Schietpartij te Orlando

Inhoudelijke discussies over maatschappij, actualiteit en ongespecificeerde algemeenheden.
Samotex
Senior user
Senior user
Geslacht: Man

Re: Schietpartij te Orlando

Bericht door Samotex » 20 jun 2016 12:27

Toevallig heb ik journalistiek gestudeerd. Ik vind vooral dat men naar geweld toe duidelijke vragen mag stellen zonder persoonlijk te worden naar leefsfeer van die mannen. Bart Schols heeft een traumatische jeugd achter de rug en je merkt aan zijn manier van vragen stellen dat hij zich daar regelmatig door laat beïnvloeden.
Malinsky had gewoon kunnen zeggen: ik heb het daar moeilijk mee ipv het hele disco-besmettingsverhaal erbij te halen. Hierdoor kwam het niet alleen wereldvreemd over, maar wist hij ergens wel dat er reacties zouden ontstaan.
Misschien zou die man geen zoon aanvaarden die homo is ( get over it, ik heb met mijn hele familie geen contact meer sinds ze het min of meer weten), maar zou het in hem niet opkomen om geweld te gebruiken naar minderheidsgroepen en daar moet nu net het debat rond worden gevoerd.
Als iemand zegt: je komt mijn huis niet in omdat je homo bent, is dat jammer. Maar het is wel de beslissing van de bewoner van dat pand.
Wanneer een geval van zinloos geweld plaatsvindt, dan moet de discussie met iedereen, gelijk van welke afkomst, geloofsovertuiging,....worden gevoerd.

a pianist
Regular user
Regular user

Bericht door a pianist » 20 jun 2016 15:09

Samotex schreef:Toevallig heb ik journalistiek gestudeerd. Ik vind vooral dat men naar geweld toe duidelijke vragen mag stellen zonder persoonlijk te worden naar leefsfeer van die mannen. Bart Schols heeft een traumatische jeugd achter de rug en je merkt aan zijn manier van vragen stellen dat hij zich daar regelmatig door laat beïnvloeden.
Malinsky had gewoon kunnen zeggen: ik heb het daar moeilijk mee ipv het hele disco-besmettingsverhaal erbij te halen. Hierdoor kwam het niet alleen wereldvreemd over, maar wist hij ergens wel dat er reacties zouden ontstaan.
Misschien zou die man geen zoon aanvaarden die homo is ( get over it, ik heb met mijn hele familie geen contact meer sinds ze het min of meer weten), maar zou het in hem niet opkomen om geweld te gebruiken naar minderheidsgroepen en daar moet nu net het debat rond worden gevoerd.
Als iemand zegt: je komt mijn huis niet in omdat je homo bent, is dat jammer. Maar het is wel de beslissing van de bewoner van dat pand.
Wanneer een geval van zinloos geweld plaatsvindt, dan moet de discussie met iedereen, gelijk van welke afkomst, geloofsovertuiging,....worden gevoerd.
Ik ben het hier geenszins mee eens. Enkel debat voeren over het extreme geweld is niet genoeg. Een fundamenteel samenlevingsprobleem als dit moet bij de wortel worden aangepakt en dat wil zeggen dat mensen niet mogen worden gediscrimineerd op basis van wie ze zijn. Anders kan er niet gesproken worden van een SAMENleving.

Als het zo moeilijk is om elkaar gewoon te aanvaarden als medemens, en haat te verkiezen boven liefhebben, dan is de wereld maar een bittere plaats.
- You cannot always wait for the perfect time, sometimes you must dare to jump. -

Samotex
Senior user
Senior user

Bericht door Samotex » 20 jun 2016 15:39

De vrouw van Malinsky heeft een datingbureau. Ik las onlangs interview met haar, maar ze schrijft geen holebi's in en wanneer potentiële kandidaten om een woordje uitleg vragen, zegt zij simpelweg dat dit niet rijmt met haar geloof.
Ik ben zelf gelovig, maar stel me tevens de vrouw of een God iets zou hebben tegen liefde tussen twee mensen van welk geslacht ook. Dat is mijn mening en natuurlijk lokt het grote controverse uit wanneer iemand die strikter gelooft naar een vers in de koran verwijst.
Ik ken een moslim die homo is en hij vindt dat dit enkel geschreven is met oog op de voortplanting. In dat opzicht kan ik het zeker begrijpen, maar het wordt met die aanslagen serieus uit de context gerukt.
Ik woon zelf in een zeer multicultureel gebouw ( onlangs verhuisd) en vraag me wel af hoe buren hier over denken. Ik ben momenteel vrijgezel en zou nooit iemand van hetzelfde geslacht durven kussen of knuffelen in de gang, lift,...puur omdat ik de mogelijke gevolgen niet meer onderschat.
Maar we mogen ook niet vergeten dat er tevens massa's anti-religieuze mensen anti-gay zijn omdat ze zich veeleer zien als macho en dit niet binnen hun leefwereld past.

Faramir
Forum addict
Forum addict

Bericht door Faramir » 20 jun 2016 16:04

Samotex schreef:Als iemand zegt: je komt mijn huis niet in omdat je homo bent, is dat jammer. Maar het is wel de beslissing van de bewoner van dat pand.
Ik begrijp het punt dat je wil maken... maar het lijkt me érg onwaarschijnlijk dat iemand die open omgaat met holebi's een daad van zinloos geweld zou stellen. En het lijkt binnen de meeste religieuze groepen (of het nu gaat om christenen, joden, moslims of de kerk van het vliegend spaghettimonster) net een probleem om met een open manier met holebi's om te gaan. Dat wil (uiteraard) niet zeggen dat elke gelovige een daad van geweld zal stellen (duh), maar maakt wel een bepaalde, eh, gespannen sfeer rond de hele holebithematiek.

LumpySpacePrince
Forummer van 't jaar 2017

Bericht door LumpySpacePrince » 21 jun 2016 07:12

Het lijkt mij inderdaad niet direct een oplossing om het alleen over het geweld te hebben. Er moet gewoon een mentaliteitswijziging komen en mensen moeten stoppen met alles (religie in dit geval) zo extreem te trekken. Je kan onkruid wegknippen, of het met wortel en al uittrekken ;)

Die schietpartij is echt verschrikkelijk :( Ik snap gewoon niet hoe mensen zo'n haat kunnen hebben jegens een bepaalde groep uit de samenleving, gewoon vanwege hun geaardheid :s

En ik zou nog even willen benadrukken dat ik niets tegen godsdienst heb, alleen is dit volgens mij niet de weg dat Allah, God etc had gewild ;)
Hello old friend
and here we are
you and me
on the last page

Florre
Moderator van het jaar 2017

Bericht door Florre » 21 jun 2016 08:38

Extremisme in elke vorm is nooit goed.
Maar we vergeten dat de meesten geen extremisten zijn van de mensen op deze planeet.

Het horrorverhaal in Orlando was het gevolgd van één extremist (de vraag is op welk vlak: geloofsextremist of holebibasherextremist)

Ik zag foto's van heel veel mensen die hun steun betuigden aan de gemeenschap van Orlando
en zo zie je maar dat alles relatief is en we toch altijd moeten opletten met iedereen over dezelfde kam te scheren.
- De stilte ging stilletjes weg -

- Forummer van 't jaar 2016 -
- Babbelaar van 't jaar 2016 -
- Moderator van 't jaar 2017-

Thor
Senior user
Senior user

Bericht door Thor » 21 jun 2016 19:31

Het is erg spijtig dat de wapenlobby bij de Amerikaanse Senaat ervoor zorgt dat de wapenwet(ten) niet verstrengd worden. Alweer politieke inertie. Hoeveel mensen moeten er nog sterven, sommige congrsleden denken alleen aan zichzelf.
Be yourself and Festina lente (haast je traag).
Optimism is a moral duty!

Plaats reactie