Kan je dromen realiseren? Is geluk een keuze?

Inhoudelijke discussies over maatschappij, actualiteit en ongespecificeerde algemeenheden.
Gesloten
Samotex
Senior user
Senior user
Geslacht: Man

Kan je dromen realiseren? Is geluk een keuze?

Bericht door Samotex » 24 mei 2016 07:40

Dit is een thema waar ik al even mee zit. Ik hoor geregeld van mensen: je kan je dromen bereiken als je maar hard genoeg werkt en erin gelooft.
Of: je kan verdienen wat je wil als je maar hard genoeg werkt. Zelf heb ik toch wat moeite met die uitspraken en had ik graag eens jullie meningen gekend.
Ik weet bijvoorbeeld uit ondervinding dat ik geen zakelijk talent heb. Ik ben wel zeer creatief en artistiek aangelegd en heb me in meerdere van die takken al wat ontplooid. Ik weet alleen begot niet hoe ik dat alleen aan de man moet brengen. Ideaal zou zijn om een soort rechterhand te hebben die dingen perfect aanvoelt en weet hoe het scoort en welke stappen daarvoor moeten ondernomen worden?

Ik geloof dat geluk deels een keuze is, maar we hebben elk ons eigen kruis te dragen waardoor je een ander niet kan veroordelen: het is nu even teveel en soms kom je mensen tegen die met alle hulp ( alsook professionele) een bepaalde tegenslag niet meer te boven komen. Is dat ook een kwestie van niet willen? Ik vind vooral dat je nooit in andermans huid kan kruipen en bepalen wanneer de emmer overloopt?

Nu wat wel een keuze is: ik ben vrijgezel omdat ik nog niemand ontmoette met wie het echt klikte op dat vlak. Ik kies er wel voor om niet de zielige vrijgezel te zijn die klaagt dat hij geen lief heeft. Komt het, super. Komt het voorlopig niet,er zijn nog andere dingen in het leven.

BiNDing
Forum addict
Forum addict

Re: Kan je dromen realiseren? Is geluk een keuze?

Bericht door BiNDing » 24 mei 2016 09:38

Ik denk ook dat geluk deels een keuze is. Geluk hangt volgens mij niet af van het realiseren van je initiële dromen, maar wel van of je het lukt om die dromen op een bereikbaar niveau te zetten.

Dromen en doelen stellen kan je leren, denk ik. En bijgevolg kan je, denk ik, ook deels leren om gelukkig te zijn.

Zelfkritiek: dromen behalen is niet het enige onderdeel van geluk, denk ik. En dit komt van iemand die eigenlijk bitter weinig tegenslag in zijn leven gekend heeft (tot nu toe, hout vasthouden), wat wel gemakkelijk doet spreken natuurlijk.

Matthieu Ricard heeft een mooie TED-Talk over geluk, dacht ik. Aan te raden!

Een Hart Van Geluk (denk ik dat de titel is, ben niet zeker, het staat op kot) van de huidige Dalaī Lama is ook de moeite waard.

Het geeft je een andere insteek op geluk, ik heb er veel uit gehaald. Misschien is het ook iets voor jou.
24/7 vrolijk en enthousiast!
[Forumkoppel van het Jaar 2015]

Samotex
Senior user
Senior user

Bericht door Samotex » 24 mei 2016 11:22

Bedankt voor de lieve tips. Lijkt me de moeite om mij eens in te verdiepen.
Ik vind het positief dat je het woordje "deels" nadrukkelijk vermeld. Elk gegeven is anders en iemand die relatief weinig tegenslag kent, zal makkelijker de energie kunnen halen voor het bereiken van zijn doel.
Ik weet bv. niet wat ik moet denken van boeken geschreven door topsporters die dan 20 grandslams wonnen in tennis bv. met als titel: er zit een kampioen in ons allen. Er is in elke sport en sector een absolute top, maar een veel grotere groep die niet tot de top behoort. Deels kan je wel zeggen dat die mensen mentaal ook minder sterk staan.
Je kan daar aan werken en dat is ook de belangrijkste les, dat je alles kan doen om te verbeteren, verder te raken. Maar stel dat ik president wil worden en dat als enige doel stel: dat of ik ben ongelukkig, dan is de kans groot dat ik heel erg ongelukkig wordt.

Ik bladerde ooit eens door een boek van iemand die beloofde dat je op korte tijd "binnen" kan zijn. Ik zag vooral tips voor mensen met al een ruim kapitaal om dat beter te beleggen. Nu niet meteen het bedrag dat je verdient door maandelijks iets opzij te zetten.

BiNDing
Forum addict
Forum addict

Bericht door BiNDing » 24 mei 2016 11:32

Een Hart Vol Wijsheid is het, niet wat ik eerder zei.
24/7 vrolijk en enthousiast!
[Forumkoppel van het Jaar 2015]

vorvzie
Senior user
Senior user
Contacteer:

Bericht door vorvzie » 24 mei 2016 11:51

Ik vond de uitspraak van een onbekende monnik tot nu toe het beste wat ik al hoorde: "ik weet niet of ik gelukkig ben. Ik weet wel dat ik niet ongelukkig ben "
Datgene wat er nog te redden valt, moet gekoesterd worden met oneindig veel begrip, geduld en een uitzonderlijk grote goedheid. (Phil Bosmans)

De stilte vind je niet op de toppen van de bergen,
het lawaai niet op de markten van de steden,
beiden vind je in de harten van de mensen.

TD163
Experienced user
Experienced user

Bericht door TD163 » 24 mei 2016 19:20

Er zijn maar weinig die heel goed zijn in hun vak. Maar het is niet zo dat de rest daarom minder gelukkig. Wat wel waar is, is dat als jij je goed voelt in je vak en je kan het goed dan wordt je wel beter in je vak. Een beetje talent is wel altijd mooi meegenomen.

En wat dromen betreft: het hangt er gewoon vanaf hoe gek je het maakt :roll:
Nothing sounds like a straight six TD.

idk
Babbelaar van 't jaar 2017
Geslacht: Vrouw

Bericht door idk » 24 mei 2016 20:02

Ik denk dat je jezelf gelukkiger kan maken door te leven en niet door te leven naar je dromen. Het is altijd mooi meegenomen om een droom onderweg tegen te komen; maar werk er niet naar toe (hoewel ik denk dat sommigen inderdaad naar hun dromen toewerken, en een stimulans is altijd mooi meegenomen en kan goed werken voor sommigen (soms ook voor mij). Het enige minpunt is dan natuurlijk dat als het niet lukt, je ongelukkiger bent dan iemand die juist hetzelfde in zijn leven verwezenlijkte en minder gefocust was op een bepaald eindresultaat.)

Maar je moet natuurlijk wel een aantal goals in je leven hebben, zoek ze gewoon niet te ver en wees blij met wat lukt.

Wees tevreden met de kleinere (minder materialistischere) dingen ook en leef in het nu.
Ik hoef later bijvoorbeeld geen grote villa met een zwembad en 3 cabrio's.
Ik hoef ook niet elk jaar in een 5-sterrenhotel te vertoeven; integendeel, en ik hoef al zeker geen reuzeverjaardagsfeest op elke mogelijke verjaardag.
Ik hoef ook geen topfunctie in een miljardenbedrijf en als ik eerlijk mag zijn; ik wil ook helemaal niet ultrarijk zijn.

Ik heb wel natuurlijk enkele dingen in mijn hoofd die me gelukkiger zouden kunnen maken. :lovesigh:
Spoiler! :
Geen idee of mijn antwoord eigenlijk een goede post is binnen dit topic. Ik typte maar wat en als ik het zo herbekijk lijkt het me redelijk hectisch maar ok, ik weet wat ik bedoel en dat is het voornaamste :whistle:
Samotex: Ik kies er wel voor om niet de zielige vrijgezel te zijn die klaagt dat hij geen lief heeft. Komt het, super. Komt het voorlopig niet,er zijn nog andere dingen in het leven.
Zeer zeker. Ook ik laat me hier niet door ongelukkig maken!! Ik ga trouwens een keicoole vrijgezellige vakantie tegemoet in de zomer :egyptian: (Wat natuurlijk niet wil zeggen dat als ik iemand tegenkom, er niet voor ga gaan ^^) :)
Mijn nieuwe toekomstige avatar, gekregen van Florre en goedgekeurd door de rest van de chatters.
https://lolzombie.com/wp-content/upload ... 01/idk.jpg

Samotex
Senior user
Senior user

Bericht door Samotex » 24 mei 2016 20:52

Als je wil zingen en denkt: voor een carrière minder dan die van Madonna begin ik er niet aan zal je nooit gelukkig zijn.
Mocht ik een sporter zijn, zou ik wel echt super in mijn vak willen zijn als ik er een carrière voor over zou hebben. Ik sprak ooit met een vrouw van de generatie Henin-Clijsters. Ze had het talent om misschien wel top 100 te staan, maar dan moest ze dagen reizen om ergens in Rusland een kleiner tornooi te spelen om dan nog niet te weten of je ooit een top 100 speelster zou worden, maar ze wist wel dat Kim en Justine haar zouden platwalsen, dus liever geen carrière.

Een hele grote carrière betekent ook wat opofferingen en dan moet je afwegen wat je gelukkig maakt.

Coincidence
Forum addict
Forum addict

Bericht door Coincidence » 25 mei 2016 00:13

Je kan ook in dat geval gewoon genieten van een mooie carrière, daar proberen voldoening uit te halen, wat al genoeg kan zijn om jezelf gelukkig te voelen. Het heeft ook met perceptie (en doelen) te maken. Als je enkel voor de top 100 gaat, zal het heel moeilijk zijn om voldoening uit je werk te halen, want zolang je die top niet hebt bereikt, zul je niet het gevoel hebben dat je bent geslaagd in je sport/carrière.

Ik mag ook dromen van een hogere functie, een promotie, opklimmen binnen het bedrijf, en we zien wel waar ik geraak. Maar dat houdt niet in dat ik in mijn huidige functie mij niet gelukkig kan voelen, in tegendeel! Tevreden proberen zijn met wat je hebt. Alles daarbovenop is een extra.
Spoiler! :
Vanuit mijn standpunt bekeken dan. Er zijn anderen die het met veel te weinig moeten doen, en dan zou het grof zijn om dat ietsje meer voor die mensen meteen als 'extra' te beschouwen.
Ik las hier ooit ergens een quote: "Zij die met het minst tevreden zijn, zijn het rijkst."
Come quickly, I'm tasting stars!

Samotex
Senior user
Senior user

Bericht door Samotex » 25 mei 2016 00:28

Ik kan zo genieten van andermans onverwachte successen. Voor de tennisfans. Vorig jaar won Flavia Pennetta de US Open op 33,5 jarige leeftijd en was het de laatste slam die ze zou spelen. Zelfs tijdens de twee weken in NY gaf ze aan dat ze nooit dacht een grand slam te winnen en het gebeurde.
Anderzijds zijn er spelers waar men jaren honderd procent zeker zijn dat ze er één zullen winnen en gebeurt het nooit.
Je kan mensen inspireren met succes, leren positief denken, maar gebruik nooit één voorbeeld van hoe iemand in iets is geslaagd om een persoon die niet van de eerste slaagt de grond in te boren.
Ik denk ook dat bepaalde gebeurtenissen traumatiserend werken voor anderen iets ogenschijnlijk zwaarder meemaakten en er toch bovenop raakten. Ik ken een vrouw wiens zoon verongelukte en zij lijkt na jaren opnieuw gelukkig, van dingen te kunnen genieten,....het kan ook zijn dat zij vanbinnen nog steeds kapot gaat van verdriet, wat ook normaal is. Je moet alleen niet gaan stellen: kijk eens wat zij meemaakte, ze is er bovenop geraakt, dus als jij het niet kan, ben je een loser. Zo toon je alleen je gebrek aan empathie.

Gesloten