreef:Ik wil graag genderneutrale wc's in mijn school. De praktische mogelijkheid is al aanwezig, want er zijn 3 toiletten, 2 vrouwelijke en 1 mannelijke.
De bedoeling is dus dat iedereen welkom is in de genderneutrale wc's, en de mensen die zich daar niet comfortabel in voelen kunnen nog steeds naar de mannelijke of vrouwelijke wc's gaan. Niemand is verplicht de neutrale wc's te gebruiken, ook transgender, genderqueer en genderfluid ... mensen zijn niet verplicht deze wc's te gebruiken. Ik weet uit ervaring dat zulke wc's een accepterend gevoel kunnen geven, maar dat sommigen dat aanvoelen alsof ze in hokjes worden geplaatst. Vandaar dus dat niemand verplicht is.
Deze wc's zijn er voor iedereen, dus ook gewoon voor mensen die nodig moeten plassen en er niet om geven welke kledij het wc-mannetje aan heeft.
Kunnen jullie op tegenargumenten komen die ik dan kan ontkrachten om die vervolgens voor te leggen aan de school? :)
Alle commentaar welkom!

Ik zie geen bezwaren. Voor elk wat wils, mooi zo. Heel wat anders dan de totalitaire ideeën van sommige andere forummers in dit topic.
raskolnikow

39 berichten • Pagina 1 van 21, 2

Keer terug naar Het Praatcafe