Think Life!

Inhoudelijke discussies over maatschappij, actualiteit en ongespecificeerde algemeenheden.
5 berichten • Pagina 1 van 1

Think Life!

Berichtdoor Wall » 09 sep 2016 19:04
Morgen, 10 september, is het opnieuw de werelddag voor suïcidepreventie. Dit jaar pakt de zelfmoordlijn uit met de campagne “Think Life”. Om de aandacht op deze dag te vestigen, wordt iedereen aangespoord om hoopvolle berichten te delen met de hashtag #thinklife. Berichten over wat jou helpt om door een moeilijk moment te geraken of hoe jij anderen steunt als het moeilijk gaat.

Aangezien hashtags tegenwoordig alomvertegenwoordigd zijn op het internet, willen we ook graag op dit forum plaatsmaken voor jouw #thinklife-bericht. Laat dus hier even weten op welke manier jij andere of jezelf op een positieve manier door moeilijke momenten helpt.

En oh ja, vergeet zeker de hashtag niet!
#thinklife

Spoiler! :
Hieronder vind je de online cursus terug die door de zelfmoordlijn gemaakt is met enkele tips.

Voor meer info kan je ook altijd terecht op de site van de zelfmoordlijn.
Over de campagne zelf, vind je hier nog meer informatie.
Moderator van het jaar 2015
Wall
Forum addict
Forum addict

Leeftijd: 24
Geslacht: Vrouw

Re: Think Life!

Berichtdoor redwings » 09 sep 2016 19:42
Wat mij altijd helpt (zowel bij mezelf als bij anderen) in een moeilijk moment is muziek opzetten. Dan ook wel echt de liedjes die je echt mooi vindt, ik hoef er niet per se instant terug vrolijk van te worden.

Iets doen wat je echt graag doet is ook iets dat ik zelf doe en mensen graag aanraad. Ik bijvoorbeeld bak graag, dus een cake maken kan me soms echt innerlijke rust brengen. Voor een ander kan dat misschien tekenen, sporten, ... zijn, als je het maar graag doet! :)
redwings
Forumbeheerder WJNH
Forumbeheerder WJNH

Leeftijd: 23

Berichtdoor idk » 10 sep 2016 00:58
Ik sluit me helemaal aan bij de tekst van Redwings!!

Wat ik vroeger nooit deed, is praten. Je hoeft het niet aan al jouw medestudenten te zeggen of een spandoek uithangen, maar als je het aan één iemand kan vertellen, dat kan echt opluchten!
Het neerpennen is naar het schijnt ook fantastisch. Dit is iets dat ik zelf niet doe. Ik ben 1 keer gewoon vanalles beginnen kladderen op een blad. Dit blad vol met potloodkrabbels, zinnen die door elkaar staan etc. hangt tot op vandaag nog steeds aan mijn magnetisch bord in mijn kamer. (Straks ga ik het er eens af doen, een nieuw academiejaar start dus ook een leeg bord.)

Voor de rest: soms moet je ook gewoon eens 'weg van de wereld' zijn. Daarvoor kan je gaan wandelen, lezen etc. Deze zomer ben ik, zoals velen waarschijnlijk al weten, een week gaan fietsen zonder veel luxe. Ik kan je vertellen: dit heeft echt deugd gedaan! Zeker omdat ook die ene persoon waar ik alles tegen vertel, ook mee was. Wij 2, de fiets, de natuur en de vrijheid. Een lastige maar ook een wondermooie week vol emotionele, prachtige en lachwekkende momenten. (Merci.)

Ik ken ook iemand die een maand vrijwiligerswerk gaan doen is in Azië zonder gsm etc. Volgens die persoon heeft dit ook wonderen verricht. (Dit hoort ook wel een beetje bij 'weg van de wereld', maar dan vooral van 'jouw wereld'.)

Nu ... iedereen heeft zo zijn eigen dingen om te doen, en het hangt ook af van situatie, van dag en van jouw totale persoon op dat moment. Probeer zelf iets te vinden dat jou kan helpen je moeilijke momenten door te komen. Is dat wenen; ween. Is dat juist niet wenen maar eens alles eruit lopen op de looppiste; ga lopen. Is dat zingen of schreeuwen? Waar wacht je nog op, gooi het eruit! Goed mogelijk dat samen met je huisdier onder een dekentje in de zetel liggen met een tas chocomelk en een echte bleitfilm, feelgood-movie, comedy ...voor jou de perfecte combinatie is om het moeilijke moment van je af te schudden.

Hopelijk heb je deze tips niet vaak nodig, maar een leven met enkel maar mooie momenten kom je bijna nooit tegen. Vergeet echter niet: What doesn't kill you makes you stronger en soms heb je ook mindere momenten nodig om van andere toekomstige momenten prachtige, onvergetelijke momenten te maken!

(Wat ik zelf doe om anderen door moeilijke momenten te loodsen: gewoon laten aanvoelen dat je er voor hen bent. Je hoeft ze niet te stalken want dat werkt juist omgekeerd, maar gewoon laten merken dat ze bij jou terecht kunnen kan al veel helpen. Verder een luisterend oor bieden en ze steunen/helpen/oplossingen aanbieden is ook super. Soms kan het ook helpen totaal iets anders te doen met die persoon zodat die even niet aan zijn/haar problemen moet denken.)

#thinklife
Mijn nieuwe toekomstige avatar, gekregen van Florre en goedgekeurd door de rest van de chatters.
https://lolzombie.com/wp-content/uploads/2016/01/idk.jpg
idk
Moderator van het jaar 2016

Leeftijd: 22

Berichtdoor Wall » 10 sep 2016 10:09
Ik ben iemand die de dingen van zich af schrijft. Soms gewoon op een blad of op het forum. Alles even eruit gooien doet wonderen. Soms ga ik ook praten met mijn vader ( :zap: ) om dingen te helpen relativeren of oplossingen te zoeken voor de huidige problemen. Daarnaast zijn er ook nog enkele vertrouwenspersonen bij wie ik altijd terecht kan.

Als een vriendin het van mij lastig heeft, dan praten we over het "probleem". We delen een (mogelijke) oplossing op in stappen, bekijken hoe ze ze kan aanpakken. Daarna doen we altijd nog iets leuks, verzetten we onze zinnen.

#thinklife
Moderator van het jaar 2015
Wall
Forum addict
Forum addict

Leeftijd: 24

Berichtdoor Pancake » 10 sep 2016 12:24
Zoals hierboven al gezegd werd, helpt muziek mij ook enorm. Soms heb ik eens ruige muziek nodig om mijn frustraties van mij af te kunnen zetten, maar ik kan even goed luisteren naar droevige en trage muziek om mij beter te voelen.

Wat voor mij ook helpt, is mij helemaal afzonderen. Eens een wandeling alleen maken of 's avonds naar de sterren kijken. Begrijp me niet verkeerd, ik vind contact met mensen leuk, maar ik heb vaak nood aan een eigen omgeving om mij beter te voelen. Ook al kan het eens deugd doen om te praten met mensen die er voor je zijn en die je vertrouwt, ik hou toch ook van mijn eigen coconnetje, waar niemand mij stoort.

Zoals idk al zei, is het voor iedereen verschillend. Wat mij door een moeilijke periode helpt, hoeft niet noodzakelijk iemand anders te helpen. Zolang je maar je eigen happy place kan vinden.

#thinklife
“Be who you are and say what you feel, because those who mind don’t matter and those who matter don’t mind.”

Meest begeerde vrijgezel 2015 en 2016
Pancake
Knapste mannelijke forummer 2016

Leeftijd: 21
Geslacht: Man

5 berichten • Pagina 1 van 1

Keer terug naar Het Praatcafe