Schietpartij te Orlando

Inhoudelijke discussies over maatschappij, actualiteit en ongespecificeerde algemeenheden.
Florre
Moderator van het jaar 2017
Geslacht: Man

Schietpartij te Orlando

Bericht door Florre » 12 jun 2016 20:40

De schietpartij in Orlando eiste heel veel doden, maar liefst 50.
Het zijn gebeurtenissen als deze die me bang maken,
niet het feit van terreur, niet het feit van te willen vernielen
maar het feit dat er een doel was, dat het gebeurde vanwege homohaat.

Ik weet dat het misschien wat uit de context is gerukt, want Amerika heeft niet echt een wapenbeleid, etc.
maar toch zijn dit zaken die me bang maken.

Ik wou er toch even kort een topic over starten, want ik weet niet hoe jullie jullie hierbij voelen.
Mijn gevoel is momenteel wat onbeschrijfelijk

florre
- De stilte ging stilletjes weg -

- Forummer van 't jaar 2016 -
- Babbelaar van 't jaar 2016 -
- Moderator van 't jaar 2017-

idk
Babbelaar van 't jaar 2017
Geslacht: Vrouw

Re: Schietpartij te Orlando

Bericht door idk » 12 jun 2016 20:52

Nu, ik was ook geschokt toen ik het las. Jammer genoeg maakt homohaat nog steeds deel uit van deze wereld. Ik ga me er alleszins niet voor opsluiten, maar blijkbaar heeft Amerika (en alle landen als ik denk aan het filmpje dat onlangs op youtube kwam) nog wat werk als het aankomt op sensibilisering etc. Er zullen natuurlijk altijd mensen zijn die een bepaalde groep mensen niet wil aanvaarden. Jammer dat er dan geweld gebruikt wordt.
Vroeger droomde ik van een wereld waar iedereen met elkaar kan leven, hoewel er soms strubbelingen kunnen zijn. Ik verwachtte als kind dat een kleine ruzie altijd kon bijgelegd worden... maar ik ben ondertussen oud genoeg om beter te weten.
De laatste maanden verschiet ik trouwens (tot mijn grote spijt) nergens meer van :'(

(Het is niet omdat er mensen zijn die openlijk hun afkeer voor holebi's uiten, dat iedereen zo denkt.)
Mijn nieuwe toekomstige avatar, gekregen van Florre en goedgekeurd door de rest van de chatters.
https://lolzombie.com/wp-content/upload ... 01/idk.jpg

Florre

Bericht door Florre » 12 jun 2016 20:56

idk schreef: Vroeger droomde ik van een wereld waar iedereen met elkaar kan leven, hoewel er soms strubbelingen kunnen zijn. Ik verwachtte als kind dat een kleine ruzie altijd kon bijgelegd worden... maar ik ben ondertussen oud genoeg om beter te weten.
De laatste maanden verschiet ik trouwens (tot mijn grote spijt) nergens meer van :'(

(Het is niet omdat er mensen zijn die openlijk hun afkeer voor holebi's uiten, dat iedereen zo denkt.)
Dat is het hem nu juist IDK'je naïef als ik ben blijf ik dromen van wereldvrede waar we elkaar in de handen sluiten.
En het is inderdaad zo dat niet iedereen iets tegen holebi's heeft, maar die gekke gedachtengang van homohaters om het zo te noemen maken me gewoon extreem bang.

idk

Bericht door idk » 12 jun 2016 21:00

Dat is het hem nu juist IDK'je naïef als ik ben blijf ik dromen van wereldvrede waar we elkaar in de handen sluiten.
En het is inderdaad zo dat niet iedereen iets tegen holebi's heeft, maar die gekke gedachtengang van homohaters om het zo te noemen maken me gewoon extreem bang.
Stiekem hoop ik dat ook nog steeds; daarom begin ik maar in mijn eigen buurt met het rondstrooien van vriendschap (of toch zo goed mogelijk).
Het is inderdaad een heel wrede situatie. Ik snap niet hoe mensen op die manier kunnen denken en dan ook daadwerkelijk de handeling kunnen uitvoeren. Ik vraag me af hoeveel 'zotten' er zo nog rondlopen (hoewel er volgens mij in elk van ons iets goed zit. Bij sommigen alleen heel erg diep).
Mijn nieuwe toekomstige avatar, gekregen van Florre en goedgekeurd door de rest van de chatters.

Logic3S
New user
New user

Bericht door Logic3S » 12 jun 2016 21:32

Tis gewoon verschrikkelijk wat daar gebeurd is... Zo verschrikkelijk dat ik er zelfs geen woorden voor heb.
Toen ik vanmorgen m'n radio aanzette was dit het eerste dat eruit kwam...

En nu spookt er al gans de dag vanalles door m'n hoofd, net nu ik morgen m'n belangrijkste examen heb.

Veel kan ik er (nog) niet over zeggen, maar sommige dingen snap ik gewoon niet.
Waarom kunnen mensen bepaalde zaken gewoon niet accepteren en laten begaan?
Als 2 mensen elkaar graag zien, sja: "So What", denk ik dan. Ik kan mij misschien nog net inbeelden dat bepaalde (conservatieve?) mensen het daar moeilijk mee hebben, maar waarom kunnen ze het dan niet laten wat het is?
Heb je er een probleem mee? Trouw er dan niet mee and have for the rest a happy life...

Hetzelfde idee heb ik ook vaak met voetbal. Eerlijk: het boeit me geen snars, maar dat anderen ervoor leven: OK, so be it. Maar dat anderen dan weer op de vuist gaan met elkaar omdat de een supporter is van club x en de andere van club y, sorry maar daar is mijn verstand opnieuw te klein voor...

Voor de rest heb ik zo wat een gelijkaardig gevoel als bij de aanslagen op Zaventem: ik ga er mij niet voor opsluiten, maar toch maakt het mij ergens wel een beetje "bang"...
Ik moet iedereen teleurstellen: holebi-zijn is een doodnormale, saaie, biologische en chemische realiteit. Ik leef er elke dag mee, en ik kan niet zeggen dat ik er speciaal last van heb. - Tom De Cock (MNM)

a pianist
Regular user
Regular user

Bericht door a pianist » 12 jun 2016 21:57

Wat?? Ik lees de nieuwsberichten nu pas... Dit is onbeschrijfelijk, verschrikkelijk, angstwekkend...
Waarom toch die haat? ik voel me rot nu..
- You cannot always wait for the perfect time, sometimes you must dare to jump. -

Thor
Senior user
Senior user

Bericht door Thor » 12 jun 2016 23:41

Ja, het is niet normaal dat je in USA nog steeds gemakkelijk aan een wapen kan geraken. Het is nogmaals een bewijs dat het zo niet verder kan, het is het ergste ongeval sinds nine eleven.
Be yourself and Festina lente (haast je traag).
Optimism is a moral duty!

Nora79
Senior user
Senior user

Bericht door Nora79 » 13 jun 2016 11:07

Ja, het is weer verschrikkelijk slecht nieuws; soms zet ik dat journaal dagen niet op. Angstzaaierij, doemdagen,....

Het is elke dag wel iets, spijtig genoeg.

Al maar goed dat ze die zot die van plan was om toe te slaan op de Gay Pride in Los Angeles hebben kunnen pakken....

Thor
Senior user
Senior user

Bericht door Thor » 13 jun 2016 11:44

Nora79 schreef:Ja, het is weer verschrikkelijk slecht nieuws; soms zet ik dat journaal dagen niet op. Angstzaaierij, doemdagen,....

Het is elke dag wel iets, spijtig genoeg.

Al maar goed dat ze die zot die van plan was om toe te slaan op de Gay Pride in Los Angeles hebben kunnen pakken....
Wel je hebt helemaal gelijk, maar je hebt mensen ik noem geen namen (het begint met een T en eindigt op rumph) die gebruik maken van deze angst of paniekzaaierij om hun reclamecampagne voor de presidentsverkiezingen kracht bij te zetten. Dat noem ik dan holle retoriek en ik hoop dan dat degenen die het nu wel verdienen (Hillary Clinton) nu echt eens dit voorval kan gebruiken in hetgeen zij wilt veranderen: meer rechten voor holebi's en transgenders enzovoort.

sterretje
Meest hilarische forummer 2017

Bericht door sterretje » 14 jun 2016 16:36

Heftige rouwadvertentie in de Nederlandse volkskrant vandaag.
Spoiler! :
Afbeelding
Olympisch goud in temperamentvol relativeren.

idk

Bericht door idk » 14 jun 2016 21:20

sterretje schreef:Heftige rouwadvertentie in de Nederlandse volkskrant vandaag.
Spoiler! :
Afbeelding

nukanikevennietszeggen

Ik las vandaag trouwens dat er in Etterbeek iemand (transgender) werd neergestoken. :cry:

Thor
Senior user
Senior user

Bericht door Thor » 14 jun 2016 23:55

idk schreef:
sterretje schreef:Heftige rouwadvertentie in de Nederlandse volkskrant vandaag.
Spoiler! :
Afbeelding

nukanikevennietszeggen

Ik las vandaag trouwens dat er in Etterbeek iemand (transgender) werd neergestoken. :cry:
Ja ik heb het ook gelezen, spijtig zijn die zaken niet eenmalig en er gebeuren veel zaken die zelfs het daglicht niet zien: ze belanden uiteindelijk in de doofpot. Vaak worden klachten van fysiek of psychisch geweld niet altijd even serieus genomen door de politie. Terwijl je nu wel verwacht dat de politie zogezegd je vriend is inzake veiligheid en risico/gevaren uitsluiten.

Florre

Bericht door Florre » 15 jun 2016 12:46

Ik las hierover een heel mooi artikel

Op politiek vlak is er al heel veel progressie gemaakt qua rechten voor holebi's
dit in al meerdere landen ( België hoort tot de top, joepie)

maar het probleem zit hem in dat de bevolking nog niet mee wilt.
Dit is iets wat jammer genoeg wel veel tijd gaat vragen.

AGE-411
Forum addict
Forum addict

Bericht door AGE-411 » 15 jun 2016 23:49

Ik reageer eigenlijk zelden op dit soort thema's, maar wat mij vooral schokkeerde was de uitzending van de afspraak deze avond.
Het is normaal dat religieuze leiders bij dit soort gebeurtenissen uitgenodigd worden naar TV-studio's en daarbij een vooraf ingestudeerd tekstje voorlezen en melig doen 'hoe erg het allemaal is' en dat hun religie 'een religie van liefde is'. U weet wel, de 'constructieve journalistiek' van Bjorn Soenens.
Wel, niet dus. En dat leidt dan tot zulke uitspraken:
Afbeelding

Thor
Senior user
Senior user

Bericht door Thor » 16 jun 2016 20:39

AGE-411 schreef:Ik reageer eigenlijk zelden op dit soort thema's, maar wat mij vooral schokkeerde was de uitzending van de afspraak deze avond.
Het is normaal dat religieuze leiders bij dit soort gebeurtenissen uitgenodigd worden naar TV-studio's en daarbij een vooraf ingestudeerd tekstje voorlezen en melig doen 'hoe erg het allemaal is' en dat hun religie 'een religie van liefde is'. U weet wel, de 'constructieve journalistiek' van Bjorn Soenens.
Afbeelding
Wel ik kan mij daar ook in opjagen, ik vind het oké dat ze geloven, maar éénmaal in België wordt er wel van hen wat verwacht dat ze zich conformeren naar de westerse waarden en normen. Ik ben nooit naar een discotheek geweest en zelden naar een fuif (alleen om in compagnie te zijn, ik ga liever op restaurant, café of brasserie), kijk wel graag naar tv en ben ik daarom slecht? In hun ogen is homoseksualiteit een ziekte, terwijl het uit biologisch standpunt een normaal gegeven is. Trangender zijn wordt vaak nog meer als ziekte gezien, ook nog in België (Denemarken -als ik mij niet vergis- was het eerste land dat het uit DSM schreef (handboek met ziektes voor de medische wereld). Ik heb nog nooit in een gay parade meegelopen en heb ook niet de behoefte om dat te doen. Je kan trouwens aan mij niet zien dat ik homo ben. Homoseksualiteit was ten tijde van de Oude Romeinen ook een normaal gegeven en als ik mij niet vergis was een van de eerste pauzen in Rome (want vroeger had je op verschillende plaatsen een paus soms).

Om nu tot de kwestie te komen die schutter die in Orlando een bloedbad aanrichtte worstelde zelf met zijn geaardheid (heb ik gelezen). Hoeveel slachtoffers volgen er nog? Schaf wapenbezit af!

Florre

Bericht door Florre » 16 jun 2016 20:44

Jani Kazaltis heeft alleszins een heel mooie oproep gedaan
zeker eens bekijken, de moeite waard

BjarniiV
Regular user
Regular user

Bericht door BjarniiV » 16 jun 2016 20:47

Wat mij nog meer doet afschrikken is dat ze nu waarschijnlijk ook plannen maken om belgische homobars aan te vallen, allé dat zeiden ze op het nieuws vandaag... ik begrijp eig niet waarom je niet je eigen kan zijn zonder haat te krijgen van velen! Waarom doen ze dit? Weten ze niet beter? of wat dan ook... de wereld is gwn te corrupt

vorvzie
Senior user
Senior user
Contacteer:

Bericht door vorvzie » 16 jun 2016 21:46

AGE-411 schreef:Ik reageer eigenlijk zelden op dit soort thema's, maar wat mij vooral schokkeerde was de uitzending van de afspraak deze avond.
Afbeelding
Ik was blij dat de afspraak voor eens niet bleef zitten in die constructieve journalistiek. Daarnaast zitten die mensen daar met twee heren, de samenleving en hun achterban. Denk je nu echt dat moslims of joden anders denken als de rabbijn en imam op tv zeggen, "gay is dik ok".

Ik denk dat we meer moeten focussen in een samenleving op de wetten. Van mij mag iedereen er zijn ideeën op na houden, gelukkig. Maar als ik met mijn lief op straat loop hoor ik dat niet te merken. Om nog maar te zwijgen van dingen als Orlando.

De onderhuidse tegenkanting tegen holebi's die sven pichal aankaarte is er ergens ook bij Jan modaal. Ik had het moeilijk met mezelf te aanvaarden, ook mijn ouders moesten even slikken. Allemaal gebaseerd op vooroordelen, ik kende geen homo's. Ik ben dus eerder vergevingsgezind voor de rabbijn, het toont vooral hoe zeer hij op zijn ongemak was.

Edit: ik bedoel de focus op het respecteren van de wetten en regels.
Laatst gewijzigd door vorvzie op 17 jun 2016 13:17, 1 keer totaal gewijzigd.
Datgene wat er nog te redden valt, moet gekoesterd worden met oneindig veel begrip, geduld en een uitzonderlijk grote goedheid. (Phil Bosmans)

De stilte vind je niet op de toppen van de bergen,
het lawaai niet op de markten van de steden,
beiden vind je in de harten van de mensen.

Thor
Senior user
Senior user

Bericht door Thor » 16 jun 2016 22:33

Hum: de wetten zijn er al zeker geloof mij, je moet gewoon weten waar je het moet melden om je geloofwaardigheid niet te verliezen. Er zijn al genoeg wetgevingen die je zouden moeten beschermen. Zo is de preventieadviseur ook bevoegd voor onder andere de psychosociale aspecten op de WERKVLOER (daaronder valt pesten, ongewenste intimiteiten en dergelijke), de politie is er voor je veiligheid en aangiften van misbruik enz, de rechter is er om te oordelen,... Het probleem is eerder dat deze waarden en normen op papier wel gemakkelijk te verwezenlijken zijn, maar in de praktijk niet. Waar ligt de grens is zo'n issue... Maw de wetgeving staat verder dan je zou denken, mensen kunnen zeggen dat ze holebi's accepteren, maar toch wordt er nog veel gepest of niet getolereerd.

Samotex
Senior user
Senior user

Bericht door Samotex » 17 jun 2016 12:10

De vraag zou beter zijn geweest: wat doe je met het geweld naar holebi's toe vanuit jullie gemeenschap zonder te persoonlijk te worden? Maar het is al langer geweten dat die Bart Schols zelf zware mentale problemen heeft;

Plaats reactie