Telepathie

Inhoudelijke discussies over maatschappij, actualiteit en ongespecificeerde algemeenheden.
LumpySpacePrince
Forummer van 't jaar 2017
Geslacht: Man

Re: Telepathie

Bericht door LumpySpacePrince » 31 mei 2016 22:36

Ik geloof er ook niet direct in, simpelweg omdat er (bij mijn weten) geen bewijs voor is en zelfs tegenbewijs dat het gewoon niet kan :smile:
Hello old friend
and here we are
you and me
on the last page

Coincidence
Forum addict
Forum addict

Bericht door Coincidence » 05 jun 2016 19:30

Ik stuurde deze ochtend naar een van mijn beste vrienden om hem een gelukkige verjaardag te wensen. Letterlijk twee seconden later zegt mijn lief op Facebook tegen mij dat zijn beste vriend vandaag jarig is.
Come quickly, I'm tasting stars!

Heftruck
Experienced user
Experienced user

Bericht door Heftruck » 06 jun 2016 16:56

Samotex schreef:maar ik ervaar wel regelmatig telepathie in mijn leven.
Robbe schreef:Ik benoem dat dan ook onder de noemer: 'telepathie'.
TheQuibbler schreef:Hmmm. Misschien bestaat het wel ja!
Ik dacht vanavond met een rammelende maag: Ik heb precies wel zin in pizza, misschien moet ik snel efkes naar de winkel.
En net dan belt mama met de vraag of ze pizza's moet meenemen!
En paar weken terug had ik net hetzelfde met frieten!

Moeder-zoon telepathie :yeahimcool: (of een sterk overontwikkeld moedergevoel)
wingin schreef:Ja, ik denk wel dat het bestaat, dat het echt is. Er gebeuren net iets te veel dingen om te zeggen dat het niet bestaat.

Geloof me, als je drie keer exact dezelfde droom als je beste vriend had... dan ga je je vragen stellen.
:roll:

Jullie lijden gewoon alle vijf aan een combinatie van selection bias met confirmation bias.

Kort vertaald: jullie vergeten dat er 99,9% van de tijd geen sprake is van dingen die synchroon gebeuren (selection bias); waardoor jullie de overige 0,1% verkeerdelijk significantie toekennen, bewust of onbewust. Het 'bewijs' voor 'telepathie' heeft alleen waarde bij afwezigheid van de overweldigende hoeveelheid data die het bestaan ervan tegenspreekt. Dat noemt cherry picking.

Meer een falen van ons onderwijs om logisch redeneren aan te leren dan wat anders dus.
[Heftruck is] brutaal, niet constructief, onrespectvol, agressief, redeneert zonder empathie en overduidelijk met slechte intenties. - De Paus

TheQuibbler
Forumkoppel 2017

Bericht door TheQuibbler » 06 jun 2016 17:05

Ik was ook niet bepaald serieus bezig hoor :lol:

Heftruck
Experienced user
Experienced user

Bericht door Heftruck » 06 jun 2016 17:32

TheQuibbler schreef:Ik was ook niet bepaald serieus bezig hoor :lol:
A man is known by the company he keeps.

:wink:
[Heftruck is] brutaal, niet constructief, onrespectvol, agressief, redeneert zonder empathie en overduidelijk met slechte intenties. - De Paus

Thor
Senior user
Senior user

Bericht door Thor » 07 jun 2016 09:02

Heftruck schreef:
Samotex schreef:maar ik ervaar wel regelmatig telepathie in mijn leven.
Robbe schreef:Ik benoem dat dan ook onder de noemer: 'telepathie'.
TheQuibbler schreef:Hmmm. Misschien bestaat het wel ja!
Ik dacht vanavond met een rammelende maag: Ik heb precies wel zin in pizza, misschien moet ik snel efkes naar de winkel.
En net dan belt mama met de vraag of ze pizza's moet meenemen!
En paar weken terug had ik net hetzelfde met frieten!

Moeder-zoon telepathie :yeahimcool: (of een sterk overontwikkeld moedergevoel)
wingin schreef:Ja, ik denk wel dat het bestaat, dat het echt is. Er gebeuren net iets te veel dingen om te zeggen dat het niet bestaat.

Geloof me, als je drie keer exact dezelfde droom als je beste vriend had... dan ga je je vragen stellen.
:roll:

Jullie lijden gewoon alle vijf aan een combinatie van selection bias met confirmation bias.

Kort vertaald: jullie vergeten dat er 99,9% van de tijd geen sprake is van dingen die synchroon gebeuren (selection bias); waardoor jullie de overige 0,1% verkeerdelijk significantie toekennen, bewust of onbewust. Het 'bewijs' voor 'telepathie' heeft alleen waarde bij afwezigheid van de overweldigende hoeveelheid data die het bestaan ervan tegenspreekt. Dat noemt cherry picking.

Meer een falen van ons onderwijs om logisch redeneren aan te leren dan wat anders dus.
Euhm, ik was wel eerder serieus bezig: ik onthoud wel zeer moeilijk dingen, maar eenmaal dat ik ze heb onthouden dan zit het gegraveerd in mijn geheugen (ik ben zeer perfectionistisch, maar tegelijk ook zeer traag. Al kan ik ook snel zijn als ik wil). Zo let ik op details: ik zie soms fouten bv. Ik zag dat er in een cursus biochemie een verkeerde tekening in stond en de prof gaf mij gelijk. Ik ben gewoon zeer traag, maar als ik iets doe probeer ik het goed te doen.
Be yourself and Festina lente (haast je traag).
Optimism is a moral duty!

Thor
Senior user
Senior user

Bericht door Thor » 07 jun 2016 11:34

Toeval bestaat niet, weet ik ook wel. Je hebt wel interessante boeken zoals de Vierde Dimensie en Ki, die zijn echt een must! Maar ik blijf erbij dat alles energie is in dit leven en HSP'ers zijn gevoelig voor een teveel aan energie. Dan raken ze overstuur, het klinkt raar als je er niet in thuis bent. Planten, dieren, mensen communiceren continu bewust en onbewust, maar het is niet omdat je niet reageert dat je het niet gezien hebt.

Coincidence
Forum addict
Forum addict

Bericht door Coincidence » 07 jun 2016 18:58

Thor schreef:Toeval bestaat niet, weet ik ook wel.
Bedoel je niet telepathie? Dan geef ik je helemaal gelijk. Maar pure toevalligheden, waarom zouden die niet bestaan?
Come quickly, I'm tasting stars!

Samotex
Senior user
Senior user

Bericht door Samotex » 08 jun 2016 10:14

IK vind het wel fascinerend om met een open geest over deze onderwerpen te kunnen praten. Niemand zal ooit de volledige waarheid kennen en dat maakt het beetje scary, maar geeft je ook een gevoel van: er is nog zoveel boeiend te ontdekken.

Thor
Senior user
Senior user

Bericht door Thor » 09 jun 2016 00:42

Samotex schreef:IK vind het wel fascinerend om met een open geest over deze onderwerpen te kunnen praten. Niemand zal ooit de volledige waarheid kennen en dat maakt het beetje scary, maar geeft je ook een gevoel van: er is nog zoveel boeiend te ontdekken.
Uhu, toen ik nog in Milieu- en Preventiemanagement volgde (ben gestopt), was er een meisje dat opeens was flauwgevallen. Maar raar maar waar voelde ik dat precies aankomen dat die ging flauwvallen en ik was ook de eerste die signaliseerde dat zij haar niet goed voelde! Terwijl de rest daar zat voor piet snot en er gewoon de les volgde. Ik zag het gewoon. Je gaat zeggen, jij met je paranormale gaven. Wel ja, misschien is het zo, maar ik voel meer aan dan een gemiddelde mens. Het is niet omdat ik niet reageer, dat ik het niet opgemerkt heb.

lenny
Forumkoppel 2017

Bericht door lenny » 09 jun 2016 01:38

Thor schreef:
Samotex schreef:IK vind het wel fascinerend om met een open geest over deze onderwerpen te kunnen praten. Niemand zal ooit de volledige waarheid kennen en dat maakt het beetje scary, maar geeft je ook een gevoel van: er is nog zoveel boeiend te ontdekken.
Uhu, toen ik nog in Milieu- en Preventiemanagement volgde (ben gestopt), was er een meisje dat opeens was flauwgevallen. Maar raar maar waar voelde ik dat precies aankomen dat die ging flauwvallen en ik was ook de eerste die signaliseerde dat zij haar niet goed voelde! Terwijl de rest daar zat voor piet snot en er gewoon de les volgde. Ik zag het gewoon. Je gaat zeggen, jij met je paranormale gaven. Wel ja, misschien is het zo, maar ik voel meer aan dan een gemiddelde mens. Het is niet omdat ik niet reageer, dat ik het niet opgemerkt heb.
Spoiler! :
Afbeelding

Florre
Moderator van het jaar 2017

Bericht door Florre » 10 jun 2016 18:36

Telepathie is alleszins een heel interessant onderwerp
maar ik geloof er eerlijk gezegd niet in

ik denk meer dat alles berust op toeval maar dat wij het telepathie willen noemen om het sneller te kunnen kaderen.
want als een vriend bijna precies hetzelfde zegt als wat jij dacht is dat eerder gewoon toeval denk ik,
doordat je vaak met elkaar omgaat lig je op dezelfde golflengte en ga je op één of andere manier ook op dezelfde soort van manier denken.

Misschien doorprikt dit heel wat mensen hun illusies hier maar ik wou het toch even kwijt,
maar uiteindelijk mag iedereen geloven wat hij/zij wilt natuurlijk

:)
- De stilte ging stilletjes weg -

- Forummer van 't jaar 2016 -
- Babbelaar van 't jaar 2016 -
- Moderator van 't jaar 2017-

-Matteo-

Bericht door -Matteo- » 10 jun 2016 19:04

Met alle respect, maar telepathie zit tussen de oren. En voor elk bewering moet men dit met wetenschappelijke bewijzen onderbouwen of anders kan men evengoed beweren dat de aarde plat is of sommige mannen een g-spot hebben omdat ze ervan genieten om goed genomen te worden. :groovy:

Heftruck
Experienced user
Experienced user

Bericht door Heftruck » 11 jun 2016 08:02

Vroeger hadden we tenminste de inquisitie om ketters te straffen wanneer ze toegaven in hekserij te geloven.

Samotex
Senior user
Senior user

Bericht door Samotex » 11 jun 2016 13:06

Zoals steeds weer heeft niemand de waarheid in pacht en ligt de waarheid ergens in het midden.

Heftruck
Experienced user
Experienced user

Bericht door Heftruck » 11 jun 2016 15:30

Samotex schreef:Zoals steeds weer heeft niemand de waarheid in pacht en ligt de waarheid ergens in het midden.
Vrij vertaald:

Afbeelding

Samotex
Senior user
Senior user

Bericht door Samotex » 11 jun 2016 16:55

En daar is niets mis mee. Mensen vrijlaten in wat ze geloven en waar ze voor staan zolang ze er een ander geen kwaad mee doen.

lenny
Forumkoppel 2017

Bericht door lenny » 11 jun 2016 17:30

Samotex schreef:Zoals steeds weer heeft niemand de waarheid in pacht en ligt de waarheid ergens in het midden.
De waarheid ligt echt niet altijd ergens in het midden :wtf:

-Matteo-

Bericht door -Matteo- » 12 jun 2016 10:29

Afbeelding

:awkward: :awkward: :awkward:

Gesloten